Poes plast regelmatig langs bak en verveelt zich?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Poes plast regelmatig langs bak en verveelt zich?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 15:36

De poes van mijn vriend plast vrij regelmatig langs de kattenbak ipv er in, erg vervelend is dat Tong uitsteken
Maar ik ben toch wel benieuwd waar het aan zou kunnen liggen en wat er tegen te doen is.

De bak wordt elke avond verschoont en staat op de derde verdieping aan de voorkant van het appartement waardoor er geen (dominante) andere katten langs het raam oid kunnen lopen.
Leisa is nu ongeveer 1,5 jaar oud en komt uit het asiel, als kitten is ze met haar broertjes en zusjes gedumpt bij een man die weinig met dieren van doen had. Hier is behoorlijk verwaarloosd/mishandeld, in ieder geval op psychisch gebied, en heeft lang in een doos/kist gezeten. Ze was ook echt bang toen ze hier voor het eerst in huis kwam en heeft zich zelfs ooit in de la van een kast weten te wurmen wat niet past normaal gesproken Clown
Nu gaat het wel weer goed met haar, wordt behoorlijk verwend (waar ik nogal op tegen ben haha) maar krijgt alleen een beetje weinig aandacht. Ze doet alles voor snoepjes en eten.
Het is een binnenpoes (woont in appartement) maar heeft redelijk veel ruimte tot haar beschikking, maar volgens mij is ze zeker de domste niet en daarom ben ik ook nog op zoek naar dingen voor haar om te doen in de tijd die ze alleen thuis is (toch zeker 6 uur op een dag). Ze woont hier alleen en er komt ook geen andere kat bij ivm ruimtegebrek en omdat mijn vriend het niet wil (in tegenstelling tot mij Haha! ).

Mijn twee hoofdvragen zijn dus;
* Hoe zou het kunnen komen dat ze langs de bak plast?
* Tijdverdrijf, zoals intelligentiespelletjes oid?

Katja

Re: Poes plast regelmatig langs bak en verveelt zich?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:40

Erlangs plassen kan soms verbeteren door de bak op vuilniszak te zetten maar je loopt dat ook het risico dat ze er helemaal niet bij in de buurt willen komen.
Sommige katten kunnen zich goed vermaken met zo'n bal waar voer uit komt.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:43

Heeft de kattenbak altijd op dezelfde plaats gestaan?? Dan kan het namentlijk zo zijn, dat hem niet kan vinden of iets in die richting.
Zit er zo'n klapluikje in??
Als dat zo is, kan het zijn dat ze dat eng vind en anders is miss alleen de overkapping al eng als die erop zit.
Als je nu een hele open bak hebt, zonder dak enzo, vind ze dat miss niet prettig...
Ik zou een aantal varianten proberen... Dak eraf, dak erop, luikje erin, luikje eruit enz..

Tegen verveling kun je natuurlijk een hele hoop speeltjes in huis halen. Met belletjes en veertjes enzo...
Er is tegenwoordig ook zo'n balletje te koop waar je kleine poezen snoepjes in kunt doen! Als ze er dan mee gaan rollen, valt er een snoepje uit.

Igg heel veel succes ermee!!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 15:45

Daar zat ik idd ook al aan te denken, zo'n voerbal.
Hoe werkt dat met die vuilniszak? Misschien wel iets om te proberen Ja

Het is namelijk ook niet zo dat er onlangs iets is veranderd in de omgeving, want ze doet het al sinds ze hier in huis is.
Kattenbak is ook nog nooit verplaatst geweest en heeft inderdaad een klapluikje.
Maar ze doet het ook niet constant, het is nu toevallig 2 keer voorgekomen afgelopen week, maar daarvoor al een paar weken niet.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 14:14

Heb zo'n voerbal gekocht maar ze snapt het niet geloof ik Tong uitsteken

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:20

laat ook eens je kat nakijken op blaasgruis, of andere medische oorzaken
als dat niet het geval is, de bak openlaten voor tijdje,

speeltjes, afwisselenen
mijn kitten heeft vanalles, touwtjes ,rietjes, balletjes, kattenkruid speeltjes

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:29

Naast de bak plassen kan veel oorzaken hebben.
Ik zal ze opnoemen dan kan je zelf kijken welke bij jullie kat van toepassing zouden kunnen zijn.
Een kat plast nooit naast de bak uit onwil of om je pesten.
Er is altijd een reden voor.
De katten kunnen onze mensentaal niet leren maar wij kunnen wel leren de kat beter te begrijpen.

