Gerbils

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pinacolada

Gerbils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 11:33

Hallo,

Ik heb al jaren hamsters, maar de laatste leeft niet lang meer verwacht ik en wil nu eens wat anders eigenlijk. Was op internet aan het zoeken en kwam bij gerbils aan, dat leek allemaal leuk.

Nu vraag ik me af, wie kan mij hier meer over vertellen? Wat voor kooi is het beste, hoe en wat qua verzorging?

Miss_m

Re: Gerbils

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:35

Gerbils houden van een badje van een bepaald soort zand daar wassen ze zich in ..
Verder zijn ze erg knuffelig.. omdat ze zo lekker zacht zijn.
Op school heb ik veel met die beestjes gewerkt maar het is te lang geleden om er nog alles van af te weten
succes ermee!

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:41

Gerbils zijn heeeele lieve diertjes. Ze staan erom bekend dat ze niet bijten (hooguit proeven).
Ik heb er zelf ook 2, met mijn vriend.
Ze zijn heel erg actief, dag en nacht.
Ze hebben een groot hok nodig, waar ze goed in kunnen graven, rennen en klimmen!
Verder hoef je de kooi maar 1 keer in de paar weken helemáál schoon te maken. Voor de rest gewoon hun ´wc´ plekje af en toe doen.
Wil je verder nog iets weten, dan pb je maar even Lachen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:43

Dat is idd de basisinfo Lachen
Ik weet er verder ook niet het fijne van, heb een jaar lang eentje gehad die blind was aan een oog, een heel leuk ding. Hij wilde alleen niet op schoot, wilde liever rondspringen Lachen

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:41

Wij hebben er ook 2. Ze zitten in een grote glazen bak. Dat scheelt een hoop rommel, want ze zijn de hele dag bezig om een huis te herstyllen.
In verzorging zijn ze erg makkelijk. Voer, vers water, hooi en heel veel materiaal om lekker gangen in te graven.
De mijne zijn niet handtam, maar komen wel kijken als je met het hok bezig bent. Erg nieuwsgierige beestjes.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 17:24

Ik ben inmiddels op zoek naar een glazen bak. Hoe groot moet die minimaal zijn vinden jullie? Op internet stond ergens 60*30 ofzo..maar lijkt mij niet zo groot voor 2 beestjes..

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:32

Mijn ouders hebben er ook 2, op het moment hebben ze een nestje. Ze zijn alleen niet handtam, ze komen wel altijd kijken, maar ze willen niet aangeraakt worden.

Een glazen bak is idd aan te raden, want ze maken anders nogal een rommel. Verder hebben ze ook buizen in het hok, want dat vinden ze ook geweldig.
Verder is de verzorging ook vrij gemakkelijk en denk dat je op internet nog wel meer info over ze kunt vinden.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:21

Ik raad je iets groters aan als 60x30 eerlijk gezegt Knipoog

Mijne is 55 x 38 x 62 cm,, dus die gaat verder de hoogte in ( zie foto eerder in dit topic )

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:44

Mijn bak is 80x40x40. Ik heb er ook een verdieping in, waar het eten en drinken op staan.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:17

Mijn zusje heeft 2 gerbils, geweldige diertjes zijn het.
Ze zitten bij haar in de oude hamsterkooi (heel veel zooi op de grond dus), aan de hamsterkooi zit, via een plasticbuis, een plastic bak vast (lijkt op n aquarium) waar de gerbils zand hebben zodat ze kunnen graven daar, wat ze ook veel doen. Het voordeel van de hamsterkooi is dat de beestjes het geweldig vinden om over die verdiepingen heen te rennen. Verder staan er allerlei potjes met een opening waar ze inkunnen in, en een soort van minivogelhuisje waar ze in slapen. Volgens mij krijgen ze af en toe een wc rol ofzo, waar ze dan een hele tijd druk mee zijn om het ding te slopen.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:11

Bij mij hebben ze het daar 5 minuten druk mee, en dan is de wc rol weg hahah Haha! helemaal versnipperd

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:45

Miss_m schreef:
Gerbils houden van een badje van een bepaald soort zand daar wassen ze zich in ..
Verder zijn ze erg knuffelig.. omdat ze zo lekker zacht zijn.
Op school heb ik veel met die beestjes gewerkt maar het is te lang geleden om er nog alles van af te weten
succes ermee!

Haha ik was ff in de war met Chincilla's Tong uitsteken ( die overigens super lief zijn !!)
Mijn onzinnige info kun je dus schrappen Tong uitsteken Knipoog

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:49

Ik had altijd van dat zand, had ik gewoon vogelzand.
idd ook een badje met niet ál te veel water waar ze in verdrinken.
Ook een molentje waar ze lekker in kunnen bewegen,
tunneltjes vonden die van mij ook leuk Ja

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:00

Geweldige beestjes! Ze kunnen wel een hoop herrie maken; ik kan er niet bij slapen, en studeren lukte ook niet altijd. Verder zijn ze erg actief, en ik laat ze daarom ook zo vaak mogelijk los lopen in mijn kamer (denk wel aan elektriciteitsdraden etc., want ze knagen echt ALLES kapot als ze de kans krijgen, zorg daarom ook voor een tak o.i.d. in het hok om hun tanden te slijpen). Je kunt ze vaak ook erg makkelijk weer vangen, omdat ze zo nieuwsgierig zijn dat ze precies in de gaten houden wat je doet en altijd rond je voeten lopen (pas op voor staarten!). Ik heb er ooit een gehad die aan kwam rennen als je 'Socje, koekje' riep (hij heette Socrates, afgekort tot Socje Knipoog ). Ze zijn ook heel leuk om naar te kijken, omdat ze zo levendig zijn!

