Tips hoe konijn en cavia het beste te verzorgen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lodo

Tips hoe konijn en cavia het beste te verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 17:35

Hallo,

omdat ik in mijn dagelijkse werk in een dierenkliniek veel problemen (gebitsafwijkingen en maag-/darmproblemen) zie die mn veroorzaakt worden door het verkeerd houden/verzorgen van cavia's/konijnen hier een aantal belangrijke tips:

Bodembedekking:

Gebruik geen zaagsel/houkrullen !
Hierbij waarom niet:
Zaagsel wordt grotendeels gemaakt van naaldbomenhout, dat vele giftige stoffen bevat, waaronder de beruchte aromatische koolwaterstoffen, met als belangrijke component abietinezuur. Door het intensieve contact van de knaagdieren met hun bodembedekker heeft dit grote gevolgen voor hun gezondheid en geeft meer kans op tumoren, longontsteking en verkort in belangrijke mate de levensduur.

Diverse soorten zaagsel die gebruikt worden in Nederland zijn recentelijk onderzocht op deze giftige stoffen in het laboratorium van Wageningen Universiteit en Researchcentrum.
De resultaten waren schokkend; hoge niveaus van de toxische koolwaterstoffen werden gemeten. Het is duidelijk dat dit zaagsel leverfunctiestoornissen en leverziekten geeft, klachten veroorzaakt aan de luchtwegen en de kans op kanker vergroot.
Als conclusie kunnen we stellen dat zaagsel ongeschikt is als bodembedekker voor knaagdieren en konijnen. Maar ook voor fretten, paarden en de verzorger die werkt met zaagsel zijn er gezondheidsrisico's verbonden aan deze schijnbaar onschuldige stof..

Gebruik vlas of beukensnippers, al vind ik beukensnippers erg hard aan de pootjes. Vlas neemt goed vocht op en bevat maar weinig stof en geen dampen.

Voedsel:

Een cavia of konijn is er op gebouwd, betreft gebit en maag- en darmstelsel, om de harde celwanden van materiaal als hooi te verteren en daar de benodigde voedingsstoffen uit te halen, hetgeen wij als omnivoren maar slecht kunnen. Als je de cavia of het konijn nu makkelijk te verteren voer geeft, zoals de gekleurde stukjes in gemengd voer en ook teveel gewoon biks, dan gaan de goede darmbacterien dood en er komen verkeerde bacterien in de darmen voor in de plaats: gevolg > te dunne ontlasting/plakpoep en vieze kontjes waar 's zomers de vliegen eitjes in leggen waaruit larven kruipen die het dier gaan aanvreten. Gevolg: vele dode dieren per jaar na veel leed.
Geef nooit gemengd krachtvoer (zie hierboven) , je cavia of konijn heeft maar een klein handje ongemende biks per dag nodig voor de calcium-/kalkvoorziening en niet voor de vitamine- of eiwit aanvoer !.
Dus: veel hooi en een klein handje biks en dat is alles. Als aanvullend voer kun je gras geven, paardebloembladeren, wat sla mag ook of andijvie. Mijd koolachtigen i.v.m. de gasvorming. Ook wilgentakjes en takjes van fruitbomen zijn prima knaagmateriaal. Geen takken van andere bomen geven want die bevatten vaak te veel looizuur en dat is slecht voor het dier.

NB: cavia's kunnen geen Vit C aanmaken, net als mensen en apen. Voer daarom elke dag een klein pilletje Vit C uit de hand en indien het diertje dit niet lust, geef dan VitC elke dag door het drinkwater. Veel cavia's kun je ook leren een stukje sinaasappel per dag te eten en dit volstaat ook.

GEEN knaag- e/o mineraalstenen geven. Dit geeft blaas- e/o nier(bekken)stenen hetgeen dodelijk kan zijn of in ieder geval een blaas- e/o nierbekkenontsteking geeft.

Konijnen en cavia's zijn groepsdieren, net als paarden en daarom is het welzijnsoogpunt niet verantwoord zo'n diertje alleen te houden.

Konijnen hebben een zwak skelet t.o.v. hun musculatuur en kunnen makkelijk hun rug breken. Pas dus op bij optillen en als het diertje gaat spartelen !. Niet zelden komt het voor dat een konijn een achterhandverlamming oploopt door een gebroken rug met euthanasie tot gevolg. Dit maakt het konijn als huisdier voor jonge kinderen minder geschikt.

