Leven rashonden minder lang dan kruisingen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bosprez

Leven rashonden minder lang dan kruisingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 18:41

Hoi,

Zoals in de titel staat : 'leven rashonden minder lang dan kruisingen?'

Dit is namelijk iets wat ik al dikwijls gehoord heb! Of het klopt ik weet het zo niet....
Onze hond is een Gordon Setter van bijna 11 met een vol papier!
Er wordt ons al vaak gezegd : '11, voor een rashond? Dat is oud hoor!'
Nu had mijn tante 2 Berner Senners, deze zijn al beide overleden op 8 jarige leeftijd aan kanker.

Ik weet dat de leeftijd van onze hond mss toeval kan zijn..

Wat denken jullie?

Flabbergast

Re: Leven rashonden minder lang dan kruisingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:42

Ja het wordt wel gezegd, maar je geeft wel een erg slecht voorbeeld met Berner Senners, die leven namelijk lang niet zo lang als andere honden.
Onze Golden Retriever is ook bijna 14 geworden, en dat hoor je wel vaker hoor Ja.

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:43

Nou ik hoor ook ,
omdat die rassen zoveel doorgefokt worden
ze het vaak minder lang volhouden ja .

en ergens denk ik ook wel dat het klopt.
er word zo ontzettend veel gefokt met die rassen Ach gut

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:44

je hoort vaker dat rashonden minder oud worden, net zoals kleine hondjes ouder worden dan grote honden.

Op national geographic heb ik ooit eens gehoord dat elk zoogdier hetzelfde aantal hartslagen maakt in hun leven, maar omdat elk dier een andere hartslag per minuut heeft is de levensduur van een dier soms korter.

Er bestaan zelfs hondenrassen die maar rond de 6 worden, maar ik denk dat het voornamelijk van de conditie van de hond afhangt.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:46

Wij hadden kliko-terrier en die is 17 jaar geworden. We hebben hem in laten slapen omdat hij last had van z'n lever, maar z'n hartje wou het nog lang niet opgeven.

Maar ik ken ook een yorkshire terrier die ruim 20 is geworden. Denk ook eerder dat het aan de grootte van de hond ligt.

Bosprez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 18:47

Doorfokken?
Is dat hetzelfde als inteelt bij paarden? Bloos
Dat heb ik idd ook een gehoord dat ze bepaalde aandoeningen hebben.
Zoals bijvoorbeeld heupdysplasie...

Ja, de conditie heeft er waarschijnlijk ook mee te maken, onze hond (jachthond) heeft heel zijn leven al de ruimte gehad om te rennen,.. iets wat zo'n soort hond dan ook wel nodig heeft. Een broer van hem was hele dagen opgesloten in een kennel, en is dan ook veel vroeger gestorven.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:57

over het algemeen wordt het veel gezegt ja.
dit kan te maken hebben met doorfokken/inteelt, of gewoon het ras.

zwaardere honden worden meestal niet zo oud als kleine honden, maar je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen Lachen

onze newfoundlander is 14 jaar geworden, terwijl al haar zusjes en broertjes al overleden waren met 8,9 en 10 jaar.
en we hebben ook een tekkel gehad die 17 jaar werdt Nagelbijten / Gniffelen
onze deense dog kruizing werdt maar 7, wel een kruizing dus, maar wel met een groot ras erin.

de voeding kan ook bepalen hoe oud een hond wordt.
eet de hond "met de pot mee" kan ik je garanderen dat hij/zij last krijg van aandoeningen aan zijn tanden en eventueel ook hartkwalen etc.
geef je je hond zacht voer, kan hij ook last krijgen van zijn tanden en tandvlees.
over het algemeen worden brokken aangeraden.

en aangeboren of erfelijke aandoeningen spelen ook vaak een rol.
denk aan HD en met honden die artrose hebben mag ook niet mee gefokt worden.
jammer genoeg doen "broodfokkers" dit nog wel gewoon....
Laatst bijgewerkt door Djoena op 07-11-07 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:59

Wij hadden een bobtail/old english sheepdog/terrier van 40 kg

Een hele energieke hond die veel beweging nodig had en die kreeg ze altijd voldoende. We wandelden elke dag een uur met haar. Nooit geen problemen met haar gehad en was een hele normale hond. Tot haar 9e.
Ze heeft vanaf haar 9e jaar problemen gehad aan haar nieren en de dierenarts gaf haar toen nog een jaar. Ze moest op een speciaal (en duur!) dieet.
Vanaf haar 12e kwamen haar heupenklachten erbij en kon toen geen trappen meer lopen. Ook liet ze zich soms vallen met uitlaten.
Op haar 14e liet ze al haar uitwerpselen regelmatig lopen. Ik heb haar een jaar lang elke dag gedoucht en toen maar besloten dat het haar tijd was. Ze lag de hele dag maar suf voor zich uit te staren in de tuin. Er kwamen tientallen vliegen op haar af vanwege de stank. Ze had af en toe nog van die energieke uitbarstingen dus ik wou haar nog in leven houden
Uiteindelijk op 15-jarige leeftijd hebben we haar in laten slapen. Ze heeft 3x haar ''laatste'' prik moeten krijgen, omdat haar hartje nog sterk was. Dit was echt afschuwelijk!!

