abces bij konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

abces bij konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 17:19

1 van mijn jonge konijnen (nu 12 weken) heeft een fikse bijtwond op haar rug opgelopen. de wond zag er mooi droog en schoon uit, maar bleek zich gisteren te hebben omgezet in een flink abces die is opengebarsten. direct naar de dierenarts (god, waarom hebben die beesten altijd zulke grappen in het dure weekendtarief?). daar is het abces schoongemaakt, heeft ze een injectie antibioticum gehad en hebben we voor 8 dagen antibiotica meegekregen om oraal toe te dien. ook kregen we het advies 2x per dag de wond te spoelen met een biotex groen-oplossing.

ze is tot vanmiddag toe erg actief geweest. ze eet goed en rent lekker door de tuin. de wond hebben we weer schoongemaakt en de antibiotica gegeven, maar nu zit ze al de hele tijd in haar nachthok. haar oren voelen niet warm, ze knarst niet met haar tanden en ze maakt een heldere indruk.
toch maak ik me zorgen.

wie heeft wel eens iets soortgelijks bij de hand gehad? wat hebben jullie daaraan gedaan en hoe lang heeft het geduurd voordat je nijn weer de oude was?

Faniek

Re: abces bij konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:04

Momenteel heb ik een konijn zitten met een abces aan de hele achterhand. Dit heb ik eerst behandeld ook oraal, maar werk nu met injecties.
In ieder geval de eerste dagen zat ze ook stil in een hoekje en je kon aan haar manier van kijken zien dat ze gewoon pijn had, maar ze at verder wel. Nu knapt ze langzaam aan op en gaat het steeds beter met het abces. Het allerbelangrijkste is, zolang ze maar eet en als ze buiten zit het niet te koud krijgt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 10:58

na het geknok om het abces onder controle te krijgen (en dat is gelukt), is mika gisteravond zeer overwacht en bijzonder snel overleden aan een hersenbloeding. Huilen

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:35

Ach jeetje!
Doe je zo je best, en dan dit...
Veel sterkte!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 14:10

ylana, jij als konijnenkenner; wat zijn jouw ervaringen met duplociline-injecties (antibiotica)? zou dit een oorzaak kunnen zijn?
ga hier sowieso de behandelend arts even over bellen vanmiddag.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 14:51

Bah wat naar Ach gut sterkte met het verlies.
Ik heb alleen positieve verhalen over duplociline injecties en nog nooit zoiets meegemaakt Ach gut

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:10

ik heb ooit eens iets dergelijks gehad bij een van de konijnen. Abces goed ontsmet, opengepruts (jaja doe-het-zelf), maar wist wel wat ik moest doen. De etter was heel vast, dus niet makkelijk om eruit te krijgen. Verder goed ontsmet met isobetadine, paar keer en nooit meer iets van gezien daarna.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:17

Ik zou niet weten hoe een duplocilline injectie een hersenbloeding zou kunnen veroorzaken?

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:19

Heeey!
Sterkte met het verlies van je konijn!
Ook ik denk niet dat het met de Antibiotica te maken heeft, ik denk eerder dat het toeval is en gewoon een nogal ongelukkige samenloop. Antibioticas mogen in principe geen hersenbloedingen veroorzaken.
Sterkte nogmaals!
Gr.
Naatje

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 22:37

ik heb de donderdag na het inslapen van mika nog bijna een half uur met de dierenarts aan de telefoon gehangen. ik had nog zo veel vragen en had ook het idee dat ik niet duidelijk was geweest woensdag omdat ik zo emotioneel was.
zij zei dat de duplociline geen invloed gehad kan hebben. als mika hier last van zou hebben, had ze al eerder moeten hebben gereageerd met bijvoorbeeld diarree. dit is niet gebeurt.
ook zat mika aanvankelijk rechtop en kon ze zelf haar kopje goed dragen, waardoor ook een gebroken nekje uit kon worden gesloten.
het is inderdaad wat nathachou zegt; het is een hele nare samenloop van omstandigheden.