Hennepstro...voor konijnen/cavia's veilig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tibamar

Hennepstro...voor konijnen/cavia's veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 16:35

Zoals de titel al zegt een vraag over hennepstro
Ik heb dat zo net nu wel leuk uit de Welkoop meegenomen..maar ik vroeg me daarna af of konijnen en cavia's er wel op kunnen staan.
Bij de konijnen vertrouw ik het wel..die eten het vast niet op en over dat hennep gaat ook nog gewoon stro. Maar bij de cavia's weet ik het niet...een cavia eet wel veel op...en ik dacht altijd dat het niet goed was dat ze hennepstro zouden eten?
Weet iemand hoe het precies zit met dat spul? Nagelbijten / Gniffelen

Coconut

Re: Hennepstro...voor konijnen/cavia's veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:38

haha Marleen straks wordt je cavia stoned Clown

Ik denk dat het niet heel veel kwaad kan, anders zouden ze het ook niet verkopen toch?

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 16:48

Tja er stond op voor paard en pony...mij lijkt dat het dan ook wel voor andere dieren kan maar je weet maar nooit Verward

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:50

misschien even een belletje doen naar de welkoop?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:50

mijn buurvrouw gebruikt het volgens mij ook voor haar caafjes Haha! en waarom zou het niet kunnen? mijn caafjes zitten nu ook op paardenstrooisel ; vlas Clown

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:51

ik weet niet hoe het eruit ziet maar het moet niet te scherp zijn. Als het te scherp is kunnen de oogjes beschadigen doordat het erin prikt.

Ook stro voor paarden is niet altijd goed. Dit is vrij stuk en kan scherp zijn.

Ik zou even naar de fabriekant bellen of gewoon zaagsel gebruiken Knipoog

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:28

Heeey!
Ik heb mijn konijnen en cavias een hele tijd op hennep gehad, kan geen kwaad Lachen. Ben nu over op vlas, vindt ik net iets makkelijker.
Gr.
Naatje

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:07

dat kan idd geen kwaad Lachen.. ik heb gewoon zaagsel, gewone stro dat is wat te hard voor de voetjes en kan letsel maken bij de oogjes maar volgend mij is hennep niet erg Lachen Haha!

LMuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:10

Ik hoorde lang geleden dat het de stelen van de hennepplant zijn (die vrouw gebruikte het voor dr paard) de knoppen van de hennepplant zijn wiet.. .stengels ed niet. dus ook niet stoned makend?

Steek het eens aan zou ik zeggen Vork Clown

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:47

Zolang het niet te harde / scherpe puntjes heeft, kunnen ze er zonder problemen op staan. Ik zou alleen niet voor stro (of hooi, of wat dan ook) kiezen, omdat het niet echt goed urine opneemt.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:49

_Skess_ schreef:
Ik denk dat het niet heel veel kwaad kan, anders zouden ze het ook niet verkopen toch?

Zeg dat niet te snel. Er wordt tegenwoordig een hoop troep verkocht wat niet geschikt is. Clown

Volgens mij wordt vlas wel gebruikt voor cavia. Zelf weet ik niet echt hoe dat eruit ziet en aanvoelt, dus weet niet of het echt een goed alternatief is.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 13:10

Ze staan er inmiddels op en geen problemen...ene cavia heeft een paar happen van genomen maar toen kwam die er volgens mij achter dat hout niet zo lekker is als hooi Vork

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:24

Ja, waarschijnlijk zal het ook wel gaan. Zaagsel eten ze immers ook niet. Bloos

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:04

Mijn konijnen zitten al jaren op aubiose, is ook zoiets. dacht ook hennepstro. Gaat perfect, ze eten er niet van. Volgens mij is het ook niet echt smakelijk, geurloos,... Als ze genoeg hooi krijgen zullen ze dat zeker verkiezen. Ook je cavia denk ik.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:07

salsaentango schreef:
dat kan idd geen kwaad Lachen.. ik heb gewoon zaagsel, gewone stro dat is wat te hard voor de voetjes en kan letsel maken bij de oogjes maar volgend mij is hennep niet erg Lachen Haha!

Zaagsel is slecht voor de luchtwegen. Het geeft een soort damp af dat de luchtwegen irriteert en kan resulteren in luchtwegklachten.

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:09

hoi hoi,

ik heb me beestjes er al jaren op staan. Het is schoner, stinkt minder en het is gezonder. Ik haal altijd in een soort groothandel voor dieren voedig, heb ik een baal van 250 liter voor 11 euro.... het kan absoluut geen kwaad

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:57

lodo schreef:
salsaentango schreef:

Zaagsel is slecht voor de luchtwegen. Het geeft een soort damp af dat de luchtwegen irriteert en kan resulteren in luchtwegklachten.

