Hond luisterd echt niet...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Hond luisterd echt niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 11:23

De hond van een vriendin van mij luisterd gewoon echt niet.
We hebben van alles geprobeerd maar hij weigerd te luisteren.
Hij heeft bijvoorbeeld een mand en dat noemt ze zijn "plaats" als ze roept: plaats! dan moet hij in zijn mand gaan liggen.
In eerste instantie doet hij dat dan ook wel maar als je even niet kijkt dan kruipt hij steeds weer een stukje verder tot ie weer uit zijn mand is.
Dan is het natuurlijk een kwestie van volhouden en hem steeds weer zijn plaats wijzen maar hij blijft er uit komen, hij ziet het zelfs als een spelletje...
Niks helpt, extreem boos worden, negeren, lief tegen hem zeggen dat ie op zijn plaats moet.

Naast het niet luisteren dat ie op zijn plaats moet trekt hij ook nog is ontzettend aan de riem, zo hard dat ie soms niet te houden is.
Als hij los is dan is het moeilijk hem weer te "vangen" en hij maakt overal een spelletje van.
In huis pakt hij dingen die hij niet mag pakken (schoenen, telefoons, kledingstukken)

Ze is echt ten einde raad...
Wie heeft tips om deze hond toch aan het luisteren te krijgen?

putzy

Re: Hond luisterd echt niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:34

Is hij op puppycursus geweest? weet niet hoe oud hij is, maar als hij al wat ouder is dan kan dit niet meer.

Dan kun je met hem op een heropvoedingscursus gaan, heeft een vriendin van mij ook gedaan met haar hond die uit het asiel kwam en ook niet handelbaar was, en die luistert nu hardstikke goed. en natuurlijk consequent blijven in wat je doet, als hij eenmaal was geleerd heeft het niet ineens anders gaan doen.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:42

als ik dit zo lees raad ik ook echt een cursus aan...de hond leert ervan maar de baas ook...

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:43

watvoor ras is de hond en hoe oud is ie?

hoe consequent is je vriendin, heeft ze ervaring met honden?

als ik het zo lees is het gewoon lak aan respect voor de baas.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 12:10

De hond is niet op cursus geweest en is nu 2 jaar.
Het is een drentse patrijs.
Afbeelding

Citaat:
hoe consequent is je vriendin, heeft ze ervaring met honden?

Het is moeilijk om consequent te blijven met deze hond, ik heb het zelf meegemaakt, hij houd het "spelletje" veel langer vol dat haar of ik, hij houd het makkelijk de hele avond vol: op zijn plaats, er af kruipen, dan weer roepen plaats en dan moet je meestal ook een beweging maken dat je naar hem toe komt anders gaat hij echt niet.
En als hij dan weer op zijn plaats is en je kijkt weer weg dan kruipt hij er weer van af, en dit houd hij makkelijk zo'n 3 uur vol....
Op een gegeven moment heb je echt zoiets van: laat maar!!!!!
Ze word op een gegeven moment echt wanhopig en dat kan ik me goed voorstellen want ik heb het zelf gezien, de hond ziet alles als een spelletje en is haar of mij continue aan het uitdagen.
Het lijkt wel of niks hem wat doet, als je hem flink in zijn nekvel pakt en je roept: Nu plaats!!!!! dan gaat hij wel even maar dan kruipt hij er makkelijk zo weer van af.
Ik heb het lief geprobeerd, even bij hem blijven zitten en lief tegen hem gezegd dat hij op zijn plaats moet blijven maar ook dat helpt niet.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:17

toch is het een kwestie van de langste adem. De hond heeft geleerd dat hij, als hij maar volhoudt, toch zijn zin krijgt. Hij heeft zijn baasje goed getraind Knipoog

De oplossing zit in tóch consequent zijn, en negatief gedrag om te buigen naar positief gedrag, bv dmv clickertraining. Dat laatste is zeker aan te raden omdat je zegt de hond overal een spelletje van maakt. Maar ik denk dat je vriendin misschien toch iemand erbij moet halen met meer verstand van zaken om haar op weg te helpen. Waar woont zij? (welke omgeving).

