Vraag over mijn 2 cavia's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wilma

Vraag over mijn 2 cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 17:17

Ik heb 2 peruvian dames in 1 hok van 1 meter.

Is dit goed, of te klein als 1 van beiden een nestje krijgt?

Heb laatst nog een hok van 1 meter erbij gehaald, heb alleen nog niet besloten of ik zelf een beertje koop, of dat ik een beertje leen, of mijn dames naar een beer toe breng.

Als ik een beertje leen, kan ik zodra ze hoogzwanger zijn, de caafjes apart zetten in een hok.

Koop ik een beertje, dan zullen ze bij elkaar moeten blijven tijdens en na het bevallen.

Het liefst koop ik zelf een beertje, zodat ik geen problemen met anderen krijg als het mis gaat, maar als de dames dan te oud zijn om nog nestjes te krijgen, heb ik een beer over. Nou wil ik die dan wel houden natuurlijk, maar dan het liefst met zijn 3en samen in 1 hok. Dus moet de beer dan gecastreerd worden.

Wat zijn jullie meningen hierover?

Wilma

Re: Vraag over mijn 2 cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 17:19

Btw,

Natuurlijk krijgen ze een groter hok, mochten ze met zijn 3en bij elkaar komen

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:22

Ik vind dat twee zeugjes in zo'n hok wel kunnen, maar als je er een beertje bij gaat doen, dan zou ik die ene zeug apart zetten.
Zodat die andere twee zich kunnen settelen, zeg maar Knipoog

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:55

Ik heb dezelfde plannen... hihi... ben benieuwd. Ik heb een cavia van 3 en 1 van 3 maanden dus die wil ik laten dekken. Een vriendin van mijn moeder heeft pas een gladhaarcavia gekocht dus door die wil ik mijn peruvian laten dekken...
Ik laat ze gewoon beide in 1 hok..

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:30

1 meter is een goeie maat voor 2 cavia's Lachen dus dat is geen probleem en net als wat je zei dat als er meerdere komen een hok erbij doen of nog groter Knipoog

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:41

Een hok van 1 meter is goed voor 2 cavia's. Maar als je ze allebei zwanger wil laten worden is het beter om ze apart van elkaar te zetten. In ieder geval op het einde van de zwangerschap. Het is namelijk zo dat als 1 zeugje aan het bevallen is, en de 2e zeug helpt met het schoonlikken van de kleintjes en/of het opeten van de nageboorten, dat de bevalling op wekt. Als die zeug nog niet zo ver is dat ze moet bevallen heeft ze dus een vroeggeboorte en dat wil je niet.
Als je 1 van de 2 een nestje laat krijgen vind ik het er weer helemaal vanaf hangen hoeveel kleintjes ze krijgt. 1,2 of 3 kan nog wel denk ik. Als het er meer worden zou ik ze toch in een apart hok zetten.
Ik neem aan dat de zeugjes bij een fokker weg komen, en dat ze 100% peruuf zijn? Anders zou ik er als ik jou was niet mee gaan fokken. De opvangen zitten al zo vol.
Maar als ze dus bij een fokker weg komen, kan je diezelfde fokker benaderen of je een beertje mag lenen. Het kan zijn dat de fokker ook graag een kleintje wil hebben van jouw nestjes.
Als je een beertje gaat kopen zou ik dat ook bij een fokker doen. Je weet dan dat het beertje gezonde ouders heeft. En dus minder kans op erfelijke afwijkingen bij de kleintjes.
Succes in ieder geval Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:44

Persoonlijk zou ik de 2 zwangere cavia's uit elkaar halen.
Het kan natuurlijk ook wel goed gaan als je ze bij elkaar laat, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen en ze apart zetten.
Dus allebei hun eigen hok waar de kleintjes in op kunnen groeien, laat je ze samen in een hok dan zal het misschien te klein worden met 2 volwassen zeugjes en het kleine grut.

Het is niet makkelijk om een beer te zoeken die je mag lenen voor het dekken, of dat je je zeugje naar een fokker brengt zodat een beer haar daar dekt. Maar je kan het natuurlijk altijd proberen Lachen
Ik weet niet wanneer je van plan bent ze weer te laten dekken, maar misschien komt er uit een van de zwangere cavia's wel een heel mooi beertje. Als de zeugjes geen familie van elkaar zijn zou je je andere zeugje door die beer kunnen laten dekken als hij de juiste leeftijd bereikt heeft.

Wilma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 19:10

Hallo,

Laat ik ook maar weer wat van me horen Knipoog

Ik heb inmiddels een beertje van iemand overgenomen, en besloten dat ik maar 1 zeugje laat dekken.
Zij weegt nog maar 640 gram, dus mag eerst 100 gram bijkomen voordat ze zover is.

Dit beertje kwam zomaar op mijn pad, en ik was gelijk verliefd Bloos

Afbeelding

Afbeelding

Heb ze al een beetje voorgesteld aan elkaar, ze waren op slag verliefd Tong uitsteken

Afbeelding

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:48

Ik kan me voorstellen dat je op slag verliefd werd!
Wat een plaatje!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:22

wat een dotje zeg Haha! een hele mooie caaf.. alleei trouwens Knipoog
veel succes en idd een goeie keuze om de andere dame nog even zwaarder te laten worden Lachen