Oude hond laten opereren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tetris

Oude hond laten opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 18:05

Oke.. ik weet het niet meer.. Daarom aan jullie de vraag, wat zouden jullie in mijn situatie doen?

Het verhaal:
Mijn hond is 15,5 jaar en nog erg vrolijk. Ze is alleen erg slechtziend en slechthorend, maar speelt nog steeds.
Ze heeft alleen sinds een half jaar denk ik (?) een bult op haar buik. Het begon heel klein en onschuldig, en stelde een hele tijd niks voor. Omdat ze zo oud was, hebben we er niks tegen gedaan.
Het groeide een tijdje, en dan weer een hele tijd niet. Nu is het weer erg aan het groeien, en is nu al groter dan een tennisbal.
Ze heeft er geen pijn aan (ze laat dit iniedergeval niet zien, je mag er aan zitten en ze piept nooit ofzo). Alleen jeukt het erg, en ze krabt er erg veel aan. Hierdoor gaat de huid open en af en toe bloed het.

Mijn moeder is een paar dagen terug met haar naar de dierenarts geweest, die zei dat het een navelbreuk tumor was. (goedaardig of kwaadaardig is niet te zeggen). Hij raadde ons aan om haar te laten opereren en dat dat ma-ke-lijk moet lukken... Wat ik me dus ernstig afvraag.... Ze is 15,5 en altijd al angstig voor dierenartsen.. (ze kan niet zonder een roesje onder de röntgen).
Ik ben zó bang dat ze in de narcose blijft hangen...

Wat de dierenarts zei is dat ze eerst bloed onderzoek willen doen en een paar röntgen fotos gaan maken van de longen (voor het geval het misschien al aan het uitbreiden is) voordat ze de bult weghalen.

Wij hebben nu sowieso besloten dat we eerst willen beslissen of we haar wel of niet laten opereren voordat we aan het bloedonderzoek beginnen..
Maar ja.. nu moet de belangrijke beslissing toch een keer gemaakt worden.. het is zó moeilijk!!
Ik heb zo'n gevoel dat haar dood zo snel in beeld komt nu Boos! we hebben haar al als pup en ik ben 19, ik kan geen leven meer herinneren zonder haar... Scheve mond Ik weet dat de dood er een keer van komt.. Maar wanneer? En wat zou nu de beste beslissing zijn??

Ondanks haar oude leeftijd en haar bult is ze nog erg gezond. Als we haar gaan laten opereren komt ze in een ziekte proces terecht. Als ze de narcose overleefd, overleeft ze het herstel van de wond dan?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen door me jullie mening te vertellen. Hoe zouden jullie handelen in zo'n situatie?
Ik hoor het graag..

Afbeelding

Barroco

Re: Oude hond laten opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:32

Jeetje, wat een lastige beslissing.
Je hebt geen idee wat haar levensverwachting is als je haar niet laat opereren?

Ik denk dit ik zelf persoonlijk toch wel voor opereren zou kiezen. Maar het is echt heel moeilijk. Voor het zelfde geld huppelt ze nog 3 jaar vrolijk verder (bij wijze van spreken) zonder de operatie.

Sterkte met je beslissing!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:35

Ik heb in dit soort gevallen altijd 100% vertrouwen in mijn dierenarts en laat de beslissing aan haar over. Als zij de operatie aan durft, ga ik daar in mee. Mijn hond is nog een stuk jonger (Duitse staande van 10 jaar). Zij heeft de laatste jaren regelmatig kleine kwaadaardige tumoren gehad die wij hebben laten verwijderen. Zij komt altijd prima uit de narcose. Zolang mijn hond vitaal is, zou ik haar laten opereren.
Ik moet zeggen dat ik mijn hoogbejaarde ratten ook nog laat opreren aan tumoren als het volgens de dierenarts kan. Tot nu toe is het altijd goed gegeaan.
Luister naar je eigen gevoel als je niet op de dierenarts durft te vertrouwen en weeg af wat er zou gebeuren met de hond als jullie haar niet laten opereren.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:41

Ik zou denk ik vertrouwen op de DA. Hij zal van te voren toch wel nakijken of het hart enz. de narcose wel aan kan?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:49

Ik zou het ook laten doen.

