Eheim filter probleempje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Demone

Eheim filter probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 19:07

Ik heb een probleempje met mijn Eheim-filter (buitenfilter).

Er is 1 buis die aanzuigt en 1 buis die weer schoon water in het aquarium pompt, die laatste daar is iets mee denk ik.
Hij hangt iets schuin aan de wand van het aquarium (kan er evt. een foto van maken), sinds gister komt er ook lucht mee, van die hele kleine rotbelletjes, niet erg goed voor de vissen dus.

Ik heb het filter net voor de zekerheid even schoongemaakt (mocht ook wel weer) maar nu komen er nog steeds luchtbelletjes mee (heb hem nu dus uitgezet)!

Waar kan dit aan liggen?? Filter is ongeveer een half jaar oud.

[EDIT] Het is de Eheim 2213.

Nijn

Re: Eheim filter probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:10

Demone waarom vraag je het niet gewoon ook in het aqua topic Knipoog
Is je pomp nu volledig vacuum gezogen? Als dat niet gebeurd kan het zo zijn dat er nog lucht in de pomp zit waardoor er zo nu en dan wat luch meekomt, als de deksel ook niet helemaal goed is afgesloten kan er weer extra lucht bijkomen waardoor je bezig blijft. Zou als ik jou was ook even kijken naar het aanzuigstuk, wellicht dat die niet voldoende onder water staat of dat er ergens een klein gaatje zit in de slang waar er lucht bij kan komen Ja

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 19:15

Ja hij deed het gister al, toen had ik er al een poos niet met mijn vingers aangezeten dus ik heb hem schoongemaakt en nu doet hij het nog. Deksel zit er goed op, zal zo de elastiekjes eens nakijken, maar als de deksel niet goed zit, zou er dan geen water uitlopen? Aanzuigstuk zit verrrr onder water maar zat de slang eens nakijken.. Maar als er ergens een gaatje zit, zou er dan geen water ook uitkomen?

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:22

Ik heb dat ook een tijdje gehad maar dat was vanzelf weer weggetrokken.. Voordeel bij mij is dan dat het water er via een waterval uitstroomt en niet direct in het water.

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 19:24

Ja dat kan ik dus niet creeren, maar wil ook niet wachten tot het weer wegtrekt, straks zwemt al mijn vis met bubbels tussen kieuwen.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:37

Is dat echt zo schadelijk dan?? Die bubbeldingen in het water zijn toch ook niet slecht voor je vissen?

Ik vind het persoonlijk maar ondingen hoor.. na elke schoonmaakbeurt moet je ze weer helemaal aanzuigen enzo en dat gaat ook niet altijd in 1 keer.. Misschien eheim mailen?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:40

Luchtpompjes in je aquarium is vooral schadelijk voor de planten, omdat ze op deze wijze niet zelf aan CO2 komen maar het aangeboden krijgen in het water neemt de groeikwaliteit sterk af.
Ik heb het enkel maar 2 uur per dag aanstaan. Meer moet je ook zeker niet doen.
Verder heb ik geen ervaring met Eheimpompen, dus kan ik je daar verder niks over informeren,... neem contact op met een speciaalzaak zou ik zeggen.

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 21:01

Nee die bubbeldingen geven vrij grote bubbels, maar uit mijn pomp komen echt van die hele kleine rotbelletjes en die kunnen in de kieuwen van de vis gaan zitten en daar is visje-lief niet blij mee.

Enne, aanzuigen hoef ik niet, doet 'ie uit zichzelf, da's wel lekker.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:54

Kaygee als je 'm zelf moet aanzuigen heb je het niet helemaal goed aangesloten Nagelbijten / Gniffelen

Die kleine belletjes kunnen inderdaad in de kieuwen terecht komen maar dit gebeurd echt zelden Ja

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:40

Gewoon uit het raam gooien dat ding en een binnenfilter aanschaffen, heb ik ook gedaan Tong uitsteken

(moet er natuurlijk wel bij zeggen dat de rede dat ik hem uit het raam heb gegooit was dat ik voor de derde keer mijn kamer kon gaan dweilen, met aquariumwater Boos! )

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 11:54

Serieus? Ik heb nog nooit hoeven dweilen gelukkig, maar mijn water is nu wel helemaal groen? Snap dr niks meer van, bubbels zijn inmiddels weg... Wat een gedoe ineens met dat ding.

Fucsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:16

De oplossing is net zo simpel als het probleem.
Gewoon een spruitje in de filter duwen! Daar word hij weer helemaal de oude van. Knipoog
Veel succes

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:17

Een spruitje? Hoe kom je daar bij? Blond

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:19

Nagelbijten / Gniffelen Dat vroeg ik me ook af.
Spruitje? Clown

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 14:19

Spruitje?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:23

waarschijnlijk zitten er toch wat luchtbellen in de slangen/filter. wat nog wel eens helpt is het filter even op z'n kop zetten.
en je filter niet te lang uit laten staan. niet langer dan 2 uur want de goede bakterien in je filter gaan dan dood.

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 23:42

Hij doet het inmiddels normaal, nouja, zonder bubbeltjes, maar nu is mijn hele bak troebel.. Mysterieus allemaal hoor. Tong uitsteken