Cavia eet koekjes, slecht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zadina

Cavia eet koekjes, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 21:37

Heey.

Sinds ong. 3 weken heb ik een cavia. Vandaag ging ik even met 'm naar mijn oma (die naast ons woont), ik kreeg wat te drinken en een koekje. Had de cavia even op tafel gezet koekje naast mijn glas gelegd, want ik moest naar de wc. Had oma even gevraagd om bij 'm te blijven zodat ie niet van tafel af zou lopen. Oma heeft netjes op 'm gepast, maar wat heb mijn cavia gedaan, hij heeft een stukje van mijn koekje gegeten. Het was een soort bisquit achtig koekje. Is dit slecht voor een cavia?

Groetjes Britt.

Yank

Re: Cavia eet koekjes, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:39

Tja, slecht... Het is een lekker snoepje voor je cavia en het kan ook geen kwaad dat hij het een keer heeft gegeten, maar ik het zou hem verder niet voeren. Mensenkoekjes bevatten vaak veel suikers e.d. en dat is dan weer niet zo gezond voor je cavia. In de dierenwinkel vind je lekkere alternatieven voor cavia's. Lachen

Zit je cavia alleen trouwens of niet? Haha!

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:40

1 keertje is misschien niet erg, zo'n klein stukje, maar je moet je cavia natuurlijk niet vaker de kans geven om een stukje van je koekje te eten Knipoog

Zadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 21:43

Het was eigenlijk niet de bedoeling dat ie het ging eten, maarja mijn oma wist dat natuurlijk niet. Ik ga 'm verder ook geen mensen koekjes ofzo voeren hoor. Knipoog Hij heeft ook een knaagsteen en zo'n stokkie met zaadjes/graantjes erop.

Hij zit wel alleen, omdat hij niet goed overweg kan met andere cavia's, maar ik heb 'm per dag wel 1 of 2 uurtjes samen met m'n konijn. Dat gaat wel goed, het is de bedoeling dat ze binnenkort als ik het grotere hok heb dat ze dan bij elkaar in komen.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:46

Knaagstenen zijn nergens goed voor en kunnen zelfs gezondheidsproblemen veroorzaken. Die zou ik dus uit het hok halen, als ik jou was! Knipoog

Hij kan niet met andere cavia's opschieten? Dat lijkt me sterk... Wat gebeurt er dan als hij bij een andere cavia zit? Het is neem ik aan een beertje?
Konijnen en cavia's is geen ideale combinatie.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:50

1x is niet erg, maar het moet volgende keren echt voorkomen worden, daar kan je cavia kanker van krijgen en dan zal ie maar een kort leven hebben. Let voortaan dus goed op!

Konijn en cavia is niet echt een goede combi. Ik zou gewoon proberen om er een ander bij te zetten, want je caaf alleen houden is ook zielig, aangezien het groepsdieren zijn!

@Yank: zijn knaagstenen echt slecht voor cavia's? Hoe komt dat dan?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:53

Trouwens je moet hem wel veel hooi geven he (werd bij mij niet vertelt bij m'n eerste cavia), anders slijten z'n tandjes niet af en kan ie op een gegeven moment niet meer eten..

edit: als je nog een leuke 2de cavia zoekt.. ik heb er nog een in de aanbieding.. Kuifje, klein bonte kort harige (mannetjes?) cavia van zo'n 2 jaar oud.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:55

Kanker krijgen van een mensenkoekje? Huilen van het lachen Daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Zou je dat misschien kunnen uitleggen?

Knaagstenen (de kalkvarianten) kunnen sowieso blaasproblemen veroorzaken. Als je je cavia's hardvoer en hooi voert, zullen normaal gesproken al voldoende zijn om de tanden te laten slijten. Groeien ze toch ver door, dan heb je kans dat de stand van het gebit gewoon niet correct is.
Een knaagsteen is dus eigenlijk alleen gunstig voor de verkoper. Haha!
Vaak schenken de dieren er ook weinig aandacht aan, aan zo'n knaagsteen hihi.

Zadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 21:57

Het is een vrouwtje, ik heb 'm van school. Daar zeiden ze dat ze andere ging aanvallen ofzo.

Waarom is het niet goed om een cavia en konijn bij elkaar in te zetten? Anders moet ik toch maar proberen om een andere cavia erbij te doen.

Ze interesseerd zich eigenlijk niet echt voor de knaagsteen, ik denk dat ik 'm er toch maar even uit ga halen als 't slecht kan zijn.

Ja hij krijgt genoeg hooi.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:02

1 hapje is niet erg hoor Lachen
Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je hem dit nu dagelijks gaat voeren ofzo. Veel te veel suikers enzo. Word ie veel ste dik van haha Haha!

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:03

Ik zou het zeker proberen! Ja Zeugjes zijn over het algemeen nooit echt agressief. Je moet er ook rekening meehouden dat de dieren bij de eerste kennismaking gewoon ook de rangorde willen bepalen en dat kan er voor ons ruw uitzien. Dat zullen mensen misschien als aanvallen/agressief aanzien en scheiden het dier weer van de andere cavia. Terwijl het er erger uitziet dan het is.
Gun ze gewoon die tijd en je zult zien dat ze na een paar dagen vredelievend samen in het huisje liggen. Knipoog

Edit: Cavia's en konijnen zijn twee verschillende diersoorten (schijnen dus ook van lichaamstaal te verschillen?) en een konijn heeft sterke achterpoot en zou in theorie de cavia (onbedoeld) kunnen trappen. Daarbij is het gewoon altijd beter om soort bij soort te houden over het algemeen.

Zadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 22:12

Oke, dan ga ik dat zeker even proberen. Ja

Mij hadden ze vertelt dat een konijn en cavia prima samen gingen, maar als ik jou verhaal zo lees zet 't me wel even aan het denken dat ik toch maar beter en caviavriendinnetje erbij kan halen.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:13

Daar zou je je cavia denk ik een groot plezier mee doen! Go jij! Go jij!
Hou je ons op de hoogte?

Zadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 22:15

Ja hoor. Lachen Eventjes mijn ouders vertellen dat er nog eentje komt. Vinden ze waarschijnlijk niet zo leuk, maar ik moet ze toch zelf verzorgen en alles betalen. Knipoog

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:18

Hopelijk zullen ze niet moeilijk doen. Als je een ruim hok hebt voor twee cavia's zul je er verder weinig extra kosten aan hebben als je een tweede cavia aanschaft. Enige is dat een tweede cavia ook ziek kan worden en naar de DA moet, maar dat is vaak ook nog wel te overzien.

Succes!

Waar ben je van plan om een cavia te kopen?

Zadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 22:20

Hmm... heb ik nog niet over na gedacht? Zou een dierenwinkel een idee zijn? Of bij een caviafokker (die bestaan toch?) Bloos

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:22

Dierenwinkel kan. Ik zat me net te bedenken dat een opvang misschien een idee is. Daar heb je vaak ook grote kans dat er gecastreerde beren zitten en die zijn (over het algemeen) extra verdraagzaam en om er dan even vanuit te gaan dat jouw zeugje heel heftig is bij koppelingen, zal haar dat misschien wat sneller rustiger maken.

Zadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 22:29

Oke, dan ga ik even bij een opvang aan kloppen. Ja

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:38

Je hebt een PM. Haha!

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:40

Nou ik heb pas een baby caaf bij mijn grote caaf gezet en die heeft nu wel een pus bult omdat die grote die kleine waarschijnlijk een paar keer heeft gebeten... Het hoeft toch niet altijd goed te gaan!

Het zijn echt een beetje bitches hoor bij elkaar.. ze bijten elkaar echt wel als ze elkaar in de weg zitten... nouja die grote bijt die kleine dan.... Ze liggen in ieder geval nooit bij elkaar!

En ik heb zo'n nieuw zelfgemaakt huisje met boven en beneden verdiepen en heel soms liggen ze allebei beneden en anders 1 boven en 1 beneden..

