Binnen of toch buiten laten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Junip

Binnen of toch buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 17:02

Hallooo,
Mijn konijn is al vrij oud (6)
En zat gister te rillen in zijn hokje

Nu zit ik met de vraag, naar binnen halen of buiten laten staan?
Hij staat al 6 jaar buiten en is niet beter gewend, maar nu hij zo rillerig is vind ik binnen toch een fijner idee.

Maar ik weet niet of hij er blijer van wordt, buiten kreeg hij aandacht van alle leerlingen van mijn stiefvader (geeft gitaarles aan huis). En nu staat hij maar zielig op mijn kamer. Want in de woonkamer kan niet wegens allergie. Aangezien ik gewoon op school zit en laat thuis ben ziet hij alleen 's avonds mensen.

Maar ik wil het niet op m'n geweten hebben dat hij straks sterft door de kou.
Volgens mij kan hij zichzelf niet meer zo goed warm houden omdat hij al ouder is.

Ik heb hem nu al een dag binnen staan en hij is warm en niet meer aan het rillen
Nu is mijn vraag; naar buiten met een extra pluk hooi, of binnen laten met minder aandacht?

Thnx alvast....

Anoniem

Re: Binnen of toch buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:52

Ik heb een tijd een konijn gehad die stond altijd buiten en hij was ook niet een van de jongste meer.
Mocht het echt zwaar vriezen hadden we 'm binnen in de garage..

Uiteindelijk is hij weg gegaan, omdat ik niet genoeg tijd had om voor hem te zorgen (hij stond bij m'n vader) en bij die mensen stond hij binnen. Een paar weken daarna is hij overleden, omdat hij waarschijnlijk niet zo goed tegen die warmte kon binnen.

Ik zou gewoon gaan voor buiten met wat extra hooi of stro en als het echt koud word hem dan wel binnenhalen. Lachen

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:41

Je konijn gaat heus niet zomaar dood van de kou, zeker niet omdat hij gewend is om buiten te staan.
Gewoon wat extra stro en hooi in het hok. Zorgen dat het hok goed beschud staat en eventueel de voorkant van het hok afdekken 's nachts.

lidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:45

kun je hem niet in de garage/bijkeuken zetten ofzo, dat deden wij altijd (mijn vader is ook allergies voor konijnen)
daar is het net wat kouder dan in de rest van het huis, en dan loopt er toch af en toe iemand langs.
succes er mee

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:59

ipv extra stro kun je ook extra hooi doen. die van mij graaft daar helemaal een holletje in en ligt daar echt onder. dat is heel warm. verder hok verplaatsen buiten mss? staat hij nu volop in de wind ofzo?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 11:03

Didoo schreef:
En nu staat hij maar zielig op mijn kamer.

Je hebt hem toch al binnen gezet? Ik heb altijd begrepen dat als je een konijn eenmaal binnen haalt, je hem niet meer zomaar buiten kan zetten daarna, dan is de overgang te groot.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:20

Als jouw konijn altijd buiten heeft gezeten, kan hij in de winter ook prima buiten blijven! Zeker met een beetje extra stro en het hok goed afgeschermd, is het prima te doen..
Temperatuurverschillen zijn alleen niet echt goed voor konijnen.. Ik geloof dat men vaak adviseert om als je in de winter een konijn binnen haalt, hij tot het voorjaar binnen moet blijven. Het temperatuurverschil is anders te groot. Ik weet echter niet vanaf welke temperatuur dat geldt enzo..
Wij hadden vorig jaar een konijn die geopereerd is in de winter. Zij kon ook niet naar buiten en heeft toen ook tot het voorjaar binnen moeten staan..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:22

mijn konijnen zitten ook buiten, gewoon wat extra stro of hooi in hok doen, en moet t goed komen
als nu binnen staat zou ik niet aan slepen blijven, daar kunnen ze helemaal niet tegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:34

Buiten, een konijn hoort lekker buiten te zitten,
als hij rilt zal hij ziek zijn, naar de DA gaan dus.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:34

Je hebt hem al binnen gehaald, het vroegste wanneer je hem weer naar buiten kan doen is het voorjaar. Een dier dat buiten heeft gestaan in kou en naar binnen gehaalt word waar het warm is, kan niet zomaar meer naar buiten. Die klap is te groot waardoor je konijn ziek word.
In het vervolg zou ik je konijn gewoon buiten laten met extra stro en hooi. Heeft hij trouwens een binnenhok dat van de grond af staat?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 20:01

Joyckuh schreef:
Je hebt hem al binnen gehaald, het vroegste wanneer je hem weer naar buiten kan doen is het voorjaar. Een dier dat buiten heeft gestaan in kou en naar binnen gehaalt word waar het warm is, kan niet zomaar meer naar buiten. Die klap is te groot waardoor je konijn ziek word.
In het vervolg zou ik je konijn gewoon buiten laten met extra stro en hooi. Heeft hij trouwens een binnenhok dat van de grond af staat?

ik moet me hier helaas bij aansluiten. eenmaal naar binnen, is pas met het voorjaar weer naar buiten.

lidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:38

ik bedenk me trouwens net dat wij altijd een jutte zak (zo een van sinterklaas Tong uitsteken) voor het hok hingen in de winter, dan heeft ie het echt niet koud.
máár, als je hem nu al binnen hebt kun je inderdaad niet meer terug, net als dat je je paard niet de halve winter onder een deken kunt zetten en hem daarna bloot buiten kunt zetten..
snap je?

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 12:36

Bedankt voor de tips enzo!

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:38

Wij hebben altijd 2 hangoren buiten gehad en in de winter enzo, dan deden we er een soort van doorzichtig kleed overheen zodat de warmte in het hok blijft, (kon wel gewoon frisse lucht bij, )

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:41

Ik zou het diertje buiten zetten, extra stro erin en wat extra hooi als brandstof. Snachts bij vorst zou ik een dikke deken over de voorkant van het hok hangen zodat de kou minder goed naar binnen kan.
Staat het hok uit de wind?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:11

Ik ga ook mee met de voorgaande tips lekkere dikke laag stro erin. Opzich moet het geen drama zijn na een dagje binnen naar buiten te gaan, hier worden ze ook gecastereerd zijn ze de hele dag bij de DA binnen en eventueel nog even bij mij en de nacht nog met een kruikje. Hij verliet niet direct zijn wintervacht, al kan het wel altijd een aanslag erop zijn doormiddel van longontsteking even in de gaten houden mits je hem nog naar buiten doet (moet die niet nu nog binnen zitten).
Overigens is 6 nog helemaal niet oud Lachen