Wat vinden jullie hiervan konijnen fokken.....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Qaos

Wat vinden jullie hiervan konijnen fokken.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 12:24

Hallo ik heb een vraag.
Mijn zusje volgt een opleiding om dierenarts assistent te worden en voor deze opleiding moet ze een konijn aanschaffen. Met dit konijn (een of ander ras weet niet welke) moet ze gaan fokken bij een erkende fokker. Als het konijn dan drachtig is wordt het op school in een hok gezet en moet zij de hele cyclus volgen. Ze moet hier uiteindelijk een verslag over schrijven. Wanneer de kleintjes geboren zijn blijft er 1 kleintje over en de rest gaat weg.
Het konijn wordt dus eigendom van de school.
Dit alles moet ze zelf bekostigen.
Ik vind dit echt belachelijk er zijn al zoveel konijnen is het dan niet beter om naar een fokker toe te gaan iedere week en daar dan het verslag te schrijven?
Ik begrijp heus wel dat het belangrijk is dat je weet hoe een zwangerschap verloopt e.d. maar kan dit nou niet anders?
Graag jullie mening hierover.
Groetjes

LMuntje

Re: Wat vinden jullie hiervan konijnen fokken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:58

Idd erg belachelijk snappen hun niet dat de asiels volzitten en die fokker die moet toch wel genoeg konijnen hebben of gebruikt hij ze niet om levend te verkopen?

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:10

Heeey!
Ik vind het inderdaad ook nogal belachelijk ... Ik bedoel, met een hond zouden ze dat ook niet doen, dus waarom wel met een konijn?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:00

Vind het ookeen belachelijke opdracht, hier op school hebben wij ook fokprojecten en leren wij hoe jongen geboren worden zowel met konijn als met ratten. Maar deze jongen gaan wel naar de slangen, ja helaas moeten de slangen ook eten. Ze werken niet mee aan vermeerdering gelukkig. Nadeel alles zit hier weer in veelste kleine hokjes, daar baal als een stekker van.
Maar dat ze het zelf moet bekostigen? En konijn ook nog moet afstaan...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:03

Raar dat ze dat zelf moet betalen. Wordt wel vaak gedaan met schooldieren dat er zo'n project gedaan wordt. Daar is niets mis mee vind ik. Maar om dat zelf te gaan betalen beetje raar.

Maar goed hoe duur kost nou een konijn? Op marktplaats kan je ze zelfs gratis wel ergens vandaan halen. Voor een schoolboek ben je al snel veel meer kwijt Nagelbijten / Gniffelen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:05

nou ze kan toch aan een fokker vragen of ze een drachtig konijn mag lenen?

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:07

ELpatcho schreef:
nou ze kan toch aan een fokker vragen of ze een drachtig konijn mag lenen?

dat ben ik helemaal met je eens..

ik vind fokken zo wie zo belachelijk (naja veel fokken an he) anders zijn er straks helemaal geen dieren meer Tong uitsteken haha

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:08

Die fokkers zijn ook niet gek Knipoog dalijk gaat iemand met ze dure konijn ervandoor (en jah, fokkonijnen kunnen best duur worden ...).
Een konijn van marktplaats zou ik dus echt never nooit doen, je kent de voorgeschiedenis niet, je weet niet wie de ouders zijn, of er erfelijke ziektes in die lijn zitten, etc. Te veel risico om mee te gaan fokken!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:12

Nathachou schreef:
Die fokkers zijn ook niet gek Knipoog dalijk gaat iemand met ze dure konijn ervandoor (en jah, fokkonijnen kunnen best duur worden ...).
Een konijn van marktplaats zou ik dus echt never nooit doen, je kent de voorgeschiedenis niet, je weet niet wie de ouders zijn, of er erfelijke ziektes in die lijn zitten, etc. Te veel risico om mee te gaan fokken!

