Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
BibicheB schreef:Sinds 3,5 maand heb ik een fantastische pup. Wij zijn zaterdag 28 juli bij de fokker wezen kijken (190 km rijden), hebben er zeker 1,5 uur gezeten. Uitgebreid gesproken, alle honden bekeken, het nestje uitgebreid bekeken etc. De beide ouders van het nestje uitgenbreid bekeken en geaaid etc, ook de kids van mijn vriend konden heerlijk om hun nek hangen etc. Ook de papieren van de honden waren in orde, de vader had nog enkele shows gewonnen. De fokker zit in het bestuur van de rasvereniging en het zag er allemaal prima uit. We moesten een koopcontract tekenen waarin we oa vastlegden de hond niet te mogen verkopen of schenken aan derden, de hond naar behoren te zorgen en opvoeden en niet zonder overleg met de fokker met de teef te gaan fokken (de hond komt uit een exclusieve moederlijn waar andere fokkers op asen, vandaar het niet mogen verkopen ed).
Die meid bleek ook nog 2 andalusiers te hebben dus toen was de klik er helemaal. Alles in kannen en kruiken dus. Dachten we.
Zondag hebben we de pup opgehaald, even n bakje gedaan en toen het hele eind weer terug. Bij thuiskomst zie ik in het paspoort dat alle gegevens kloppen alleen het geslacht en de geboortedatum niet (ze hebben het paspoort in zitten vullen waar wij bij zaten, inentingen etc in orde). Dus ik gebeld en probleem uitgelegd. Niks aan de hand, wij hadden het verkeerde paspoort mee gekregen, van een ander nestje waarvan zij zelf een reu'tje gehouden hebben. Ik moest hem opsturen en zij zou de goede opsturen.
Inmiddels zijn we 3,5 maand verder en nog steeds niks.. We hebben de fokker nog enkele malen geprobeerd te bereiken maar ze neemt niet op en reageert niet op voicemails. Wat moet ik nu? Het is toch van de gekke dat ik nog steeds het paspoort niet gekregen heb?
Het paspoort is nog tot daar aan toe, kan natuurlijk zo een nieuwe halen bij de DA. Waar ik me meer zorgen over maak zijn dan ook de papieren die de hond moet krijgen, deze zouden als de hond zo tussen de 9 en 12 maanden is in orde zijn (de fokker fokt met honden van het stamboek uit spanje). De hond mag enkel met papier gehouden worden (dogo argentino), dus ik maak me zorgen!
Het is trouwens een ontzettend buitengewoon lief teefje, hardstikke mooi en helemaal gezond. Wat moet ik nu doen?
Citaat:De fokker zit in het bestuur van de rasvereniging...
Sim0ne schreef:Net als bij paarden: alle "de papieren komen later"-verhalen...... Niet vertrouwen, en zeker niet als het om een dergelijke hond gaat die zonder papieren niet eens legaal is..
Ylana schreef:Sim0ne schreef:Net als bij paarden: alle "de papieren komen later"-verhalen...... Niet vertrouwen, en zeker niet als het om een dergelijke hond gaat die zonder papieren niet eens legaal is..
Dit is niet correct.
Ik heb 2 weken geleden nog contact gehad met het raad van beheer nav dezelfde discusie.
Blijkbaar mogen Argentijnse dogs zónder stamboom gehouden én gefokt worden...
Citaat:5.1.17
PROTOCOL
PITBULLTERRIËRS & BIJTINCIDENTEN
1. WETGEVING.
In 1993 is de ministeriële Regeling Agressieve Dieren ("Pitbullregeling"), zoals bedoeld in artikel
73 van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren in werking getreden. Deze regeling houdt in dat
honden van het Pitbullterriërtype met ingang van deze datum, in Nederland niet meer mogen worden
gehouden, gefokt of verhandeld.
1.1 Pitbullachtigen.
Aangezien de Pitbull in ons land geen erkend ras is, werden uiterlijke kenmerken en eigenschappen
vastgelegd. Iedere hond die voldoet aan deze "standaard" wordt beschouwd als Pitbullachtige. In de
Regeling Agressieve Dieren (RAD), die tot op heden uitsluitend van kracht is voor wat betreft de
Pitbull, worden nog vijf andere rassen genoemd, te weten:
American Staffordshire Terriër;
Fila Brasileiro;
Dogo Argentino;
Mastino Napolitano;
Rottweiler.
Debsey schreef:Ooit bij stil gestaan dat je mischien nogal 'genaaid' bent?
Krijg namelijk flink het idee dat deze fokker honden fokt zonder stamboom en dus zonder papieren.
Heb je toevallig de naam gegoogled om te kijken of er iets te vinden is?
Ylana schreef:@Debsey,
Daar was ik dus ook stellig van overtuigd.
Na een e-mail gestuurd te hebben naar het Raad van Beheer kreeg ik van hun het antwoord dat de Dogo Argentino zónder stamboom gehouden en gefokt mag worden.
Of het verstandig is, is natuurlijk het tweede...
Ylana schreef:Mag ik je vragen bij welke fokker je haar vandaan hebt.
(mag ook per pb)