Vraagje over mijn konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jukurensha

Vraagje over mijn konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 18:42

Hallo,
Ik heb twee konijnen, een mannetje en een vrouwtje. Het mannetje heeft heel vaak poep aan z'n kont gekleefd zegmaar. Het vrouwtje heeft daar nooit last van. Ik haal het er altijd af, en dan is het een tijdje weg, en dan ineens zit er weer heel veel. Ik snap niet hoe dit komt, en misschien weet iemand het wel Bloos

XxSultanxX

Re: Vraagje over mijn konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:43

wat geef je je konijnen te eten ?

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 18:49

Van die donkere konijnenkorrels, en hooi.

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:49

Jukurensha schreef:
Van die donkere konijnenkorrels, en hooi.

Dat is iig goed!!!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:53

aan het eten zal het niet liggen Knipoog hmm vreemd
het is waarschijnlijk diaree Knipoog als het erger word zou ik even de DA bellen.

ik heb wel een tip.
kook rijst.. als het kookt giet je het water eraf en laat je het WATER afkoelen. (rijst kan je weggooiten of zelf opeten Tong uitsteken ) maar het afgekoelde water kan je aan je konijn geven Knipoog
dit schijnt te helpen.. mijn vader heeft het bij mijn konijn ook gedaan en die is er nu vanaf
xx

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:55

als je konijn diarree heeft 2 dagen geen voer alleen hooi en water, het kan ook zijn dat je konijn te dik is omdat ze altijd zelf hun ochtendontlasting oplikken(deze is altijd dun) wanneer ze te dik worden kan dat dus niet meer en wordt je konijn ook zwak en ziek

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 18:56

Marian_ schreef:
aan het eten zal het niet liggen Knipoog hmm vreemd
het is waarschijnlijk diaree Knipoog als het erger word zou ik even de DA bellen.

ik heb wel een tip.
kook rijst.. als het kookt giet je het water eraf en laat je het WATER afkoelen. (rijst kan je weggooiten of zelf opeten Tong uitsteken ) maar het afgekoelde water kan je aan je konijn geven Knipoog
dit schijnt te helpen.. mijn vader heeft het bij mijn konijn ook gedaan en die is er nu vanaf
xx

Ok top, bedankt! Ik vind het zo vreemd dat maar 1 van mijn 2 konijnen het heeft. Hij heeft het ook niet altijd, maar wel vaak. Ik ga dat rijstwater is even proberen Ja

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:00

koel het wel goed af Knipoog niet dat je dadelijk ook nog een konijn hebt met een verbrande tong Tong uitsteken
en verder zou ik hem net als jublover even alleen hooi&water geven Knipoog 2 dagen ofzo
xx

joedt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:00

best eten voor een konijn is: Hooi, dan groente en dan 20 gram biks per lichaamsgwicht.

Zijn het geen blindedarm keutels die blijven hangen? Een konijn heeft twee soorten keutels. De gewone bekende, die je ook in het hoek ziet. En blindedarm keutels, plakkerige trosjes zijn dat. Konijnen horen dit op te eten. Dit doen ze alleen als ze niet te veel voer krijgen.

Kijk en vraag het eens hier: http://www.konijnenforum.nl je hebt daar veel mensen die er verstand van hebben. Je even aanmelden en je kan het hele forum zien.(anders maar een deel)

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 19:12

Hij is zeker niet te dik, mijn andere konijn, het vrouwtje is bijna twee keer zo groot (beetje overdreven) en een stuk dikker, en die heeft nergens last van. Ze zitten met zijn tweeen in het hok, hoe moet ik dat dan doen met alleen hooi en water geven? Of kan het geen kwaad als het andere konijn ook alleen hooi krijgt?
Of het echt diarree is weet ik niet, omdat het verder niet vies is in het hok. Alleen in de hoek de keutels. Het zit gewoon aan elkaar geplakt aan z'n bil.

Ik ga is even op dat forum kijken dan, bedankt!

