2jarige d. herder met versleten ellebogen, tips ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

2jarige d. herder met versleten ellebogen, tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 12:54

Slecht nieuws, onze duitse herder heeft versleten ellebogen, hoe is het mogelijk, hij is pas 2.
Hij is druistig, wil graag wat stoeien vooral met de leider in de roedel, we hebben er 3.
Maar om nu te zeggen hij beweegt te veel, af en toe heeft hij zijn gekke bui en dan gaat hij even te keer, maar de andere twee honden waren toen ze klein waren nog veel gekker en mankeren niets..
Volgende week wordt hij gecastreerd, zodat we niet meer de competitie hebben tussen de honden en hij hopelijk rustiger gaat worden, noodzakelijk ! Ook omdat hij absoluut niet per ongeluk een teef mag dekken bij bijv. weglopen.
Verder aangespast voer voor honden met deze afwijking. Aanpassen met beweging, aan de riem rustig lopen ( fietsen met deze hond wordt ook afgeraden door de da)
Verder gaan we naar een hondenfysio op dit gebied, wat ik kan doen met massage en oefeningen om de elleboog toch soepel te houden voor zover dat mogelijk is en later zal hij ook stijver gaan worden etc.

Iemand ervaringen en/of tips. We gaan er helemaal voor om de levensverwachting en de kwaliteit van deze troel, want dat is het echt, te verhogen.
Wat haalbaar is. Zo en nu ga ik even een potje janken.

Wilawander

Re: 2jarige d. herder met versleten ellebogen, tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:25

Dat is niet zo mooi. Dat is wel de angst van elke Duitse Herder eigenaar denl ik. Daar het toch regelmatig voor komt. Je hebt allerlei supplementen en tabletten waarmee je het kan ondersteunen. Wat heel goed helpt zijn Athrovet tabletten.

Vaak worden ook pijnstillers aan geraden maar dan doen ze gauw te veel. Zwemmen is ook een goede oefening.

Honderfyshio is in elk geval al heel goed.

Heel veel succes.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:34

Heeft de DA geen supplementen voorgeschreven of geadviseerd? De pony van mijn zusje kreeg Joint saver voorgeschreven omdat ze hoge overhoef had (kraakbeen vergroeiing) om het soepel te houden...

Ik heb een supplement voor mijn pony ter ondersteuning en had ook gelezen dat ze het ook voor honden hadden.
Hieronder een uitleg.

SOUL-MATE® DOG is een voeddingssupplement.

Buiten een uitgebalanceerde voeding heeft de hond vaak een voedingssupplement nodig om de prestatie en het herstel hiervan te beïnvloeden, helaas is zo’n supplement erg eenzijdig en het kost te veel tijd en rekenwerk om de juiste verhouding te vinden. Bovendien bij verkeerde toevoegingen raakt de hond uit balans terwijl het juist de doelstelling is om de lichaamsprocessen van de hond goed te laten functioneren. Zeker als het om sporthonden gaat zijn hart, longen, lever, nieren en andere organen van vitaal belang voor de opname van de juiste voedingsstoffen en de afvoer van afvalstoffen.
De samenstelling van SOUL-MATE® DOG heeft het u gemakkelijk gemaakt. Alle vitaminen, mineralen, aminozuren (ook in de L-vorm voor meteen een goede en snelle opname in het bloed), koolhydraten, kruiden, enzymen en sporenelementen die de hond dagelijks nodig heeft zijn in de juiste verhouding en onderling samenwerkend bij elkaar gevoegd in één produkt om de hond in topconditie te brengen en te houden. Speciaal bij heup- of elleboogdysplasie, sneller herstel na ziekte en inspanning, minder spierpijn, weerstand verhogend, meer spiermassa, voor een goede spijsvertering en stofwisseling, snelle vachtwisseling en een goede huidconditie.De glucosamine, chondroïtine, m.s.m en vitamine C ondersteunen de natuurlijke processen bij de vorming van kraakbeen, het in conditie houden van de spieren, pezen en gewrichten. Stimuleert de aanmaak van gewrichtsvloeistof , bevordert de activiteit van de rode bloedlichaampjes en de zuurstofbalans. De L-aminozuren zorgen voor alle fysiologische processen die te maken hebben met herstel, energie, spier en krachttoename.

