Waar laat ik mijn hond als ik op vakantie ga? Hulp gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Waar laat ik mijn hond als ik op vakantie ga? Hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 11:16

In maart 2008 ga ik op vakantie met ons hele gezin. We blijven 8 daagjes weg, en de hond mag niet mee. Nu heb ik een luxeprobleem dat ik 3 verblijfplaatsen voor hem heb, en ik vind het moeilijk de juiste keus te maken. Mijn hond is tegen die tijd 1 jaar oud, en heeft lichtelijk last van verlatingsangst.

Keuze 1 is bij mijn oom en tante. Zij wonen 3 kwartier verderop, en mijn hond is dan dus een hele week in een totaal andere omgeving. Mijn oom en tante hebben een broertje van hem uit hetzelfde nest, dat is op zich wel leuk, maar: ze hebben elkaar al wel weer eens gezien en dat ging best goed, alleen hielden ze niet op met rennen en doen, Diesel kreeg echt geen momentje rust van zijn broer (zijn terrein). Ook verschillen wij en mijn oom en tante nogal qua opvoedingsideeën. Hun hond gaat niet meer naar een cursus, hoeft niet in een bench, mag in de tuin plassen etc. Mijne wordt wat dat betreft veel ‘strenger’ opgevoed, en ik wil hem wel graag terugkrijgen met alles er nog in, haha! Ik heb geen zin om helemaal opnieuw te moeten beginnen met de opvoeding.
Mij oom en tante willen dus heel graag dat Dies bij hen komt logeren, dat lijkt ze helemaal geweldig met 2 honden, ze zijn echt gek op allebei! Mijn oom zou hem het liefst voor altijd meenemen maar dat is niet de bedoeling, haha! Mijn oom is zelfs bereid om die week ook vrij te nemen zodat hij lekker met de twee honden naar het strand enzo kan... Punt is dus dat mijn ma in een opwelling al had gezegd dat het goed was dat hij daar gaat logeren, maar ik heb dus mijn twijfels zoals jullie vast lezen. Stel ik me aan?

Diesel kan ook bij een vriendin van mijn mams verblijven, hier in de straat dus zijn eigen wandelomgeving. Zij hebben geen hond meer, maar wel altijd gehad dus ze weten hoe alles werkt. Punt is in dit geval dat deze mensen een kat hebben... en de mijne dat nogal interessant vind om achteraan te gaan. Ook is Diesel vrij sterk met wandelen, en twijfelen we of dat wel goed gaat bij deze mevrouw.

Als laatste kunnen we hem natuurlijk ook gewoon naar een pension brengen. Er zit er zelfs een in mijn woonplaats dus vlakbij mijn huis. Dit is voor de hond dan een hele andere omgeving, en na een week gaat ie dan gewoon naar huis.. dat is bij de andere twee opties iets anders denk ik... ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen, maar daar is ie ook een soort thuis, maar dan anders.. nja, kan het niet onder woorden brengen.

Wat zouden jullie doen met je hond? Ik vind het lastig om tegen mijn oom en tante te zeggen dat hij niet mag komen, en tja, je gaat ook niet roepen dat je het niet geheel eens bent met hun opvoeding ofzo.
Bij een pension heb je die problemen allemaal niet, zeker niet in de persoonlijke sfeer...

Dus: brand los!

vikki

Re: Waar laat ik mijn hond als ik op vakantie ga? Hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 17:16

Tsja, imo is optie 1 ideaal voor je hondje. Ik denk niet dat het in een luttele 8 dagen een andere hond wordt en het lijkt mij alsof hij daar best een hele gezellige vakantie zou hebben. Optie 3 zou voor mij zeker afvallen als ik een keuze had zoals jouw optie 1 en eigenlijk zou ik optie 2 ook niets vinden.

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 17:22

Optie 1 lijkt wel leuk, buiten dan dat er een kleine kans is dat je een deel van de opvoeding opnieuw zult moeten doen ... Optie 2 is ook wel leuk, zo leert hij omgaan met andere dieren, enige nadeel is dan dat de vrouw hem misschien niet kan tegenhouden ... Optie 3 lijkt mij wel ok aangezien je hond niet beseft dat hij in een pension zit, hij zal misschien wel minder loopruimte krijgen en nog een minpuntje is dat je je oom en tante zal "afwijzen".
Ik denk dat het een persoonlijke keuze is en dat je vooral moet kijken naar waar je hond zich het beste zou voelen. En aan welke minpuntjes jij het minste belang hecht ...
Ik persoonlijk zou voor 3 gaan, maar dat kan ook zijn omdat ik mijn hond nooit aan MIJN tante of oom zou geven ... dus kan het me moeilijker voorstellen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:22