Verder vraag ik me af hoeveel ze met hem doet, hoe hij buiten is (staat hij goed onder appél? werkt ze met hem? hoeveel uitloop krijgt hij?) Dat zijn ook allemaal dingen die het gedrag binnenshuis positief dan wel negatief kunnen beinvloeden.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 12:22

Citaat:
Verder vraag ik me af hoeveel ze met hem doet, hoe hij buiten is (staat hij goed onder appél? werkt ze met hem? hoeveel uitloop krijgt hij?) Dat zijn ook allemaal dingen die het gedrag binnenshuis positief dan wel negatief kunnen beinvloeden.

Ze gaat altijd veel met hem fietsen in het bos, maar ik heb ook wel is horen zeggen dat hoe meer beweging je een hond geeft hoe drukker die word, je moet niet zijn lijf trainen maar zijn hersenen.
Maar hoe?
Wat is onder appél...? dat hij naar je toe komt als je hem roept? als dat het is dan staat hij absoluut niet goed onder appél.
Eigenlijk doet ie gewoon alles wanneer het hem uitkomt... echt heel vervelend, ik kan nou niet zeggen dat mijn vriendin hem verkeerd opvoed, ja misschien consequenter maar ik kan me heel goed voorstellen dat je na de hele avond worstelen ten einde raad bent...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:24

Maak het wat interessanter voor hem.

Mensen zijn vaak geneigd vooral te straffen wat NIET mag (boos worden, bestraffen als hij niet doet wat je zegt, steeds strenger terugsturen) maar ze vergeten vaak om te belonen wat je WEL wilt zien.

Zo leer je een hond erg goed wat niet mag, maar niet wat WEL mag Knipoog.

Als je nu er eerst een paar keer bij zou gaan zitten, je zegt gewoon "plaats", wacht een seconde en geeft hem een brokje en beloont hem heel duidelijk met je stem (het is hem tenslotte 1 seconde gelukt). Dan ga je er weer voor zitten, zegt "plaats" en wacht 3 seconden. Dan 10, seconden, 30, 1 minuut (of wat maar net gaat). Dan wat verder weg gaan zitten.

Leg overdreven de nadruk op BELONEN als hij het WEL doet en doe niet streng over als hij eruit komt, til hem gewoon er weer in zonder boos te worden en zeg opnieuw "plaats".

Ik ben benieuwd of het dan WEL lukt. Een spelletje waarbij je een brokje kunt verdienen is veel leuker dan een spelletje waarbij je baas steeds bozer wordt. Want iedere hond wil geprezen worden.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:27

anders aan een lange riem houden, als ze hem roept en hij luisterd niet meteen een rukje geven aan de riem.

ook in de mand....mand naast je neer leggen, riem aan en als hij van zijn mand af wil meteen een rukje...

blijft een kwestie van consequent zijn en heel veel geduld hebben...

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:29

Je kunt niet zo maar verwachten dat een hond blijft liggen op een plek waar jij graag wilt. Dat moet je rustig opbouwen.

Bovendien heb ik het idee dat die hond barst van de energie. Een hond die moe is ligt 's avonds gewoon te slapen en die hoef je niet constant naar zijn plaats te sturen. Met fietsen bouw je alleen maar conditie op. En los rennen mag hij denk ik ook niet zo veel?

Verder... je hond vangen... tja dan gaat ie er een spelletje van maken. Veel leuker toch? Zelf rustig blijven en het hierkomen helemaal opnieuw aanleren lijkt me een goed plan.

Het lijkt me slim dat ze op cursus gaan en daarna ook iets blijven doen want het zijn honden die het over het algemeen heerlijk vinden om bezig te zijn. Bijvoorbeeld behendigheid, flyball of misschien zelfs apporteersport/ jachttraining?

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:30

deschels schreef:
anders aan een lange riem houden, als ze hem roept en hij luisterd niet meteen een rukje geven aan de riem.

