Vraag voor mensen met ratten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xjudithx

Vraag voor mensen met ratten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 10:16

Een vraag voor mensen met ratten: hebben jullie ervaring met een rattenbal? Zo'n grote bal (30 cm) waar je je rat in kan doen zodat die door de kamer kan 'lopen'. Persoonlijk denk ik dat de rat hier nogal gestresst van wordt, maar misschien heeft er iemand hier andere ervaringen?
Ik ben namelijk een oplossing aan het zoeken voor een van onze ratten die koste wat kost over de vloer door de kamer wil lopen. Dat mag ze niet, want we hebben een houten vloer met gaten erin en heel veel hoekjes en gaten met elektriciteitskabels etc. Voorheen bleef ze net als de andere rat netjes op de bank zitten, maar na anderhalf jaar springt ze er ineens vanaf. Een gedeelte van de vloer afzetten werkt tot nu toe ook niet. Dit hebben we geprobeerd met een konijnenrek, gaas en dozen, maar ze weet overal doorheen, overheen of onderdoor te komen.
Als iemand tips heeft zijn ze zeer welkom!

xjudithx

Re: Vraag voor mensen met ratten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 13:51

Oh ja, een tuigje (eigenlijk voor cavia) hebben we ook al geprobeerd: daar glipt ze steeds doorheen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:15

bal niet doen, is niet fijn, slecht voor de rug en dergelijke.

Ren maken en die op een laken zetten op de vloer?

Of in de badkamer laten sjeezen?

Of op de bank ens teeds terugzetten?

Of op je bed met een laken erop?

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 20:40

Bedankt voor je reactie

Hannanas schreef:
bal niet doen, is niet fijn, slecht voor de rug en dergelijke.
Ren maken en die op een laken zetten op de vloer?

Die bal lijkt me inderdaad niet fijn voor een rat. Een ren maken zou kunnen, maar ik vind het jammer dat we dan geen (lichamelijk) contact meer met haar kunnen hebben. Bovendien denk ik dat ze op het begin als een dolle gaat proberen om uit die ren te komen. Wat op een gegeven moment overigens vast zal ophouden.

Hannanas schreef:
Of in de badkamer laten sjeezen??

Helaas, ik woon in een studentenhuis en we hebben alleen een soort van douchehok.

Hannanas schreef:
Of op de bank ens teeds terugzetten??

Hebben we geprobeerd. Daar wordt ze helemaal kierewiet van. Ze wordt dan zo wild dat ze zich op een gegeven moment gewoon van de bank af laat vallen.

Hannanas schreef:
Of op je bed met een laken erop?

Mijn bed is nog lager dan de bank. Misschien eens uitproberen, maar ik vrees dat ze daar ook vanaf springt. Bovendien zitten daar nog meer gaten in de vloer waar ze doorheen kan.

Bedankt voor het meedenken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:08

Iets van houten planken maken die met scharnieren vast zitten?
Kan je zo uitklappen en weer inklappen om op te bergen.
Dit zo groot maken dat je er ook lekker in kunt zitten?

Is je studentenkamer knaagproof te maken? ( denkt aan snoeren ).

Speelt ze wel met haar leeftijdsgenoten?
Zit ze in een kooi die groot genoeg is?

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:12

Die bal vond ik inderdaad ook niets , dat loop tuigje vond ik ook geen idee Mijn rat liep daarom gewoon rond in de keuken - hadden we een een vloer van zeil - of in de badkamer .. Ook liep hij wel eens rond in de tuin , ging hij uit zichzelf in de vijver en zwom hij een rondje en kwam er weer uit Gestoord

Je kan je rat natuurlijk ook erg goed in de gaten houden als die in jullie huiskamer rondloopt , of iets voor de kabels etc. zetten.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:13

wij hebben wel zo'n bal gehad, ze liep er wel in rond maar ze kan bij ons gewoon op de bank lopen en daar springt ze niet vanaf.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:51

Zo'n bal vind ik niets.
Verder idd de badkamer of keuken, als dat kan. Al lijkt me dat in een studentenhuis vrij pittig.
Ik heb verder niet echt oplossingen, mijn ratten doen het namelijk ook, van de bank springen (en mogen het ook niet), dus bij mij racen ze nu op mijn slaapkamer rond. Daar ligt maar één kabel en het bed is groter dan de bank, dus daar blijven ze eerder op. Moet alleen wel mijn bed vaker verschonen.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:54

ik heb ook zo'n bal,, maar is niet geweldig hoor.
Ik gebruik hem alleen nog maar als ik de kooi ga schoonmaken dus mijn ratje zit er nooit lang in.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:55