Niet alle zaagsel maar je hebt ook behandelt hout (vaak exotisch hout) wat wel voor problemen kan zorgen als er zaagsel van gemaakt wordt. Als je zaagsel gebruikt neem dan speciaal. Ikzelf vind zaagsel veel stof bevatten en een onaangename geur hebben. Konijnen houden er vaak niet van.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:36

salsaentango schreef:

Zaagsel is slecht voor de luchtwegen. Het geeft een soort damp af dat de luchtwegen irriteert en kan resulteren in luchtwegklachten.[/quote]
Niet alle zaagsel maar je hebt ook behandelt hout (vaak exotisch hout) wat wel voor problemen kan zorgen als er zaagsel van gemaakt wordt. Als je zaagsel gebruikt neem dan speciaal. Ikzelf vind zaagsel veel stof bevatten en een onaangename geur hebben. Konijnen houden er vaak niet van.[/quote]

idd maar zaagsel is veel beter dan stro Tong uitsteken ik heb er geen konijnen op maar cavia's he Knipoog en zaagsel slecht.? ik heb gewone zaagsel uit de winkel (van dat groffe) en nog nooit problemen oid mee gehad en heb al zoveel pakken ook bij de opvang weg gehaald die er al meer dan 3 jaar opstaan.. dus zaagsel slecht lijkt me niet.. lle caafs die i kal gehad heb die ijn oud genoeg geworden Lachen (en dat zijn er al heel wat Tong uitsteken) maar het kan best zijn dat het niet supper gezond is maar ik zet ze niet op stro en ook niet op hooi dan blijft er bij mij weinig over omdat ik geen vlas oid wil hebben want da thebben we in de opvang ook gehad en wij waren er niet blij mee (iemand anders natuurlijk wel *LOL*

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:08

Omdat sommige mensen niet begrijpen waarom zaagsel/houtkrullen slecht zijn voor lagomorfen (konijnen) en knaagdieren:

Zaagsel wordt grotendeels gemaakt van naaldbomenhout, dat vele giftige stoffen bevat, waaronder de beruchte aromatische koolwaterstoffen, met als belangrijke component abietinezuur. Door het intensieve contact van de knaagdieren met hun bodembedekker heeft dit grote gevolgen voor hun gezondheid en geeft meer kans op tumoren, longontsteking en verkort in belangrijke mate de levensduur.

Diverse soorten zaagsel die gebruikt worden in Nederland zijn recentelijk onderzocht op deze giftige stoffen in het laboratorium van Wageningen Universiteit en Researchcentrum.
De resultaten waren schokkend; hoge niveaus van de toxische koolwaterstoffen werden gemeten. Het is duidelijk dat dit zaagsel leverfunctiestoornissen en leverziekten geeft, klachten veroorzaakt aan de luchtwegen en de kans op kanker vergroot.
Als conclusie kunnen we stellen dat zaagsel ongeschikt is als bodembedekker voor knaagdieren en konijnen. Maar ook voor fretten, paarden en de verzorger die werkt met zaagsel zijn er gezondheidsrisico's verbonden aan deze schijnbaar onschuldige stof..

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:05

lodo schreef:
Omdat sommige mensen niet begrijpen waarom zaagsel/houtkrullen slecht zijn voor lagomorfen (konijnen) en knaagdieren:

Zaagsel wordt grotendeels gemaakt van naaldbomenhout, dat vele giftige stoffen bevat, waaronder de beruchte aromatische koolwaterstoffen, met als belangrijke component abietinezuur. Door het intensieve contact van de knaagdieren met hun bodembedekker heeft dit grote gevolgen voor hun gezondheid en geeft meer kans op tumoren, longontsteking en verkort in belangrijke mate de levensduur.

Diverse soorten zaagsel die gebruikt worden in Nederland zijn recentelijk onderzocht op deze giftige stoffen in het laboratorium van Wageningen Universiteit en Researchcentrum.
De resultaten waren schokkend; hoge niveaus van de toxische koolwaterstoffen werden gemeten. Het is duidelijk dat dit zaagsel leverfunctiestoornissen en leverziekten geeft, klachten veroorzaakt aan de luchtwegen en de kans op kanker vergroot.
Als conclusie kunnen we stellen dat zaagsel ongeschikt is als bodembedekker voor knaagdieren en konijnen. Maar ook voor fretten, paarden en de verzorger die werkt met zaagsel zijn er gezondheidsrisico's verbonden aan deze schijnbaar onschuldige stof..

ja ik had al wel gehoord dat het slecht was maar zo slecht.? dat wist ik niet sorry daar voor alleen vond de reactie wat raar over komen met meteen dikke letters vandaar.. toch bedankt.. maar ik weet dan ook niet wat ik er anders op moet doen want vlas (is toch die hout korreltjes.?) die vind ik aardig scherp voor mijn caafs en hooi vind ik om op te lopen ook wat scherp en neemt ook niet echt vocht op Lachen.. dus als je wat weet.? dan moet ik daar zeker even naar kijken maar omdat cavia's gemidel tussen de 5 en 8 kunnen worden en bij mij allemaal al tegen de 7 liepen leek mi jdit raar..

toch bedankt Haha!

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 20:02

Vlas bestaat uit van de zachte ministrootjes. Het is dus geen geperste houtkorrel.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:35

lodo schreef:
Vlas bestaat uit van de zachte ministrootjes. Het is dus geen geperste houtkorrel.

ja dat hadden we in de opvang ook alleen vond ik het niet echt mooi spul.. je heb toch ook van dat zoo zachte wol.? (zoiets haha) dat vond ik wel mooi spul weet alleen niet meer hoe dat heet Tong uitsteken