Caviabroertje dood, de ander alleen laten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mea

Caviabroertje dood, de ander alleen laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 14:34

Hallo allen,

Helaas is één van mijn cavia's overleden, hij was al een tijdje ziek. Ik heb hem 4 jaar gehad, samen met zijn broertje. Dus nu is zijn broertje alleen.
Nu vraag ik mij af:
Kan ik deze cavia het beste alleen houden of beter een andere erbij?
Ze waren namelijk erg gehecht aan elkaar en cavia's zijn sociale dieren, dus mijn idee is om een andere erbij te nemen. Maar ik ben ook wel bang dat ze ruzie krijgen en elkaar het leven zuur maken en wat moet ik dan? Ik ga niet nog een hok bouwen. En kan ik dan beter een volwassen beertje erbij doen of juist een jonkie? Of moet ik de gok niet wagen en deze maar de rest van z'n leven alleen laten zitten?
Wat is jullie idee/ervaring???

pinuts

Re: Caviabroertje dood, de ander alleen laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:36

Het probleem met beertjes is dat die snel met elkaar gaan vechten, mitst ze broertjes zijn en elkaar al lang kennen. Je kan het proberen, maar ik denk dat het zal tegenvallen. Misschien kun je bij de dierenwinkel vragen of ze de cavia terug willen als het niet klikt.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:41

Je kan cavia's beter samen houden.
Heb precies hetzelfde gehad , dat 1 oudere cavia beer alleen kwam te zitten.
Een jonge cavia ( net uit nest ) gaat meestal wel goed met een oudere beer.
Heb ik zelf ook gedaan , fokster gebelt verhaal uitgelegt en daar een kleine opgehaald.
Ging super !

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:44

ja miss wil dat idd wel, met een jonge cavia. Ik deed een x 2 beertjes bij elkaar ( waren wel broertjes) maar ik had de ander een week later opgehaald.. nou bloedbad! snel er maar weer uitgehaald haha

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:00

Ik heb ook 2 keer in deze situatie gezeten....

Ik had 1 caafje van 3 maandjes...heb daar een kleintje van 5 weekjes bij gezet...Geen probleem...
Waren wel beide nog erg jong...Na een jaar is de 2de overleden...Toen hebben we er weer een
kleintje van 5 weekjes bij gezet...Helaas was dit kleintje al vanaf het begin een zwak beestje en
is na 3 weekjes overleden...Na zo'n 5 weken hebben we er weer een kleintje bij gezet...Ook van
een week of 5...Die zitten nu nog samen...Het gaat heel erg goed...Alle andere keren is het goed
gegaan...Nooit problemen gehad...

Het ligt meer aan het karakter van het diertje (de diertjes) dan aan het geslacht...Een volwassen
beer en een kleintje gaan eigenlijk altijd goed...2 Volwassen beren samen zetten kan problemen
geven maar hoeft niet...Geld ook voor 2 vrouwtjes overigens...Vrouwtjes kunnen ook heel vinnig
zijn en erge ruzie maken...

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 16:28

als ik jou was zou ik er eentje bij nemen (een jonkie als je dat zelf wilt) als je een ouder mannetje en jong mannetje bij elkaar hebt is de kan heel klein dat ze vechten..

zelfs bij broertjes kan het snel fout gaan want die leeftijd verschil is er niet en dan heb je steeds dat 1 de baas wil zijn..

wel jammer dat de caaf is overleden.. misschien toch beter om er eentje bij te nemen Lachen sterkte

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:29

Ik zou even kijken hoe hij zich gedraagt.
Als hij een maatje mist, dan zou ik eentje voor hem gaan zoeken en dan eigenlijk eentje die ongeveer dezelfde leeftijd heeft.
Want als je een jongere pakt, dan zit je naderhand met dat leeftijdsverschil.
Want degene die je nu hebt zal waarschijnlijk eerder dood gaan dan die ene en dan moet je weer een nieuwe voor die andere gaan zoeken, snap je.

En 4 jaar is al redelijk oud. Dus ik zou gewoon even afwachten, misschien red hij zich ook wel zo. Lachen
Ik heb hier ook een zeugje zitten wier haar vriendinnetje is overleden en 't gaat wel prima zo.
( Ze heeft wel nog contact met andere cavia's, maar ze zitten niet samen in een hok. )

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:32

je kunt proberen er een jong beertje bij te plaatsen, dat geeft de grootste kans op succes.
als je er eentje uit de cavia-opvang haalt, mag je hem terugbrengen, mocht het toch niet klikken.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 23:06

Oke, bedankt voor jullie tips allemaal.
Ik denk dat ik dan maar een jong beertje erbij ga zetten, want ik vind hem maar zielig zo alleen. Het is al een bangerd en hij hing erg aan zijn stoere broer. Daarnaast heb ik ze in de tuin wonen dus hebben ze elkaar nodig om warm te houden...
Ik ga eens kijken bij een cavia-opvang in de buurt.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:46

kwadraatje schreef:
IEn 4 jaar is al redelijk oud. Dus ik zou gewoon even afwachten, misschien red hij zich ook wel zo. Lachen

Kans is ook goed aanwezig dat ie zich "red". Hij zal waarschijnlijk niet gaan huilen, schreeuwen, zijn biezen pakken op zoek naar zijn maatje, etc. Hahaha. Haha! Maar wat wel schijnt te kunnen is dat een cavia wegkwijnt na de dood van zijn/haar kooigenoot. Dat kun je dus niet altijd aan de buitenkant zien...
Als je dus de kans hebt, dan zou ik zeker een jong(er) beertje aanschaffen en koppelen en het zeker een kans geven! Succes!

