gewetensprobleempje: kitten alleen plaatsen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hobby

gewetensprobleempje: kitten alleen plaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 19:35

Momenteel heb ik een opvangnestje kittens in huis. Mams is een wilde kat die in de afgelopen jaren regelmatig kittens heeft gekregen in mijn tuin. De kittens van het huidige nest hadden allemaal niesziekte en mams zag er erg slecht uit. Omdat ik in het verleden vaker dode kittens in mijn tuin heb gevonden, heb ik deze keer besloten om de kittens en mams in te vangen. Mams is inmiddels gecastreerd en loopt weer lekker buiten rond. De kittens zijn behandeld voor de niesziekte, geënt, ontwormd en ontvlooit en vermaken zich momenteel nog goed in mijn huis.
Vrienden van mij hadden in eerste instantie interesse in twee kittens. Uiteindelijk hebben ze er toch voor gekozen om maar één kitten in huis te nemen. Hier begint mijn gewetensprobleempje, bij mij worden dieren namelijk altijd minimaal per twee gehouden. Ik heb geen ervaring met één kat in huis, ik heb er vier van mezelf en momenteel is het even wat drukker met nog vier logées erbij. Wat vinden jullie?
De kittens twee aan twee plaatsen of toch één kitten naar een goed huis sturen?

Druif_01

Re: gewetensprobleempje: kitten alleen plaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:44

Tja hangt er vanaf, zijn de mensen veel thuis? of juist veel weg? krijgt de kitten dan voldoende aandacht? Wij zijn zelf met 1 kitten begonnen, maar werken beide 40 uur, dus hebben besloten er een 2de bij te doen, helaas is die na een weekje overleden, was pas 8 weekjes oud, aan de kattenziekte. Inmiddels hebben we sinds vandaag een 2de nieuwe kater erbij, uit het asiel gehaald. En ik denk dat dat voor het beestje veel gezelliger is. Dus het hangt van de situatie af of je er 1 of 2 kunt plaatsen

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 20:01

Beiden werken fulltime. Daarom vind ik het ook moeilijk. Als ze nu veel thuis waren, dan was de keuze voor mij makkelijker. Merken jullie dat jullie oudste kat is veranderd door de komst van een tweede kat?
Wat naar dat jullie kitten is overleden aan de niesziekte. Gelukkig waren wij op tijd met het invangen, anders waren deze kittens ook overleden.

chrissie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 20:04

Ik denk dat 1 of 2 goed is echt niet meer wij hebben er ook veel 4 en ze spuiten alles onder!Dat is echt erg.

schimanski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 22:49

Als je de kans krijgt, met z'n tweetjes doen. Wij hebben coontjes gefokt, onze kittens gingen echt niet de deur uit als ze alleen zouden zijn. Of ze namen 2 kittens(hoeft natuurlijk geen 2 raskittens) en anders ging het niet door.
Vaak als ze er 2 wilden,ging er ook van de prijs af. Zolang ze het maar goed hebben, iig een speelmaatje..

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 23:23

Hobby schreef:
Beiden werken fulltime. Daarom vind ik het ook moeilijk. Als ze nu veel thuis waren, dan was de keuze voor mij makkelijker. Merken jullie dat jullie oudste kat is veranderd door de komst van een tweede kat?

Als ze beide fulltime werken, zou ik zeker voor een 2de erbij gaan. Ik heb het even aan mijn vriend nagevraagd, hij vond dat onze oudste wel een beetje negatief veranderd was, veel brutaler geworden (maar dat kan ook met haar leeftijd te maken hebben Lachen )
Ook was onze vorige kitten erg klein en jong, dus verschilde ze veel in leeftijd. Weet dus nog niet hoe het gaat nu we er eentje bij hebben die ongeveer even oud is

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 23:26

hmmm als het beestje verder genoeg aandacht krijgt en de verzorging die het nodig heeft, waarom niet, wat als je maar 3 kittens hebt, hoe wil je het dan oplossen?

