Heb 'maar' een kip gevonden...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Heb 'maar' een kip gevonden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 21:05

Sinds vorige week struinde er hier een kip in de tuin rond, bij de ren van onze eigen kipsels. Eersgisteren zijn we op kippenjacht gegaan, gewapend met schepnetjes maar hij was ons te slim af die dag. Gisteren echter met een simpele val de kip toch weten te vangen.

De dierenbescherming gebeld. Die zei dat we de kip gewoon weer los konden laten. Er liepen zoooveel kippen hier rond, en kippen vinden hun eigen kostje wel bij elkaar... Uhhh, maar what about de vele honden hier dan?!?! "Kippen kunnen vliegen dus die redden zich wel"..... Efin, ze wilde hem dus niet komen ophalen....

Nu gaan we proberen of hij/zij (hoe kun je zien dat het een hen of haan is? Bloos) bij onze eigen kipsel kan, dan hoduen we hem. MOcht dat niet het geval zijn, neem ik hem mee naar de boerderij van mijn paard, daar heeft hij ook een veilig onderkomen. Een stuk beter dan hier in het parkje, midden in de bewoonde wereld lijkt mij. EN met vele vriendjes.

Ik vind het nog steeds raar dat de dierenbescherming er zo luchtig over deed... "er zijn zoveel kippen", die vinden zelf hun eigen kostje wel, die vliegen wel weg voor honden.... In mijn ogen is dat niet anders dan een zwerfkat die er ook in overvloed zijn, ook hun eigen muizen kunnen vangen, en als ze goed genoeg uitkijken komen ze niet 123 onder een auto Rolleyes

Doe ik nu zo moeilijk dat ik kippen niet 'maar' een kip vind, maar ook vind dat die recht hebben op een eigen baasje, een veilig plek, en misschien ook een baasje hebben die hem nu mist? (overigens was er geen vermist) Ben ik nu zo raar dat wij met onze kipsels naar de dierenarts rennen als er wat met zo'n diertje is? (altijd ook zo leuk, omdat het altijd weer een hele rekensom is wat ze aan medicijnen moeten hebben Vork )

Zal overigens wel een fototje maken, want we zijn er nog niet uit of het een haan of kip is. Hij heeft namelijk wel een flinke kam en grotere lellen dan onze 3 vrouwelijke kipseltjes.

Bluebontje

Re: Heb 'maar' een kip gevonden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:54

Zo raar is het niet om de kip weer los te laten. 9 van de 10 keer vinden kippen hun eigen hok weer terug.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:57

Kippen redden zich inderdaad in de natuur. 's Nachts gaan ze in een hoge boom en overdags scharrelen ze inderdaad net als fazanten hun kostje bij elkaar. Een haan of een hen kun je goed onderscheiden. Kun je er een foto van maken? Hoe ziet de staart van het dier eruit?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:54

Ik zie wel vaker kippen lopen vrij in de natuur. Redden het prima.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 13:17

Ja, je hebt het over "de natuur" maar dat is heel wat anders dan een woonwijk in mijn ogen. HIer in het parkje zouden ze opzich wel kunnen, maar dan nog vind ik het maar niets om ze gewoon ana hun lot over te laten. ZEKER niet als het om een eenling gaat...

Ik zal vandaag een fototje van hem/haar maken.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:20

ik heb vroeger ook twee loslopende kippen opgevangen (m'n ouders wonen tegenover een bos en in de vakantietijd 'vind' je nogal eens wat dieren daar.... Boos! ).
dat werder Jut en Jul, en ze hebben het bij ons prima gehad! Ach gut
waren echt leuke beesten!