Oke, ik hoop velen van jullie geholpen te hebben en ik ga geen discussie aan over bovenstaande want alles is veterinair wetenschappelijk onderbouwd. Ik heb bovenstaand stukje gemeend te moeten plaatsen omdat helaas de voorlichting in de meeste dierenspeciaalzaken zo te wensen over laat.....

Ook opmerkingen als: mijn konijn etc is er oud mee geworden graag niet want natuurlijk worden sommige dieren oud met een verkeerd levenspatroon maar de meesten niet.

Veel plezier met jullie kleine monsters ! Haha! Knipoog

roylinde

Re: Tips hoe konijn en cavia het beste te verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:59

go dat van zaagsel wist ik helemaal niet, zelfs niet geleerd op school (slecht eigenlijk...)
dat van veel hooi voeren wist ik wel, inderdaat wordt dat helaas weinig gedaan...

ik ga eens kijken voor vlas, als dat inderdaat beter is Lachen

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:09

jeuh!!!! daar is ons beruchte topic dan eindelijk!!!!

goeie keus lodo om dit hier te plaatsen, we zien idd teveel leed voorbij komen in de kliniek Boos!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:08

roylinde schreef:
go dat van zaagsel wist ik helemaal niet, zelfs niet geleerd op school (slecht eigenlijk...)
dat van veel hooi voeren wist ik wel, inderdaat wordt dat helaas weinig gedaan...

ik ga eens kijken voor vlas, als dat inderdaat beter is Lachen

ik wist het ook niet (gelukkig door een ander topic en haar reactie wel) van dat zaagsel, heb het ook nog niet geleerd op school idd erg slecht dat ze je niet leren dat het slecht is..

van hooi wist ik idd ook maar dat word idd erg weinig gedaan Boos! maar ja wat doe je er aan Verdrietig helaas niet veel alleen zorgen dat je eigen beestjes het wel krijgen Lachen

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:18

Ik heb juist altijd begrepen (ook van verschillende cavia-sites) dat je inderdaad geen 'gewoon' zaagsel moest gebruiken, maar juist speciaal zaagsel dat in dierenspeciaalzaken verkocht werd. Omdat inderdaad in gewoon zaagsel schadelijke stoffen zitten.
Ik zal eens in mijn eigen zaagsel kijken wat er precies in zit, ben op dit moment niet thuis, maar had er nog nooit van gehoord dat zaagsel wat in de winkel verkocht wordt schadelijk is.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 20:03

ik ben juist niet zo tevreden over vlas op de bodem. ik had iedere keer een natte bodem en moest er dus iedere dag de natte plek uithalen.
nu heb ik houtpulp-kattenbakkorrels en berkensnippers. geen van de konijnen heeft last van zere hakken.

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 20:09

Hm.. Geldt het stukje over zaagsel ook voor hamsters? Mijn beide hamsters hebben een dikke laag zaagsel in hun hokje zodat ze lekker gangen kunnen graven maar begin wel te twijfelen nu! En als het ook voor hamster geldt, wat voor bodembedekker moet ik dan nemen? Wil wel graag dat ze nog lekker kunnen graven namelijk!

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 21:44

benangelique schreef:
ik ben juist niet zo tevreden over vlas op de bodem. ik had iedere keer een natte bodem en moest er dus iedere dag de natte plek uithalen.
nu heb ik houtpulp-kattenbakkorrels en berkensnippers. geen van de konijnen heeft last van zere hakken.

Berkensnippers is ook prima als je konijnen geen pijnlijke pootjes hebben. Die natte bodem kun je trouwens ondervangen door een dikkere laag vlas te strooien. Het vocht wordt naar de diepere vlaslagen gezogen en zo hoef je minder vaak schoon te maken.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 21:47

Demone schreef:
Hm.. Geldt het stukje over zaagsel ook voor hamsters? Mijn beide hamsters hebben een dikke laag zaagsel in hun hokje zodat ze lekker gangen kunnen graven maar begin wel te twijfelen nu! En als het ook voor hamster geldt, wat voor bodembedekker moet ik dan nemen? Wil wel graag dat ze nog lekker kunnen graven namelijk!

Geldt ook voor hamsters, maar inderdaad willen hamsters lekker graven en dan heb je aan vlas niets. Bovendien worden hamsters een stuk minder oud en heeft het zaagsel minder de tijd om op de longetjes in te werken. Zou het zo houden dus.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 21:50

Hmmm, ik ben er een beetje op tegen.
ik heb 12 jaar lang een en dezelfde cavia gehad (je hoeft niet te gaan zeggen dat het niet waar is, als jij denkt dat het niet waar is best..) die leefde op zaagsel, kreeg iederedag hooi en ombeperkt crispy C voer.. hij kreeg elke dag iets lekkers (in de vorm van fruit groente of sla (wat ook slecht schijnt te zijn).
ze is 12 jaar geworden en als ik weer een cavia zou krijgen zou ik het zo weer doen.

Lotzilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 21:50

Citaat:
NB: cavia's kunnen geen Vit C aanmaken, net als mensen en apen. Voer daarom elke dag een klein pilletje Vit C uit de hand en indien het diertje dit niet lust, geef dan VitC elke dag door het drinkwater. Veel cavia's kun je ook leren een stukje sinaasappel per dag te eten en dit volstaat ook.

Cavia's moeten dagelijks heel veel groenvoer!!! Geen vit C tabletjes Knipoog
Een misverstand is dat cavia's diarree krijgen van groenvoer! Ze kunnen er heel goed tegen hoor! Ze mogen alleen geen sla en bonen.
Bij het dagelijkse groenvoer geef je korrel met minimaal 3000 mg Vit c. (Hope Farms) Deze koop je niet in de supermarkt!

Groetjes Lotzilla (caviafokker)

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 22:50

Lotzilla schreef:
Citaat:

Cavia's moeten dagelijks heel veel groenvoer!!! Geen vit C tabletjes Knipoog
Een misverstand is dat cavia's diarree krijgen van groenvoer! Ze kunnen er heel goed tegen hoor! Ze mogen alleen geen sla en bonen.
Bij het dagelijkse groenvoer geef je korrel met minimaal 3000 mg Vit c. (Hope Farms) Deze koop je niet in de supermarkt!

Groetjes Lotzilla (caviafokker)

Je kunt natuurlijk ook korrel geven met Vit C maar vele cavia's vinden een vit C tabletje ook heel lekker. Inderdaad is het een misverastand dat cavia's diarree krijgen van groenvoer. Veel mensen denken dat omdat hun cavia diarree krijgt bij in een keer teveel groenvoer terwijl het dier dat niet is gewend. Langzaam opbouwen en geen probleem!

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:57

Wij gaven onze cavias elke dag groente en fruit en een vit. c tabletje en ze hadden ook nog eens brokjes met vit. c erin.
als ze te veel vit. c binnenkrijgen maakt niet uit, dat plassen ze weer uit.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:03

Ik heb zelf op het helicon gezeten, en dieren daar zaten ook gewoon op zaagsel.Ik heb in september van dit jaar mijn konijntje begraven.Die heb ik maar liefst 11 jaar gehad.En die zat zijn hele leven op zaagsel en kreeg elke dag gemengt voer en hooi.Nu heb ik sinds 5 weken 2 nieuwe konijntjes die zitten ook op zaagsel en stro omdat deze buiten zitten.(samen in een gigantisch hok)en krijgen ook elke dag gement voor en flink wat hooi.Zelfs op dierenopleidingen wordt het verkeerd geleerd en in dierenwinkels wordt ook vaak verkeerde uitleg gegeven.En dat is erg jammer

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 23:45

marlies85 schreef:
Ik heb zelf op het helicon gezeten, en dieren daar zaten ook gewoon op zaagsel.Ik heb in september van dit jaar mijn konijntje begraven.Die heb ik maar liefst 11 jaar gehad.En die zat zijn hele leven op zaagsel en kreeg elke dag gemengt voer en hooi.Nu heb ik sinds 5 weken 2 nieuwe konijntjes die zitten ook op zaagsel en stro omdat deze buiten zitten.(samen in een gigantisch hok)en krijgen ook elke dag gement voor en flink wat hooi.Zelfs op dierenopleidingen wordt het verkeerd geleerd en in dierenwinkels wordt ook vaak verkeerde uitleg gegeven.En dat is erg jammer

Ja, het is inderdaad erg jammer dat personeel van dierenwinkels zo slecht op de hoogte is. Een schande voor de opleidingen !. Ik moet nogal eens dieren euthanaseren die door de eigenaar zijn "doodverzorgd" met totaal goede bedoelingen. Heel naar ook voor die mensen die meenden hun dier alles te geven...helaas TE veel en van het foute...