Ik zou voor 1 gaan. Zeker als je alleen met het opvoedings/regels-deel zit. Een heel jaar aan opvoeding wordt niet in 8 dagen teniet gedaan, daar hoef je niet bang voor te zijn. Sowieso zit de hond in een andere omgeving en is dat vaak al een hele omschakeling. Mijn hond gaat bij mijn ouders bijvoorbeeld écht niet op de bank (mag niet), terwijl hij bij mij wel rustig lui op de bank gaat liggen (mag wel). Hij weet dondersgoed het verschil tussen mijn ouders en mij en onze regels Knipoog . Ik verwacht dat dat bij jouw hond ook geen probleem gaat zijn.
Als het nieuwe eraf is (na een dag of wat Tong uitsteken ) zullen de 2 honden elkaar ook meer rust gaan gunnen, je kunt geen 8 dagen lang rondracen tenslotte.
Dat je oom nog een week vrijneemt lijkt me helemaal super, dan krijgt je hond echt véél aandacht en kan hij lekker rausen met zijn broertje.

Optie 3 zou ik met een hond met (lichte) verlatingsangst niet doen. Een pension blijft een pension, waar honden veel minder aandacht krijgen dan bij iemand thuis.

En optie 2, met die kat, lijkt me ook wel ok, maar als ik in jouw schoenen stond ging ik voor 1. Dan heb je ook geen risico met opengehaalde neuzen en opgejaagde katten Knipoog

1 dus Lachen En niet zeuren Tong uitsteken

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:01

Optie 1. Je zou de bench mee kunnen geven voor wat verplichte rust als ze echt niet stoppen. Maar zo te horen gaat je hond een heerlijke week krijgen Knipoog
Pension zou voor mij al uitgesloten zijn.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:04

Ik zou voor optie 3 gaan...
wij krijgen ook altijd mensen aangeboden om op onze honden te passen...heel lief maar ik wil dat niet...honden worden anders behandeld, mogen meer en soms niet...
Nee hoor voor onze honden gewoon een pension!
bij de pension(moeten we wel een eind voor rijden) waar wij ze altijd heen brengen is super!! het heet EL Perro Casador vlakbij Purmerend..

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:12

Dat ene weekje, daarbij hoef je niet direct bang te zijn dat de hele opvoeding van je hond verpest wordt hoor. Zodra die daarna weer terug is bij jouw, een paar keer corrigeren en je hond weet direct weer waar hij staat.

Overigens doe je die mensen er erg plezier mee, zou je ze net zo goed een kans kunnen geven. Knipoog

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:18

Ik zou hem naar optie 1 brengen. Uit je verhaal komt al veel liefde voor de hond naar voren. En dat is wel nodig.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:20

optie 1
is voor hond erg leuk als hij met andere hond kan omgaan.

omdat hij in andere omgeving is, denk ik dat met regels vergeten als hij weer thuis is wel meevalt.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 13:21

Een punt is nog, weet niet of jullie dat uit mijn verhaal halen:
het zijn inmiddels geen pups meer en ik weet niet in hoeverre het nog goed gaat met die twee. Ze worden vaak toch wat feller op andere honden naarmate ze ouder worden

Gelukkig voor mij heeft zich een optie 4 aangedaan, waar mijn hond hoogstwaarschijnlijk heengaat.
Andere vriendin van mijn mams die zelf ook een hond heeft, maar een hele oude. Zij heeft tijdens familieomstandigheden onze hond al een paar daagjes opgevangen, en mijn hond gaat nog steeds door het lint als hij haar ziet.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:50

_Diesel schreef:
Een punt is nog, weet niet of jullie dat uit mijn verhaal halen:
het zijn inmiddels geen pups meer en ik weet niet in hoeverre het nog goed gaat met die twee. Ze worden vaak toch wat feller op andere honden naarmate ze ouder worden

Dat merk je toch snel genoeg als je een dagje op bezoek gaat?

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:17

Ik zou absoluut optie 1 nemen. Verlatingsangst is dan onnodig, hij kent deze mensen, en krijgt alle aandacht van de wereld.
Als de honden een beetje gesettled zijn komt er vanzelf rust.

Wat de verandering in regels betreft; Ja, het is mogelijk dat je hond hier wat van meeneemt, dat is eerlijk. Dit kan je echter best terugdraaien als je thuis van begin af aan weer consequent bent. Jou hol, jou regels.

Echter, ook verschillen snappen honden best. Hier slapen onze honden 's nachts los op de bank, als we te logeren gaan bij mijn ouders slapen ze 's nachts in hun benches. No problemo. Ze zijn hier gewend een plasje in de tuin te mogen doen, onze herplaatser deed dat daar automatisch ook. Onze hond die we van pup af aan hebben wist nog dat het daar niet mocht, en deed het pas als hem verzekerd werd dat het echt mocht. Nu doet hij dus wél bij hen in de tuin een plas. (Het mocht immers, en dat blijft)
Dat soort subtiele verschillen vielen me echt op.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:21

Ik zou ook voor optie 1 gaan. Ik geloof niet dat je hond dingen vergeten is hoor als je hem weer ophaalt Lachen En kan die lekker spelen en andere leuke dingen doen Knipoog