Een dier moet bijna altijd wel onder een roesje voor een foto, zeker honden, katten gaat wel iets makkelijker zonder roesje.

Mijn dieren krijgen altijd al meteen een prik als ik ze kom brengen waar ze al lekker rustig van worden, tot het moment tot de operatie. Ik zou dus ook gewoon op het advies van je dierenarts gaan en haar toch laten helpen, of in ieder geval beginnen met de onderzoeken.

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:53

Mijn hond (die een paar maanden geleden overleden is, was 14 geloof ik) moest ook geopereerd worden, ook aan zo'n bal bij d'r buik. Operatie ging goed. Het bleef alleen terugkomen, dus een halfjaar later hebben we haar laten inslapen..Ik zelf zou het wel doen. Mijn hond was daarna ook veel vrolijker, en energieker.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:58

Zelfde soort ervaring als de post hierboven heb ik ook.
Heb ook bij een oude hond tumor laten weghalen; jaar later ging ze dood aan een tumor aan de lever. Het laatste zetje heb ik uiteraard door de DA laten geven.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:01

Ik zou het niet laten doen. De hond is dik in de 80 a 90 omgerekent in mensenjaren en ik zou het mijn hond niet meer aandoen. Hou ouder de hond hoe langer en moeilijker het herstel na de operatie is. De narcose is niet het grootste risisco. de Narcose middelen van tegenwoordig veroorzaken vaak weinig problemen bij de oude hond.

Als je besluit het wel te doen zou ik je aanraden een uitgebreid bloedonderzoek te doen, of lever en nieren en dergelijke in orde zijn. Vaak komen oudere honden na de OP in de problemen door leverproblemen (ouderdom). Ook is inderdaad Röntgenen heel verstandig om te kijken of er geen uitzaaiingen zijn in o.a. Longen. Als dat allemaal in orde is, is het risico al stukken minder maar toch een hele opgave voor zo'n oude hond.

Persoonlijk zou ik de hond nog lekker laten genieten van het leven zolang het nog gaat.....

Sterkte in de deze moeilijke beslissing. Ik heb deze keuze al twee keer moeten maken en was niet makkelijk maar heb beide keren van de Operatie af gezien nadat ik door mijn werk toch vaak zie dat honden een half jaar na de OP alsnog worden ingeslapen. Ik bespaar ze dan liever alle stress en het ziek voelen na de OP enz.
Laatst bijgewerkt door Wilawander op 01-11-07 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:02

Onze hond heeft ook een gezwel in de buik,die is wel een jaar ouder.Maar wij hebben besloten om het niet te laten doen.Maar mede ook in overleg met de Da.
Die vond de herstel tijd van de hond te lang gaan duren,bovendien weten ze niet hoe het gezwel vergroeid zit dat kunnen ze pas zien als ze haar open maken.Zit er dan een stuk darm mee vergroeid in de tumor dan moet ze gewoon weer dicht gemaakt worden.Dus laten we het zo.

Ik zou de operatie een beetje laten afhangen van het sucses van slagen van de operatie.En het moet oook geen half jaar duren voor ze hersteld is anders heeft het weinig zin.Een operatie bij een oude hond heeft zeker zijn risico's en vraag eens naar het financiele plaatje want dat is ook vaak niet mis.

donjalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:06

hoi, ik zou het latendoen, heb zelf vier jaar geleden onze labrador laten helpen aan vocht in het hartzakje, een risico volle operatie hij was al 14, we hebben het daarna nog twee keer gedaan en telkens leefde hij weer op, was weer speels, kreeg meer eetlust, je wilt je hondje niet kwijt.
inmiddels hebben wij hem laten inslapen omdat het te vaak terugkwam en te heftig maar hij is toch ruim 15 jaar geworden.
mocht je hem toch verliezen aan wat dan ook, dan kun je jezelf recht in de ogen aankijken en zeggen dat je er alles aan hebt gedaan en hem niet nodeloos hebt laten inslapen zonder iets geprobeert te hebben.
misschien gaat hij nog een jaar mee misschien nog wel twee jaar, kleine hondjes kunnen oud worden en zijn beresterk.
heel veel succes en vertrouw je dierenarts. en geef je hondje een dikke knuffel dat heeft hij zeker verdient.

