wat is diervriendelijker??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kapi_Dust

wat is diervriendelijker??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 00:08

hi,

ik zit met een dilema en hoor graag jullie mening.

al 9 jaar heb ik een kat (hij is nu 17 jaar).
Sinds 5 jaar heeft die suiker (Prik hem 2 keer per dag insuline), hij is half blind en niet meer zindelijk.

zouden jullie zo'n beestje laten leven of is inslapen diervriendelijker?

mijn moeder zegt inslapen, maar ik denk nog even geven. we weten niet of die pijn heeft, maar wel dat hij aftakeld.

als je een doos neerzet, springt hij er nog wel in (om erin te gaan slapen)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lindake

Re: wat is diervriendelijker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 00:11

Ik ken het katje niet, maar zolang ze geen pijn heeft zou'k ze nog laten leven.
Jij verzorgt ze zo te horen heel goed dus denk dat je op een diervriendelijke manier met haar om gaat.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 00:33

Puff moeilijk, ik begrijp dat jij als baasje het dier zo lang mogelijk bij je wilt houden.
Daarom verzorg je hem ook zo goed 2x per dag spuiten, niet meer zindelijk wat toch last geeft extra werk enz.
Als het dier geen pijn heeft kun je hem natuurlijk bij je houden en verzorgen zoals je nu doet.
Maar je zegt dat je niet weet of hij pijn heeft.
Als hij pijn heeft zo ik hem inderdaad direct in laten slapen.
Aan de andere kant 17 is al een hele leeftijd.
Doe wat je hart je ingeeft en ik wil je heel veel sterkte wensen met je uiteindelijke beslissing.
Je bent iig tot nu toe heel diervriendelijk bezig.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 00:39

tja moeilijk. Eet en drinkt ze nog wel goed?? zolang ze blijven eten /drinken hebben ze meestal geen pijn. Ik zou goed kijken hoe je kat het doet, als je ook maar denkt dat ze niet blij meer is, zou ik toch de moeilijke beslissing nemen

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 00:39

hij eet en drinkt nog erg goed.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:19

Jeetje, ik ga geen echt antwoord op je vraag geven, want ik kan echt niet beoordelen of hij nog waardig leeft.
Ik vind wel dat een dier ook recht heeft om van ouderdom te sterven, maar dat ie daar niet onder mag lijden natuurlijk. Als ie nog goed eet en drinkt, zijn pleziertjes heeft, en de insulinespuiten goed toelaat.....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:20

Ik denk dat vooral het niet meer zindelijk zijn heel erg is voor het beestje. Maar of dat erg genoeg is om in te laten slapen... dat kun jij alleen maar beoordelen.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:25

Heeft het beestje nog echt plezier in het leven...kan het nog doen wat hij altijd deed...
mijn vorige hond had ook staar, last van de nieren (liet dus ook alles lopen) en kreeg er suiker bovenop...
Ook kon hij soms zijn mand niet uitkomen...
Eens houd het dus op en heb ik zelf de moeilijke beslissing genomen dat het zo goed was...
Het is erg moeilijk maar de beslissing moet je toch echt zelf maken of je kat nog een waardig leven heeft..

sterkte..

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:08

Ik zou zeggen; vraag de DA eens om advies. Lachen Misschien kan hij je vertellen of je kat ergens last/pijn van heeft.

Wij hadden een kater die op zich ook geen PIJN had, maar wel regelmatig hersenbloedingen kreeg. Dat was niet pijnlijk, maar wel heel verwarrend en zwaar voor het arme dier... je kon dus echt wel van ''last'' voor het dier spreken! Hij at tot en met de laatste dag nog als een slootgraver. Toch hebben wij hem laten inslapen, hij was écht ''af''....

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:23

dat is een moeilijke beslissing.! zolang het katje nog goed eet en drinkt en jij nog voor dr wilt zorgen en 2x per dag insuline wilt inspuiten dan zou ik dr laten leven, (het ligt niet aan het spuiten enzo hoor) maar als je merkt dat ze pijn heeft en ze zelf niet meer wil zou ik dr wel een spuitje geven, maar anders.? nog lekker laten lopen Haha! zo heb je nog 'plezier' aan je katje Haha! onder dat ze pijn heeft Lachen

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:57

Dat is een moeilijke, maar ook heel persoonlijke beslissing.
Zolang je kat een katwaardig bestaan heeft, dan zou ik hem nog niet in laten slapen. Vindt je dat je kat geen katwaardig bestaan meer heeft, dan zul je een beslissing moeten nemen.
Maar het nemen van zo'n enorm belangrijke beslissing is niet makkelijk en je moet er klaar voor zijn. Aan de andere kant moet je ook je verantwoording nemen voor je dier, want die kan het zelf niet doen.

Hmmm veel sterkte met het nemen van een uiteindelijke beslissing! Doe wat je gevoel je ingeeft.

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:36

Onze oude kat had ook suikerziekte en werd op het laatst echt heel erg dun. Pijn had hij verder nooit, volgens mij. ook hij werd blind en doof en op een dag was hij zo verslapt dat hij niet meer op kon staan. Toen heeft mijn moeder hem toch maar in laten slapen Verdrietig
Tja, het blijft altijd moeilijk he.
Denk gewoon even goed na over wat je gaat besluiten en alvast heel veel sterkte met je katje.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:11

Kennissen hebben een kat van 23! Mietje heet ze, dat beest bestaat enkel nog uit botten met een huidje erom, de pootjes zijn na binnen gedraaid, ze is blind, niet meer zindelijk, eet slecht etc.

Als je merkt dat die pijn heeft zou ik hem laten inslapen..

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:19

Ik zou hem denk ik ook in laten slapen (hoe moeilijk het ook is!!!), want ik kan me niet voorstellen (al word ze prima verzorgt) dat die kat nog gelukkig is.... Ze ziet haast niet meer, kan haar plas niet ophouden, ga is bij jezelf na zou je gelukkig zijn? Als ze blind en niet/zindelijk geboren was zou ik het anders vinden, maar dit beestje weet zelf ook dat het anders kan... En je weet ook niet of ze pijn heeft...

Heel veel sterkte met je besluit! Ach gut

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 09:58

iorr: het is niet zo dat hij alles laat lopen: hij kan de kattenbak niet meer vinden.

verder heb ik niet het gevoel dat hij niet gelukkig is. Hij is zo ver ik kan beoordelen nog gelukkig.

Ik stel de beslissing even uit en kijk het even aan. Afscheid nemen van 1 dier is al moeilijk genoeg.