Ervaring met vlaamse reus?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Candorlover

Berichten: 1158
Geregistreerd: 17-07-06

Ervaring met vlaamse reus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 17:46

Hallo!
Wie heeft er allemaal een vlaamse reus?
Ik wil er heel graag eentje hebben. Maar dan wil ik hem graag gewoon los laten lopen in de kamer. Dat hij zindelijk is enzo. Wie heeft er eentje en hoe houd jij hem? In een kooi (wat voor eentje?) of net zoals ik graag wil: Zindelijk, los lopend door de kamer.
Alle informatie over de vlaamse reus zoals voordelen en nadelen van de vlaamse reus zijn meer dan welkom! Haha!
Groetjes Lois Doei!

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Ervaring met vlaamse reus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:47

Ik heb niet echt verstand van vlaamsereuzen heb 2 dwergkonijntjes. maar ik denk dat als je er een neemt je beter 2 kan doen. anders is die zo alleen

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re: Ervaring met vlaamse reus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:50

Laat je goed informeren bij de dierenwinkel.. 2 rammen wil wel eens problemen opleveren.. In het begin zou je ze in een kooi moeten houden zodat ze daar een plekje gaan zoeken om hun behoefte in te doen... op later tijdstip zouden ze rond kunnen huppelen.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Ervaring met vlaamse reus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:51

Wij hadden ook altijd vlaamse reuzen. Zijn rustige en zeer goed mak te maken konijnen. Wij hadden altijd een groot hok + nachthok en overdag had ik hem in een eigensgemaakte ren. Onze konijnen graafden nooit dus kon ze zo op het gras laten. Zindelijk maken weet ik niets van, heb ik nooit gedaan.

Toogfilosoof
Berichten: 4897
Geregistreerd: 05-04-07

Re: Ervaring met vlaamse reus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:53

Vlaamse reuzen hebben heel veel ruimte nodig en eten en poepen ook veel. Dus hebben ze ook een heel grote kooi nodig.Eigenlijk vind ik het zielig om zo'n beestje binnen te houden.Vlaamse reuzen zijn geen binnenkonijnen.Ze moeten vrij buiten kunnen spelen in een grote ren.Neem dan gewoon een dwergkonijntje.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Re: Ervaring met vlaamse reus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:54

mijn vriendin heeft vlaamse reuzen. ik denk dat een konijn buiten gelukkiger is dan binnen in een warme kamer.

groot hok met een grote ren erbij buiten. dat zou ik doen

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Ervaring met vlaamse reus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:26

Ik wilde ook n vlaamse reus op mn kamer. Tot ik van een zéér ervaren man te horen kreeg dat veel van de vlaamse reuzen ontzettend aggressief kunnen worden. Toen ben ik eraf gestapt. Kan zijn dat ik mensen hiermee op hun tenen trap, maar ik vertrouw die man volledig, en daarom wil ik dat ook graag delen met andere mensen.
Wat je beter kan doen, zijn grote hangoren. Dat zijn echte dozen, en zijn meestal ook vreselijk vriendelijk, en zullen ook nooit echt iets fout doen als je de goede hebt Lachen
Groetjes, mij

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Ervaring met vlaamse reus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:31

M'n man heeft ze jaren gefokt en ermee naar tenstoonstellingen geweest en hij zegt dat hij nog nooit een agressieve erbij heeft gehad. De VR die wij samen hebben gehad waren absoluut niet agressief eerder knuffelkonten.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Ervaring met vlaamse reus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:33

Ik dacht dat dus zelf ook. Had ook al veel gezocht op internet, daarom schrok ik er ook redelijk van. Maar ik nam liever het zekere voor het onzekere. Maar zou het eventueel iets te maken kunnen hebben met doorfokken oid? Dat ze dan agressiever worden? Omdat jullie fokkers waren, en dan neem ik aan dus geen doorfok hadden? En dan bedoel ik dit meer in de zin dat de TS ze dan zowiezo beter bij een fokker vandaan kan halen ipv dierenwinkel oid?