Ik heb nu trouwens een kleine vuilnisbak van 4 (nog geen 20 cm hoog) die superintelligent en braaf is. Leeftijd van kleine vuilnisbakjes word geschat tot ong 18. Nog lang hondenplezier dus Lachen

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:31

In theorie hoort een goed gefokte rashond langer te leven dan een kruising.
Dit omdat bij die rashond alle voorouders zijn uitgeplozen en er is gekeken naar ziektes binnen het ras en er al het mogelijke is gedaan met een zo goed mogelijke combinatie te fokken. En daaruit een zo gezond mogelijke hond te krijgen.
Dat is in ieder geval wat naar mijn mening het doel van een fokker zou moeten zijn (en gelukkig leven veel fokkers dat doel ook na).

Echter heb je bij een kruising (en dan heb ik het over een complete vuilnisbak, niet over een stamboomloze jack russel of stabij oid) weer het gegeven dat je daar een grotere, gemixte genenpoel hebt en dat de kans lager is dat recessieve (ongezonde) genen boven komen. Dat is wel een gok, omdat je niet weet wat de voorouders zijn en het dus heel goed kan zijn dat je net 2 honden met elkaar kruist die wél dat recessieve slechte gen hebben. Die kans (op ongezonde hondjes) wordt trouwens veel groter als je 2 stamboomloze net-niet-rashonden kruist. 2 jackhussels bijvoorbeeld. Dan is de kans enorm dat je Patella luxatie aantreft in het nageslacht. Je kunt dus qua gezondheid nog beter een totale kruising aanschaffen dan een net-niet-rashondje zonder stamboom.

Praktisch gezien ken ik veel voorbeelden van oude échte rashonden, van jong gestorven kruisingen en vice versa. Daar is nog nooit echt onderzoek naar gedaan voor zover ik weet. Het lijkt me wel een interessant onderzoek. Maar tot dat onderzoek is gedaan ga ik geen uitspraken doen over het langer leven van een rashond tov een kruising.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:33

Over het algemeen wordt een kleine hond ouder dan een grote
Maar ook niet rashonden ouder dan wel rashonden.

Bij blinde geleide honden gebruiken ze daarom ook vaak een kruising van een labrador met goldenretriever oid.
Zo'n hond heeft mijn nichtje om die reden ook Lachen

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:34

ik heb gehoord dat rashonden ook minder lang leven dan kruisingen Knipoog
wij hebben 2 kruisingen van 17&18 Tong uitsteken das behoorlijk oud dus

Bosprez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 19:39

17 en 18 begint idd al tellen!

Assie : bedankt voor de info!

Onze hond begint het laatste jaar wel erg te verouderen. Hij hoort niet meer zo goed, heeft last van zijn heupen, ...
Zolang hij nog goed kan lopen, en gelukkig is blijft hij maar als we zien dat hij echt pijn heeft dan laat ik hem toch liever inslapen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:41

runningkawa schreef:
Over het algemeen wordt een kleine hond ouder dan een grote

Klopt. Zo worden bracchiocephalen (als ik het goed schrijf, het zijn iig honden met een korte brede kop) ook minder oud dan honden met een meer wolfachtige snuit. Dit omdat er bij deze honden vaak wat meer onder de motorkap mis is. Deze honden zijn ook erg gefokt op uiterlijk, niet op prestatie.

runningkawa schreef:
Maar ook niet rashonden ouder dan wel rashonden.

Nogmaals, daar is voor zover ik weet (nog) geen onderzoek naar gedaan. Ik zou daar graag harde cijfers van zien.

Runningkawa schreef:
Bij blinde geleide honden gebruiken ze daarom ook vaak een kruising van een labrador met goldenretriever oid.
Zo'n hond heeft mijn nichtje om die reden ook Lachen

Naar mijn weten wordt deze kruising niet gedaan om de honden ouder te laten worden (onlogisch ook, ze zijn nog zó sterk genetisch verwant dat deze kruising weinig invloed zal hebben op de leeftijd), maar omdat hier een dier met een prettiger karakter uit komt. Het superslimme en werkwillige van de labrador, met het rustigere karakter van de Golden Knipoog

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:45

[quote="Bosprez"]17 en 18 begint idd al tellen!
quote]

je begint het ook al te merken Knipoog
die van 17 ligt een beetje in haar mand .. af en toe naar buiten wandelen en dan weer slapen Tong uitsteken
die van 18 is eigenlijk nog springlevend, voor zover je het zo kan noemen Tong uitsteken

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:59

Kruisingen zijn sterker omdat: we nemen als voorbeeld een Duitse herder (gevoelig voor HD) en kruizen die met een ras die minder gevoelig is voor HD maar zelf de genen heeft van een ziekte die in zijn ras voorkomt. Als deze rassen gekruist worden zullen hun erfelijkheidsgraad van hun ziekten/aandoeningen ressisief worden. Dus de HD zal minder snel voorkomen omdat het andere ras hier een positief gen voor heeft. Bij kruisingen worden (meestal!) de negatieve genen ressisief en de sterke kanten dominant.
Hoop dat jullie het begrijpen. Ik snap het zelf wel maar als ik mijn eigen tekst terug lees...lastig om zo uit te leggen.