Maar ik zou altijd eerst de DA om advies vragen uiteraard.
Pijnstillers zou ik inderdaad ook niet al te snel aan beginnen, die worden zoals al gezegd heel snel voorgeschreven. De hond is dan wel even pijn vrij, maar ik zou toch meer voor iets preventiefs gaan als ondersteunende supplement en fysio inderdaad.

Sterkte met je hondje hoop dat je nog lang van hem mag genieten.
De vorige hond van mijn vriend was met 1 jaar al artrose patient, maar is even goed nog 9 jaar geworden.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 19:08

De dierenarts belde ons vanmiddag nog op, hij had overleg gehad met de orthopedische arts in amsterdam. We hebben met hem een afspraak staan voor over twee weken, waarschijnlijk zit er ook een stukje bot los wat niet waarneembaar is op de foto, maar de pijnklachten en hoe de dingen gaan met de hond deed de da besluiten om verder te kijken.
Aankomende twee weken observeren we hoe het met hem gaat, wanneer gaat hij kreupelen? komt hij stijf uit zijn mand, wordt hij soepeler na langer hij loopt of krijgt hij dan meer last ( door belasting)?

Het voer is speciaal voor honden met ed of hd, dat is ook het enige wat hij nog mag hebben. We konden ook ons eigen voer aanhouden en dan supplementen toevoegen met pijnstuiller in combi met ontstekingsremmer.
We kozen voor het voer, ik weet hoe belangrijk goede voeding is en hier is neem ik aan goed over nagedacht specifiek voor deze doelgroep.
Zwemmen is ook een goede optie, ik geloof dat de fysio ook een zwembad voor honden heeft, het is vlakbij amsterdam.

Ik ga me nog verder verdiepen in voeding en supplementen, ook soul-mate dog, bedankt hiervoor.
Zodra ik hierover meer weet zet ik het op de topic.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 19:10

hiprite door het voer doen, je merkt snel resultaat, ze bewegen makkelijker

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:54

Wat ook goed kan helpen is.

Osteocure van de Paardendrogist (Ja is ook voor honden)
Zeel Tabletten.
Beide zijn homeopatisch en combineerbaar. (beter voor jonge honden als al die zware medicatie met bijwerkingen).

Hier de Athrover plus tabl, Helaas wel Duits.
http://www.tierarztshop.de/shop/artikel ... 946&site=1

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 18:31

Dit is echt vervelend nieuws en ik weet wat je nu doormaakt.
Eén van onze honden heeft ook ed en dat is ook geconstateerd toen ze net anderhalf jaar oud was. Wij zaten volop in de sport met haar en konden dit niet meer doen. Het enigste alternatief wat ze ons toen boden was opereren, maar dat had al helemaal geen zin meer ivm de artrose die er al op zat. Wij zijn toen begonnen met het geven van glucosaminetabletten en daar heeft zij heel erg veel baat bij gehad.

In hele slechte tijden geven wij haar Rimadyl of Metacam. Je merkt dat als het vochtig en koud gaat worden dat het dan weer opspeelt. Ook heeft ze lekkere dikke kleden om zo zacht mogelijk te kunnen liggen en dat de kou niet naar binnen slaat.
Ze gaven onze Evita ook maar een kort leven maar ondertussen moet ze volgende maand 13 jaar worden en ze is nog steeds als eerste bij de voerbakken Tong uitsteken
Het is echt heel vervelend, maar er is echt nog hoop. Wil je meer weten dan mag je me ook pb"en.

Groetjes pammie