vraag over Cavia's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

vraag over Cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 10:20

Hoi Haha!

Even een vraag over cavia's.

Wil namelijk graag twee cavia's aanschaffen. Heb ze voorheen gehad en vond ze ontzettend leuk! Nu is onlangs mijn tamme rat overleden Verdrietig Nu wil ik graag een nieuw klein huisidier Lachen En die cavia's vind ik nog steeds erg leuk!!

Nu heb ik al besloten er twee aan te schaffen, aangezien het groepsdieren zijn. Gisteren heb ik wat op internet gezocht, en toen stuitte ik op een heel aandoenlijk beertje met een mooie chocoladebruine kleur.

Maarrr... heb ik het nou goed als ik zeg dat beertjes niet met zijn tweetjes kunnen?

Had vroeger altijd zeugjes, dus er nooit echt over nagedacht...

Anoniem

Re: vraag over Cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:23

Ik heb meerdere cavia's en houd ook wel mannetjes bij elkaar. Van jongs af aan gaat het best (dus 2 jonge beertjes) en heb je de minste kans dat ze echt gaan vechten. Maar dat het niet klikt kan later altijd. Zeugje erbij is ook leuk...doe je een keer een nestje.
Ik heb zelfs wel gehad dat er uit een buurtuin een mannetje aan kwam lopen en ik had zelf ook een mannetje, die waren allebei volwassen maar hebben nog jaren bij elkaar gezeten.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 10:25

Barend ziet me al aan komen met al die fokpraktijken Haha! Dat laat hij nooit toe haha! Knipoog

Maar ok, het is dus even uitproberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:30

Ja, maar ik weet niet hoe oud het mannetje is dat je gezien hebt? Verder is een ruim hok met eigen schuilhokjes ook aan te raden, al zitten ze meestal bij elkaar, dat ze toch hun eigen plekje op kunnen zoeken als ze dat willen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 10:32

Hij is 6 maanden Lachen

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:34

moet wel lukken, wel even goed in de gaten houden. Ik heb zelf nu ongeveer 2 jaar een mannetje en een vrouwtje bij elkaar zitten. Wilde eerst het mannetje laten castreren, heb geen zin in kleintjes, maar hij snapt toch niet hoe "het" moet dus laat ik 't maar zo. Ook heb ik weleens een konijn en 2 cavia's samen gehad, ging ook prima.

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:34

Hoi,

Je kan ook bij de onderstaande link kijken:

http://www.stichtingcavia.com/

Daar staat een hoop informatie en misschien kan jij wel 2 cavia's een leuk tehuis bieden!
Waarom ermee fokken? Er zitten er zoveel in de opvang...afgedankt.

Groetjes

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 10:43

@Mondriaan: bedankt voor je link Lachen Het is niet de bedoeling om ermee te gaan fokken hoor Haha! Wil ze voor de gezelligheid, en ze komen mooi in de woonkeuken te staan. Daar zitten wij het meest.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:47

Het gaat het beste als je een jong en een wat ouder dier hebt, of 2 jonge dieren. Dan heb je (als het goed is) de minste dominantieproblemen.
Zelf heb ik ook 2 beertjes bij elkaar zitten, en zelfs met zeugjes erbij (die zitten erboven) vliegen ze elkaar niet in de haren, dus ze kunnen makkelijk bij elkaar.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:36

kitjuh schreef:
Ik heb zelf nu ongeveer 2 jaar een mannetje en een vrouwtje bij elkaar zitten. Wilde eerst het mannetje laten castreren, heb geen zin in kleintjes, maar hij snapt toch niet hoe "het" moet dus laat ik 't maar zo.

Dit vind ik heel onverstandig.
Dat hij het nu nog niet 'snapt' wil niet zeggen dat hij het nooit door krijgt. En daar komt nog bij dat als ze na haar eerste levensjaar drachtig wordt, is er een grote kans dat het fout gaat.

TS: beertjes kunnen prima bij elkaar. Het mooiste is als ze allebei nog jong zijn, zodat ze van kleins af aan met elkaar opgroeien. En anders zou ik een jong beertje met een wat ouder beertje samen zetten. Zodat ze als het goed is niet hoeven te strijden om de leiding. Wat ook een idee is, is een beertje castreren (kan vanaf 6 maanden) en daar een vrouwtje bij zetten. En ga eens bij een opvang kijken, daar zitten echt heel veel cavia's. Zelfs gecastreerde beertjes.
Succes met je zoektocht!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 13:08

@Loveyoutoo: dankje Lachen

Zitten er in Friesland ook opvangcentra?

Wil wel graag een gevoel van een klik hebben Ja Ben nu ook actief op MP aan het kijken, maar zou ook wel bij een opvangcentrum langs willen gaan Haha!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 14:41

Heb nu contact gehad met een opvangcentrum uit Zwaagwesteinde. Daar hebben ze niet meer zoveel cavia's in opvang zitten.

Iemand nog een tip voor een leuke cavia?

Heb de eigenaar van het chocoladebeertje nog gemaild om te vragen in wat voor situatie het dier nu gehouden wordt.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:00

2 jonge mannetjes kan wel de kans heb je wel (groter) dat ze later gaan vechten omdat ze toch allebei tegen dezelfde leeftijd lopen.. als je een jonge en een oudere doet is de kans (heel) groot dat het lukt Haha!

fokken zou ik nooit doen (tenminste een nestje) er zijn zo veel stumpertjes die een nieuw huisje moeten.. maar ja het is natuurlijk wel schattig die kleintjes Tong uitsteken als je wel besluit een nestje te doen zorg dan wel dat het binnen hun eerste levenjaar is dat ze die krijgen.. de bekken gaan namelijk na een jaar bij elkaar trekken en de kleintjes kunnen er dan moeilijker uit Knipoog

ik weet niet waar je woon kijk anders bij www.caviaopvangcentrum.com of andere opvangen.. daar zijn er ook genoeg die veel meegemaakt hebben en een nieuw huisje verdient Knipoog

heel veel plezier en je laat het toch wel weten he wat je keuze is geworden Tong uitsteken + foto's natuurlijk haha daar zijn we gek op Haha!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:14

Mijn moeder heeft 2 beertjes bij elkaar zitten. Vader en zoon. Normaal gaat het goed, maar als 1 van de twee bij een dame is geweest, moeten ze eerst even een paar uur weer plaatst bepalen. Daarna is het dan ook weer gewoon goed.

Ik heb zelf US-Teddy's. Erg leuk met een erg aparte vacht. Ga van de week het mannetje er weer even bijzetten, dus over een tijdje hier weer kleintjes Haha!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 20:11

Ik heb twee hele leuke gezien *LOL* 1 met een zwart oor en verder helemaal wit (heel hip Haha! ) en een driekleur caaf Pling

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:50

Ik heb nu al ruim een half jaar 2 beertjes bij elkaar. Gaat erg goed.

Het kan zolang je geen zeugjes in de buurt hebt, en er niet mee wil dekken

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:47

Zelfs met zeugjes kan 't hoor. Ik heb 2 beertjes en 2 zeugjes onder elkaar zitten, maar ze kunnen elkaar niet zien (wel ruiken en horen). En vechten of wat dan ook doen ze niet.