Tetris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 20:25

Bedankt voor jullie reacties! Jeetje wat is het moeilijk zeg!
Vooral de eerste paar reacties vertellen erover dat ze hun da helemaal vertrouwen, dat doe ik opzich ook wel. Maar: ik was er niet bij toen mijn moeder met mn hondje naar de da ging, maar ze vertelde dat het een net nieuwe da was, en nog erg jong. Hij deed heel makkelijk erover en zei dat het allemaal makkelijk kon enzo. Maar het is bij oude honden iniedergeval risico voller en een langere herstel periode. Daarom weet ik niet of ik die da wel kan vertrouwen. Hij heeft niks gezegd over de herstelperiode.

Wilawander, werk je bij een dierenarts? Zijn daar veel honden die zo iets hebben op zo'n leeftijd?
Je raad aan het niet te doen, dat zou ik het liefste ook willen. Alleen het lijkt alsof de bult gewoon niet groter kán worden, hij is echt groot!

Hm.. ik neig ernaar het wel te doen, maar alles in me zegt dat we het niet moeten doen.... Het is een stap naar een heel spannend proces waarvan je niet weet hoe het gaat aflopen. Scheve mond

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:35

Vraag eventueel een second opinion aan bij een andere dierenarts. Als ik mijn dierenarts niet zou vertrouwen, zou ik haar ook niet blind volgen. Ik kom gemiddeld tussen de 25 en 40 keer per jaar bij haar, vandaar dat ik inmiddels wel een goede band heb opgebouwd. Luister naar jouw eigen gevoel, want daar moet jij mee verder leven.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:51

Ik zou ook wel vertrouwen op wat de DA zegt, mocht je het niet vertrouwen kun je toch altijd naar een andere DA gaan of een second opinion doen?

Ik wil je verder heel veel sterkte wensen met je beslissing!

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:55

ik zou goed overleggen met je DA.
ikzelf heb mijn hondje (bleek later) op zeer oude leeftijd 3 keer laten operen en elke keer met succes.

helaas heeft ze door uitzaaiingen niet langer dan 4 jaar bij ons mogen zijn Verdrietig

neem de goede beslising, zorg dat je hondje er niet onderlijd en zorg ervoor dat waneer het echt niet gaat, voorbereid bent.

succes ermee

drenthie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:02

Mijn rottweiler is op 10 jarige leeftijd geopereerd aan schildklier kanker. Daar is hij goed doorheen gekomen. Dat terwijl er echt een joekel uit zijn keel is gekomen (ben er bij geweest). Daarna kreeg hij een tumor in zijn zij, aan een rib verkleefd. Deze heb ik niet weg laten halen omdat uit de foto's bleek dat het uitgezaaid was naar de longen. Was dit niet gebeurd had ik hem weer laten oppereren.

Misschien toch eerst een foto laten maken voor je een beslissing neemt. Dan weet je tenminste wat er speelt en of je er echt goed aan doet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:12

Het komt helaas vrij veel voor (steeds vaker). Wij raden het op vrij oude leeftijd vaak af. Daar er vaak andere mankementen meespelen. Vandaar dat ik het een oude hond niet meer aan wil doen. De hond heeft stress, heeft pijn, heft lange tijd nodig te herstellen (als alles al naar wens gaat). Vaak komen tumoren snel terug (zowel goed als boosaardige).