Medische redenen.
-Blaasontsteking
-Blaasgruis
-Nierproblemen
-Suikerziekte
Bij de twee laatste redenen zie je ook vaak vreemd drinkgedrag' de kat drinkt meer dan hiervoor en vaak ook op vreemde plaatsen, zoals toilet, gootsteen, vissekom of schaaltje waar je drijfkaarsjes in hebt.

Psychische redenen:
-Kat voelt zich niet veilig op de bak.
Het kan zijn dat er tijdens het bakgebruik iets is gevallen of iets gebeurd is waarvan zij erg schrok.
De kat zoekt nu een veilig plaatsje om haar behoefte te doen.
-Teritorium afbakenen.
De kat heeft buiten een vreemde kat gezien of misschien wel geroken en denkt nu dat ze moet laten weten dat zij hier woont.
Dit plasgedrag uit zich meestal in plassen op hoeken en bij deuren.
-Claustrofobie
Kat voelt zich niet prettig in een dichte kattebak en gaat er niet graag in.
-Verandering van kattegrit.
Sommige katten vinden bepaald grit niet fijn aan hun pootjes voelen.
-Een algemeen onveilig gevoel.
In katteurine zitten zogenaamde feromonen, alleen katten kunnen deze ruiken en de feromonen geven de kat een veilig gevoel.
Er zijn spuitbusjes met nepferomonen te koop om de kat een veilig gevoel te geven zodat zij niet meer hoeft te plassen om dit te bereiken.

Ik kan zo even geen redenen meer bedenken, ik hoop dat je hier iets mee kan.
Ik persoonlijk geloof niet dat een kat plast naast de bak omdat ze zich verveelt.
Katten vervelen zich niet zo snel. Hun huis is hun jachtgebied en ik denk eerder dat het hem in het beschermen van haar gebied tegen indringers zit.
Ik zou zowiezo even urine opvangen en naar de DA brengen dan kan je uitsluiten dat het geen medische oorzaak heeft.

Succes,
Groetjes Henrike

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:40

Hmm, ik volg deze even. Mijn beiden katten deden dit voordat ik verhuisd was ook, maar dan heel specifiek op zachte dingen, zoals kussen, bed, hondenkussen etc. Daarnaast gingen zij ook gewoon op de bak. Nu ik verhuisd ben, doen ze dit niet meer, maar de oorzaak heb ik ook nooit gesnapt.

Over de speeltjes: je kunt zelf in doosjes kleine gaten maken en daar iets lekkers in doen. In huis op vreemde plekken iets lekkers verstopppen. Een grote doos met grotere gaten, waar de kat zichzelf in kan verstoppen (evt. in de doos weer speeltjes ophangen).
Mocht je wat meer te besteden hebben: een nieuwe giga krabpaal.
Haha, wat mijn katten ook erg leuk vinden om naar te kijken is de vissenkom (maar ja, om nu voor de kat vissen aan te schaffen......)
Enne, als je wat minder te besteden hebt, op de bekende tweedehands koopjes site is ook veel te vinden. Ik heb daar uit een kattenkruiptunnel gekocht. (Zulk spul, zul je wel goed moeten schoonmaken, ivm andere geuren)

Succes!

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:44

onze kater doet het ook wel eens ...erg vervelend
Maar denk idd dat het iets is dat hij zich niet veilig voelt op de bak ....
Er loert nl altijd een ander grote kater op hem !

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:50

aswas schreef:
Hmm, ik volg deze even. Mijn beiden katten deden dit voordat ik verhuisd was ook, maar dan heel specifiek op zachte dingen, zoals kussen, bed, hondenkussen etc. Daarnaast gingen zij ook gewoon op de bak. Nu ik verhuisd ben, doen ze dit niet meer, maar de oorzaak heb ik ook nooit gesnapt.