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 09:49

Ik vind het een best goed stuk. Veel mensen weten inderdaad niet veel over de verzorging van hun cavia/konijn. Omdat het zo snel een 'impulsaankoop' is denk ik.
Ik vind eigenlijk dat je konijnen en cavia's niet over 1 kam kan scheren. Een cavia moet je bijvoorbeeld niet op stro zetten omdat dat erg scherp is voor de oogjes en voetjes.
Misschien kun je er ook nog bij zetten dat je konijnen en cavia's niet samen moet houden. Om de reden dat het totaal verschillende dieren zijn, ze heel anders communiceren (cavia's communiceren met geluid, konijnen met lichaamstaal) en ze elkaar daarom vaak niet begrijpen. Daarbij komt ook nog dat van 1 trap van een konijn, een cavia zijn rug kan breken.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:39

groenvoer moeten ze idd ook voor de vitamine c maar het helpt ook wat bij de kiezen te slijten.. Lachen ik zou dan voer nemen met exstra vitamine c en geen pilletje (vind ikzelf best zielig) hoeft natuurlijk andere niet zielig te vinden Knipoog maar ze maken idd geen vitamine c aan Tong uitsteken

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:47

ik heb twee cavia s en een konijn. ik gebruik ook gewoon zaagsel. maar dan die grote pakken die je ook gebruikt bij de paarden. in die kleine pakjes heb met citroen er in denk dat dat niet zo goed is .

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:47

salsaentango schreef:
en geen pilletje (vind ikzelf best zielig) hoeft natuurlijk andere niet zielig te vinden Knipoog

Cavia's vinden die pilletjes ontzettend lekker. Het is echt een traktatie voor ze. Vork

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:30

loveyoutoo schreef:
salsaentango schreef:
en geen pilletje (vind ikzelf best zielig) hoeft natuurlijk andere niet zielig te vinden Knipoog

Cavia's vinden die pilletjes ontzettend lekker. Het is echt een traktatie voor ze. Vork

ja dat zal wel maar ik vind het zielig dan geef ik liever voer met vitamine c Lachen maar ik zei ook dat het mijn mening was en anderen er anders over denken Knipoog

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:56

Ilsje_ schreef:
Hmmm, ik ben er een beetje op tegen.
ik heb 12 jaar lang een en dezelfde cavia gehad (je hoeft niet te gaan zeggen dat het niet waar is, als jij denkt dat het niet waar is best..) die leefde op zaagsel, kreeg iederedag hooi en ombeperkt crispy C voer.. hij kreeg elke dag iets lekkers (in de vorm van fruit groente of sla (wat ook slecht schijnt te zijn).
ze is 12 jaar geworden en als ik weer een cavia zou krijgen zou ik het zo weer doen.

waarom zo verdedigend? niemand zegt dat het niet waar is..
tuurlijk kan jou cavia 12 jaar zijn geworden, er zijn heus wel meer uitzonderingen. maar over het algemeen redden ze het gewoon niet zo lang door: verkeerde voeding en zaagsel en dergelijke.

we proberen met dit topic gewoon mensen te waarschuwen, want waar mensen proberen goed te zijn voor hun dier, gaat het nog wel eens mis door onwetendheid of misverstanden.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:05

salsaentango schreef:
ja dat zal wel maar ik vind het zielig dan geef ik liever voer met vitamine c Lachen maar ik zei ook dat het mijn mening was en anderen er anders over denken Knipoog

Sorry, ik dacht dat je dacht dat een cavia dan elke dag zo'n pilletje door zijn strot geduwd krijgt Haha!

Ik geef mijn cavia's trouwens gewoon brokjes met extra vitamine C, en met het groenvoer er bij zijn die pilltjes helemaal niet meer nodig. Ook al krijgen ze er af en toe wel 1 omdat ze het zo lekker vinden. Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:13

dit vind ik een zinvol topic!

ik heb sindskort weer 2 caafjes en die zitten dus ook op vlas Pling enige nadeel van vlas vind ik dat het vrij glad is voor in de kooi...
verder hebben die van mij altijd hooi en voer met vitamine c ter beschikking... vind iedere dag een pilletje een beetje overdreven aangezien die van mij vrij veel groente en fruit krijgen... mijn zus geeft haar cavia trouwens wel altijd viatmine c in het drinkwater Haha! en mijn andere zus die doet het net zoals mij!
best wel een cavia familie zijn we Clown

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:21

loveyoutoo schreef:
salsaentango schreef:

ja dat zal wel maar ik vind het zielig dan geef ik liever voer met vitamine c Lachen maar ik zei ook dat het mijn mening was en anderen er anders over denken Knipoog[/quote]

onze cavias vinden die pilletjes ook heerlijk als ze het potje horen rammelen kwamen ze al fluitend aanrennen Knipoog