En toen hadden we in eens een grasparkietje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

En toen hadden we in eens een grasparkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 21:07

Ja, niet helemaal gepland, heb m'n handen vol aan m'n pony's, konijn en killer-hamster Knipoog.

Maar vanmiddag zat er in eens een grasparkietje bij ons op het erf (op een boerderij, en de dichtst bijzijnde buren missen niets). Dus gevangen(tjee, wat kan dat kreng bijten) en maar tijdelijk in een oude hamsterkooi geparkeerd.

Heb wat parkietenvoer, wat schelpen zand en zo'n voer staafje (die je ook voor hamsters en konijnen heb) gehaald bij de Welkoop.

Hij is volgens mij niet echt tam, maar dat zal komende dagen blijken. Hij is natuurlijk flink van slag nu dus laat hem eerst maar even met rust. Ik ga kan van het weekeind een grotere kooi bij een vriendin van mij lenen, maar deze voldoet eerst wel eventjes.

Iemand tips? Ik heb nl nog nooit vogels gehad.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: En toen hadden we in eens een grasparkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:08

Aangeven bij de Amivedi. Die diertjes vliegen nog wel eens weg uit een voliere per ongeluk, of is het huisdier van iemand geweest die hem nu mist.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:09

zo heb ik ook ooit ene grasparkietje gevonden, die hartstikke tam was, kusjes kon geven en zelfs kon blaffen

staan nergens advertenties? vogel vermist?
zet anders adbertentie, dat je er 1 gevonden hebt

zorg dat niet in toch staat, is erg slecht voor vogels (alle dieren eigenlijk) en radio aan, gaan ze vaak mee kwetteren

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 21:13

Ik hang van het weekeind idd ook even bij de Welkoop en de supermarkt wat advertenties op. Maar verwacht eigenlijk niet echt dat er iemand voor komt, we wonen nl echt een flink eind uit het dorp.

Hij staat idd inmiddels van de grond af en niet op de tocht. Kunnen de hamster en het konijn ook niet tegen, dus de vogel vast ook niet Knipoog.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:16

Als je zijn baasje niet vindt en besluit hem te houden:
- maatje voor hem kopen! Groepsdieren dus niet alleen houden, dan kwijnen ze weg. Geslacht blijft eender: als je parkieten geen nestkast aanbiedt broeden ze ook niet. Ook twee mannetjes of twee vrouwtjes kunnen over het algemeen prima met elkaar.
- een zo groot mogelijke kooi, liefst met dagelijks een of meerdere uurtjes vliegen.
- klim- en speelmogelijkheden bieden. Parkieten zijn de clowns onder de vogels.
- badje weten de meeste te waarderen.
- niet te veel snoep, goede kwaliteit voer en af en toe iets groens.

Veel plezier ermee!

Cayenne

Trosgierst vinden ze lekker, en je kunt wat vitaminedruppeltjes voor vogels in zijn waterbakje doen. Hij/zij zal wel een optater hebben gehad van het buiten vliegen.

Het zijn wel hele sociale beestjes, dus hebben veel aandacht nodig en het liefst een tweede parkiet erbij. (Geen kanarie, want parkieten vreten de pootjes nog wel eens op Nagelbijten / Gniffelen )
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 15-11-07 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

ze kunnen best een stukje vliegen en kan best dat deze al tijdje vermist is
kan ook op verschillende sites, bv marktplaatst kijken en advertentie zetten, en in weekbladen in de buurt

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:19

Ik zou ook eerst even afwachten of een eigenaar zich meldt. Volgens mij worden ontsnapte vogels niet zo heel vaak weer gevangen (en zijn ze meestal voorgoed kwijt), dus ja.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 21:27

Idd, trosgierst had ik ook mee genomen, lag ook in het parieten rek Knipoog (alle beesten hier zijn verwend, zelfs een vogel die net aan is komen vliegen).

We wonen hier ruim 3 km(hemelsbreed) bij het dorp vandaan, dus met die vorst van vanacht moet het wel een taaie rakker zijn.
Hij heeft geen ringetje ofzo.

Grote kooi word van het weekeind geleend (hij zit nu in een 3 verdiepings hamsterkooi, verdiepingen zijn erg gammel dus er uit gehaald, vandaar dat de hamster wat nieuws had).
Hij mag eerst bewijzen of hij niet komende week van de stress neerploft en kijken of er niemand voor komt.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:29

Ik denk dat een grasparkietje (in goede toestand) wel zo'n afstand kan vliegen, hoor. Grasparkieten komen niet in de natuur voor in Nederland, dus het moet haast wel een ontsnapte of een met opzet losgelaten vogel zijn (denk ik).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 21:36

Hij moet idd ergens vandaan komen, maar waar?

Dit is het 'slachtoffer'.
Afbeelding
Afbeelding

Er zitten hier veel roofvogels(zat er vanmiddag nog eentje naast me een lijster te verscheuren) en hij heeft geen schuilplekje gehad tussen het dorp en hier. Dus hij is nog handig ook.

