Laat jij je kat naar buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Laat jij je kat naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 09:49

Ik vraag me af wie zijn kat binnen houd en waarom?

Ik heb nu ongeveer 3 maanden een kat (jong dier die was achtergelaten door de moeder en die laat je niet alleen natuurlijk) en deze is zo ontzettend naar mensen toegericht dat het eigenlijk mijn tweede hond is.
Nou worden er hier in de buurt heel veel katten vermist (ongeveer 1 op de 4) en word er hier vermoed dat er weer een kattenhater in de buurt zit.
Nou laat ik haar niet buiten om die reden, ik laat haar overigens wel uit en merk ik dat ze totaal geen plezier beleeft aan buiten.
Zo vergeten we hier de deur nog wel eens dicht te doen als we bezig zijn in de keuken oid en neemt ze de moeite niet eens om verder te gaan dan de deurpost.

ben benieuwd naar meningen van anderen, of mensen die ook hun katten binnen houden.

MarrieLeen

Re: Laat jij je kat naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 09:51

Bij ons blijven ze alleen binnen als we ze net hebben, om even goed te laten wennen.
En daarna gaan ze naar buiten, we hebben een kattenluik. Alleen met Oud & Nieuw gaat deze op slot.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 09:51

Onze poezels blijven ook binnen. Ik zie het niet zitten dat ze van 4 hoog naar beneden vallen! AL vinden ze het wel lekker om af en toe mee te gaan op het balkon...

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 09:53

Als ze zelf niet naar buiten wil, lekker binnen houden dan.
Ik heb er 2 die ik echt niet binnen kan houden omdat ze dan de boel afbreken. Maar dat zijn ook echte stal en buiten katten.

Wat vervelend dat er steeds katten vermist worden bij jullie.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 09:57

Wij hebben voor onze katten een ren waardoor ze toch buiten kunnen zijn. We wonen aan een rustige weg, maar er wordt hier nogal eens veel te hard gereden. Ik ben al 2 katten kwijtgeraakt aan het verkeer, dat wil ik niet nog eens meemaken.

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 09:59

onze kat is ook gewoon heel zijn leven naar buiten gegaan.
nu word het wat minder, ze word wat ouder, ze gaat alleen naar buiten om te poepen en te plassen, en dan komt ze weer naar binnen Vork

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:01

deze discussie is al vaker gevoerd op bokt.

ik fok met noorse boskatten, no way dat ze buitenkomen, wel in een ren ,die aan het huis vast zit dan.
mijn redenen :

- buiten kans op vergiftiging oid door kattenhaters (jawel hier in heesch is dat zeer actueel,vorig jaar nog in het nieuws geweest,bah rotlui!!)
- buiten is veel verkeer, kijk maar eens hoeveel katten er langs de weg liggen
- diefstal, raskatten worden nog al eens gejat
- ziektes , veel zwerfkatten hebben aids ,leukemie ,nies of kattenziekte.
- parasieten
- goed bedoelde mensen die de katten voeren , ze krijgen hier een uitgebalanceerde voeding.

ik ben het ermee eens dat katten die buiten komen, erg gelukkig kunnen zijn(al is het vaak van korte duur)
maar ik weet ook zeker dat die van mij ook gelukkig zijn Knipoog

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:37

bij ons blijven ze binnen, en waarom.? er zijn 2 katjes (allebei half jaar oud) binnen een jaar onder de auto gekomen dus heb nu niet zo'n zin om meer katten te vinden die door een auto zijn geschept.. maar wil denk ik nog een hele grote ren maken en dat mooi voor de katjes doen Haha!

crossmonster: helemaal met je eens, katten kunnen binnen ook gelukkig zijn Haha!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:39

Wij hebben onze kat gewoon geleerd in de tuin te blijven, en dat doet ze dan ook. En als je haar roept komt ze ook gewoon weer binnen. Bij ons zitten de tuinen opgesloten tussen de huizen dus mocht ze ook een keer naar de buren gaan is het geen ramp.
Verder komt ze maar een uurtje ofzo buiten in de winter, of soms helemaal niet want je moet er toch niet aan denken dat je pootjes nat worden Knipoog.
Wij hebben overigens een Brits Korthaar, wel een raskat dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:50

onze katten komen alle 3 buiten. we wonen hier aan een hele rustige weg, een paar honderd meter lopen en je zit hier aan de dijkjes, wat voor hun prachtig is om te rennen en spelen.
en ze kunnen dan lekker met zijn 3en spelen (al doet de oudste niet meer zoveel mee, die doet liever pogingen tot vlinders vangen, wat hem toch niet lukt maar goed)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:55

Onze kat bleef vroeger altijd binnen. Alleen als we zelf in de tuin zaten mocht ze buiten en dan bleef ze ook netjes in de tuin.

