koeien altijd aan diaree??!??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gipsyboy

koeien altijd aan diaree??!??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 19:10

mischien stomme vraag.
maar vraag het mezelf al heel lang af.
waarom hebben koeien altijd diaree???
iemand antwoord??

Elliebelle

Re: koeien altijd aan diaree??!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:11

Ja volgens mij wel want ze poepen altijd diaree.
Maar ze hebben ook ja 5 of 6 magen.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 19:20

Kion99 schreef:
Ja volgens mij wel want ze poepen altijd diaree.
Maar ze hebben ook ja 5 of 6 magen.

ze hebben 4 magen
maar dat is omdat het herkauwers zijn en alles weer opkotsen om het zo maar ff te zeggen
maar ik vraag me gewoon af waarom ze altijd aan de schijt zijn

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:31

ik denk omdat ze alles toto 4 x toe herkouwen, hoe kan iets dat tot 4x toe ZO plat gekauwt + 4x extra verteert is, ooit "vast" eruit komen?

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:33

Gatverdarrie als je het zo leest is het wel heel goor om een koe te zijn; hele dag kotsen en altijd aan de diarree Nagelbijten / Gniffelen

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:08

nou zo erg is het ook weer niet hoor.. En de mest van een koe is nou eenmaal altijd wat aan de dunne kant en deze mest noemt men geen diarree hoor.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:16

Wentos schreef:
nou zo erg is het ook weer niet hoor.. En de mest van een koe is nou eenmaal altijd wat aan de dunne kant en deze mest noemt men geen diarree hoor.

Het ligt toch ook aan het voer dat ze krijgen? Want de Schotse Hooglanders op de hei hebben vaak veel vastere mest, en zij eten droger, grofstengeliger gras dan onze huis-tuin-en-keuken koeien die op het meest rijke, sappige gras worden gezet dat je je maar kunt voorstellen, en erg natte kuil krijgen.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:19

omg wat een topic ROFL Maar het is idd een goede vraag Pling Ik weet het antwoord niet.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:27

Volgens mij (wat ik onthouden heb van mijn zwager, die is boer) hebben koeien dunne mest vanwege de grote hoeveelheden eiwit dat ze binnen krijgen. Dit vanwege de melk die een bep. gehalte aan eiwit moet hebben. Een koe heeft dus inderdaad altijd last van diarree. Maar dit is wat de frico, friesche vlag, en campina graag willen zien.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 09:02

Het zal inderdaad wel met de melkproductie te maken hebben. De vleeskoeien op de biologische boerderij waar mijn pony heeft gestaan hadden helemaal geen last van diarree, en kregen dan ook een andere voeding dan alleen maar het standaard kuilgras.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 22:19

oke.
maar ik wil waarschijnlijk een kalfje kopen van het voorjaar.
dus als ik die grof hooi geef en gewoon krachtvoer natuurlijk
gaat ze niet zo aan de (diaree) wil er overigens geen kalf mee en geen melk dus, puur voor gezeldschap en beetje lol.

en is dat dan ook de rede waarom de meeste (melk) koeien mager zijn of uitstekende botten hebben hoe je het noemen wil.
want als je aan de diaree bent val je ook veel af.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 22:25

gipsyboy schreef:
oke.
maar ik wil waarschijnlijk een kalfje kopen van het voorjaar.
dus als ik die grof hooi geef en gewoon krachtvoer natuurlijk
gaat ze niet zo aan de (diaree) wil er overigens geen kalf mee en geen melk dus, puur voor gezeldschap en beetje lol.

en is dat dan ook de rede waarom de meeste (melk) koeien mager zijn of uitstekende botten hebben hoe je het noemen wil.
want als je aan de diaree bent val je ook veel af.

De magerheid heeft meer met de bouw van een productiekoe te maken. Melkkoeien zijn natuurlijk wel echte topsporters die per dag vele liters melk af moeten leveren. Daardoor is hun lichaam niet mollig te noemen.

Waarom wil je een kalfje kopen?
Laatst bijgewerkt door Coby op 02-10-07 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 22:25

Wat een vraag... Leuk feitje voor verjaardagen Tong uitsteken

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 22:26

Het schijnt aan het gras te liggen. In Nederland is het echt alleen gras waar ze op staan in het weiland. In Polen staan ze in weides waar 'van alles' in staat. De koeien die ik daar heb gezien hadden geen diarree.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:05

Over dat gras klopt denk ik wel ja, als we de paarden in het voorjaar op een sappig weiland zetten gaan ze ook aan de diaree door de eiwit!

