Konijnenziekte?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Konijnenziekte?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 13:15

Ik las van de week in de krant dat er een heftige konijnenziekte heerst die overgebracht wordt door muggen.
Er stond in het artikel dat je óf je konijnen naar binnen moest halen, of een gaas voor de kooi moest doen.
Ik heb het 2e gedaan omdat ik ze niet binnen kan houden, alleen in de garage, maar daar staan ze te donker.

Er waren in onze kliniek al 6 konijnen afgemaakt... als ze de symptonen krijgen zijn ze niet meer te redden.
Ik ben er wel huiverig voor..

De symptonen zijn:
-bobbels op het hoofd
-geen eetlust
-ontstoken dikke ogen

Ik was helaas te laat met inenten, dit moet in het voor en najaar volgens de d.a...
Na een flinke nachtvorst zijn de meeste muggen die deze ziekte met zich meenemen dood, dus van mij mag het gaan vriezen!!

Wie heeft er nog meer maatregelen genomen?

Meissie17

Re: Konijnenziekte?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:43

Het is al heel lang bekend dat deze ziekte heerst eind augstus al. Ik laat sowieso mijn konijnen 2x in het jaar enten. Tja als je het niet doet vraag je er ook gewoon om.

Trouwens de ziekte heet myxomatose

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:34

je kan altijd nog tegen myx enten. kijk maar eens op www.konijnenbelangen.nl hier staat veel info op over deze ziekte. ook zou ik naar een konijnkundige dierenarts gaan, het klopt namelijk niet wat hij zegt.
2x per jaar is trouwens te weinig, de entingen blijven slechts 10 tot 12 weken werkzaam.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:36

en ik had de mijne vroeger er tegen in geént en toch werden ze ziek. Knipoog
waren allemaal showdieren, en ik baalde er echt enorm van

enige wat je kunt doen is ver uit de buurt van andere konijnen blijven, zeker niet bij een dierenarts naar binnen gaan( als ze daar zitten kun je juist het virus meenemen) en hopen dat het goed gaat Knipoog

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:44

Ook konijnen die geent zijn kunnen ziek worden en sterven. Hebben we hier op de praktijk gehad. Mijn konijn is geent en zit nu voor de zekerheid ook binnen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 22:13

pff wat eng, denk dat ik ze ook maar binnen ga halen dan!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:17

Mijn dierenarts adviseert een konijnenhok in te pakken met gordijnen zodat er geen mug in kan komen of naar binnen maar dandan vindt ik naar binnen heel wat zekerer. Je kan trouwens wel enten nu hoor. Maar dan moet je in April weer om goed bescherm te zijn. Als er minder dan 6 maanden tussen de entingen zit is niet erg.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:21

Wat voor gaas moet je pricies aanschaffen? Vast met hele kleine gaatjes?

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:22

Pff ik heb ze 2 jaar terug ook allemaal verloren aan deze ziekte. God wat baalde ik. Ineten kan, maar ik geloof niet dat het zoveel toevoegt, er worden er genoeg geent die later toch nog sterven. Konijnen naar binnen doen zou het beste werken.. Maar waar laat ik 6 konijnen Gestoord

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:25

Mijn vorige konijn is er 1.5 jaar daaraan overleden (ingeslapen, kon echt niks meer Ach gut )
Ons nieuwe konijn wordt voortaan mooi 2x per jaar ingeënt Lachen
En dat gaas heeft niet echt veel zin, hadden wij ook Knipoog Lachen
En binnen kunnen muggen ook komen, dus je had 'm eigenlijk gewoon in moeten enten, maarja, daar is 't nu te laat voor, dus maar gewoon hopen Lachen

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:42

de mijne zijn gelukkig op tijd geeent. ik zet sávonds altijd een plaat voor de kooi tegen de kooi. maar gelukkig zijn ze geeent. mijn moeder vond het maar geld verspilling. nou ikke niet hoor. liever wat geld kwijt dan 3 doodziekte konijntjes

chicolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:44

Is het weer actief? Jeetje.. ik hoop dat het bij iedereen goed gaat!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 13:46

Ik heb het konijn nog niet zo lang, en in de dierenwinkel zijn ze niet ge-ent... vandaar, het is geen nalatigheid van mij dat ze niet inge-ent is.

