Wat doe jij met gewonde wilde dieren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

traan_beauty

Wat doe jij met gewonde wilde dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 19:39

2 weken terug kwamen reden mijn ouders met de auto op de weg voor ons huis, toen ze een ree zagen dat niet meer kon vluchten voor de auto. De ree lag op de weg dus hebben mijn mijn ouders de auto op de weg gezet en de ree weg bij de weg gehaald. Toen wisten ze al dat dit niet goed kon aflopen en hebben de DA gebeld die toen is gekomen. Het arme reetje had zijn rug gebroken en kon dus niet meer verder leven zo.. Toen hebben ze hem maar in laten slapen, dat arme ding met zijn lieve twinkelende oogjes Verdrietig , en hebben wij de DA kosten voor onze rekening genomen.

En nu, vanmiddag toen we weer op weg naar huis waren zagen mijn moeder en ik een buizerd in de berm zitten. Eerst leek er niets aan de hand maar het beestje vluchtte niet en even later strompelde het weg, met één vleugel hangend. Mijn moeder thuis dus meteen de vogelopvang gebeld en ondertussen ben ik nog een keer wezen kijken waar hij zich op dat moment bevond. Ondertussen had ik de buurman gesproken en die zei dat de vogel al een paar weken in het weiland rond huppelde (!).
Maargoed, 2 mensen van de vogelopvang kwamen mij ophalen zodat ik ze kon laten zien waar ik het arme beestje voor het laatst had gezien. Een beetje zoeken in de omgeving en we hadden hem gevonden. De man had hem binnen 2 minuten al gevangen en wist meteen dat dit dier weinig kans had om te overleven. Zijn hele vleugel was beschadigd, één of ander botje stak eruit en hij was al heel mager geworden. Ze hebben hem meegenomen en ze zouden hem dan laten onderzoeken door een DA.. Maar alleen al aan hoe die man aan het praten was over de wond kon je horen dat dit dier zou worden ingeslapen.
Wij hebben iig ons best gedaan en het beestje iig niet laten lijden Ach gut .

Maar nu vraag ik me af. Wat doen jullie met gewond wild? Laten jullie het gewoon achter en denk je dat de natuur het wel afhandeld? Of wat?

Daisza

Re: Wat doe jij met gewonde wilde dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:43

Gewoon hulp inschakelen!
niemand wil toch pijn lijden???
net zo als eenden die aangereden worden dan bellen wij gewoon de dierenbescherming, ook al zijn ze dood..
zelfs dode egels leg ik (met een plasticzak) aan de kant als het even kan...

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:48

Ik zou de dierenambulance bellen. Die zijn er ook voor wilde dieren. Heb ze al een keer een egeltje (zat onder de maden) en een duif (met een gebroken vleugel) op laten halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:50

Ik heb liever dat ze rustig kunnen sterven ( en het liefst snel zonder pijn) dan dat ze ergens op de weg worden achter gelaten met veel pijn.

Heb een keer een haas gevonden met een gebroken poot, dierenambulance gebelt en er bij gebleven om honden en dergelijke weg te jagen. Het blijven vlucht dieren dus op een afstandje gewacht.

Twee vrouwen hadden bedacht hem te kunnen vangen met door een krat over hem heen te gooien. Beestje is in blinde paniek en waarschijnlijk ook wel door de pijn het kanaal in gerend en verdronken.