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:45

Hier zijn ook weleens de nodige beten gevallen hoor, maar tot nu toe is het altijd goed gekomen. En ik heb ook niet beweerd dat het altijd vlekkeloos gaat (en dat kan ook niet niemand je garanderen). Haha! Wat ik alleen probeerde te zeggen, is dat sommige mensen het snel als "niet goed gaan" bestempelen en de dieren weer uit elkaar halen.
Een pusbult is natuurlijk vervelend, maar dat kan altijd voorkomen na een beet.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 23:32

gezond is het niet maar een ramp.? nee, mijn cavia eet ook altijd bij mij en tuurlijk is mensen eten (koekjes bijv) niet goed maar als ze het een klein stukje op hebben dan kan dat nog geen kwaad.. mijne krijgen bijna alles.. (let er natuurlijk wel op) zorg wel dat ze niet ziek worden maar een hapje van een koekje kan geen kwaad Lachen

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 11:57

Gezond is het niet, maar een hapje kan echt geen kwaad Knipoog

Een cavia en konijn bij elkaar is inderdaad geen goede optie. Een konijn en een cavia hebben ten eerste al een heel verschillende manier van communiceren. Een konijn communiceert met lichaamstaal, en een cavia communiceert met geluid. De cavia snapt er dan bijvoorbeeld niks van als het konijn hem in konijnentaal duidelijk maakt om aan de kant te gaan. Een een trap van een konijn kan dan erg veel schade aan de cavia toebrengen.
Daarnaast hebben ze nog verschillende voedingsbehoeften. Cavia's maken bijvoorbeeld zelf geen vitamine c aan, en daarom hebben ze daarvan veel in het voer nodig.
Een knaagsteen kan inderdaad blaasgruis veroorzaken, dus die zou ik er als ik jou was uit halen Lachen
Succes met je cavia!

tijger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:08

cavia's kunnen wel degelijk agressief zijn. Wij hebben er hier ook een gehad die je echt uit elkaar moest trekken omdat hij doorging (bij de 1e keer denk je nog misschien moet hij die niet maar de rest van de pogingen ook met anderen mislukte).

cavia's en konijnen kunnen wel bij elkaar. Het is misschien niet het meest idiaale maar het kan wel.

De voedselbehoefte van een konijn zijn niet zo anders als die van een cavia. Als je een konijn gewoon cavia voer geeft is het eigenlijk beter voor ze. In konijnenvoer zit namelijk niets.
ik heb het dan over de biks korrels en niet dat gemengde. Dat gemengde is ook geen aanrader voor cavia's.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:08

tijger schreef:
cavia's kunnen wel degelijk agressief zijn. Wij hebben er hier ook een gehad die je echt uit elkaar moest trekken omdat hij doorging (bij de 1e keer denk je nog misschien moet hij die niet maar de rest van de pogingen ook met anderen mislukte).

cavia's en konijnen kunnen wel bij elkaar. Het is misschien niet het meest idiaale maar het kan wel.

De voedselbehoefte van een konijn zijn niet zo anders als die van een cavia. Als je een konijn gewoon cavia voer geeft is het eigenlijk beter voor ze. In konijnenvoer zit namelijk niets.
ik heb het dan over de biks korrels en niet dat gemengde. Dat gemengde is ook geen aanrader voor cavia's.

er word ook niet gegt dat ze niet aggresief kunnen zijn Knipoog maar 2 zeugjes is de kans minder omdat die niet snel de baas willen zijn.. tuurlijk heb je er van die krengen bij die wel de baas willen zijn haha maar hier in de opvang gaat het tot nu toe altijd nog goed. Haha!

cavia's en konijnen kunnen idd wel, vind het zelf geen geweldig combinatie maar dan zou je een dwerkkonijntje of een kleurdwergje er bij moeten doen dan is de groote nog niet zo verschil Lachen

net als wat je zeg tijger beter konijnen die cavia voer met exstra vistamine c krjigen dan een cavia die te min krijgt Knipoog (tuurlijk moet een konijn ook genoeg en goeie voer krijgen Knipoog)