Honden met HD Gevolg artrose?Ervaringen medicatie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

2misty2

Honden met HD Gevolg artrose?Ervaringen medicatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 18:55

Hoi,
Sinds 2 weken weet ik dat mijn hond HD heeft en daardoor atrose vorming heeft.
Dit zal helaas niet weggaan maar alleen maar meer worden.Ze is nog maar 4 jaar.
Ik wil graag dat ze nog een goed leven krijgt en zoveel mogelijk haar leuke dingen kan blijven doen.Nu vraag ik me af wat is er allemaal voor medicatie wat ook nog helpt.Ik zoek dus ervaringen.Nogmaals ik weet dat het niet weggaat maar ik kan het wel verlichten en zorgen dat het niet te hard gaat.
Bedankt!

Lysette

Re: Honden met HD Gevolg artrose?Ervaringen medicatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:28

Iets met glucosamine. Bijvoorbeeld glucobest of sacha's blend. Bij mijn hond hielp dat echt super!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:53

Zeel Tabletten van de Firma Heel. zijn homeopatische tabletten
Atrhrovet.
Osteocure van de paardendrogist (is ook voor honden) ondersteunt goed.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 12:26

Bedankt voor jullie reactie.Zo kan ik even orienteren wat er allemaal is en wat goed zou kunnen helpen voor me hond.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:15

Naast medicatie kun je je hond ook helpen door hem flink slank te houden (zodat de heupen niet zo veel gewicht hoeven te dragen) en hem regelmatig te laten bewegen om zo spieren te kweken. En dan bedoel ik dus op een rustig drafje (bijv. naast de fiets), iedere dag, en het zo opbouwen. Niet de ene dag een klein eindje en de volgende dag een flinke boswandeling. Zwemmen is helemaal goed.
Supplementen met glucosamine en evt chondroitine helpen bij sommige honden erg goed, bij andere helemaal niet. Kwestie van proberen dus. Als de nood echt aan de man is en je hond veel last krijgt kun je overwegen een lage dosis pijnstillers (bijv. metacam) te geven. Hierdoor wordt ook het proces van irritatie, ontsteking, artrose, og meer irritatie etc. doorbroken.

Succes er mee!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 10:15

Ellebel,heel erg bedankt voor je uitleg!
Hier kan ik wat mee.Ik wil ook inderdaad elke dag wat met haar gaan doen zodat ze in beweging blijft.En zichzelf dus ook minder kan overbelasten.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:56

je kan ook op den duur acupunctuur overwegen ... De hond van een vriend van mij heeft hier veel baat bij gehad !! maar die was al wat verder met artrose ..

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:19

onze hond heeft ook hd en hij is pas 2.
hij is ook al geopereerd aan zijn elleboogen

ik fiets bijna elke dag met. zodat die flinke spieren heeft op zijn heupen.
dit maakt de heupen steviger.
hij heeft ook lichten artrose op zijn heupen. we geven hem geen medivatie.
de DA zij dat fietsen en iderdaad zwemen he betsen was.
en we houden hem schraal en hij krijgt goed voer hills large breed.

maar het licht er natuurlijk aan hoeveel aetrose jou hond heeft.
wat zegt de DA er van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:25

Ik heb een vierjarige Duitse herder met atrose.De ergste graad.Gelukkig zag ik het toen ze puppie was dus wij hebben veel prevetief kunnen werken.Nu doet ze nog altijd alles zonder pijn.Ze heeft wel een eigen manier van lopen.Mensen denken daardoor ook altijd dat het nog een jonge hond is.

Maar ik neem ze iedere dag naast de fiets mee,Wij wonen in de buurt van water,dus ik laat ze zoveel mogelijk zwemmen.
En mijn stalhoudster is net afgestuudeerd als Fysoitherapeute bij dieren,dus is dit haar proef project.
Verder voeren we haar altijd glucosamine bij.
Het naast de fiets moet wel op harde grond en in draf.je moet inderdaad spieren zien te kweken om het letsel te kunnen opvangen.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 16:38

Oke dit is handig om te weten.Ik dacht namelijk dat aan de fietst juist niet goed was.Zwemmen doet ze heel graag en ook het hele jaar door dus daar ga ik zo wie dan mee door.Ze zit in het begin stadium van artrose maar ze is nog maar 4 en wil het beste voor haar natuurlijk.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:48

Mijn Golden Retriever is momenteel 11 jaar oud en de DA zei destijds, al ze 4 word mag je blij zijn.
(Zo erg zagen de foto's eruit)

Ze heeft nog steeds geen echte medicijnen.
Ze red zich prima alleen maken we geen lange wandelingen en we fietsen niet meer.
We laten haar in haar waarde.
Ze loopt hier gewoon op de boerderij wanneer ze zelf wil.
Ze kan naar buiten en naar binnen wanneer ze wil.

