kat geeft over; wat is goed voer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lenn

kat geeft over; wat is goed voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 10:47

M'n vriend en ik hebben sinds augustus een poes in bezit. Ze kwam van een cattery die gingen stoppen met het ras Britse Korthaar. Ze bleef langdurig 'verkouden', of in ieder geval niezen, dus ik ben ermee naar de dierenarts gegaan. Ze bleek niesziekte te hebben en een ontzettend ontstoken mond. Ze heeft een antibiotica kuur gekregen en ze is onder narcose gebracht om iets aan haar mond te doen. Ze bleek twee rotte kiezen te hebben die getrokken zijn. Inmiddels lijkt ze weer gezond, ze geeft alleen nog steeds over. Ik weet hier vrijwel zeker de oorzaak van, namelijk dat ze door de pijn die ze (jarenlang?) in haar mond heeft gehad vermijdt om op de brokjes te kauwen (de brokjes zitten nog in zijn totaliteit in het braaksel, en ook in haar ontlasting). Ik voer Royal Canin en dat zijn ronde kleine brokjes. Weet één van jullie een ander goed merk, maar met een wat grotere vorm van de brokjes zodat ze er wel op móet kauwen? Oh, vleesvoer zou nu trouwens genoemd kunnen worden, maar ik heb van heel veel mensen gehoord dat dat niet bepaald voedzaam is, en dat brokjes alleen voldoende moet zijn.

Bij voorbaat dank Ja

p.s. Ik geef haar nu een soort glijmiddel om het braken te voorkomen, maar dat lijkt me geen grondige oplossing van het probleem omdat het de oorzaak niet aanpakt.

p.s.2 Ze is ook vóór het bezoek aan de dierenarts altijd heel vrolijk en speels geweest terwijl ze in feite gewoon ziek was en met die mond behoorlijke pijn gehad zou moeten hebben. Verder was (is) ze goed op gewicht aangezien ze gewoon graag at (eet). Volgens de dierenarts duidt dit erop dat ze er al vrij lang mee rondgelopen heeft. ( Verdrietig)
Laatst bijgewerkt door Lenn op 23-10-07 10:56, in het totaal 2 keer bewerkt

dondeyne

Re: kat geeft over; wat is goed voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:52

Wij hebben hetzelfde probleem met onze poes.. ze heeft een paar tanden verloren en zoiezo altijd een gevoel maagje gehad want ze spuugt ook alles onder! Daarnaast eet ze ook nog bijna niks..

Wat wij nu al enige tijd geven zijn de brokjes voor kittens van ik geloof ook Royal Canin omdat die zo klein zijn dat ze ze tenminste gegeten krijgt zonder ze uit te spugen. Verder geven wij toch altijd blikjes voer en af en toe stukje zalm of fijngestampte tartaartjes Lachen

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 10:59

Oh, dus jij raadt eigenlijk juist kleinere brokjes aan. Alleen jullie kat kán door het gemis aan die tanden niet kauwen, de onze moet het juist weer leren omdat ze tanden genoeg heeft.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:06

om haar op gewicht te krijgen is royal canin diabetic erg goed.
Verder heb ik goede ervaring met huismerk van welkoop, aone en van die witte zakken die je nu overal ziet....

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:10

Royal canin heeft ook grotere brokjes, dan kan je bijvoorbeeld de oral sensitive proberen, daar moeten ze echt op kauwen Knipoog

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:11

Ik denk dat je het misschien even aan je dierenarts kunt vragen, die zal waarschijnlijk wel een goed idee hebben. En misschien krijg je dan wel wat proefzakjes mee, dat is ook nog goedkoper dan van allerlei merken een zak moeten kopen. Veel succes met het beestje, ik hoop dat het snel goed komt!

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:36

Lenn schreef:
Oh, dus jij raadt eigenlijk juist kleinere brokjes aan. Alleen jullie kat kán door het gemis aan die tanden niet kauwen, de onze moet het juist weer leren omdat ze tanden genoeg heeft.

Ik bedoelde dat die bij mijn kat goed helpen tegen het overgeven maar misschien zijn die dan voor jou inderdaad niet de oplossing.. Scheve mond

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:43

Ik zou geen kleinere brokjes gaan voeren juist iets wat stimuleert om te kauwen, ook een poes/kat heeft de enzymen uit speeksel (kauwen!) nodig om voedsel af te breken en een goede spijsvertering.

Zonder minimaal kauwen en dus speeksel blijft ze vermoed ik toch last houden van haar misselijkheid, doordat haar maagje meer moeite moet doen voor afbreken van het voedsel?