Dat moet ie wel weten wat hierkomen is. Heel vaak wordt het niet eens aangeleerd en maar verwacht dat de hond bij de geboorte het commando hier kent.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:30

het gaat idd niet zozeer om veel beweging *hoewel dat ook belangrijk is hoor, moe maar voldaan, daar streef je naar* maar om de geestelijke activiteit. Ik denk dat dit gewoon een slimme, eigenwijze hond is die meer uitdaging nodig heeft dan je vriendin hem geeft, en dan verzintie zelf wel wat. Een drentse patrijs is slim en heeft een eigen karakter, maar is over het algemeen fijn te trainen mits je weet wat je doet. Het feit dat hij buiten niet luistert (want dat is idd onder appél staan) is een teken aan de wand en een stukje basisafrichting wat mist.

Je vriendin zal vast heel lief zijn voor de hond, maar is duidelijk niet consequent en leider genoeg voor dit dier. Ik zou haar aanraden om flyball oid te gaan doen, en contact op te nemen met een hondenschool, zodat de hond wat te doen heeft en ze leert een betere leider te zijn. ik kan hier op afstand wel wat tips en dingen geven waar ze mee aan de slag kan maar het is gewoon een kwestie van timing en inzicht, en dat is moeilijk te peilen vanachter een pc, dan zou ik moeten zien wat ze doet en niet doet Lachen Dingen als rukjes aan een riem om hem op de plaats te houden gaan denk ik niet werken bij deze hond, die is slim genoeg om door te hebben wanneer die riem eraf is hoor Tong uitsteken

Ze zou zich kunnen verdiepen in clickertraining, dat zou zeer geschikt zijn voor deze hond denk ik en daarmee leer je hem idd op een positieve manier welk gedrag ze WEL graag ziet.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:35

Lysette schreef:
deschels schreef:

Dat moet ie wel weten wat hierkomen is. Heel vaak wordt het niet eens aangeleerd en maar verwacht dat de hond bij de geboorte het commando hier kent.

als hij ooit op cursus is geweest neem ik aan dat ze dat aanleren...

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:36

hij is niet op cursus geweest zegt de ts Knipoog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:40

Deze hond werd over geschreven dat die niet op cursus is geweest. Vraag ik me gelijk af waarom niet eigenlijk, want daarmee leer je de hond allerlei makkelijke commando´s en inderdaad voor je werken ipv tegen.

Dit type honden zijn van nature erg energiek en willen graag luisteren. Die moet je niet alleen fysiek, maar ook psychologisch bezig houdne met apporteerspelletjes.

2 jaar is toch niet te oud om alsnog op cursus te gaan? Dat kan toch gewoon alsnog, hoe sneller nu het juiste aanleren hoe sneller het nare gedrag wegvloeit neem ik aan..

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 12:44

Toen Coco nog een een pup was is mijn vriendin wel met hem op curcus geweest, maar wat gebeurde er..
Toen Coco iets deed wat niet mocht pakte de lerares Coco zo hard bij zijn snuit dat hij jankte van de pijn.
Vervolgens heeft mijn vriendin Coco opgepakt en is niet meer naar cursus gegaan....

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:52

nou maakt een pup al snel lawaai hoor, is vaak meer schrik dan pijn Knipoog maargoed, daar zou ik ook op zijn zachts gezegd niet blij mee zijn. ik heb het ook niet zo op de echte hondenscholen, vind het vaak iets te mechanisch allemaal, maar dat zal vast en zeker per plek wisselen. Je vriendin is iig niet in staat om dit zelf op te lossen. Zoek anders iemand met verstand van zaken in de buurt, plaats een oproepje ofzo, dat iemand haar even kan komen helpen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:05

Heel naar, maar daar ondervind ze nu ook de gevolgen van denk ik..

Van jong af aan duidelijk de grenzen stellen is over het algemeen minder zielig dan een hond eerst over de grenzen laten komen en dan nog harder erop moeten corrigeren.

