omdat ik in mijn dagelijkse werk in een dierenkliniek veel problemen (gebitsafwijkingen en maag-/darmproblemen) zie die mn veroorzaakt worden door het verkeerd houden/verzorgen van cavia's/konijnen hier een aantal belangrijke tips:
Bodembedekking:
Gebruik geen zaagsel/houkrullen !
Hierbij waarom niet:
Zaagsel wordt grotendeels gemaakt van naaldbomenhout, dat vele giftige stoffen bevat, waaronder de beruchte aromatische koolwaterstoffen, met als belangrijke component abietinezuur. Door het intensieve contact van de knaagdieren met hun bodembedekker heeft dit grote gevolgen voor hun gezondheid en geeft meer kans op tumoren, longontsteking en verkort in belangrijke mate de levensduur.
Diverse soorten zaagsel die gebruikt worden in Nederland zijn recentelijk onderzocht op deze giftige stoffen in het laboratorium van Wageningen Universiteit en Researchcentrum.
De resultaten waren schokkend; hoge niveaus van de toxische koolwaterstoffen werden gemeten. Het is duidelijk dat dit zaagsel leverfunctiestoornissen en leverziekten geeft, klachten veroorzaakt aan de luchtwegen en de kans op kanker vergroot.
Als conclusie kunnen we stellen dat zaagsel ongeschikt is als bodembedekker voor knaagdieren en konijnen. Maar ook voor fretten, paarden en de verzorger die werkt met zaagsel zijn er gezondheidsrisico's verbonden aan deze schijnbaar onschuldige stof..
Gebruik vlas of beukensnippers, al vind ik beukensnippers erg hard aan de pootjes. Vlas neemt goed vocht op en bevat maar weinig stof en geen dampen.
Voedsel:
Een cavia of konijn is er op gebouwd, betreft gebit en maag- en darmstelsel, om de harde celwanden van materiaal als hooi te verteren en daar de benodigde voedingsstoffen uit te halen, hetgeen wij als omnivoren maar slecht kunnen. Als je de cavia of het konijn nu makkelijk te verteren voer geeft, zoals de gekleurde stukjes in gemengd voer en ook teveel gewoon biks, dan gaan de goede darmbacterien dood en er komen verkeerde bacterien in de darmen voor in de plaats: gevolg > te dunne ontlasting/plakpoep en vieze kontjes waar 's zomers de vliegen eitjes in leggen waaruit larven kruipen die het dier gaan aanvreten. Gevolg: vele dode dieren per jaar na veel leed.
Geef nooit gemengd krachtvoer (zie hierboven) , je cavia of konijn heeft maar een klein handje ongemende biks per dag nodig voor de calcium-/kalkvoorziening en niet voor de vitamine- of eiwit aanvoer !.
Dus: veel hooi en een klein handje biks en dat is alles. Als aanvullend voer kun je gras geven, paardebloembladeren, wat sla mag ook of andijvie. Mijd koolachtigen i.v.m. de gasvorming. Ook wilgentakjes en takjes van fruitbomen zijn prima knaagmateriaal. Geen takken van andere bomen geven want die bevatten vaak te veel looizuur en dat is slecht voor het dier.
NB: cavia's kunnen geen Vit C aanmaken, net als mensen en apen. Voer daarom elke dag een klein pilletje Vit C uit de hand en indien het diertje dit niet lust, geef dan VitC elke dag door het drinkwater. Veel cavia's kun je ook leren een stukje sinaasappel per dag te eten en dit volstaat ook.
GEEN knaag- e/o mineraalstenen geven. Dit geeft blaas- e/o nier(bekken)stenen hetgeen dodelijk kan zijn of in ieder geval een blaas- e/o nierbekkenontsteking geeft.
Konijnen en cavia's zijn groepsdieren, net als paarden en daarom is het welzijnsoogpunt niet verantwoord zo'n diertje alleen te houden.
Konijnen hebben een zwak skelet t.o.v. hun musculatuur en kunnen makkelijk hun rug breken. Pas dus op bij optillen en als het diertje gaat spartelen !. Niet zelden komt het voor dat een konijn een achterhandverlamming oploopt door een gebroken rug met euthanasie tot gevolg. Dit maakt het konijn als huisdier voor jonge kinderen minder geschikt.
Oke, ik hoop velen van jullie geholpen te hebben en ik ga geen discussie aan over bovenstaande want alles is veterinair wetenschappelijk onderbouwd. Ik heb bovenstaand stukje gemeend te moeten plaatsen omdat helaas de voorlichting in de meeste dierenspeciaalzaken zo te wensen over laat.....
Ook opmerkingen als: mijn konijn etc is er oud mee geworden graag niet want natuurlijk worden sommige dieren oud met een verkeerd levenspatroon maar de meesten niet.
Veel plezier met jullie kleine monsters !