hoeveel gram voer?? (cavia's)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

hoeveel gram voer?? (cavia's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 20:16

Ik heb sinds woensdagmiddag 2 jonge caviatjes uit het assiel gehaald. Ik dacht dat ze onbeperkt voer kregen, maar ik wist niet zeker. Want volgens mij eten ze behoorlijk veel. Hoeveel voer moet ik ze geven?
hier wat info:
-als het goed is in de zomer geboren
-ze wegen 345 en 250 gram
-ze zijn ong. 2 keer zo klein als mijn andere cavia, (Bounty) die onbeperkt voer krijgt.
-het zijn mannetjes

hier een paar fototjes:

Milky way (de wat zwaardere):
Afbeelding

Hurry up:
Afbeelding

samen:
Afbeelding

en met bounty:
Afbeelding

salsaentango

Re: hoeveel gram voer?? (cavia's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:17

als ze niet meer op kunnen stoppen ze uit zich zelf met eten.. ik heb mijn caafjes ook altijd gewoon het bajke vol gedaan en ze zijn nu lekker stevige caafs Haha!

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 22:01

Dat doe ik eigenlijk ook altijd.
Gewoon iedere avond het bakje opnieuw vullen, dan krijg je vanzelf wel een idee hoeveel ze ongeveer eten.
Ze stoppen idd zelf wel wanneer ze genoeg hebben.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:11

Als ze in de zomer geboren zijn, zijn ze dus al een paar maanden oud. Dat lijkt me sterk aangezien ze erg klein en licht zijn voor hun leeftijd. Zo'n gewicht verwacht je eerder van cavia's die net bij hun moeder weg zijn en ongeveer 4 weken oud zijn. Dus laat ze maar lekker eten zoveel ze willen eten. Lachen

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:23

idd gewoon lekker het bakje vol, onbeperkt hooi en zie dat je al lekker wat groente er bij in hebt gegooid. De gewichten zijn idd erg laag voor hun waarschijnlijke leeftijd. Rond 4 weken is 300 gram een mooi streefgewicht nl. wanneer ze hun moeder mogen verlaten.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 23:51

Wat een ontzettende leukerds Haha!
Het beste is je cavia's 2 a 3 keer per dag te voeren zodat ze ook moeten zoeken en in het wild is er ook niet altijd voer.
Je voert dan ongeveer 40 gram per cavia.

Ik voer ze wel permanent maar hou wel in de gaten of ze niet te veel eten! Om te zorgen dat ze eten moeten zoeken verstop ik wel eens wat lekkers of hang het op.

Voor hun leeftijd zijn ze wel heel mager dan, al zien ze er niet zo uit. Ben benieuwd hoe oud ze eigenlijk echt zijn!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:33

250 gram is wel weinig ja. de meeste cavia fokkers doen hun jongen weg als ze 300 gram wegen en 4 weken oud zijn. ik zou ze gewoon lekker eten geven. en wat afwisseling.

Die van mij krijgen s'ochtends brokjes en hooi en s'avonds groente.