Stalkat met een gouden randje!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Stalkat met een gouden randje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 11:42

Berichten: 915 Zoals een aantal van jullie wel weten zijn wij in september verhuisd. Mijn vorige stal was op een stuk grond dat verdeeld was in meerdere weides, van meerdere huurders. Nu hebben we een stal bij huis. Bij mijn oude stal hadden we twee stalkatten om de muizen te lijf te gaan. Deze katten hebben we uiteraard meegenomen. We hadden bedacht dat ze bij het nieuwe huis ook wel in huis mochten....maar...we hadden het kunnen verzinnen...dat waren ze niet gewend, dus dat wilden ze ook niet. Dus hebben we in het bakhuis een kattenluik gemaakt en konden ze daar in en uit. Dat ging prima. Echter, drie weken geleden werd nummer 1 doodgereden door een meisje. Heel vervelend, gelukkig was hij wel op slag dood.
Nummer twee, die sowieso wat pittiger en minder onnozel is, kwam gelukkig niet eens in de buurt van de weg. Die trok altijd de andere kant op, het weiland in. En laat hem daar nu iets raars zijn overkomen!
Dinsdagochtend trof ik hem niet zeurend om brokjes in het bakhuis aan. Dat was vreemd. Ik liep naar de paarden en hoorde een erbarmelijk gehuil van een kat uit de hooiopslag komen. Zat ie daar...of beter gezegd...hij lag daar te kermen dat het een lieve lust was en hij trilde van top tot teen. Bij nadere inspectie bleek zijn linkervoorpoot pijnlijk. Er was geen bloed zichtbaar (de kat is langharig, het is een kruising met een pers). Ik besloot hem mee te nemen naar mijn werk om een collega die dierenarts is te laten kijken. Hij trok de conclusie dat de bovenarm gebroken moest zijn. Dus ik naar de kliniek. Daar zijn foto's gemaakt en inderdaad...een supergecompliceerde breuk. Allemaal splinters, tot in het gewricht van de elleboog toe. De dierenarts zag een operatie wel zitten. Hij zou de boel met plaatjes aan elkaar zetten. De andere optie was amputeren van de poot.
Toen de poot werd kaalgeschoren kwam in zicht waardoor dit was gekomen!!! De kat is gebeten door een roofdiertje! Waarschijnlijk een marter of een bunzing. Voor een vos waren de tandafdrukken te klein. Dat is toch idioot!!! En vandaar dat de kat ook zo overstuur was toen ik hem vond. Hij is zich kapot geschrokken.
Maar goed....kat is geopereerd en het is gelukt. Toen kwam de rekening....700 eurootjes!!!! Gloep! Voor een stalkat!!!!
Ze zijn de hele ochtend aan het opereren geweest. Maar....als ik het van te voren had geweten, had ik hem ook laten helpen hoor....maar het was wel even schrikken...zoveel geld.
Wat ik veel erger vind, is dat de kat nu drie maanden opgesloten in de bench van onze leonberger zit. Hij mag niet springen en zo, hij moet zich rustig houden. Bovendien heeft hij een externe fixatie gekregen, zo'n pen aan de buitenkant van zijn poot, met allerlei uitstekende schroefjes. Hij zou overal aan blijven haken. Dus voor zijn eigen bestwil zit hij in de isoleer nu. Maar dat vind ik wel zielig voor hem. Hij slikt braaf zijn pijnstillers en antibiotica (vanwege de bijtwond nodig). Maar de eerste dag heeft hij moord en brand geschreeuwd dat hij opgesloten zat. Inmiddels heeft hij zich er bij neergelegd...maar ik blijf toch wel medelijden met hem houden. Drie maanden is best wel lang. 's Avonds ligt hij wat bij ons op schoot. Maar na tien minuten wil hij aan de wandel, dus sluit ik 'm weer op.
Ik heb de binnenkant van de bench voor zijn veiligheid bekleed met een oud laken, zodat hij nergens aan blijft haken. Dus hij ziet ook nog niet veel....
Onze leonberger gaat regelmatig bij de bench liggen en als de kat op schoot ligt, likt hij 'm over de kop. Zo'n hond merkt ook wel dat dit anders is dan normaal. Gelukkig waren de katten en de hond altijd al beste maatjes, anders was het nu extra stress geworden voor de kat, met zo'n grote hond in de buurt.
Maar goed...wij hebben dus een stalkat met een gouden randje!!!!

Mindfields

Re: Stalkat met een gouden randje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:45

Jeeeetje zeg!±!!! Wat zielig inderdaad...... Wel gaaf dat je hem hebt laten opereren. Ik ken een kat die zijn bekken gebroken had(dat was echt ook zooo zielig) en die moest toen 6 weken in een bench zitten. Die heeft het wel gered,breuk is mooi geheeld en kat heeft nog een mooi jaar gehad. Is inmiddelsaan ouderdom overleden, maar misschien geeft het jou hoop. Heel veel beterschap voor hem!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 12:04

Mindfields schreef:
Jeeeetje zeg!±!!! Wat zielig inderdaad...... Wel gaaf dat je hem hebt laten opereren. Ik ken een kat die zijn bekken gebroken had(dat was echt ook zooo zielig) en die moest toen 6 weken in een bench zitten. Die heeft het wel gered,breuk is mooi geheeld en kat heeft nog een mooi jaar gehad. Is inmiddelsaan ouderdom overleden, maar misschien geeft het jou hoop. Heel veel beterschap voor hem!