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:34

Zelf hebben wij al een tijdje kippen en ben er afgelopen jaar steeds meer over te weten te komen. Het is zeker niet zo dat kippen hun eigen kostje bij elkaar kunnen scharrelen, zij hebben ook goede voeding nodig (afhankelijk van hun leeftijd). Niet alle kippen kunnen overigens (hoog) vliegen, ras dat wij hebben komt maar 1 m hoog en ook veel zware grote rassen kunnen dit nauwelijks. Ook zijn veel rassen zo gefokt dat ze bepaalde kenmerken bezitten en staan dus vaak ver af van de 'oorspronkelijke' kip, deze zijn dan ook niet gefokt om helemaal alleen te overleven.
Per ras is het verschillend hoe groot de kam en lellen zijn, dus plaats maar eens een foto'tje dan kan ik misschien zien welk ras het is (als het al een ras is) en of het een haan/hen is. Een hen is trouwens de benaming voor een vrouwelijke kip, een kip kan zowel een haan als hen zijn, niet om betweterig te doen, maar is een veelgemaakte fout Knipoog. Ik zou de kip niet zomaar bij de rest van de kippen plaatsen, eerst even apart houden om te kijken of hij/zij niet ziek is of luizen ofzo heeft.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:35

Straks moeten de kippen weer opgehokt worden i.v.m. vogelpest. En dan zijn die kippen die loslopen "vogelvrij".

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:24

Tja, kippen kunnen zich aardig redden in de natuur, maar een kip alleen is niet gelukkig. Ik vind het ook een beetje raar dat de dierenbescherming het 'maar' een kip noemt. Kippen zijn leuke beesten en hebben imo ook recht op een veilig thuis. Hopelijk kun jij haar (hem) een fijn thuis bieden...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:30

Jawel hoor, kippen kunnen in een woonwijk prima overleven. Bij mijn ouders loopt achter het huis een natuurgebiedje (nu inmiddels bijna helemaal volgebouwd) en een wandelpaadje langs de achtertuinen van de huizen waar de honden worden uitgelaten.

Hier heeft een hele tijd een kippenfamilie gewoond. Helaas zijn ze opgeruimd in de vogelgriepperiode.

Maar het kan dus best hoor! Ze maken zich voor honden wel uit de voeten en scharrelen hun kostje prima bij elkaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:12

hangt echt van het ras af. Een van onze dames zou zich wel redden, de andere 5 toch echt niet. Zijn zware dames die net 20 cm van de grond kunnen komen en niet bepaald snugger zijn.

Maak eens een foto van de vondeling. Scheelt idd nog al per ras hoe groot de lellen en kam zijn. Hoe hem/haar zeker even apart tot je weet dat er geen luizen of andere nare beestjes opzitten en dat ook de poepjes goed zijn.

En een vage reactie van de DB. laat maar los, als zo'n beestje dan een ongeluk veroorzaakt heb jij het nog gedaan ook.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 23:43

Lijkt me logisch dat ze niet voor ieder dier op pad gaan er opvang voor zoeken. Zeker niet voor de ''eenvoudige'' dieren die makkelijk kunnen overleven zonder de mens.

Zelfde idee: de vogelopvang vangt bijvoorbeeld ook geen duiven op, deze soort is er nog volop. Vlaamse gaaien zijn weer wel welkom. Op zich ook logisch, aangezien er niet altijd plaats is voor ieder dier jammer genoeg....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 21:06

Beetje late reactie... Bloos

En toch blijf ik het krom vinden... Maar daar za ik dan wel weer te gevoelig voro zijn of iets Tong uitsteken

De kipsel loopt sinds een paar dagen bij de andere kipsels. Was even een flink gevecht, maar de pikorde was snel duidelijk en werd het rustig. Vandaag onze herstelde andere kip er ook weer bij gezet, nu zijn ze gezellig met zn 4tjes Lachen

Afbeelding

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:10

Jeetje wat een opmerking.
'MAAR'een kip, het is een kip maar het is en blijft een levend dier met een hart & eigen gevoel.
Sommige mensen... Scheve mond

goed dat je hem opgevangen hebt & dat het nu goed gaat samen.

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:21

Foto van de zijkant zou duidelijk zijn, maar op basis van deze foto denk ik dat het een hennetje is!