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 08:53

Als mensen al katten hebben, heb ik er geen moeite mee om één kitten te plaatsen. Toevallig gaat het nu om nestje van vier kittens, dus die zouden makkelijk twee aan twee geplaatst kunnen worden.
Wat is genoeg aandacht geven? De eerste periode zal de kitten binnen moeten blijven en is die overdag volledig op zichzelf aangewezen. Is een paar uurtjes gezelschap in de avonduren dan voldoende? Voor mij niet.
Ik denk dat ik er al wel uit ben voor mezelf, mede door jullie antwoorden...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 08:59

ik zou ook niet doen, beide werken fulltime, en is voor katjes fijne rom een speelmaatje te hebben
ik merk nu zel fook, nu mn hond en kitten samen zijn al sik weg ben, dat voor hun stuk gezelliger is, ze spelen hele dag door!!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 09:06

Hier spelen ze ook de hele dag met elkaar. Aan mijn eigen katten merk ik dat ze het gezelschap op prijs stellen. Ze zoeken elkaar op, wassen elkaar en spelen met elkaar. Deze kittens hebben al een trauma opgelopen in de afgelopen weken en beginnen net aan mensen te wennen (sinds deze week zijn het echt knuffels geworden Haha! ). Ik heb besloten dat ik de kittens niet alleen ga plaatsen zonder andere katten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:09

goede beslissing,
als nu oude mensen waren die hele dag thuis waren,w as mss anders, maar 2 werkers, zit die toch groot gedeelte van de dag alleen

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 11:27

Heel even een vraagje hoor, hoelang kan het duren voordat kittens aan elkaar gewend zijn? We hebben een kitten van 5,5 maand, die hebben we al een tijdje, nu hebben we sinds gister een kater erbij (de andere is een poes) en ze schatten de kater op een leeftijd van 4/5 maanden. Alleen onze poes gromt er nogal tegen. Hoelang zal dat ongeveer aan gaan houden?
Ze doet het niet altijd, nu zitten ze allebei op de vensterbank, een meter of 2 van elkaar af, en gromt ze niet.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 11:29

een kitten kan makkelijk alleen wonen,
zolang de eigenaars maar voor palen en speelgoed zorgen.
overdag, als de mensen weg zijn, slaapt een kat voornamelijk,
dus die vermaakt zich heus wel ..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 11:32

Sinds wanneer is een kat een roedeldier?
Dieren per 2 plaatsen is leuk, maar alleen als het in hun aard ligt. Katten leven solitair, dus je kunt er heel best 1 plaatsen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 11:37

nou dat klopt ook weer niet billy.
katten zijn helemaal niet solitair!
dat word vaak gedacht, maar katten zijn juist dieren die het voor elkaar op nemen,
en elkaar helpen met nestjes grootbrengen enzo.

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 11:39

[quote="Hobby"] Mams is inmiddels gecastreerd en loopt weer lekker buiten rond. quote]
Gestiriliseerd bedoel je denk ik?;)
En je kan een kitten gerust alleen plaatsen maar dan zouden die mensen wel tijd voor een kitten moeten hebben en niet dag in, dag uit weg zijn.
Of er moeten andere huisdieren zijn zoals een hond, er wordt wel gezegd dat dit vaak niet goed gaat, maar wij hebben zelf 2 katten en dit ging eerst ook niet goed maar toen hebben we ze in het reismandje op de tafel gezet zodat de hond ze wel kon zien maar er niet bij komen en af en toe deden we de hond in de schuur en de katten even 10 minuten los en dat afwisselen met de hond, en nu zijn ze de beste maatjes.
Dus als er andere huisdieren zijn en dit gaat goed dan kan je hem daar gerust plaatsen en anders als dat niet zo is en die mensen werken fulltime dan zou ik het niet doen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 11:43

Daarnaast is een kitten in z'n eentje waarschijnlijk lastiger dan met z'n tweeen. Ik merkte echt dat toen er een tweede jonkie bij kwam dat de eerste veel minder zeurderig aandacht opeiserig ging doen. Hij kon z'n energie gewoon beter kwijt omdat hij een speelmaatje had.
Ik werkte niet fulltime en hij kreeg veel aandacht (misschien iets teveel) maar met extra kat in huis is hij gewoon wat rustiger. Anders eiste hij echt dat je met hem ging spelen zeker als ik een dagje wel werkte.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 12:13

Ik merk aan mijn eigen katten dat ze het gezelschap van andere katten toch echt wel waarderen. Als mensen veel thuis zijn en veel aandacht aan het kitten kunnen besteden, dan zou ik er ook niet zoveel moeite mee hebben. Deze kittens hebben al een moeilijke start gehad. Ik vind de overgang naar een nieuw huis met een vertrouwd broertje of zusje of met een andere soortgenoot minder heftig voor ze, dan een nieuwe omgeving waarbij ze helemaal alleen zijn.

