lodo schreef:Omdat sommige mensen niet begrijpen waarom zaagsel/houtkrullen slecht zijn voor lagomorfen (konijnen) en knaagdieren:
Zaagsel wordt grotendeels gemaakt van naaldbomenhout, dat vele giftige stoffen bevat, waaronder de beruchte aromatische koolwaterstoffen, met als belangrijke component abietinezuur. Door het intensieve contact van de knaagdieren met hun bodembedekker heeft dit grote gevolgen voor hun gezondheid en geeft meer kans op tumoren, longontsteking en verkort in belangrijke mate de levensduur.
Diverse soorten zaagsel die gebruikt worden in Nederland zijn recentelijk onderzocht op deze giftige stoffen in het laboratorium van Wageningen Universiteit en Researchcentrum.
De resultaten waren schokkend; hoge niveaus van de toxische koolwaterstoffen werden gemeten. Het is duidelijk dat dit zaagsel leverfunctiestoornissen en leverziekten geeft, klachten veroorzaakt aan de luchtwegen en de kans op kanker vergroot.
Als conclusie kunnen we stellen dat zaagsel ongeschikt is als bodembedekker voor knaagdieren en konijnen. Maar ook voor fretten, paarden en de verzorger die werkt met zaagsel zijn er gezondheidsrisico's verbonden aan deze schijnbaar onschuldige stof..
ja ik had al wel gehoord dat het slecht was maar zo slecht.? dat wist ik niet sorry daar voor alleen vond de reactie wat raar over komen met meteen dikke letters vandaar.. toch bedankt.. maar ik weet dan ook niet wat ik er anders op moet doen want vlas (is toch die hout korreltjes.?) die vind ik aardig scherp voor mijn caafs en hooi vind ik om op te lopen ook wat scherp en neemt ook niet echt vocht op
.. dus als je wat weet.? dan moet ik daar zeker even naar kijken maar omdat cavia's gemidel tussen de 5 en 8 kunnen worden en bij mij allemaal al tegen de 7 liepen leek mi jdit raar..
toch bedankt