Ik had zelf toch liever gewacht tot de dierenambulance kwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:52

Mijn vriendin is Dierenarts,dus ik drop alles bij haar Bloos .Of ze geeft ze een spuitje of we knappen het op en laten het los.Het opknappen doe ik zelf meestal.
Maar sommige wilde dieren raken zo in de stres al ze behandelt moeten worden dat ze sterven,het is niet altijd makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:54

wij bellen dan idd de dierenambulance, het hangt er een beetje vanaf, we hebben hier al eens een gewonde duif gehad, die hebben we geprobeerd op te knappen. helaas is hij een week later toch nog overleden.. als het zwaargewond is, brengen we hem, of bellen de dierenambulance.
we hebben bij ons vorige huis al eens een duif gehad, buurjongens waren van plan zijn vleugels eraf te knippen, dus ik ben er op mijn hardst langsgerend, vogel gegrepen, en naar huis gerent, hij kwam me achterna, onze tuin in, maar toen mijn broer naar buiten kwam is hij hem gesmeerd.. deze hebben we naar de vogelopvang gebracht..
zie ik dode dieren liggen bel ik ook de dierenambulance...
ongeveer 1,5 jaar terug heeft iemand mijn kat doodgereden, die heeft toen ook de dierenambulance gebeld, en ik ben daar heel dankbaar voor, ik was haar kwijt, en nu wist ik iig wat er gebeurd is, en heb ik haar gelukkig niet zelf gevonden..

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 12:12

Fijn dat ze toen de dierenabulance hebben gebeld zeg. Als meer mensen dat eens zouden doen..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:15

ik bel idd ook dierenambu, en als het kan blijf ik erbij wachten tot ze er zijn.
eigenlijk zou het soms goed zijn om het lef te hebben een dier zelf een tik te geven om het uit het lijden te verlossen, maar ik kan dat niet hoor

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:17

Ik probeer ze te vangen en breng ze naar de DA. Meestal is het zo dat je voor wilde dieren niet hoeft te betalen
Ik heb zo al een konijn met mixomatose (ofzo iets) en een misvormde kou naar de DA gebracht.
Dode wilde dieren leg ik altijd netjes aan de kant, en huisdieren bel ik meestal bij een paar huizen aan waar ik het beestje vind. Ook deze leg ik uit het zicht voor evt kinderen die voorbij komen Ja

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:29

Ik heb een buizerd die bij ons op de wei zat en duidelijk er erg slecht aan toe was gewoon laten zitten. Ik kon het hem niet aandoen na een leven van vrijheid zijn laatste uren nog angstig te moeten doorbrengen in mensenhanden. Volgende morgen lag hij dood op de wei. Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:44

traan_beauty schreef:
Fijn dat ze toen de dierenabulance hebben gebeld zeg. Als meer mensen dat eens zouden doen..

dat vond ik idd ook, al was het een enorme schok toen ik belde, ik had meer het idee, die komt net aanrennen in haar gekke buien als ik aan de telefoon zit.. helaas, ze was er wel.. ze was duidelijk te herkennen aan haar vlek op haar hoofd (haarverf) en haar bandje, toch heb ik haar nog gezien, om het echt zeker te weten.. ben heel blij dat ik haar niet zelf heb gevonden oid.
idd als iedereen nou gewoon even beld, dan zijn er heel wat baasjes meer die weten wat er met hun dier gebeurd is..

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 23:23

Als ze nog leven dan nemen we ze mee naar huis.
Wij vinden hier altijd erg veel vogels. De meeste konden na een paar uur of een aantal dagen rust weer uitgezet worden.
Verder hebben we 1x een egeltje "gevonden" die zat vast in het net van onze vijver. Die hebben we ook 'savonds weer los kunnen laten.

Als dat niet het geval is dan brengen we ze naar de DA.

Ook vinden we regelmatig jonge vogels. Ook die gaan mee naar huis (als pa of ma niet in de buurt zijn) en worden met de hand opgevoed. Ze krijgen vlieg training en al Haha! En als ze dan groot genoeg zijn gaan ze los op een veilige plek (vaak het bos hier in de buurt)

Tot nu toe hebben we pas 2x een jong vogeltje niet los kunnen laten.

Een musje met een of andere hersenbeschadiging of een soort "mongooltje" (denken we) Het beestje kon in het begin niet stil zitten , maar dit verbeterde wel gelukkig.

