Hoe houd je een rat bezig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Hoe houd je een rat bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 11:54

Wij hebben 2 mannetjes ratten, die behoorlijk lui kunnen zijn.
We laten ze vaak loslopen op mijn kamer (knaag- rat- en ontsnappingsproof), ong. een half uurtje per dag, soms langer.
Dat vinden ze helemaal geweldig, maar overdag moeten ze natuurlijk gewoon in de kooi.
Hoe kunnen we ze daar bezig houden? De kooi is niet bijzonder groot. K 'weet dat dat niet erg diervriendelijk is, maar ik kan het niet helpen, mijn ouders gingen over de definitieve keuze welke kooi.
Weten jullie leuke dingen om ratjes bezig te houden?

Needje

Re: Hoe houd je een rat bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:57

Een looprat en dingen waar ze in kunnen klimmen.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:59

Regelmatig de kooi veranderen, bovenin de kooi een mandje ophangen o.i.d. zodat ze lekker kunnen klimmen.. Of is ie daar niet hoog genoeg voor? Wij veranderen regelmatig de kooi en hingen van alles hoog op waar ze in/op/door konden.. Kleine kartonnen doosjes waar ze in/door konden enzo. Eierdozen vonden ze ook geweldig om in te liggen. De ene keer hingen we ze laag op, de andere keer hoog.. etc. Ze vonden het bij ons altijd geweldig als de kooi een metamorfose was ondergaan! Dan gingen ze echt op onderzoek uit wat er allemaal hing die keer..

Iets van kleine stukjes groente/fruit verstoppen? Zodat ze op zoek moeten? Ergens bovenin neerleggen ofzo? Of zijn ze zo lui dat ze dan niet op zoek gaan Tong uitsteken? (dan moet je er natuurlijk wel op letten dat het niet gaat beschimmelen enzo.. Knipoog)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:01

Klopt ja! Wij deden idd ook de kooi regelmatig van indeling veranderen. Dan waren ze weer een dag zoet met alles ontdekken.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:02

Die van mij vervelen zich ook zo erg, soms lopen ze een uurtje of 3 los op mijn kamer, ik doe ze ook pas weer naar binnen als ze het aangeven. Dan gaat de ene terug naar de kooi, en de ander gaat slapen in mijn bed/kattenmand. Zo hou ik ze dus bezig, ik geef ze ook veel papiertjes en dingetjes zodat ze lekker kunnen knagen, slepen, en een lekker bedje kunnen maken, ook geef ik ze veel verschillende dingen om te eten. Zoals knaagdieren chips, popcorn (voor knaagdieren), verschillend normaal voer(knabbelhap vinden die van mij erg lekker), zo'n knaagstengel, soms krijgen ze een stukje wortel en een stuk maiskolf.

Edit: typo Knipoog
Laatst bijgewerkt door tante_trien op 10-11-07 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 12:02

Ik denk dat als ze eenmaal 1 ding tegenkomen, ze wel gaan zoeken naar meer.
Maar soms zijn zo dom bezig dat ze er gewoon langs lopen zonder het te zien.

We kunnen de verdiepingen in het hok veranderen.
Eierdozen zal ik eens proberen, gewone dozen hebben ze al, word naar hartelust in geslapen Clown
Eierdozen kun je denk ik ook wel ophangen.
En als je er dan eten in verstopt, ja dat ga ik eens proberen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:09

Jammer dat ze niet zo'n grote kooi hebben. Dat scheelt vaak wel een stuk.

Ratten kun je bezig houden door ze te laten zoeken naar hun eten.
Een knaagstick ergens ophangen waar ze niet zo goed bij kunnen, een knaagdiersnackbal volstoppen met lekkers, of verzin zelf iets waar je lekker in kunt stoppen en waar ze moeite voor moeten doen om het eruit te halen.
Ik geef zelf wel eens walnoten, half gekraakt, daar hebben ze dan weer ff werk aan.
Qua speeltjes is er weinig wat ze niet gesloopt krijgen Haha!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 12:11

Met zo'n knaagstick denk ik dat we er 2 op moeten hangen.
Ze zijn elkaar al eens in de haren gevlogen om een stuk brood...

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:17

corine1981 schreef:
Ik geef zelf wel eens walnoten, half gekraakt, daar hebben ze dan weer ff werk aan.

Walnoten een klein beetje kraken en verder erin leggen deden wij idd ook vaak..
Erg leuk vonden ze dat en ze zijn er inderdaad even mee bezig!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 02:41

Een rol wc-papier ophangen is hier ook favoriet. Ze halen het ding dan zelf leeg, in etappes, en zijn erg druk bezig met het volstoppen van het huisje.

De genoemde walnoot is ook een succes. En een doosje dat dichtgeniet is, met daarin een lekker snoepje zorgt ook voor plezier.

Een half uur per dag uit de kooi vind ik trouwens wel weinig, zeker als de kooi klein is. Dan zou ik minimaal 1,5 uur aan houden. Evt verspreid over een aantal kortere tijdstippen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 15:40

assie schreef:
Een half uur per dag uit de kooi vind ik trouwens wel weinig, zeker als de kooi klein is. Dan zou ik minimaal 1,5 uur aan houden. Evt verspreid over een aantal kortere tijdstippen.

Ze mogen een half uur in de kamer, ze zitten ong. 2 uur op de bank en onze schouders/schoot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:58

Veel uit de kooi halen. En met name de kooi steeds weer veranderen en veel 'intressante' dingen erin zetten/hangen enz.