Inmiddels zijn we verhuisd naar een vrijstaand huis en hier mag ze gewoon naar buiten. Met etenstijd komt ze naar huis Lachen

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:56

Mijn katten komen alleen in de tuin, die is afgezet met kattenstroomdraad. Hebben ze een ruimte van 18x6 meter buiten maar geen gevaren, ik vind het genoeg voor ze, en zelf zijn ze erg gelukkig, en vaak blijven ze ook gewoon binnen Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:57

die van mij laat zichzelf naar buiten Knipoog (katteluikje) Hij is vaker buiten dan binnen en jaagt er flink op los

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:31

Ik laat mijn kat al 17 jaar buiten, maar ze komt alleen bij ons in de achtertuin n bij onze buren in de achtertuin (die ook erg op haar gesteld zijn Knipoog ).

Overigens is het geen buitenkat, ze kom per dag maximaal twee keer 5 minuten buiten (vaker wil ze echt niet Bloos ).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:34

Die van ons blijven binnen.

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:44

Mijn oudste kat komt enkel in de winter binnen om op te warmen, verder komt ze wel naar huis om te eten maar dat eet ze liefst buiten op.
De tweede kat gaat nu al 5 jaar gelukkig naar buiten, al is dit veel minder ... het is mijn tweede hond, maar ze gaat soms wel eens buiten voor 15 minuutjes alleen in de tuin lopen.
De jongste kat is hier nu bijna 1 jaar en is vaak binnen, hij kan het nog niet echt goed vinden met de andere katten en word dan extreem druk, dan zetten we hem wel eventjes buiten totdat de andere kat rustig ligt, als hij dan terug binnen mag is hij rustiger en laat hij de andere kat ook met rust. Volgende week word hij gecatreerd dus dan zou hij de andere katten meer met rust moeten laten, vanaf dan kiest hij volledig zelf wanneer hij binnen of buiten komt.

Ik HOOP dat mijn katten hier gelukkig zijn en weet dat ze niet veel risico lopen op vergiftiging, extra eten, extreem verkeer aangezien we met de buren praten en zij geven geevn vergif of eten en we wonen in een doodlopende straat + de katten blijven ver genoeg van de straat.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:54

Onze katten gaan wel gewoon naar buiten, maar wij wonen daar ook in een hele vriendelijke buurt voor, 2 kleine bossen, grasveldje, en de drukke weg zijn ze nog nooit naar toe gegaan. Wel hebben we mijn kat een keer achter de eenden de sloot in zien springen.

Soms ga ik ook met hem uit, hij heeft geen lijntje o.i.d. nodig, maar hij blijf gewoon bij mij Lachen

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:32

Onze katten gaan wel naar buiten. We hebben 2 gecastreerde katers en een al redelijke oude lapjespoes (gesteriliseerd). Er lopen hier sowieso veel katten rond en er wordt zelden 1 vermist. Daarnaast wonen we aan het einde van een doodlopende straat met weinig verkeer.

Twee van onze katten komen eigenlijk amper buiten (verder dan een straal van 2 meter rond het huis dan Tong uitsteken). De ene wil nog wel eens meelopen als je een ommetje gaat maken met de hond. En de lapjeskat zit zomers vaak voor het huis in het zonnetje. Maar onze Noorse Boskat daarentegen is altijd buiten... Meestal zit hij bij de vijver van de overburen te koekeloeren. 's Nachts gaat daarom als hij binnen is (ze krijgen 's avonds en 's nachts nog te eten, dus meestal is hij er wel), het kattenluik dicht. Een volledig zwarte kat is nou eenmaal makkelijk te missen in het donker en erg bang voor auto's is hij niet...

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:39

M'n ene kat gaat wel naar buiten, de andere niet. De ene is een HTK kat die buiten geboren is, als ik m binnen hou is die dood ongelukkig.
M'n andere kat is een Sibeer, is ook net een hond en ben dus veel te bang dat hij meegenomen word door iemand. Wel komt hij buiten aan een lijntje en vant voorjaar zijn we van plan om een kattenren te bouwen zodat hij wel lekker naar buiten kan.

Rosenhart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:42

Ik vind dat een kat naar buiten moet. Daar horen ze eigenlijk ook. Mijn kat vind het heerlijk. Krijgt hij tenminste beweging

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:44

Ja

Al mijn vier de katten van verschillende leeftijden komen buiten. Ze vinden het heerlijk! Het lijkt in het begin misschien dat ze het niet leuk vinden, maar dan vinden ze het gewoon nog een beetje eng. Het is heel natuurlijk om steeds hele kleine beetjes verder op pad te gaan.