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 19:15

joedt schreef:
Zijn het geen blindedarm keutels die blijven hangen? Een konijn heeft twee soorten keutels. De gewone bekende, die je ook in het hoek ziet. En blindedarm keutels, plakkerige trosjes zijn dat. Konijnen horen dit op te eten. Dit doen ze alleen als ze niet te veel voer krijgen.

Het zou best kunnen dat het dan die blindedarm keutels zijn, ik geef mijn konijn dus teveel voer dan? Dat zou kunnen, ik doe het zoals de fokker het had gezegd, 's ochtends een half bekertje, en 's avonds een hele. En hooi natuurlijk.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:18

hoeveel voer je ze.. want een konijn heeft van die korrels maar heel weinnig nodig.
een eetlepel vol per dag is genoeg en wel voldoende hooi.

vaak worden de konijnen veel te veel gevoerd een volle bak ofsow, maar juist dit is niet goed.

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 19:21

Oh, jeetje:o Ik wist dat helemaal niet. Een volle bak krijgen ze niet, maar wel meer dan één eetlepel.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:25

dan voer ik mijn konijn ook al jaren teveel.... geef hem gemengd dwergkonijnen voer, aangevuld met konijnenkorrels, 1/3 is dwergkonijnvoer 2/3 is korrel, en daar dan een half bakje van per dag... met onbeperkt hooi, maar een half bakje is wel meer dan een eetlepel..

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 19:51

Precies, wist niet dat ze zo weinig moesten krijgen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:27

Moeten is een groot woord Lachen
Ik fok NHD en voer op gevoel. Ligt aan de grote van het konijn, maar gemiddeld voer ik ze 30 gram per kilo lichaamsgewicht. Ik heb hier nooit last van plakpoepers. In het verleden heb ik wel eens een konijn met gevoelige darmen gehad deze heb ik gevoerd met sience selective. Deze voeding is speciaal ontwikkeld daarvoor en zitten veel vezels in Lachen

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:29

XxSultanxX schreef:
wat geef je je konijnen te eten ?

daar zal het niks mee te maken hebben, het kan zijn dat hij gaat liggen in zijn behoefte of iets, dat is het meest logische.
of hij moet langere haren hebben dat hij blijft ''kleven''.
mannetjes zijn zo ver ik weet ook minder schone dieren dan vrouwen, omdat hun sneller ook over je heen plassen dan vrouwen..

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 21:10

Hij heeft niet echt lange haren. Niet langer dan die van mijn andere konijn iig. Hij maakt zichzelf ook minder goed schoon, hij verzorgt altijd zijn vrouw:P

joedt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:01

Wat Faniek zegt is waar, tuurlijk verschilt er per konijn. Mijn konijnen krijgen zelfs minder, doordat ze heel veel adijvie, witlof en beetje wortel krijg. (en gras en dingen uit de tuin). Groente moet je wel rustig opbouwen anders krijg je diaree.

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 18:55

Ze krijgen af en toe een wortel, en als we toevallig een keer broccoli eten, krijgen ze daar een stronkje van. Of sla, soms appelschilletjes.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:12

Kijk uit met sla, daar zit héél veel vocht in, daar kunnen ze juist diarree van krijgen Knipoog

Mijn dierenarts raad ook aan om 1 tot 2 eetlepel(s) brok per dag per konijn te geven. Dat is echt genoeg.

Wat PaTriiCiiaa zegt over het onzindelijk zijn van mannen omdat ze over je heen plassen is onzin. De mannen zijn zeker niet minder schoon daardoor. Ze plassen over je heen omdat ze dat lekker vinden ruiken. Ze markeren je als 'de jouwe'. Sowieso is urine niet echt onhygiënisch. Poep zit veel voller met bacteriën.

Succes er mee in ieder geval.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:13

niet alle mannetjes doen dit. de mijne kan wel 3 uur binnen zitten zonder te plassen of op schoot doet hij dit ook niet.

maar ik zou meteeen stoppen met het voeren van groen. en dus alleen brok en hooi voeren.

en mijn word altijd gezegt door de dierenarts als het nog steeds aanhoudt alleen maar op hooi is het dan twee dagen al weg. dan zachtjes aan weer wat brokjes geven.