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 13:17

En is het mogelijk om twee andere erbij te zetten (broertjes van elkaar) of zou hij dan juist worden buitengesloten ofzo?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:20

geen idee. Bloos , misschien lukt het als het 2 jonkies zijn.
Vraag maar eens bij de cavia-opvang, die mensen hebben ontzettend veel ervaring! Knipoog

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:44

het kan wel maar de kans is niet heel groot dat het goed gaat.. je kan natuurlijk altijd kijken.. maar of het goed zal gaan dat weet ik zo niet Lachen

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 22:12

dus ik kan er beter maar 1 jonkie bij zetten? dit heeft dan meer kans van slagen?

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:37

Mea schreef:
dus ik kan er beter maar 1 jonkie bij zetten? dit heeft dan meer kans van slagen?

als ik jou was wel maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.. of als je ze bij een opvang weghaalt kun je ook altijd vragen of zij ze willen koppelen Lachen (hier doen we dat wel alleen zijn er hier geen jonge cavia's meer Tong uitsteken)

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:37

Waarom moet het persée een jonge cavia zijn?
Je kan er toch ook een zoeken die ongeveer dezelfde leeftijd heeft?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:40

kwadraatje schreef:
Waarom moet het persée een jonge cavia zijn?
Je kan er toch ook een zoeken die ongeveer dezelfde leeftijd heeft?

Twee volwassen mannetjes zomaar bij elkaar kwakken gaat niet lukken. Ze zullen vechten tot er één dood is en de ander is misschien zo zwaar gewond dat hij niet lang daarna volgt... Jonkies zijn meestal geen bedreiging voor de rangorde Knipoog

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:42

Ik zie geen probleem in waarom je geen cavia beertje bij een ouder cavia beertje kan zetten. Het is een fabel dat dat nooit zou gaan. Het gaat even vaak goed als fout als dat je 2 zeugjes bij elkaar zou zetten. Het zou wel moeilijker gaan als de oudste beer ooit gedekt heeft. En nog een tip als je die erbij zet geef ze dan allemaal een zelfde geurtje.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:03

Als je de mogelijkheid hebt kun je ze beter op onbekend terein laten wennen aan elkaar.
Als je een kleintje bij je "opa" zet, ziet opa het kleintje misschien als indringer in zijn "gebied", op vreemd terein (bv een lege badkuip) is die kans kleiner.
Ik zou het gewoon proberen, en er ook niet te lang mee wachten.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:29

pubelia schreef:
Ik zie geen probleem in waarom je geen cavia beertje bij een ouder cavia beertje kan zetten. Het is een fabel dat dat nooit zou gaan. Het gaat even vaak goed als fout als dat je 2 zeugjes bij elkaar zou zetten. Het zou wel moeilijker gaan als de oudste beer ooit gedekt heeft. En nog een tip als je die erbij zet geef ze dan allemaal een zelfde geurtje.

nou het gaat wel vaker fout bij 2 oudere beertjes dan bij 2 oudere zeugjes en dat is geen fabel maar een feit.. tuurlijk zijn sommige makkelijker dan de ander maar je kunt beertjes ook bij elkaar zetten alleen moet je geduld hebben en als ze klein zijn enk die kleine dat hij hem toch 'nog' niet de baas kan en geeft de moed nog op. maar 2 ouderen kunnen wel bij elkaar dat is ook niet een probleem maar de kleine die laat het sneller liggen omda er een grotere bij is die ouder is Lachen

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 00:36

Nou mensen bedankt voor jullie tips allemaal! Ik heb dus gisteren een nieuw caafje aangeschaft van 9 weken oud. Netjes het hele hok schoongesopt zodat het geen geur meer zou hebben van de 'opa'. Het hok doormidden gedeeld doormiddel van een tralie hek, dus ze konden elkaar prima zien, ruiken, enz. Alleen niet bij elkaar, tenminste dat dacht ik. Vanochtend ging ik gelijk bij ze kijken, zaten ze gezellig tegen elkaar aan! Ik snap nog niet hoe die kleine aan de andere kant van het traliehekje is gekomen, maarja... ze zijn erg lief voor elkaar. Dus dit komt wel goed denk ik zo!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:32

nou ja gelukkig dat hij zelf er door is gegaan :d hoe is een raadsel maar in ieder geval een goed teken hihi veel plezier met de kleine.... ? hoe heet de caafje eigenlijk hihi

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 21:37

Ja daar ben ik nog niet over uit...voorlopig Punky 2, maarja dat vind ik zo creatiefloos. Plukkie vind ik ook wel grappig, misschien iemand een leuk idee?

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:42

plukkie is idd ook erg leuk hihi.. of ukkie Haha! daar ben ik al helemaal veslaafd aan aan die naam haha

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:32

Ik wilde net een heel bericht gaan typen, toen zag ik dat je er al een hebt aangeschaft.

Onbedoeld zitten ze dus toch bij elkaar en het gaat goed.. wat fijn!
gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!