Hij begint wel praatjes te krijgen, er komt af en toe een geluidje uit z'n kooi.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:41

Wel een leukerdje, zeg!
Hopelijk reageert er iemand binnen enkele weken. En anders heb je er weer een huisgenootje bij, hihi. Schaf je dan een tweede aan of niet?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:43

Wel een schatje idd!
Ik zou hem of haar Tong uitsteken in ieder geval niet alleen laten zitten. Het zijn echte zwermvogels, en alleen zijn ze niet echt gelukkig Lachen

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:47

Zo te zien een hij of niet? Kan het niet goed zien...

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 01:31

Welke kleur neusdoppen heeft hij of zij Knipoog

En een spiegeltje ophangen tot de tijd dat je misschien een vriendje erbij koopt. Oja een schommeltje vinden ze ook helemaal te gek!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 09:25

Een beetje bruin grijzig. Een vriendin van mij (die valk parkieten heeft) dacht juist dat het een vrouwtje was. Zelf heb ik me d'r nog niet zo in verdiept. Heb gister eerst maar wat eten voor hem geregeld Knipoog.

Komt er niemand voor mag hij blijven en mag hij wel een vriendje. Of je er nu voor 1 of 2 zorg maakt weinig verschil.

Gisteravond zat hij zoals op de foto tegen het plafon geplakt, nu gaat dat iets beter. Ik heb al wel de oude hamster trappetjes creatief in z'n kooi opgehangen dat hij wel wat dingen heeft om te klimmen. En de hamster moet z'n voerbak voorlopig even afstaan (die had er gelukkig maar 3 Tong uitsteken).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 10:21

Heb hem net op marktplaats gezet. Er staat iig geen vogel vermist op in Wieringerwerf. Ik zie wel of er iemand komt, anders mag hij lekker hier blijven Lachen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 10:50

ben benieuwd of je wat hoort
anders veel plezier met je nieuwe huisdier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 10:53

Het is een vrouwtje. Knipoog

Overduidelijk te zien aan de bruine neusdop.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:01

Dat is een mooie Pop. Ik heb een tijd terug ook een parkiet gevonden. Maar ik waarschuw je maar vast. Je bent zo besmet. Heb er inmiddels 16 (In een pas gebouwde voliere).

Mijne zag er niet zo best uit en hem toen behandelt tegen mijten (Frontline spray) en heb zijn ontlasting op wormen laten onderzoeken daar Parkieten daar vaak last mee hebben.

Verder kan je in de dierenwinkel zakjes met verschillende vitaminen kopen. Van het merk Vitakraft. Daar hebben ze ook een opbouw middel zitten voor o.a. verzwakte en zieke parkieten. Kost rond de 65 cent, En helpt perfekt. Verder zou ik een goed parkieenvoer nemen en zo weinig mogelijk trostgierst en knabbelstangen daar deze heel veel suiker bevatten en ze er snel te dik van worden. Zeker als ze alleen in een kooi zitten. Trostgierst aanbieden als ze verzwakt zijn is wel goed. Maar als het beter gaat mogen ze maar een halve per week.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 13:26

Ik heb een vriend die er de rem op houd. Een hamster en een konijn binnen was eigenlijk al wel mooi zat (naast 5 pony's en 2 veulens op komst). Dus het worden er max 2 voor de gezelligheid.

Zit me net te bedenken dat ze bij de ouders van m'n vriend er ook 1 hebben (z'n vriendje is dood gegaan). Misschien zijn die wel te koppelen Lachen.

Hij word nu wat verwend om bij te komen en ik nog een hoop moet leren Knipoog. Maar zodra hij weer fit is gaat hij op normaal rantsoen. Ik hoop dat hij vandaag wat meer van z'n plek durft te komen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:30

als je de eigenaar niet vind en je er geen vogeltje bij wilt hebben kan ik dit diertje eventueel wel opvangen. Dan gaat ie in het voorjaar in de grote voillere van 3X4X2 met andere parkieten en kanarie's. Ik heb er zat plek voor en dat beetje voer erbij kan ik ook wel missen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:32

Cayenne schreef:
Het zijn wel hele sociale beestjes, dus hebben veel aandacht nodig en het liefst een tweede parkiet erbij. (Geen kanarie, want parkieten vreten de pootjes nog wel eens op Nagelbijten / Gniffelen )

uit ervaring weet ik dat dit niet altijd gebeurd bij ons nog nooit voorgekomen moet er wel voor zorgen dat er een meerdereheid aan kanarie's zijn dan

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:45

laatst zat er bij ons ook een parkietje op onze balkonrand! Een hele mooie met blauw enzo. Hij was te snel en kon hem neit vangen maar bij ons in de buurt zie je die beestejs vaker.
Iemand heeft ze eens losgelaten en toen hebben ze zich vermenigdvuldigd. Er zitten ook een soort papagaaien hier.. heel bizar..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 15:21

Hier op de open vlakte (incl buurhond die niet eens van hun eigen kippen af kan blijven) met veel roofvogels enz geef ik ze weinig kans. Vind bijna dagelijks al wilde vogel karkasjes uit elkaar getrokken op m'n land liggen.

Maar ze mag lekker blijven als er niemand voor komt. Ooit had ik wel een vogeltje gewild, gewoon omdat het veel gezelliger is dan een hamster. Maar deze kwam iets sneller dan gepland Lachen.