Mijn ratten zijn Jammer genoeg dood.
Maar ik had niet z'n bal. Mijn ratten liepgen gewoon los door de huiskamer.. Nagelbijten / Gniffelen of zaten in me nek.. Haha!
Bij zomige dierenwinkels. kan je een soort hekwerk'je' kopen. dat zet je gewoon in een cirkel. en daar kunen ze dan niet uit als het goed is.. Clown Leg er een kleedje onder. en ze vermaken zich toch wel.. Lachen
Ja of de badkamer.. Clown daar kunnen ze ook wel lekker rennen.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:01

Klinkt als een hele eigenwijze rat haha. Mijn ratten zetten we altijd op de vensterbank, was best groot, raam op een kier zodat ze frisse lucht hebben maar niet naar buiten kunnen, en lekker bij het raam. Vinden ze helemaal geweldig. Legde we allemaal lekkere dingentjes neer.

Misschien gewoon iets bouwen, een stuk afzetten naast je bank? Met wat hout spijkers en een hamer lukt dat denk ik wel. Wat leuks neerleggen, en wat lekker, en dan heeft ie een eigen plekje waar die ''wild'' kan zijn.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 12:16

Bedankt voor jullie reacties.
Om even wat vragen te beantwoorden: de kamer is helaas onmogelijk knaagproef te maken. Het is een zolderkamer en daarbij moet je denken aan verwarmingsbuizen met isoleerschuim er omheen, een houten vloer met gaten, schuine wanden waardoor alles op de grond staat etc. Dus dat gaat niet. De rat speelt met haar leeftijdsgenootje en de kooi is groot genoeg. Het zijn er zelfs twee die aan elkaar gemaakt zijn. Goed in de gaten houden lukt ook niet. Ze is zo snel er er zijn zoveel plekken waar ze achter kan gaan zitten, gisteren waren we haar na een halve minuut al kwijt.
Een hekwerk zou misschien nog het beste werken, maar dan moeten de spijlen smal genoeg zijn en moet ze er niet tegenop kunnen klimmen. Zo'n hek heb ik helaas nog niet gevonden.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Ik ga verder op zoek.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:24

Of gewoon zoals ik al zei een houten panelen ding maken?
Allemaal van die dunne houten platen met scharnieren aan elkaar zodat je kan dichtklappen en openklappen wat je wilt.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 12:34

Hannanas schreef:
Of gewoon zoals ik al zei een houten panelen ding maken?
Allemaal van die dunne houten platen met scharnieren aan elkaar zodat je kan dichtklappen en openklappen wat je wilt.

Ja, we hebben nu zoiets, alleen dan van (harde) dozen. Gaat een tijdje goed, maar als ze echt wild wordt springt ze gewoon van de leuning van de bank af. Het maakt haar dan niet meer uit dat het vrij hoog is, ze laat zich gewoon vallen.
Nu doen we het op deze manier, en af en toe zet ik haar op mijn schouder als ik bijv. achter mijn bureau zit. Dan klimt ze op mijn stoel of op het bureau (of loopt ze op mijn toetsenbord en verandert allemaal instellingen..), maar vooralsnog springt ze niet op de grond. Als ze echt te wild wordt moet ze helaas weer terug in de kooi.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:48

ja gewoon evenwicht vinden.

je kan ook de kooi spannend houden: eten moeilijk bereikbaar leggen, hoog ophangen, dozen, speeltjes etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:32

Gewoon een ren maken, heb ik ook voor mijn hamsters. Van hout met scharnieren.

Niet van die ballen enzo, is hartstikke dieronvriendelijk..

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:48

Wuis schreef:
Gewoon een ren maken, heb ik ook voor mijn hamsters. Van hout met scharnieren.

Niet van die ballen enzo, is hartstikke dieronvriendelijk..

Ratten zijn in deze situatie nou niet echt te vergelijken met hamsters.
Ratten kunnen echt heel hoog springen en zelfs tegen glad hout kunnen ze opklimmen. Als je al zo'n ren gebruikt, maak hem dan hoog genoeg én blijf er altijd bij.