Er wordt momenteel nog regelmatig naar de kittens gesist en gegromd door mijn eigen katten, maar mijn ervaring leert me dat het na een week wel over is.

@ MiSs_vOsj: De moederpoes is gecastreerd, de eileiders zijn weggenomen. Bij sterrilisatie worden de eileiders alleen afgebonden.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:43

Moet ten eerste zeggen dat ik respect heb voor wat je gedaan hebt! Gezorgd dat deze kittens het hebben overleefd, en TEVENS ervoor gezorgd dat mams niet voor nog meer kittens kan zorgen. Super!!

Ik probeer mensen altijd te overtuigen dat als ze hun kat ECHT een plezier willen doen, er 1 bij te nemen. Als ik ze duidelijk maak hoeveel plezier katten met elkaar hebben, nemen ze er meestal toch 2 ipv. 1 (is al een paar keer gebeurd).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:47

Als die mensen werken de hele dag dan zou ik er niet 1 plaatsen. Alleen per 2.

Al is het alleen maar praktisch, 1 kitten sloopt meer dan 2 kittens (die 2 houden elkaar wel bezig)

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 17:59

Haha, moest even lachen om het sloopgedeelte. Ik dacht dat mijn woonkamer redelijk kattenproof was, maar met die vier bengels erbij weet ik wel beter! Geen plant is meer veilig! Haha!
De meeste mensen verklaren ons voor gek dat wij een wilde moederpoes met kittens opvangen, terwijl het niet eens mijn katten zijn en ik er zelf al vier heb. De kosten zijn ook wel behoorlijk, maar dat vind ik niet belangrijk. Moederpoes komt nog iedere avond vleesbrokjes eten en ziet er nu zoveel beter uit! Ze was helemaal uitgemergeld toen ze werd ingevangen en had een enorme hangbuik. Ik begrijp niet dat ze toch nog haar kittens zo goed kon voeden. Ik begrijp nu wel, waardoor ik steeds minder verwilderde katten zie in deze omgeving. Er heerst hier echt niesziekte onder de buitenkatten, dus ik gok dat er al veel dood zijn gegaan. Deze kittens doen het gelukkig erg goed. Ze komen goed aan, hun vacht glimt weer en hun oogjes en neusjes zijn weer schoon. Bovendien zijn drie van de vier kittens al echte schootknuffels aan het worden! Het gaat de goede kant op...

Edit: Heb net de voicemail ingesproken bij mijn vriendin. Ik vond het erg moeilijk om het haar te zeggen, omdat het een hele goede vriendin is. Het idee dat de meeste van jullie er net zo over denken, maakt het wel makkelijker voor me. Ben benieuwd hoe ze gaat reageren.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:41

Volgens mij, net als wat billy zegt, zijn katten solitaire wezens.
Wij hebben 4 katten zitten. Momenteel 1 rode kater (kitten), 2 zussen, en een oudere miep. Deze zijn echt niet altijd vorlijk met eklaar, voornamelijk de zusters niet. Nee, ik denk dat die van mij gelukkiger waren als ze apart van elkaar leefde.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:43

Ik had ook 2 katten, ze hadden echt helemaal niks met elkaar, vochten elkaar de tent uit. Spetter is er vandoor gegaan en ws binnen gehaald door iemand in de buurt. Ik zie hem nog 1 a 2x per week, kan hem niet aanhalen, en hij is behoorlijk volgevreten. Dus ik hou het nu maar bij Pietje, die is in zn eentje veel huiselijker, is gezellig aanwezig en kan heel goed opschieten met de honden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:42

Ik heb er nu 3 die continue tegen elkaar aan liggen, elkaar groomen, kopjes geven, in hetzelfde mandje liggen (krapjes, 3 katten in 1 mandje).

Die zijn echt blijer met zn drieen.