Zie voor filmpjes :

http://www.youtube.com/watch?v=Z8kI0UQK2yE (paar dagen gevonden)

of

http://www.youtube.com/watch?v=a0logf4xdBQ (een aantal weken later)

Na een poosje kon hij wel stil zitten en was het tijd voor vliegles. Hij kwam alleen jammer genoeg nooit verder dan 2 meter ver en een halve meter hoog .... ja dat ga ik niet los laten .... Ook de veertjes klopte niet Leek wel of hij allemaal krullen had. Clown Die hebben we dus gehouden en na een half jaartje lag hij ineens dood in het kooitje.

En we hebben nu nog steeds een spreeuw zitten van ondertussen al 7 jaar oud. Ook gevonden als klein half kaal baby spreeuwtje. Ook met de hand gevoerd , geprobeerd los te laten (meerdere keren) maar meneer bleef net zo hard terug komen Clown Die wou dus typisch zelf niet weg ....

Al overleden dode dieren (wilde) leg ik langs de kant van de weg in de berm (als ze niet al te plat zijn) en dat regelt de natuur verder zelf wel.
Voor aangereden huisdieren (dode) bel ik altijd de dierenambulance , levende gaan ook mee naar huis en dan naar de DA of dierenambulance.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:08

Het hangt een beetje af van de aard v/d verwonding. Als ze al bijna overleden zijn, leg ik ze in een rustig hoekje waar ze zonder al teveel stress kunnen overlijden. Soms ga ik ermee naar de DA of bel de dierenambulance.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:12

Ik neem ze mee ("als het nog zin heeft") en verzorg ze zo goedmogelijk en bel dan de Dierenambulance Lachen

Heb al een keer een duif, kraai en hondje gered (en allemaal 'gevonden' tijdens het kranten lopen 's ochtends vroeg Tong uitsteken )
Heb ook een keer een musje gezien die half opgegeten was, probeerde hem te vangen zodat ik hem het lijden kon besparen maar daar was hij het (nog) niet mee eens dus ging ie der vandoor Nagelbijten / Gniffelen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:49

Ligt eraan wat voor dier het is en wat de toestand is, maar als het verslecht is, dan bel ik zeker de dierenambulance of breng het dier zelf.
Ik zou echt nooit een dier laten liggen of achterlaten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:53

ik kom jaarlijks meerdere malenbij de wild opvang hier, gewonde duif, die voor mijn ogen werd aangereden, die ze helaas hebben afgemaakt, jonge duiven die door kat uit nest gehaald waren, jonge haasjes, konijnen, alles gewond gevonden
ik mocht ze niet zelf verzorgen, aangezien dat in Nl niet mag, maar de huisdieren die ik heb, kat, kitten, konijnen en pony heb ik allemaal opgevangen, waren mishandeld of gewond, en mogen allemaal blijven wonen in mijn huisje

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:34

Ik zou precies hetzelfde doen. Ik laat een dier niet zitten en kijk toe hoe het lijdt.
Ik ben blij dat er meer mensen zijn die iets ondernemen.

Heb ondertussen ook al een heel scala aan gewonde gasten gehad.

Een heel jong haasje waarvan moeders was overreden. Zelf met de hand groot gebracht en gelukt.
Veel vogels varierend van boomklevertjes tot kauwen.
Egels die onze vijver niet uit konden komen, zal je zien altijd net voor de winterslaap, dus volgestopt met kattevoer en in het stro in de schuur de winter door laten slapen.

Verder nog wat muizen en 1 keer een jonge ree.
Daar konden ze bij de DA niks mee, ze belden ons trouwens en die heb ik ook groot gekregen.

Leuke hobby vond ik het wel.

Nu woon ik in Singapore en hier heb je weinig wild.
Wel heb ik alweer 2 ernstig gewonde zwerfkatten erdoor geholpen waarvan 1 al in Nederland geplaatst is.

Het houdt je van de straat zullen we maar zeggen.

Groetjes Henrike