drachtig ondanks poezenpil? of iets anders?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aciree

drachtig ondanks poezenpil? of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 16:36

Ik heb een vraag voor de kattenliefhebbers en – kenners hier.
Ik heb twee htk-poezen van nu ruim 2,5 jaar oud. Tot voor kort woonden wij in een bovenwoning waar ze slechts op het balkonnetje kwamen (dat was afgezet met kippengaas zodat ze niet eraf konden vallen) en dit is een van de redenen waarom de dames nog niet gesteriliseerd waren. Maar sinds een aantal maandjes zijn we verhuisd naar een benedenwoning met ruime tuin. De verhuizing zelf was voor de dames een hele toer, en daarom heb ik, toen ze na een week of 6 toch wel erg graag de tuin wilden verkennen, besloten ze tijdelijk aan de poezenpil te zetten. Dit om te voorkomen dat het reismandje niet nog meer het label “eng” zou krijgen als ze nu alweer een tripje zouden moeten maken.

Goed, en nu to the point, één van de dames is in de afgelopen 2 á 3 weken behoorlijk dikker geworden, vraagt meer om aandacht, haar eetlust is flink toegenomen en ze is snibbig tegen haar zusje, waar ze normaliter regelmatig lief mee in één mandje ligt.
Op zich lijkt de conclusie duidelijk, ze is (schijn) zwanger. Maar ze mist een (naar ik overal lees) belangrijk kenmerk, haar tepels zijn nauwelijks groter en maar heel licht roze, in vergelijking met haar zusje zie ik met mijn ongetrainde oog maar weinig verschil. Bovendien was ze toch aan de poezenpil, hoewel ik weet dat die niet onfeilbaar is.
In de laatste week vind ik haar niet direct veel dikker geworden, maar ze is bij lange na niet meer die smalle spriet die ze de afgelopen 2 jaar is geweest.
Dus mijn vraag, alvorens ik eventueel toch eens naar een dierenarts ga, kunnen deze veranderingen nog een andere oorzaak hebben? Mijn fantasie komt niet veel verder dan gas in de darmen of in het ergste geval iets van een tumor, maar ze doet niet ziek aan. Ze is vrolijk en actief, en komt nog steeds (misschien zelfs nog meer) graag knuffelen.
Wat denken jullie? Nog even afwachten of toch het zekere voor het onzekere nemen en een bezoekje brengen aan de dierenarts? Mijn dilemma hiermee is namelijk dat ze de reis echt heel onprettig vind en deze veel stress oplevert. En mocht ze zwanger zijn zou ik het mezelf nooit vergeven als ze door de stress haar kittens zou verliezen. Want hoewel ik het wat hypocriet van mezelf vind (er zitten al genoeg katten in het asiel of zwerven op straat), een nestje is, hoewel niet gepland toch nu ik een beetje aan het idee gewend raak wel erg gewenst…

*edit: ik zal vanavond eens "before en after"foto's proberen te plaatsen

Saskia008

Re: drachtig ondanks poezenpil? of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:52

hmm, ja ik heb eigelijk geen idee, of het van de stress zou kunnen komen..

maar (je zal dit wel vaker te horen krijgen Lachen ) ik raad je echt aan om ze te steriliseren.. niet alleen voor ongewenste zwangerschap.. maar bij katten, ook honden, komt borstkanker (mamatumoren) erg veel voor.. en een sterilisatie helpt hier goed tegen..

ik heb meerdere keren stage gelopen bij verschillende dierenarsten. en heb dit meerdere keren meegemaakt...

en de stress in het mandje zal wel meevallen hoor..
zelf ben ik niet iemand die om de kleine dingen naar de dierenarts vlucht. dus in dit geval zou ik afwachten, als de kat er zelf geen last van heeft...

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:57

onze kat krijgt ook de pil gelukkig zijn onze katers gecastreerd dus hoop dat er niet is fout is gegaan

maar weet eigenlijk niet of ze dan zwager kunnen worden (lijkt me niet maar ja) Lachen

de pil is idd best 'gevaarlijk' voor de kat hier kan idd tumoren van komen, onze kat heeft ook allemaal tumors gehad maar konden we niet laten helpen, hier zou ze namelijk nooit meer uit zijn gekomen.. en die we nu hebben.? die krijgen we niet meer in een mandje oid dus naja dan maar zo als dit echt werkt Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 00:07

Ik zou ze toch na laten kijken door een DA..

Ook een kattenpil is geeft 100% garantie..
Zeker door stress van bv een verhuis kan het zijn dat de pil niet zijn werk heeft gedaan, bovendien als een kat de pil weer uit braakt of uit spuugt (die van mij doet dat soms heel sneaky, het is net of ze em heeft door geslikt, maar verstopt em en spuugt em later uit..) is de kat gewoon vruchtbaar..

Wat de tepels betreft, die groeien vaak pas de laatste paar dagen/ weken..
Een poes van mij was ook zwanger, zag er verder niks aan, maar de DA voelde ze zitten..
De tepels werden slechts enkele dagen voor de bevalling voller..

Dan maar een consult bij de DA, maar je weet wel wat!!

Aciree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 11:41

Bedankt allen voor wat gezond verstand Lachen
Als je er "middenin zit" zie je soms door de bomen het bos niet meer, en ik ging gewoon erg twijfelen.
De pil is inderdaad bedoelt als tijdelijke oplossing, voor de ene dame staat de afspraak inmiddels voor de sterilisatie. Voor Zip, de poes die mogelijk drachtig is wacht ik het maar een paar weekjes af nog, en mocht blijken dat ze niet dragen dan gaat ze ook onder het mes.