Dank je wel. Mijn kat is een kerngezonde -je-weet-wel-kater- van 5 jaar oud. Hij kan nog een heel leven voor zich hebben. Daarom was ik ook overtuigd van de operatie. Maar ik heb er gewoon moeite mee dat hij nu de hele tijd in die bench zit...het is niet anders, dat weet ik. En wellicht maak ik er meer een punt van dan de kat...maar toch. Het ziet er zo "gemeen" uit om hem zo op te sluiten. En dan ook nog met zo'n lampenkap op zijn kop...maar die mag af, als de hechtingen er uit zijn (nog zes dagen).

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 12:15

Ik was vorige week met de kat naar de dierenarts geweest om de hechtingen er uit te halen.
De dierenarts wilde er graag foto's van maken, maar zijn toestel weigerde dienst. Ik ben daarna daarom direct naar mijn vriendin gegaan, die heeft een goede digitale camera (ik zelf niet namelijk). Zij heeft toen foto's gemaakt voor het archief van de dierenarts.
Ik plaats ze ook hier. Kunnen jullie ook even kijken.
Het verbandje dat om de pennen heen zit, zit daar om er voor te zorgen dat hij niet overal tegen aan krast met die pennen en schroeven en dat hij minder snel blijft haken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:11

Jeetje wat een beleving voor zo'n kat! Verdrietig
Vind het super dat je hem hebt laten helpen!
Als je hem nou duidelijk kon maken waarvoor hij opgesloten zit Haha!
Sterkte met hem! Geef hem maar een flinke knuffel namens mij Ach gut

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:18

Heeft hij nou zn hele linkervoorpoot open liggen? Ja wel echt snue zeg, die van ons kunnen we ook echt niet binnen houden, dat was zelfs met de castraties van de katten al zo.. Pff 3 maanden, lang hoor! Maar was het niet misschien net zo handig geweest om te amputeren? Want daar kunnen ze zich vaak ook wel prima mee redden hoor..

Fiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 23:07

Het arme dier!! Ach gut
Geweldig dat jij hem desondanks de hoge kosten toch wil helpen! OK dan!
Ik ken genoeg mensen die dit jammer genoeg niet zouden doen..

Ik hoop dat hij snel beter is! Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 18:56

saaraah schreef:
Heeft hij nou zn hele linkervoorpoot open liggen? Ja wel echt snue zeg, die van ons kunnen we ook echt niet binnen houden, dat was zelfs met de castraties van de katten al zo.. Pff 3 maanden, lang hoor! Maar was het niet misschien net zo handig geweest om te amputeren? Want daar kunnen ze zich vaak ook wel prima mee redden hoor..

Nee..de poot ligt niet open. Dat lijkt misschien zo.
Bij de top van de elleboog zit de operatiewond, waar de hechtingen inmiddels uit zijn. Op die plek zat ook de bijtwond, maar daat zie je weinig meer van.
Die pennen zitten dwars door de huid, door de spier en het bot. In het bot zit in de botholte in de lengte ook een pen en daar zit die uitwendige pen weer aan vast. Dus de stangetjes van deze pen lopen zo de huid in zeg maar.
Hij zat laatst zelf aan de pen te plukken met zijn bek en toen keek hij heel raar dat zijn poot meebewoog. Volgens de dierenarts kon het geen kwaad. het zit goed vast Haha!

het goede nieuws is overigens dat hij er al weer een klein beetje mee beweegt en loopt, hij steunt er alleen nog niet echt op. Maar dat kan ook nog niet!

Verder doet hijn het geweldig. Moppert niet over zijn gevangenisstraf...zit genoeglijk op schoot...nog even en we hebben er wel een echte huiskat van gemaakt (mag van mij...vind ik wel leuk).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:59

hopelijk geneest het voorspoedig en gebeurd zoiets geen 2e keer
3 mnd in bench is idd lang, maar kan al blij zijn dat hij geopereerd is en weer goed gaat komen

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:09

Jeetje wat een gevaarte heeft ie aan z'n poot Nagelbijten / Gniffelen
Kan me voorstellen dat ie zo niet los kan.
Super dat je hem hebt laten opereren en hopen dat ie snel weer beter wordt!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 19:11

Niseyra schreef:
Jeetje wat een gevaarte heeft ie aan z'n poot Nagelbijten / Gniffelen
Kan me voorstellen dat ie zo niet los kan.
Super dat je hem hebt laten opereren en hopen dat ie snel weer beter wordt!

Iedereen bedankt voor de leuke reacties.

Hij mag vooral niet los, omdat hij niet mag springen met die poot. Het moet rust hebben om goed weer aan elkaar te kunnen groeien.

leuk detail is misschien wel dat ik zefl ook ooit mijn bovenarm heb gebroken. En toen zat er ook binnenin een pen (niet aan de buitenkant). Ik weet dus dat het tijd kost...en rust..die genezing.
Ik hoop ook dat zijn poot het straks weer net zo goed doet, als mijn arm!

Niessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:57

even een hele dikke pluim voor jullie! Echt top dat jullie m een kans hebben gegeven... Hopelijk verloopt zijn herstel voorspoedig!

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:21

heej polly2! ziet er spectaculair uit zeg, wat een ontwerp. hopelijk houd hij het er 3 maanden mee uit..,maar het gaat goed he begrijp ik. beterschap en groetjes deess

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 22:06

deess schreef:
heej polly2! ziet er spectaculair uit zeg, wat een ontwerp. hopelijk houd hij het er 3 maanden mee uit..,maar het gaat goed he begrijp ik. beterschap en groetjes deess

Ha....jij ook hier? Dus je hebt mijn PB gelezen?