VB. Mijn ouders hebben een 8 jarige hond in huis genomen die het niet makkelijk heeft gehad. Deze hond kreeg overal tumoren. Deze hebben we weg gehaald daar ze nog vrij fit was. Dat is in April geweest. Ze was gezond voor de OP maar haar lijf was gewoon op. Inmiddels is ze blind en heeft meerdere melkkliertumoren en nog één aan de hals die enorm groeit. Een OP doen we haar niet meer aan. Ze heeft geen pijn en zolang het gaat, gaat het. Ondanks dat ze nog maar bijna 9 is. (grote hond). Het is het eerlijkste voor de hond. Voor ons misschien niet, want we willen haar niet kwijt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:20

Ik zie in je profiel dat je ook dierenartsassistente bent. Hoe zijn dan jou eigen ervaringen?
Ik zei ook altijd, als ik een dier nog kan opereren dan doe ik het, hou oud het ook is. Sinds ik bij een dierenarts werk ben ik hierover realistischer gaan denken. Meer vanuit het dier. Zo van als ik 80 of 90 ben en ik zie slecht, zou ik dan wel geopereerd willen worden? Dagen, misschien wel weken slecht voelen. De stress tijdens de OP. Vaak kom je dan niet meer in de conditie die er eens was. enz.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 01:38

wat zegt de dierenarts ervan?
ik ben afgelopen zomer toen ik op ponykamp was ook mijn hondje verloren, zij was 11 jaar en 13 dagen oud geworden, het was een Husky.
ze had borstkanker en dat is vroeger al eens verwijderd.
nu kwam het weer terug en de DA zou het kunnen doen, maar ze zou waarschijnlijk in de narcose blijven hangen, deed ze dat niet dan duurde ook het herstel al een half jaar en dat had ze waarschijnlijk niet.
de reden dat ze die ziekte kreeg was omdat ze te laat geholpen werd, maar er was gewoon niks aan te doen.
de laatste dagen voor ik weg ging was ze nog zo levendig en dolgelukkig, toen belde ik mijn moeder maar ze zei er expres niks over (was een afspraak) zodat mijn ponykamp leuk bleef.
toen 2 dagen voordat ze ingeslapen werd (ze scheen niets meer te kunnen, niet lopen, zat aan de diaree en ze was op) belde ik haar en ik vroeg hoe het met haar was: het was nog goed en ik hoorde haar huilen (gewoon dat wolfachtige gejank als ze weer wat wilt). dus ik was gerustgesteld en blij dat te horen.
de avond voordat ik naar huis ging moest ik aan haar denken, ik dacht hopelijk zie ik haar morgen weer maar ik zag in de wolken 1 grote hond die op haar ''leek''.
toen begon ik te twijfelen en toch wel bang te worden, maar ik bleef hopen.
de ochtend dat we terug gingen zat ik in de bus rond me heen te kijken, ik keek in de wolken en zie honderden kleine hondjes, ik voelde me echt niet goed erdoor en bleef hopen, maar om rustig te worden ging ik slapen.
toen eenmaal op de manege aangekomen was iedereen vrolijk, dus ik hoopte dat er niets aan de hand was.
toen gingen we naar huis, ik deed als een speer de deur open en schrok.
ik bleef staan voor de deuropening, alles was schoon en ik zag geen hondenriem hangen. even later stormde ik naar binnen en keek rond in de woonkamer, nergens zag ik Gizmo (mijn hondje). toen keek ik op het dressior en ja, een grote foto van Gizmo, met kaarsjes erbij.
ik schreeuwde en huilde: 'Waar is Gizmo?!' en mijn moeder en zus barstte allebij in tranen uit en legde uit dat die middag ervoor ze ingeslapen was omdat het niet meer ging.
ik was niet boos maar verdrietig, ik wilde persoonlijk haar nog zien en afscheid nemen, ik wilde haar nog eens een keer uitlaten maar dit ging niet meer. Huilen
sorry voor het lange verhaal, moest even mijn ei kwijt en ik zit hier nu ook te huilen, ik wil met dit verhaal zeggen dat je er goed over na moet denken wat je doet, en de beste beslissing dat jij denkt moet nemen.
volgend jaar zal ik mijn verjaardag alleen moeten vieren zonder Gizmo, ik ben heel precies 3 jaar ouder dan haar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 07:33

wel opereren!