Ik zal morgen de d.a. eens bellen, ik heb in iedergeval nu dag en nacht een soort van muskietennet voor de kooi.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:29

Nogmaals ik zou zo snel mogelijk alsnog enten. Dat kan echt nog, als je dan maar in April weer ent.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:33

Ja klopt ik hoorde het ook.
Hier in Valkenburg hadden we een overvloed van wilde konijnen bij 't meer. Nu is d'r geen één meer te bekennen, enkel een paar verder van 't meer vandaan.

Maarja, wilde konijnen kan je moeilijk gaan enten..

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:54

benangelique schreef:
je kan altijd nog tegen myx enten. kijk maar eens op http://www.konijnenbelangen.nl hier staat veel info op over deze ziekte. ook zou ik naar een konijnkundige dierenarts gaan, het klopt namelijk niet wat hij zegt.
2x per jaar is trouwens te weinig, de entingen blijven slechts 10 tot 12 weken werkzaam.

De entingen zijn bij ons 6 mnd geldig.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:19

een enting is een enting. de werkzame stof hierin is zo'n 12 weken maximaal werkzaam. daarna neemt de werking af, waardoor er na 6 maanden totaal geen bescherming meer is.
wil je dus dat je konijn(en) maximaal beschermd zijn, moet je ze vaker enten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:41

Entingen werken gewoon 6 maand hoor. Daarna gaat pas de werking achteruit. Anders zou de fabrikant van de entstoffen dit wel vermelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:44

Wij hebben ze in Augustus een keertje extra laten enten, maar ze worden sowieso elk half jaar geënt bij ons.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 12:23

Wie kan mij vertellen wat de werkzame stof is in de enting? Ik ben apothekersassitente, en vind het wel belangrijk om te weten of het nu wel zin heeft of niet..
bij ons zeggen de dierenartsen dus dat het géén zin heeft om nu nog te enten..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:42

mexxuna, dat zal ik vanavond voor je navragen. dan moet ik met mijn nijnen naar de dierenarts namelijk.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:42

bah de konijnen van mijn vriendin ookal in moeten laten slapen

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:37

Ons ene konijn is paar weken terug overleden, de ogen waren de symptomen.

Heb net op wikipedia gekeken, ze krijgen vlekken in de oren, die uitgroeien tot tumoren in het hoofd en bij de geslachtsorganen. Nu zijn mijn andere 2 konijnen (die zaten bij elkaar het andere konijnen was een ram) is het ene konijn, misschien, ziek. Mijn moeder zegt dat hij ontstoken oren heeft, er stond op wikipedia ook dat ze vlekken in de oren dus krijgen. Zal dit het dan zijn? De ander zal het dus ook krijgen.. Verdrietig

Mijn konijnen liepen in een paardenbox, een buitenstal, ze hebben het dus van de vliegen/muggen gekregen waarschijnlijk..

Maar over je vraag met het gaas, ik vraag me of dat werkt, het zijn muggen, die gaan er toch gewoon doorheen?

Bij ons zijn ze nooit ingeent, nu heeft het geen nut meer.. (toch?)
We gaan als we nieuwe konijntjes nemen ze wel inenten, dit laat ik me niet nog een keer gebeuren!!
Ik vind het echt zo jammer, het zijn zulk mooie, lieve beestjes.. RIP, als het zover moet komen.. Vriendjes zijn?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:49

Je kan een hor nemen of vitrage stof daar komen ze niet zo snel door. Je kan je konijn gewoon enten hoor. We hebben vandaag nog meerdere konijnen tegen Myxo geent.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:28

Ik heb vanochtend de DA gebeld en die zei dat het geen nu had. "Je ent in besmet gebied." Ik had Ook niet anders verwacht.. Verdrietig Nu hopen..