Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
runningkawa schreef:Over het algemeen wordt een kleine hond ouder dan een grote
runningkawa schreef:Maar ook niet rashonden ouder dan wel rashonden.
Runningkawa schreef:Bij blinde geleide honden gebruiken ze daarom ook vaak een kruising van een labrador met goldenretriever oid.
Zo'n hond heeft mijn nichtje om die reden ook
Anita1987 schreef:Kruisingen zijn sterker omdat: we nemen als voorbeeld een Duitse herder (gevoelig voor HD) en kruizen die met een ras die minder gevoelig is voor HD maar zelf de genen heeft van een ziekte die in zijn ras voorkomt. Als deze rassen gekruist worden zullen hun erfelijkheidsgraad van hun ziekten/aandoeningen ressisief worden. Dus de HD zal minder snel voorkomen omdat het andere ras hier een positief gen voor heeft. Bij kruisingen worden (meestal!) de negatieve genen ressisief en de sterke kanten dominant.
Hoop dat jullie het begrijpen. Ik snap het zelf wel maar als ik mijn eigen tekst terug lees...lastig om zo uit te leggen.
Dit betekent natuurlijk niet dat rashonden bij voorbaat niet lang kunnen leven, en natuurlijk ook de kruisingen kunnen vervelende (erfelijke) ziektes krijgen
runningkawa schreef:Is mijn nichtje anders toch echt wel om die reden verteld
Omdat een blinde natuurlijk inspeeld op de hond (of andersom)is het niet fijn als er snel vervanging moet komen en dat proberen ze zo te verlengen