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Ervaring met vlaamse reus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:38

nee, wij hadden geen doorfok. Bij de keuringen kwam hij vaak wel weer een mooi ram tegen die hij dan ruilde met een van hem. Ik zou sowieso geen dieren uit de dierenwinkel kopen maar altijd naar en fokker gaan. Deze kunnen je er meestal veel over vertellen ook qua huisvesting enz. En daar heb je vaak meer keuze (als er een nestje is) Ik zou wel voor een jonkie gaan, die kun je dan meteen alles leren wat je hem/haar wilt leren (zindelijk maken enz.)

Mo_I_Rana

Berichten: 7503
Geregistreerd: 09-11-03

Re: Ervaring met vlaamse reus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:39

Wij hebben ook 2 Vlaamse reuzen vrij in de tuin rondlopen, ze blijven bij ons en lopen niet bij de buren maar blijven mooi op ons gebied. Deze konijnen zijn echt groot en hen binnenhouden in een kooi is echt niks voor zo'n reus. De dieren hebben veel ruimte nodig en het is beter om ze ook buiten te zetten.

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Ervaring met vlaamse reus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:41

niet bij een dierenwinkel kopen,dat zijn de zwakkere exemplaren, gewoon naar de kinderboerderij of een fokker/tentoonstelling, het zijn enorme lieverds, ze moeten wel af en toe los kunnen lopen anders kwijnen ze weg

Nathachou

Berichten: 1264
Geregistreerd: 13-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Ervaring met vlaamse reus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:42

Heeey!
Ik vindt Vlaamse Reuzen dus echt niet geschikt voor in een kamer. Vlaamse Reuzen zijn echt buitenkonijnen, die heel erg veel ruimte nodig hebben. In een kooitje opsluiten kan dus echt niet (zowiezo zijn alle binnenhokken die te koop zijn te klein).
Ik heb dus ook een Vlaamse Reus, een voedster, heb ik bij een hobbyfokker vandaan (heb me blauw gezocht aan een vlaamse reus in een opvang, maar die was er niet ...). Deze zit samen met nog drie andere konijnen (Duitse Hangoor, NHD en een kleurdwerg) in een schuur met aangesloten, lekker veel ruimte dus! Ze kunnen graven, rennen, gras eten, etc. En dat hebben ze toch echt wel nodig! Dus als ik jou was, als je een vlaamse reus neemt, hou hem gewoon in de tuin met een soortgenootje!

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Ervaring met vlaamse reus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 22:17

Damber schreef:
Laat je goed informeren bij de dierenwinkel...

Doe dit maar niet. De meeste dierenwinkels kunnen nog geen vosje van een dwergje onderscheiden. Of een mannetje van een vrouwtje.
Bel naar een goede fokker. Dan weet je tenminste zeker dat je een goede vlaam krijgt.

Vlaampjes staan bekend om hun lieve en rustige karakter. Je hebt een enorme kooi of tuin voor ze nodig. Ze zijn nu eenmaal groot, dus ze hebben veel ruimte nodig. Houd er minimaal 2. Het zijn sociale dieren, die verpieteren in hun eentje.

Konijnen zijn meestal wel zindelijk, dat zijn ze uit zichzelf. Pas wel op met kabels, het is vrij pittig om een kamer compleet konijn-veilig te maken en zeker in het begin liggen er nog overal keutels.
Niet alle konijnen worden zindelijk, dus je hebt kans dat je eeuwig keutels mag gaan ruimen Knipoog


Maar goed, eerst maar eens die goede fokker bellen, die weet je waarschijnlijk veel meer te vertellen dan ik.

Candorlover

Berichten: 1158
Geregistreerd: 17-07-06

Re: Ervaring met vlaamse reus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 15:59

Dankjewel voor de reactie's! Heb ik wat aan!

Als hij niet binnen mag zitten dan heb ik er niks aan. Ik heb nu twee konijnen (zie profiel) die onweis leuk zijn maar ze zitten buiten, en omdat ze buiten zitten heb ik er minder aandacht aan geschonken en nu zijn ze neit echt tam. Heel erg jammer dus..

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Ervaring met vlaamse reus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:00

Zou je niet voor een fret kunnen kijken? Die zijn over het algemeen erg gaaf. Als je er meer info over wilt, hoor ik t wel, heb ze al bijna 15 jaar Lachen

Candorlover

Berichten: 1158
Geregistreerd: 17-07-06

Re: Ervaring met vlaamse reus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 18:31

Van mijn moeder mag ik jammer genoeg geen fretten, ooit al een keertje geprobeert Knipoog