Over de speeltjes: je kunt zelf in doosjes kleine gaten maken en daar iets lekkers in doen. In huis op vreemde plekken iets lekkers verstopppen. Een grote doos met grotere gaten, waar de kat zichzelf in kan verstoppen (evt. in de doos weer speeltjes ophangen).
Mocht je wat meer te besteden hebben: een nieuwe giga krabpaal.
Haha, wat mijn katten ook erg leuk vinden om naar te kijken is de vissenkom (maar ja, om nu voor de kat vissen aan te schaffen......)
Enne, als je wat minder te besteden hebt, op de bekende tweedehands koopjes site is ook veel te vinden. Ik heb daar uit een kattenkruiptunnel gekocht. (Zulk spul, zul je wel goed moeten schoonmaken, ivm andere geuren)

Succes!

Ik denk dat jouw katten het deden om hun leefgebied te beschermen.
De hond neemt natuurlijk allemaal vreemde geurtjes mee naar huis.
En zelf doe je dat natuurlijk ook.
Ook kan het zijn dat er een onderlinge rivaliteit was. Hier hoef je zelf niet veel van te merken.
De een zegt de slaapkamer is mijn gebied en de ander vind dat het hondekussen aan hem/haar toebehoort.

Als je gaat verhuizen beginnen katten onderling met een schone lei, ze zijn immers allebei vreemd in een nieuw huis en het enige vertrouwde is de andere kat waarmee ze jaren hebben gewoond.
Vaak houdt het plassen na een verhuizing op.

Groetjes Henrike

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:27

@ Henrike: Thanks voor jouw uitleg. Heel helder, en idd mogelijk de juiste reden van mijn probleem. Ben allang blij dat ze het nu niet meer doen!

@ TS: verhuizen is dus een goede optie Nagelbijten / Gniffelen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 18:48

Hmm je geeft zeker een hoop mogelijke oorzaken, maar van de psychische denk ik niet dat er iets tussen zal zitten; ze doet het maar heel af en toe, zo'n 1 keer in de 3 weken oid. Soms meer, soms minder. Misschien toch maar eens aan de da gaan denken dan..

Een grote krabpaal heeft ze al en de kruiptunnel vond ze geen succes Haha!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 19:26

Doet ze het misschien als jullie op bezoek zijn geweest bij andere mensen die ook katten hebben?
Katten hebben een heel fijn neusje, het kan zijn dat ze iets ruikt waar ze van denkt dat het in haar gebied komt.
Je kan ook proberen een tweede kattebak te nemen.
Ik hanteer altijd de stelregel: 1 kattebak meer dan het aantal katten in huis.

Ik heb een hele tijd het probleem gehad dat 1 van mijn poezen niet op de bak durfde omdat ze een mep kreeg van de ander als ze eruit kwam.
Nog maar een extra bak boven neergezet en als ik thuis was haar af en toe op de bak gezet en erbij blijven om haar te beschermen tegen de plaag poes.
Dit hielp redelijk goed.

Jij hebt er maar 1.
Waar heb je de bak precies staan als ik vragen mag en waar plast ze naast de bak?

Misschien dat ik nog iets meer uit kan knobbelen.

Groetjes Henrike

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 10:47

De bak staat op de logeerkamer/oefenkamer van muziek van mn vriend (geen lawaaierig instrument) in de hoek achter de deur.
Ze plast naast de bak wanneer er een matje voor ligt (tegen de grindkorrels over de houten vloer Tong uitsteken ) en dan op/onder dat matje.

Ik zie voor de rest nooit katten behalve deze dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen. Mijn vriend ziet elke dag de kat van zijn ouders, daar lijkt het me dus ook niet aan te liggen aangezien ze het maar af en toe doet?

Verhuizen zal mn vriend niet zo op prijs stellen, hij woont hier nog niet zo heel erg lang haha (wel het enige huis dat de kat kent overigens)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 10:48

Nog bedankt iedereen die zo goed meedenkt!