ik heb gister net mijn poes van 17 bij de dierenarts op gehaald, ze is geopereerd aan 2 tumoren, 2 melklier tumor en een in de oksel.
waren ook groot hoor, eentje zo groot als een pingpong bal al!
maar was goed te opereren volgens de dierenarts.
wel is de kat even weggevallen gisteren en moesten ze haar reanimeren,maar volgens hun komt dat ook bij jonge katten voor.
dat risico houd je en daarom had ik van te voren toch wel al afscheid genomen voor het geval dat.......

en je wilt niet weten, ik merk helemaal niks aan die kat!!
ja oke misschien mag je niet vergelijken hond en kat.
maar die poes springt op de bank,rent de trap op, zit te zeuren om eten terwijl ze gewoon gisteren geopereerd is Knipoog

dus als jouw hond nog fit is, dan zeker laten opereren, t valt mij mee zeg hoe sterk dieren eigenlijk zijn Haha!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:05

Een kat is heel moeilijk te vergelijken met een hond. Ook laat een kat nagenoeg geen pijn zien na een OP. Een hond jammert nog wel eens na een OP maar bij een kat heb ik dat nog nooit mee gemaakt. Ook kunnen katten veel ouder worden dan een hond dus ook de leeftijd is niet vergelijkbaar.

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:56

Ik weet het niet.. je hoort toch dat het binnen een jaar ergens anders terug komt.. Ik denk dat ik het niet zou doen.. over een jaar sta je misschine weer voor (dezelfde) keuze..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:06

Wilawander schreef:
Een kat is heel moeilijk te vergelijken met een hond. Ook laat een kat nagenoeg geen pijn zien na een OP. Een hond jammert nog wel eens na een OP maar bij een kat heb ik dat nog nooit mee gemaakt. Ook kunnen katten veel ouder worden dan een hond dus ook de leeftijd is niet vergelijkbaar.

ja daar heb je wel gelijk in..
die oude poes van me daar merk je niks aan...heb wel ketofen gekregen tegen de pijn en die heb ik net ook gegeven,maar ze ziet er uit alsof er niks aan de hand is Knipoog

kijk wat er van binnen zit weet je nooit, bij mijn kat zijn er 2 zichtbare tumoren weggehaald,maar er kan in de organen ook nog wat zitten Knipoog

maar.....

ik heb een hond gehad die op haar 15e nog geopereerd is aan baarmoederontsteking en dat ging ook prima...
echter kreeg ze het toen ze 17 was benauwd, we hebben toen foto's laten maken en daar bleek de hond echter behoorlijk vol te zitten met uitzaaiingen....
via de arts hebben we haar op antibiotica gezet,maar 3 maanden later stopte ze met eten en wilde niet meer mee naar buiten.
toen was voor ons de maat vol en hebben we haar laten inslapen..gewoon thuis in haar eigen mand.

denk dat kaliefje misschien het beste kan kiezen voor foto's om uit te sluiten of er inwendig dan nog meer zit.
is dit niet het geval zou je toch kunnen kiezen voor een operatie?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:37

ik zou sowieso even overleggen met DA ,
de DA kan bekijken waar de bult zit (precies kwa aanhechting etc) en vaak heeft een DA door voelen en kijken al ene beetje ene beeld van wat voor bult het is en wat de prognose is etc etc

op basis van de info , en als de hond gewoon goed gezond en levendig is zou ik een beslissing baseren

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:40

Wij hebben een teckel gehad die een zeldzame tumor in haar mond had. Volgens de DA viel dit goed te opereren, maar deze tumorsoort zou terug komen en de hond zou ieder jaar hier aan geholpen moeten worden.

Maar onze hond was al ruim 14 jaar, ze had al veel bijkomende kwaaltjes, staar, doof, hernia en noem maar op. Uiteindelijk besloten om haar hier niet aan te laten opereren. Ze heeft nog een paar maanden geleeft en toen het echt niet meer ging, het eten, hebben we haar in laten slapen. Het was mooi geweest voor haar.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:45

Ik zou ik het op deze leeftijd NIET doen. De kans dat het terug komt is erg groot en het risico van de narcose natuurlijk ook. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.