Nou als het voor school is en je moet het zelf bekostigen en je weet dat het konijn dan op school blijft zou ik daar toch zeker wel over na denken. Die dieren eindigen toch vaak bij de slang dan liever een dier met wat gebreken dan een raszuiver fokkonijn, want daar maakt school echt geen onderschijd tussen.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:24

nou als je het netjes uitlegt aan een fokker dat het voor school is enz. een beetjuh hobbyfokker zou het wel doen hoor. daarnaast valt een konijn kopen ook wel weer mee.. ligt er ook aan wat voor ras, maar voor 20 euros heb je zo een konijn.. ik bedoel 20 euro is ook niet de hele wereld toch? tenminste hier (drenthe) wij hebben ook tijd konijnen gehad, en ook wel us nestjes als dan iemand die notabene dierenarts assistente studeerd een konijn wilt lenen om die voor dr studie te bestuderen onder leiding van leraren die daar ook al voor gestudeerd hebben, dan had ze het konijn zo mee kunnen krijgen hoor no problemo, zolang we het konijn maar weer terug krijgen en de jongkies ook.. en voor dat ene konijntje die op school blijft och die had je voor een tientje gekregen ofzo hoor!

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 21:32

Hoi gelukkig ben ik niet de enige. Ik was nog vergeten te zeggen dat het een speciaal ras moet zijn. Dit konijn moet getatoueerd (als je het zo spelt) en de fokker moet ze ook betalen. Wat er met de rest van die jonge gebeurd weet ik niet.
Konijn te leen gaat niet want het konijn moet daarna op school blijven.

donjalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:25

Qaos schreef:
Hallo ik heb een vraag.
Mijn zusje volgt een opleiding om dierenarts assistent te worden en voor deze opleiding moet ze een konijn aanschaffen. Met dit konijn (een of ander ras weet niet welke) moet ze gaan fokken bij een erkende fokker. Als het konijn dan drachtig is wordt het op school in een hok gezet en moet zij de hele cyclus volgen. Ze moet hier uiteindelijk een verslag over schrijven. Wanneer de kleintjes geboren zijn blijft er 1 kleintje over en de rest gaat weg.
Het konijn wordt dus eigendom van de school.
Dit alles moet ze zelf bekostigen.
Ik vind dit echt belachelijk er zijn al zoveel konijnen is het dan niet beter om naar een fokker toe te gaan iedere week en daar dan het verslag te schrijven?
Ik begrijp heus wel dat het belangrijk is dat je weet hoe een zwangerschap verloopt e.d. maar kan dit nou niet anders?
Graag jullie mening hierover.
Groetjes

kan ze dit niet doen bij een konijnenopvang? daar worden alle "overbodige" konijntjes heen gebracht. daar zit vast wel een zwanger konijntje wat ze kan volgen en misschien mag het konijntje wel mee naar school en kan het daarna weer terug zodat er een goed plekje voor wordt gezocht.
er zijn al zoveel konijntjes.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:12

Op zich geen slecht idee van donjalover, alleen vrees ik dat er maar weinig opvangcentra's hier daadwerkelijk aan mee zullen werken. De opvang waar ik werk zal dat dus niet doen, omdat de huisvesting aan een aantal voorwaarden moet voldoen. Zo moet het konijntje voldoende ruimte hebben (dus niet 24/7 in een hokje zitten) en met een soortgenoot leven.
Ik vindt zowiezo die hele opdracht maar onzin, d'r zijn al genoeg konijntjes in de asiels ... En drachtige konijnenmoeders kan je ook op een andere manier 'bestuderen'.
Gr.
Naatje

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:19

Wat een rare opdracht zeg! Ik vraag me af op welke school ze zit, heb zelf ook de opleiding tot dierenartsassiste gevolgd, maar dit hoefde ik echt niet te doen
En zelf bekostigen vind ik al helemaal raar, helemaal omdat je het konijn niet eens mag houden.
Als ze dit een paar jaar doen vraag ik me ook af wat de school met al deze konijn doet (slangenvoer??)