Pas trouwens wel op met ´oproepjes´. Het is lastig vooraf in te schatten wie of wat je tegenover je krijgt en welke kennis diegene heeft.

Succes iig.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:08

Ik zou gewoon op cursus gaan.
Onze ex-zwerfhond die oost-indisch doof is heeft hier ook veel van geleerd. Zondag hopen we te slagen voor de tweede cursus Lachen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:11

dat laatste punt ben ik wel met Bienotje eens, zoek wel iemand die er echt verstand van heeft, niet iemand die zelf een maltezer heeft die wel braaf aan het riempje meeloopt maar that's it Tong uitsteken

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:14

Blijven volhouden en absoluut niet opgeven, al duurt dat 5 dagen en heb je er echt geen zin meer in. Zodra die hond merkt dat de baas eerder opgeeft dan hij zal hij met zijn baas blijven sollen. Er is echt maar één oplossing voor, ervoor zorgen dat de baas het het langste volhoudt.

Als je consequent bent krijg je die hond er nog wel onder. Mijn zus en haar vriend hebben een Berner Senner in de maag gesplits gekregen. Beestje was toen ergens tussen de 1 en 2 jaar oud en had nooit een goede opvoeding gehad. Ook veel te veel energie, mijn moeder noemt het een ADHD hond. Ik denk dat ze hem nu bijna een jaar hebben en met heel veel geduld en consequent zijn luistert hij ondertussen heel erg goed.

Volgens mij hebben ze geen cursus gevolgd, maar omdat wij thuis altijd honden hebben gehad is dat er bij ons eigenlijk met de paplepel ingegoten dus wist mijn zus al wat ze moest doen.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:18

Ik zag dit weekend een programma over honden training op SBS 6 geloof ik

Daar zeiden ze dat als je hond erg trekt en voor je uit mag lopen dat hij bepaald waar je naartoe gaat. Een hond die voorop loopt denkt dat hij de leider is. Daarom gingen ze wandelen met die hond en die hond moest naast blijven. Hij mocht wel verder naar achter maar niet verder naar voren. Die man hielt de riem vast en hield de hond naast zijn been. Die hond kon gewoon niet verder naar voren. Hij kreeg het snel door en toen legde ze de riem op de grond. De hond moest nog steeds naast de benen van die man lopen en als die te ver vooruit ging dat ging die op de riem staan. Zo kon die naast lopen

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:28

Zou toch een cursus gaan doen met deze hond, toen ik mijn flatcoat kreeg was hij precies zo als die van jouw vriendin, hij was toen 1 jaar en geen land mee te bezeilen. Toch op cursus gegaan, puppycursus was hij natuurlijk al te oud voor dus gehoorzaamheid-A gedaan. Met lood in de schoenen, want hoe krijg je in vredesnaam 30 kilo enthousiasme-met-een-flinke-dosis-humor-en-eigengereidheid in het gareel? Aan het eind van de cursus haalde hij met glans zijn 'examen' en kreeg het compliment dat hij van alle cursushonden wel het meest veranderd was. Dus ook met een volwassen hond kun je nog prima op cursus. Zoals hierboven al gezegd leert de baas daar ook héél veel van en niet alleen de hond! Niet dat hij nu altijd perfect luistert hoor... hij blijft zijn streekjes wel houden maar is nu heel goed hanteerbaar.

ps dat die cursusleidster haar hond destijds aanpakte, was misschien wel nodig... gezien zijn eigenwijze karakter?

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:30

Een Drentje, wat leuk Knipoog

Een cursus zou ik ook aanraden, en dan nog niet eens zozeer voor de hond, als voor de baas. Zodat je weet hoe je op bepaald gedrag moet reageren.
Wat betreft de plaats, een bench is echt ideaal. Trekken -> Gentle leader, maar ook hiervoor geld, alleen gebruiken als je er goede hulp bij hebt.

Succes!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 14:12

Heel erg bedankt voor jullie reacties! OK dan!