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:11

Halve boerin komt om de hoek zetten Clown

Koeien zijn niet aan de diaree , laten we daar maar eerst mee beginnen Knipoog
Maar het verschild inderdaad per keer in "dikte" en dat ligt inderdaad aan de voeding en hetgeen wat erin zit. Met meer eiwitten in de voeding (denk aan vers voorjaarsgras) dan is de mest inderdaad dunner , maar dit heeft niets met diaree te maken.

Koeien krijgen zoiezo nooit de dikke vaste mest die we bijvoorbeeld van de paarden / honden / katten gewend zijn.

Een koe of kalf aan de diaree heeft ook een heel ander soort mest dan het geen wat er normaal uitkomt vallen Tong uitsteken
Een kalf die bijv. aan de diaree is heeft geelig / oranje achtige mest en dan is het echt net water wat er uit komt.

En dan het verhaal over magere koeien Knipoog
Zoals al eerder gezegd is dit onder andere ook hun lichaamsbouw , maar heeft het ook te maken met de melkgift.
Maar met goede voeding is elke koe gewoon goed in conditie te houden. Maar ook dit verschil weer per koe , net als bij paarden Knipoog
Waar de een nog geen kilo van aan komt word de ander weer te vet van.

Mensen van buitenaf (om het even zo te zeggen) vinden koeien al snel te mager alleen al omdat ze uitstekende heup beenderen zien. Maar dit houd niet in dat de koe mager is Knipoog

Maar op andere boerderijen zie ik ook wel eens koeien waarvan ik zelfs denk .... nou een paar kilo's erbij kan echt geen kwaad.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:18

Het komt idd door de hoeveelheid eiwitten die melkkoeien krijgen, in de buurt bij ons staan enkele koeien die gewoon voor de fun gehouden worden (en dus niet voor de melk) en die keutels lijken heel veel op paardenpoep.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:26

Het melkras hoort gewoon wat schraler te zijn.
een melkkoe die te dik is, loopt risico's op allerlei gezondheidsproblemen, zoals bijv. een verplaatsing van de lebmaag (één van de magen), die dan via ingrijpen van de veearts weer vastgezet moet worden. Deze aandoening komt vaker voor bij melkkoeien die te dik zijn.
Dat de koe dunne mest heeft, heeft ook niks te maken met het feit dat een koe een herkauwer is. een geit en een schaap is ook een herkauwer en die hebben dropjespoep (alhoewel schapen niet altijd).
Bij geiten heb je ook melkras en vleesras. Vleesras is forser van bouw en heeft net als bij koeien dikkere billen etc. Melkras hoort ook schraler te zijn.
De dunne mest van onze "huiskoe" heeft inderdaad o.a. te maken met eiwitrijk voedsel voor de juiste eiwitten in de melk en de juiste melkgift.
Sobere rassen als de schotse hooglander hebben vastere mest, doordat ze ander voedsel krijgen.
Maar koeienmest is nooit in ballen zoals bij paarden of in dropjekeutels zoals bij geiten.
Diarrée bij een koe is anders dan de flatsen die we kennen. Anders van kleur en zeker ook anders van geur.
Herkauwen wordt door een koe niet ervaren als overgeven. In feite is het herkauwmoment voor de koe een vredig en rustig moment. ze boeren in kleine porties het voedsel op en kauwen het nogmaals.
Ieder dier heeft zo zijn eigen spijsvertering. Een koe ervaart het echt niet als vervelend.... Een koe weet immers niet beter!

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:28

Voer je een melk/vleeskoe alleen maar gerst dan schijt hij zijn eige kwijt om het zomaar te zeggen.
Voer je een koe veel hoor, dan poept hij ook al vaster.
Als je paard in een verse wij staat, en hij krijgt geen hooi bij dan zijn de keutels vaak ook groener en "gladder" omdat er ook weinig structuur in het gras zit.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 21:01

ok wel leuk om te weten.
dus als je een (melk) koe hebt en je neemt er geen kalfje mee waardoor dus ook geen melk geproduceert hoeft te worden.
en je geeft de koe grof hooi,
zijn de uitwerpselen niet zo dun.

wil trouwens gewoon een kalfje voor gezeldschap voor de fun.
vind het ontzettend stoere beesten.
koeien zijn de sh*t!!! hihi