verwerping cavia"s

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

melanie20

verwerping cavia"s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 10:49

Ik stel deze vraag hiero in de hoop dat iemand mijn vraag wel of niet kan bevestigen!

Gisterochtend heeft een cavia 4 jongen gehad, allemaal goed en levend!
Die zeug loop saemen met nog 1 zeug in een hok...
die andere zeug was ook drachtig.. maar kwam gister in de schuur en had ze der jongen verworpen 5 stuks! helemaal volgroeit en al! Boos!

Nu was me vraag eigenlijk: kan het wezen dat ze verwormen heeft omdat tie andere cavia ook gejongt had? (dat het werk als een soort weeen opwekker)

wie weet dit? wand dit is al de 2de keer dat dit gebeurt....

gr melanie

Yank

Re: verwerping cavia"s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:37

Is dit al de tweede keer bij dezelfde zeug?
Vind het moeilijk om zo te zeggen waar het aan kan liggen. Het kan bijvoorbeeld ook dat je gewoon pech hebt en de jongen niet gezond waren of dat er iets mis is gegaan tijdens het werpen.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:42

Ja dat kan het idd heel goed zijn...

Ik heb van vele fokkers gehoord 2 zwangere zeugen uit elkaar te halen...Ten eerste weet je niet zeker wanneer ze gedekt zijn...en dus ook niet of ze tegelijk uitgerekend zijn...
Als het zwangere zeugje gaat helpen met het schoonlikken en eventueel ook placenta's eet...kan de bevalling op gang komen...Dit kan dan dus mis gaan omdat ze niet volgroeid zijn...

Heel erg sneu wat er is gebeurt...Misschien handig om de volgende keer info vooraf te zoeken...Kijk eens op een cavia forum...Ze kunnen je heel veel vertellen over het hoe en wat van 'zwangere' en bevallen caafjes...

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:33

Wat Chichiba zegt klopt als een bus. Als een zwangere cavia een andere cavia helpt met bevallen (jongen schoon likken of placenta opeten) dan worden bij haar de weeën opgewekt.
Erg sneu dat dit is gebeurd maar ik vraag me af waarom je dit niet wist terwijl je 2 zwangere zeugjes hebt. Het is toch info die je echt moet weten als je aan nestjes begint. Mag ik vragen waar je je informatie vandaan hebt? Voornamelijk ook omdat je zegt dat dit al de 2e keer is dat je dit overkomt.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 17:49

loveyoutoo schreef:
Wat Chichiba zegt klopt als een bus. Als een zwangere cavia een andere cavia helpt met bevallen (jongen schoon likken of placenta opeten) dan worden bij haar de weeën opgewekt.
Erg sneu dat dit is gebeurd maar ik vraag me af waarom je dit niet wist terwijl je 2 zwangere zeugjes hebt. Het is toch info die je echt moet weten als je aan nestjes begint. Mag ik vragen waar je je informatie vandaan hebt? Voornamelijk ook omdat je zegt dat dit al de 2e keer is dat je dit overkomt.

nee dat mag je niet vragen!

ik vraag alleen of dit kan kloppen? meer vraag ik niet.(echt gezeik van medebokkers Slapen )
had namelijk dit weleens ergens gelezen....

maar omdat ik al MEERDERE (ja je leest het goed) nestjes gehad heb... ook zeugen bij mekaar en dat dit wel goed ging... vandaar mijn vraag...

kan me enigzinds wel inkomen, dat dit misschien het geval zal zijn geweest, helaas niet goedgegaan.. maar tis niet anders...

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:01

melanie20 schreef:
loveyoutoo schreef:

nee dat mag je niet vragen!

Fijn! Lachen

melanie20 schreef:
(echt gezeik van medebokkers Slapen )

Als je hier een vraag stelt kan het zijn dat je daar niet het gewenste antwoord op krijgt. Als je daar niet tegen kan, negeer het dan. Maar als je slim bent doe je wat met het antwoord. Ik vind mijn post nog behoorlijk netjes en beleefd.

melanie20 schreef:
had namelijk dit weleens ergens gelezen....

Dan vind ik het onverantwoord dat terwijl je weet dat er een mogelijkheid is dat het verkeerd gaat, je nog steeds 2 zwangere zeugjes bij elkaar in zet. Ook al is het een paar keer goed gegaan....

melanie20 schreef:
maar omdat ik al MEERDERE (ja je leest het goed) nestjes gehad heb... ook zeugen bij mekaar en dat dit wel goed ging... vandaar mijn vraag...

Dat je al meerdere nestjes hebt gehad (welke rassen fok je? Of mag ik dat ook niet vragen?) wil niet zeggen dat je er ontzettend veel vanaf weet. Dat blijkt maar weer. Aangezien ik niet fok, en zelf ik het weet Knipoog