We hebben wel medicijnen die we alleen gebruiken als ze toch een keer teveel gedaan heeft.
Maar dat is zelden.

We maken nu af en toe korte wandelingen in het bos en we gaan graag zwemmen.
Zwemmen vind ze erg leuk en is niet heel erg belastend voor haar heupen!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 16:52

Eigenlijk heel erg fijn om te horen!Ze is gelukkig gek op zwemmen dus mag ze dat lekker gaan doen Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:57

silvana schreef:
Ik heb een vierjarige Duitse herder met atrose.De ergste graad.Gelukkig zag ik het toen ze puppie was dus wij hebben veel prevetief kunnen werken.Nu doet ze nog altijd alles zonder pijn.Ze heeft wel een eigen manier van lopen.Mensen denken daardoor ook altijd dat het nog een jonge hond is.

Maar ik neem ze iedere dag naast de fiets mee,Wij wonen in de buurt van water,dus ik laat ze zoveel mogelijk zwemmen.
En mijn stalhoudster is net afgestuudeerd als Fysoitherapeute bij dieren,dus is dit haar proef project.
Verder voeren we haar altijd glucosamine bij.
Het naast de fiets moet wel op harde grond en in draf.je moet inderdaad spieren zien te kweken om het letsel te kunnen opvangen.

Mijn DA zei ook: als je fietst rechte lange stukken op gelijke harde grond!!
Zo min mogelijk bochtjes

Maar fietsen dat lukt bij de mijne echt niet meer, maar ja ze is ook 11!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 23:15

Als ze elf zijn mag je ook niet meer klagen hè daantje.Wij hebben er ook nog één van 17 lopen een tibetaanse terrier,bordevol atrose.Die laat ik ook doen,gaat ze mee wandellen is het goed en anders blijft ze thuis.Volgens mij is die ook harstikke dement,leeft totaal in haar eigen wereldje.Die krijgt wel pijn stillers,we zullen wel zien hoe lang het duurt.

Maar mijn 4 jarige duits wil ik gewoon nog in goede conditie houden,tegen de tijd dat ze tien is zullen we wel zien wat het word.medicatie is er ook niet voor HD ,hooguit een pijn stiller.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 23:20

Ja er is wel een soort spul waarvan er (het is al heel lang geleden dus hoe het precies was weet ik niet) maar dat zorgde voor meer smeer in de gewrichten zeg maar.

Dat spul heb ik gehad en pijnstillers inderdaad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 23:23

glucosamine is dat,dat krijgt die van ons ook .Maar dat is geen medicatie maar een suplement.
Ik heb zelf reuma en krijg het ook van de dokter Haha!
Sportpaarden op iets oudere leeftijd krijgen dat ook ,mag je gewoon voeren is geen doping.

Mijn oude hond krijgt rimadyl,dat is een pijnstiller en onstekingsremmer,dat kan je geven als je hond echt pijn heeft

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 23:26

silvana schreef:
glucosamine is dat,dat krijgt die van ons ook .Maar dat is geen medicatie maar een suplement.
Ik heb zelf reuma en krijg het ook van de dokter Haha!
Sportpaarden op iets oudere leeftijd krijgen dat ook ,mag je gewoon voeren is geen doping.

Mijn oude hond krijgt rimadyl,dat is een pijnstiller en onstekingsremmer,dat kan je geven als je hond echt pijn heeft

Ja ik weet dat het aan paarden en mensen gegeven word.
Maar ik heb t 5 jaar niet meer in huis gehad (niet nodig gehad)

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 13:03

Silvana mijne krijgt ook rimadyl.Maar misschien is dat dus dan toch echt nog te vroeg voor haar!Ze heeft alleen pijn na beweging en verder in het dagelijks leven niet.Misschien moet ik toch eens gaan nadenken om een soort van smering alleen te doen ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:13

Ik weet niet hoeveel ze krijgt misty.Maar je zou kunnen beginnen met de dosis te halveren en kijken hoe ze daar op reageert.Mijn dierenarts adviseert me dat met de oude hond ook te doen.Normaal krijgt ze een hele.Maar als ik zie dat ze heel acktief is halveer ik een poosje en krijgt ze weer wat minder.rimadyl is namelijk niet zo goed voor de lever dus hoe minder hoe beter.Maar als je ziet dat ze veel pijn heeft zou ik het blijven geven

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 21:04

Ik merk in elk geval zoals vandaag dan heeft ze echt even heel veel gespeeld met een hond.Normaal zou ze thuis niet meer op kunnen staan en niet meer uit willen van de pijn.Sinds ik dit gebruik loopt ze dus gewoon weer en heeft ze niet echt moeite met opstaan.Misschien wel verstandig haar indd op een halve te zetten.