Op Marktplaats staan trouwens regelmatig advertenties met extra informatie over de verzorging van gerbils.

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:09

Ik heb er ook 2.
Idd, geweldige beesten die hun hok erg op de kop zetten (Temiste die van mij Vork
Eerst zaten ze ze in een speciale traliehok (Tralies op de boden, zodat ze niet door de bodem konden knagen. Maar ze zette bij mij het hok zo erg op de kop, dat mijn hele kamer vol lag met allemaal spul uit het hok
Nu zitten ze in eeen aquarium kunnen ze graven wat ze willen! Ook krijgen ze een chincilla-zand bakje. Erg leuk om te zien hoe ze zich daarmee vermaken!

Ik laat ze niet los lopen, maar als ze ''los'' lopen, lopen ze in een grote ronde bal, waarmee ze de kamer rondscheuren.
De mijne zijn niet echt tam, nooit echt aan gewerkt, maar je kan ze wel oppakken! Knipoog

Erg leuke dieren dus!

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 16:05

Ik had twee gerbils gehad. Jammer genoeg waren ze niet erg tam. Je moet idd van dat speciale soort zand hebben, kunnen ze zich lekker in wassen. Het zijn wel hele speelse energievolle diertjes. Als ze tam zijn, heb je er denk ik heel veel plezier aan.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 16:43

Lees deze website eens door voor algemene informatie over de gerbil. Dan weet je denk ik al een hoop algemene dingen.
Daar staat bijvoorbeeld ook dat je gerbil nooit in de dierenwinkels moet kopen (het is dan wel een advies van 1 bepaalde website, maar je kan er wel wat aan hebben).

www.degerbil.nl

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:17

Excuses voor het omhoog kicken van dit topic maarja beter dit dan weer een nieuw topic over hetzelfde onderwerp toch? Knipoog

Mijn vraag was: 'stinken' mannetjes gerbils (net als bij hamsters) meer dan vrouwtjes? Hoe groot zijn de verblijven van jullie gerbils? En waar hebben jullie je beestjes vandaan? Weet iemand ook toevallig een fokker in de buurt van groningen?

dankje Lachen

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:21

Die van mij stinken niet zo heel erg, ik heb 2 mannetjes. Mijn kooi is 70x30x40 (lxbxh). Ik heb ze bij een fokker gehaald, eh, in Utrecht ergens geloof ik. Ik heb echt geen idee waar alle fokkers zitten, dus daar kan ik je niet bij helpen. Knipoog

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 16:11

okey nouja iig bedankt Lachen mijn vrouwlijk russisch hamstertje stink nl echt helemaal totaal niet (is nl ook geen nat diertje). Mijn ouder vinden dit soort huisdieren prima zolang ze in ieder geval niet stinken Tong uitsteken (d.w.z: van een paar meter van de kooi het dier al kunnen ruiken). Mochten ze dus niet echt ruiken dan leek mij dit een mooie aanvulling Lachen Waar heb jij de kooi vandaan dan?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 16:19

vriendin van mij had ze, die stonken niet, maar waren totaal niet tam. Zij hadden een glazen kast omgebouwd voor de beestjes, heel leuk idee. Vond het geen leuke dieren.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 16:38

mijn hamster is ook niet de sociaalste,ze vind het wel okay om opgepakt te worden en even vasthouden kan ook wel maar niet te lang want stel je voor dat ze een paar minuten in dr radje rennen mist!! haha echt een beweeg freak dat beestje. wat dat betreft heb ik dr geen moeite mee, ben het wel een beetje gewent. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je er mee om gaat Lachen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 16:39

ik vind hamsters ook niet leuk Tong uitsteken Sterker nog, ben er bang van, zijn mij te klein en te snel Tong uitsteken

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 16:46

hahaha nou gerbils zijn helemaal sneheidsduivels meende ik Tong uitsteken

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:38

Zeker weten! Ik heb sinds een paar weken twee nieuwe (vrouwtjes) en die zijn continu op en neer aan het rennen als ze los lopen. Overigens waren deze tam in een paar dagen, en ook mijn ervaringen met eerdere gerbil zijn zo: als je er even wat aandacht aan besteedt, worden ze snel tam. Verwacht alleen geen tam beestje in de zin van 'aaibaar'. Ook zijn ze niet zo rustig als bv. echte ratten die je rustig in je zak kunt stoppen en ergens mee naar toe kunt nemen; gerbils kunnen nl. niet goed stilzitten.

Mijn huidige kooi is ca. 65 bij 40, en 30 hoog.

De gerbils heb ik gevonden via marktplaats, daar adverteren regelmatig fokkers!