Dit betekent natuurlijk niet dat rashonden bij voorbaat niet lang kunnen leven, en natuurlijk ook de kruisingen kunnen vervelende (erfelijke) ziektes krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:01

Is mijn nichtje anders toch echt wel om die reden verteld Ja
Omdat een blinde natuurlijk inspeeld op de hond (of andersom Tong uitsteken )is het niet fijn als er snel vervanging moet komen en dat proberen ze zo te verlengen

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:20

Anita1987 schreef:
Kruisingen zijn sterker omdat: we nemen als voorbeeld een Duitse herder (gevoelig voor HD) en kruizen die met een ras die minder gevoelig is voor HD maar zelf de genen heeft van een ziekte die in zijn ras voorkomt. Als deze rassen gekruist worden zullen hun erfelijkheidsgraad van hun ziekten/aandoeningen ressisief worden. Dus de HD zal minder snel voorkomen omdat het andere ras hier een positief gen voor heeft. Bij kruisingen worden (meestal!) de negatieve genen ressisief en de sterke kanten dominant.
Hoop dat jullie het begrijpen. Ik snap het zelf wel maar als ik mijn eigen tekst terug lees...lastig om zo uit te leggen.

Dit betekent natuurlijk niet dat rashonden bij voorbaat niet lang kunnen leven, en natuurlijk ook de kruisingen kunnen vervelende (erfelijke) ziektes krijgen

bij sommige ziektes klopt dat inderdaad, al kunnen ziektes niet van dominant naar recessief gaan. De kans op twee keer recessief wordt alleen kleiner. Maar met iets als HD, dat komt bij alle (grote) honden voor. En de ouders van kruisingen worden daar vaak niet op getest. Dus dan wordt er gefokt met twee honden met een vorm van HD en dan wordt die kans dus vele malen groter.

Ik denk dat als er op een verantwoorde manier gekruisd zou worden (daarmee bedoel ik dus dat er eigenlijk op dezelfde manier gecontroleerd wordt als bij rashonden) dat er dan uiteindelijk wel gezondere honden komen Maar zolang daar niet op getest wordt heb ik daar niet zo heel veel vertrouwen in...

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:58

runningkawa schreef:
Is mijn nichtje anders toch echt wel om die reden verteld Ja
Omdat een blinde natuurlijk inspeeld op de hond (of andersom Tong uitsteken )is het niet fijn als er snel vervanging moet komen en dat proberen ze zo te verlengen

Dan proberen ze dat op de verkeerde manier te doen.
Goldens en Labjes zijn namelijk nog zo sterk verwant. Door ze te kruisen zal de genenvariëteit echt niet groter worden en dus de kans op een oudere hond niet groter Knipoog . Beide rassen hebben namelijk dezelfde problemen met HD en ED.
Als die stichting dat echt zo verteld heeft, dan weten ze imo zelf niet echt waar ze het over hebben mbt het fokken van honden.

Neemt niet weg dat het een goed streven is om honden te fokken die zo lang mogelijk hun werk kunnen blijven doen Knipoog

O en verder... Eens met Lysette Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:19

Misschien op andere dingen dan HD?
Dat is echt wat ze verteld hebben, wat me idd ook logisch leek die uitleg Ja
Hoop voor haar dan toch stiekem dat het wel werkt Lachen

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:59

ik weet het eigenlijk niet, ze zeggen dat ze wel ouder worden maar of dit altijd zo is.? dat is denk ik gewoon wanneer het diertje 'af' is, elke dier is anders net als bij een mens, de een is sneller aan het aftakelen dan een ander, heel erg verschillend dus.. maar of het perse zo is met 'asbakken rasjes Tong uitsteken' denk het niet eigenlijk Lachen

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 08:50

Er is onderzoek geweest waarin bewezen wordt dat bij stamboomloze honden komen in ieder geval meer ziekten voor dan bij 1 specifiek ras...(aandoeningen van meerdere rassen).
Ik heb het al eerder op bokt neer gezet.

Maar:
1. Niemand houdt het bij van de stamboomloze honden, van de rashonden wel......Daarvan is de gemiddelde leeftijd rashond 12 jaar.
Maar ook hier kun je grote honden bijv. niet met kleine vergelijken. Dus bewijs maar wie er gemiddeld ouder wordt....