Ik zou even met de dierenart overleggen. Er is ook heel goed en kwalitatief natvoer leverbaar en dan bedoel ik niet Whiskas e.d. maar via de dierenarts verkrijgbaar (gewoon even informeren). Ik zou echter eerst een keer met een blikje gourmet paté proberen hoe en/of ze dat wel goed eet en kan verdragen. Ik zou dan ook niet twijfelen om gewoon op natvoer over te stappen, ken genoeg poezenbeesten die het daar heel goed op doen zelfs al is het van Whiskas ofzo!

Wil je persé droogvoer blijven voeren, kun je overwegen of proberen om dat voor te weken of nat te maken.

Succes ermee!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 14:10

@ Marijke: Weken had ik al geprobeerd, maar dan lustte ze het niet meer Knipoog

Babsiej schreef:
Royal canin heeft ook grotere brokjes, dan kan je bijvoorbeeld de oral sensitive proberen, daar moeten ze echt op kauwen Knipoog

Oh ik wist niet dat ze dat ook hadden, dan ga ik dat eerst eens proberen!

Iedereen heel erg bedankt voor de tips!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:01

Onze poes kan ook niet (of heel slecht )kauwen vanwege pijn in haar bekkie, maar wat ze wel lekker vindt zijn de lamshart-"hamburgers" van de Rodi. Ze zijn eigenlijk voor de hond, maar voor poezen is lamshart ook heel gezond. dit is dus rauw zacht vlees en wat meer voedingsstoffen dan blikvlees. Volgende week moet ze onder het mes en worden haar kiesjes getrokken en ik zorg dan dat ik vast een voorraadje "hamburgers" heb.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:18

Dat een kat bij braken hele brokjes opgeeft is normaal. Het gebit van een kat is namelijk helemaal niet gebouwd op het fijnmalen van voedsel. Het oorspronkelijke voedsel van een kat bestaat uit kleine prooidieren. Deze worden door de kat in stukjes 'geknipt' die klein genoeg zijn om ze door te kunnen slikken. Het speeksel van de kat dient eigenlijk alleen om het voedsel makkelijker door te kunnen slikken. Voortering van het voedsel tijdens het kauwen vindt bij de kat niet plaats. Het enzym amylase dat bij de mens zorgt voor afbraak van zetmeel komt in het speeksel van de kat niet voor.
Dat er hele brokjes in de ontlasting zitten is echter wel raar en dat duidt denk ik toch op een verteringsprobleem. Ik zou, indien je kat het wil eten, overschakelen op een complete versvleesvoeding. Er werden hier al Rodihamburgers voor de hond genoemd, maar merken als Bandit, Carnibest of Bibi hebben ook een speciale voeding voor katten. Dit is voor de kat veel beter verteerbaar dan brokjes of blikvoer. Het enige probleem is dat katten nogal eens kieskeurig kunnen zijn en zo'n totaal ander soort voeding niet direct willen eten.
Daarnaast zou ik er zeker alert op blijven en bij twijfel je da raadplegen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:21

Ik geef zelf Royal Canin Indoor. Dit zijn flinke brokken, waar ik mijn katten dan ook op hoor kauwen.

Toch raad ik het advies van de andere aan even wat proefzakjes bij de DA te halen. Maar daar loop je weer de kans dat ze enkel de speciale voedingen hebben. Lastig dus..

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 23:20

Oprtalj schreef:
Ik zou, indien je kat het wil eten, overschakelen op een complete versvleesvoeding. Er werden hier al Rodihamburgers voor de hond genoemd, maar merken als Bandit, Carnibest of Bibi hebben ook een speciale voeding voor katten. Dit is voor de kat veel beter verteerbaar dan brokjes of blikvoer. Het enige probleem is dat katten nogal eens kieskeurig kunnen zijn en zo'n totaal ander soort voeding niet direct willen eten.
Daarnaast zou ik er zeker alert op blijven en bij twijfel je da raadplegen.

Bedankt voor je reactie.
Ik ben bekend met Carnibest, dat voeren mijn ouders aan de honden. Mijn moeder had het geloof ik ook voor de katten gekocht, maar dat lustte geen van allen. Ik zal eens vragen of ze het nog bewaard heeft! Het is wel heel vies om te voeren trouwens, zeker als vegetariër Gestoord

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 23:25

De kat van een kennis van mij doet dit ook en die krijgt elke dag gekookte rijst en gekookte kipfilet, ze zijn er gek op en verteren het makkelijk! Ook af te wisselen met tonijn uit blik(niet in olie)
Groetjes!