Ik heb mijn hele leven al katten en ik zou er nooit eentje verbieden om naar buiten te gaan! Dat vind ik echt tegen de natuur. Net als een paard opsluiten 23 uur per dag in een box Nagelbijten / Gniffelen Het lijkt me verschrikkelijk als er iets gebeurd. Maar katten zijn gelukkig buiten, dus eventueel liever gelukkig en wat korter leven dan nooit buiten komen. Niet dat ze dan niet gelukkig kunnen zijn hoor. Maar het ze missen toch wat. Denk ik.. Haha!

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:47

Onze katten komen ook buiten maar niet in de zin van * 's ochtends schop naar buiten en 's avonds na het werk mogen julie weer binnen komen*. Die van ons zijn nog maar een half jaartje oud. Ze komen nu wel eens een paar uurtjes in de tuin, maar ze gaan daar nog niet uit. Als ze straks gecastreerd zijn mogen ze langer naar buiten als ze dat zelf willen.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:47

Onze kat komt uit het asiel. Hij heeft ook een kattenluikje. Hij is ook al eens door een auto geschept, de domoor Koe Maar als we hem binnen gaan houden worden hij (en ook wij trouwens) gek! Hij breekt dan alles af, hij doet zn behoeftes ook altijd buiten dus dan moet ie zindelijk worden en hij heeft dan niemand omdat wij bijna de hele dag weg zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:57

ik laat ze wel buiten, 1 is nog jong, maar kan wel al de tuin in en probeerd al over de schutting te komen, maar durft niet verder nog

ik heb geprobeerd om katten binnen te houden, maar was onmogelijk
waren katjes die ik had opgevangen, en buiten leven gewend waren
zaten hele dagen voor raam te miauwen, hoeveel ruimte of speeltjes ze ook hadden
1 is zelfs zijn poot bijna kwijtgeraakt, nadat hij door schuifdeur die op kiepstand stond geprobeerd is te klimmen
heeft zijn poot tot op bot toe doorgebeten om los te komen

ja, 1 van die 2 katjes is op 2 jarige leeftijd doodgereden, de ander leeft nog
heb meer katten gehad die aangereden of vergiftigd waren, en is verschrikkelijk.
maar laat ze liever buiten dat ze paar jaar lekker leventje hebben, dan dat ze ongelukkig binnen zitten
merkte aan mijn katten dat ze echt buiten wilden, voor dure raskatten is het mss anders, of katten die gewend zijn, maar ik wil graag dat de mijne buiten kunnen komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:58

[quote="crossmonster"]deze discussie is al vaker gevoerd op bokt.

ik fok met noorse boskatten, no way dat ze buitenkomen, wel in een ren ,die aan het huis vast zit dan.
mijn redenen :

- buiten kans op vergiftiging oid door kattenhaters (jawel hier in heesch is dat zeer actueel,vorig jaar nog in het nieuws geweest,bah rotlui!!)
- buiten is veel verkeer, kijk maar eens hoeveel katten er langs de weg liggen
- diefstal, raskatten worden nog al eens gejat
- ziektes , veel zwerfkatten hebben aids ,leukemie ,nies of kattenziekte.
- parasieten
- goed bedoelde mensen die de katten voeren , ze krijgen hier een uitgebalanceerde voeding.

ik ben het ermee eens dat katten die buiten komen, erg gelukkig kunnen zijn(al is het vaak van korte duur)

Dat hoeft niet hoor, mijn katten komen al 11 en de andere 9 jaar buiten. Ze vangen heerlijk muizen, kikkers (wel onwormen dus de kat). Ze vinden het heerlijk in bomen te klimmen en te jagen in de weilanden.

We hebben hier ook veel wilde katten, maar die komen veelal op de boerderijen en niet zo zeer in het dorp. Bijna iedereen heeft hier een kat, dus het bijvoeren van andermans katten gebeurt hiet ook niet, zeker omdat men hier wel weet welke kat van wie is. Onze buren hebben een Noorse boskat, Joris, loopt ook gewoon buiten, ziet onze tuin als zijn tuin, haha.
Het ligt er ook maar aan waar je woont, ik woon in een dorp e het ligt temidden van weilanden. We hebben hier een 100km weg, maar die is te ver weg voor de dorpskatten. Er is veel te veel vermaak dichterbij huis.
Ik ben blij hoor dat mijn katten buiten zijn, ze vinden het leuk daar. Ze kunnen trouwens naar binnen wanneer ze willen.