Een hok van 1 meter is goed voor 2 cavia's. Maar als je ze allebei zwanger wil laten worden is het beter om ze apart van elkaar te zetten. In ieder geval op het einde van de zwangerschap. Het is namelijk zo dat als 1 zeugje aan het bevallen is, en de 2e zeug helpt met het schoonlikken van de kleintjes en/of het opeten van de nageboorten, dat de bevalling op wekt. Als die zeug nog niet zo ver is dat ze moet bevallen heeft ze dus een vroeggeboorte en dat wil je niet.
Als je 1 van de 2 een nestje laat krijgen vind ik het er weer helemaal vanaf hangen hoeveel kleintjes ze krijgt. 1,2 of 3 kan nog wel denk ik. Als het er meer worden zou ik ze toch in een apart hok zetten.
Ik neem aan dat de zeugjes bij een fokker weg komen, en dat ze 100% peruuf zijn? Anders zou ik er als ik jou was niet mee gaan fokken. De opvangen zitten al zo vol.
Maar als ze dus bij een fokker weg komen, kan je diezelfde fokker benaderen of je een beertje mag lenen. Het kan zijn dat de fokker ook graag een kleintje wil hebben van jouw nestjes.
Als je een beertje gaat kopen zou ik dat ook bij een fokker doen. Je weet dan dat het beertje gezonde ouders heeft. En dus minder kans op erfelijke afwijkingen bij de kleintjes.
Succes in ieder geval