Kat nog steeds puberteit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

k4tink4

Kat nog steeds puberteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 11:29

Hallo,

Ik heb een je-weet-wel kater, hij is nu al ruim 2 en hij flikt het nog steeds om het hele huis overhoop te trekken. Hij is doof en daarom is het lastig om hem dingen af te leren, hij snapt het gewoon niet! We hebben hem genomen omdat niemand anders hem wilde vanwege zijn doofheid.
We hebben hem een halfjaar terug laten castreren, omdat hij hele nachten zat te janken. Gelukkig is hij er 'snachts mee gestopt. Overdag doet hij het gewoon nog en het is echt een oorverdovend gebeuren. Hij gaat elke dag aan een tuigje+touwtje naar buiten wanneer hij zelf wil.
Hij heeft net een peperdure kristallen vaas van mijn moeder omgegooid en ik denk niet dat dat ze dat leuk gaat vinden. Hij rent dagelijks als een kip zonder kop door het hele huis heen, hangt in de gordijnen en krabt zijn nagels aan de leren bank. Hij zoekt ruzie met onze andere bejaarde poes en kat. Hij heeft het zelfs geflikt mijn digitale camera uit het hoesje te halen en op de grond te gooien. Lens kapot, laten maken kost meer als de camera zelf gekost heeft.
Toen ik laatst mijn haar ondersteboven aan het fohnen was, zag hij mijn haar als speeltje en sprong hij zo met zijn nagels in mijn gezicht!

Nu wil ik graag van jullie wat advies.
Op welke leeftijd komen katten uit hun puberteit?
Wat kan ik tegen zijn idiote gedrag doen?
Wegdoen is geen optie..

foto witte kat in mijn profiel

k4tink4

Re: Kat nog steeds puberteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 12:15

Niemand?

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:19

ik denk niet dat dit aan pubertijd ligt hoor.... een kat van 15 kan nog zo'n karakter hebben namelijk.
Denk dat het gewoon in de aard van het beestje zit.
Gewoon blijven proberen om hem duidelijk te maken dat dat niet mag denk ik
Heb zelf 5 katten gehad, en ze zijn allemaal goed opgevoed en weten precies wat wel en niet mag, maar ik heb geen ervaring met een dove kat.
Ik zat altijd met de plantenspuit gereed en dat werkte goed, maar neem aan dat je dat al geprobeerd heb

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 12:29

ja, dit is onze 7e kat! Al onze andere katten doen geen stap verkeerd en zijn binnenshuis altijd rustig.
Ene moment kan ik wel om 'm lachen hoor, dan zit hij weer achter een lichtvlekje op de muur aan.
Maar hij sloopt zo veel! Ik denk zelf dat het ook wel komt door zijn doofheid. Een goedhorende kat die wat omgooit schrikt van de klap van het geluid. Omdat onze dove jongen dit niet hoort schrikt het hem ook niet af!
Wat moet ik nou Boos!

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:30

een hele hoop geduld hebben en heel vaak tot 20 tellen Knipoog

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 12:36

Tsja Tong uitsteken voor ik bij 20 ben heeftie al iets nieuws geflikt Frusty

Heeft verder niemand ervaring met dove katten ?

en dan heb ik het over al vanaf de geboorte doof. Geen ouderdom..

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:37

sorry da tik je verder niet kan helpen.
succes ermee in ieder geval

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:43

kattenkwaad heet niet voor niks zo en is niet aan leeftijd gebonden Lachen
Misschien heeft ie gewoon teveel energie en moet je wat meer aandacht aan hem besteden of hem meer speeltjes geven?

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:49

Mijn kat had dat ook nog op die leeftijd. Opvoedkundige trukendoos hielp niet, bovendien werd er ook nog gepist op de bank. Nu die 24/7 naar buiten kan is het helemaal over.

Maar met een dove kat lijkt me dat geen oplossing.. Een oud-collega van mij heeft schrikdraad om haar tuin heen gespannen zodat haar (wittte) dove kat toch eniszins de ruimte heeft.

En anders.. misschien (maar dat lijkt me een lastige opgave) een tehuis voor hem proberen te vinden waar hij wel veilig naar buiten kan. Maar goed je schrijft al, wegdoen is geen optie.
Laatst bijgewerkt door Adrija op 02-11-07 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:51

Joh, dat zijn de leuksten, die hun hele leven speels blijven Haha!

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 12:56

De speeltjes die hij heeft is hij al op uitgekeken. Hij vind bewegende lichtpuntjes op de muren veel interessanter. Als hij hiernaar springt gooit hij van alles om. Energie te veel heeft hij zeker!
Misschien valt er ook wel niets aan te doen, maar je word er gewoon moe van. Gordijnen met gaten, elke dag rommel opruimen die hij maakt. We doen m snachts zelfs net als de honden in een bench!

