Ik heb thuis vier katten in huis en eentje in de schuur wonen. Nu is een van mijn katten, Beetle een gesteriliseerde poes van 9, een beetje erg ver door geschoten in haar gewicht....ik schat haar nu op zo'n 7,5 kg. Het is absoluut geen grote poes maar t lijkt nu net of zij een voetbal heeft ingeslikt!!
Ze was na haar sterilisatie op 1-jarige leeftijd al wel snel aan de dikke kant. Op het oude adres kon ze zelf naar buiten door het kattenluikje (d.w.z. in ruim uitgestrekte toestand, anders pastte t niet!) en was dan ook regelmatig buiten te vinden. In dat oude volkswijkje in Gouda waren ruim voldoende "vreetadresjes" aanwezig.
Thuis krijgt ze al jaren voer van Eukaneuba. Ongeveer 50 gram per kat per dag in twee porties verdeeld.
Na onze verhuizing naar ons nieuwe boerdrijtje in Reeuwijk een jaar geleden is het er helaas niet veel beter op geworden...... Ze durft gewoon weg niet naar buiten, blijft aan de deur geplakt zitten en wil alleen maar naar binnen! (Woont ze eindelijk is vrij...is alles supereng!) Van de vier "binnen"katten wil alleen mijn oudste kater Boef van 13 naar buiten, Beetle, Bo en Britt willen alledrie pertinent niet! Deze "groeien nu ook langzaam dicht".
Om op Beetle terug te komen...ze slaapt ongeveer 21 uur per dag. Het liefst op haar rug op de bank. Verder loopt ze zo min mogelijk. Lopen en traplopen gaat overigens prima, ze heeft geen pijn of zo.
Hoe krijg ik deze kat in godsnaam wat actiever zodat ze wat afvalt??? Rennen doet ze alleen voor een snoepje... Als ik haar op de arm mee naar buiten neem en vervolgens in het gras voor t huis zet gaat ze OF zitten OF in een zo kort mogelijke route terug naar de deur!
Hebben jullie nog tips??? Groetjes van Tessa en een half slapende Volkswagen new Beetle. (Ze doet haar naam trouwens wel eer aan!!!)
Misschien is het een idee eens met de dierenarts te overleggen over een dieet. Extreem dikke honden kan je bv. echt laten vasten (alleen water) tot het gewicht wat acceptabeler is, maar ik weet niet hoe dat bij katten zit...
Katten moet je geloof ik heel geleidelijk af laten vallen omdat ze anders nierproblemen kunnen ontwikkelen. Ik zou ook even een dierenarts consulteren. Succes met je beetle
je zegt dat ze alleen rent voor eten laat haar dan maar voor haar voer brokjes rennen
die van mij rent net zo hard voor haar brokjes als voor haar snoeppjes zet haar voerbakje eens een verdieping hoger, zodat ze de trap op en af moet om te eten
zet haar voerbakje eens een verdieping hoger, zodat ze de trap op en af moet om te eten
Dat heb ik hier op bokt vaker 'gehoord'. Iemand die ook een dikke kat had en zijn voer op zolder is gaan zetten. Moest ie een paar keer per dag flink traplopen voor z'n eten en bij haar had het geloof ik goed geholpen
Voer staat al op de eerste verdieping......vanwege de hond! Water staat ook boven...ze slaapt meestal overdag beneden, dus ze loopt ongeveer drie keer dag de trap op en af. Alleen scheelt 't dus nog steeds niks voor 't afvallen. De trap opjagen durf ik niet, ben als de dood dat ze er dan in blijft...
katten mogen niet vasten! dan krijgen ze leverproblemen en nierproblemen, ze moeten langzaam afvallen, hou daar dus rekening mee! Die optie van voer op zolder is een goeie tip! Alleen oppassen dat ze dan niet op zolder gaat wonen succes!
Nou Beetle is geweest hoor!! Ze woog slechts 9,15 kg!!! Een dierenarts die de wachtkamer binnenkwam moest ik bijna opvegen, hij wist niet wat ie zag en lag bijna languit op de grond te brullen van t lachen. Tja ze ziet er ook weleen beetje vreemd uit met achter naar buiten gedraaide pootjes en van voren naar binnen gedraaide pootjes om het lijfje in evenwicht te houden. Ze krijgt nu dieetvoer en daar moet ze redelijk van afvallen...het heeft de helft minder calorieen dan haar oude voer. Apart eten van de andere katten bevalt haar niet zo maar ze zal wel moeten.