Verzwakt kuiken (kip)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

majijke

Verzwakt kuiken (kip)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 12:26

Hallo,

Hier op school hebben we een haan met een hen lopen en 8 gezonde kuikens.
Het negende kuiken is al vanaf het begin af aan een achterblijver. Nu heb ik hem gevangen ( ze lopen los rond de school) en hij is sterk vermagerd. Ik heb hem nu in een duivenhok gezet, met graan en kuikenopfokmeel.
Het is wel zielig, want de rest loopt nog wel los, en hij piept wel om ze.

Maar ik denk echt dat het buiten niet goed komt, de rest kan al fladderen ed, maar deze is zó klein en zwak. Dus nu wil ik hem oplappen, maar wat is nog meer goed om hem te voeren?
Misschien wormpjes ofzo? (wat voor soort?)

HELP!

Bedankt namens mij en little chicky Haha!

_Rianne_

Re: Verzwakt kuiken (kip)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:42

In de DW heb je speciaal opfokmeel voor kuikentjes! Dat werkte bij mijn kleine kipje heel erg goed..

Heb je ook een warmte lamp? kan nodig zijn als ie zo verzwakt is!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:44

wat wij onze kuikens vaak voeren is een hardgekookt ei met paneermeel, ei door het paneermeel prakken en in een bakje doen.
Hier zijn onze kuikens verzot op en dit jaar zijn alle uitgekomen kuikens (ook de zwakkere) uitgegroeit tot echt kippies en haantjes.

Succes!!

majijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 19:48

@ _Rianne_; Opfokmail heeft ie al, gelukkig heeft ie daar vanmiddag al in zitten pikken! Warmtelamp is m.i. niet nodig, hij liep altijd buiten en zit nu binnen.

@ inkepinkt; Goeie tip van dat gekookte ei! Ik ga het morgen gelijk eens proberen! ('t klinkt nog lekker ook Knipoog)

Thanks!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:50

Opfokspul, wat water erbij zodat het nat wordt. Als het beestje niet uit zich zelf eet moet je hem een paar keer per dag in het opfokspul zetten, hij gaat zich dan schoonpikken en neemt vanzelf wat voer mee Knipoog. Mocht hij echt helemaal niet eten, handmatig voeren met een pincet. Zorg ervoor dat het beestje lekker warm zit (warmtelamp / Electrisch dekentje / WARME kruik) en niet op de tocht, misschien kun je moeders met kinderen er ook bijzetten ?? (in een afgesloten hok) Onder moeders vleugels blijven ze namelijk veel warmer. Veel succes !!

majijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 20:01

@ 3 Hearts; De moeder en kids lopen buiten vrij rond, zoals ik al schreef. Dus die kan ik helaas niet erbij zetten. Buiten ging ie het ws. echt niet redden, dus daarom de keus om hem binnen te houden.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:07

Wij hadden onze kipjes ook als kuikens gekregen zonder mams. Die hebben een hele poos in de schuur gelopen met een warmte lamp waar ze onder konden zitten als ze het koud hadden. Ze aten (kuiken) opfok meel (nat en droog ze mochten kiezen Tong uitsteken ) en ze hebben het alle 6 overleeft. De kuikens die nog bij mams zijn kunnen als ze het koud hebben onder mams gaan zitten, en daar lekker slapen. Deze is maar alleen en daar zou ik dus wel een warmte lamp boven hangen als vervanging van moederkip.

majijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 20:13

Oke, misschien toch maar iets van warmte doen dan. Maar goed, hij zit nu binnen lekker in het zaagsel in ongeveer 20 graden.
Dus ook niet slecht Cool
Weet niet of ie wel echt onder zn moeder kroop hoor, maar goed, er zit wel wat in Pling

majijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 18:53

Hij eet af en toe, maar ik voer hem ook wel een beetje.
Het ei met paneermeel vind ie geloof ik wel lekker Vork