Hij kan in de tuin rondlopen, maar wel aan een touwtje. Deze is lang genoeg om door de hele tuin heen te kunnen wandelen. Los is inderdaad geen optie, we wonen vlakbij een rondweg waar al genoeg horende katten worden aangereden. Schrikdraad is geen optie ivm onze andere 4 katten.

Een ander tehuis voor hem vinden vind ik moeilijk. Je neemt toch een huisdier met de gedachte deze bij je te houden. En aan wat voor tehuis moet ik dan denken? Op een flatje bij een oud omaatje is geen optie want hij zou het hier net zo hard doen. Ik ken mensen die hun halve tuin hebben omgebouwd tot kattenvoilliere. Zij willen hem helaas ook niet. Ik ben ook bang dat als we hem een ander tehuis zouden geven, hij bij zijn nieuwe baasjes net zo veel gaat slopen als hier.

Het is in zijn ogen inderdaad speels. Ik vind het af en toe ook wel grappig, maar het kost je gewoon steeds geld als hij wat sloopt. En een sacherijnige moeder is ook niet echt gezellig

In ieder geval bedankt voor de reacties tot nu toe. Mocht iemand nog een goede tip hebben geef 'm gerust.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:05

dus toch meer soorten speeltjes kopen en spelletje met hem verzinnen en hem bezig houden zodat ie zn energie kwijt kan. Speelt ie niet met jullie andere katten?
Ik heb er ook meerdere en die rennen vaak met zn allen als idioten door de kamer, ze slopen alleen niks dat scheelt want ze hebben het te druk met elkaar.
Opsluiten in een bench om hen te weerhouden van spelen maakt het probleem alleen maar erger, hij kan dan zeker zn energie niet kwijt. Misschien toch eens iets verzinnen waardoor je de tuin kunt omheinen, ik heb ook een ren van 4 bij 5 meter en dat werkt prima!

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 14:11

Hij gaat alleen 'snachts in zn bench en dit gaat prima. Het is niet dat we hem met alle geweld erin moeten proppen, we zetten hem er een meter voor en hij loopt er braaf in. Dit heeft hij gelukkig al geaccepteerd. In het begin speelde hij met katten, nu lokt hij het uit tot vechten. Voorheen was het beetje rollebollen met onze andere kat, maar nu komen er echt nagels, krassen en geweldadige kreten bij. We hebben echt de meest diverse speeltjes, van krabpaal tot zweepje met pluisjes eraan en opwindbare muizen tot balletjes. Hij vind het veel leuker om te spelen met zijn zojuist gemaakte scherven.
Een kattenren behoort niet tot de mogelijkheid. We hebben een tuin van ongeveer 10x6 half overdekt en in het midden een grote vijver. De rest is terras.

edit: was nog niet klaar Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:45

je hoeft m niet helemaal te overdekken die tuin, als je de randen maar 'katproof' maakt zodat ze niet wegkunnen Lachen, zijn voorbeelden zat te vinden op internet, kijk maar eens op kattenpraat of kattenplaza.
Nageltjes kun je de puntjes vanaf knippen, dat scheelt gaatjes en wondjes Lachen

Blend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 03:55

Hmm je zegt dat hij vlekjes en zo op de muur leuk vind... Ik had een laserpen gekocht voor mijn katten. Je kan dan vanuit je luie stoel de poezenbeesten bezig houden. En na een tijdje waren die van mij echt heeeeel erg moe, en ooh wat sliepen ze dan lekker. Maar dag in, dag uit ze raakten niet verveeld van dat ding. Ze bleven hem leuk vinden maar konden wel hun energie kwijt.
(er zat bij mijn pen een kettinkje aan, en als ze het al hoorden rinkelen zaten ze klaar Knipoog )

Misschien vind je dit een vreemde tip, maar bij mij hielp het om verveling te voorkomen, en ze lekker moe te maken....
Maar een dove kat heb ik zelf echt geen ervaring mee. Je zegt weg doen is geen optie, en dat is bij mij ook niet... . Ik denk bezig houden, moe maken met de dingen die wel mogen. Speeltjes moet hij niet, misschien een laserpen wel...

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 12:37

Dat is een goede tip! Lachen dankjewel!

Het kettinkje dat rinkelt heeft mijn dove kat alleen niets aan *LOL*
dus ik zal echt op m moeten richten voor hij het ziet Clown

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:28

Is het soms een mainecoon? Haha! Die van ons hebben ook chronische gekheid maar maken gelukkig zelden wat kapot. Miscchien een idee om een jonge kat erbij te nemen zodat hij afleiding heeft en met hem kan gaan spelen?

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 16:32

Ik heb geen verstand van kattenrassen, maar in mijn profiel staat een foto. Het is de witte met 1 blauw en 1 groen oog.