Gras goeie vervanger?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marrke

Gras goeie vervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 13:59

Ik heb een konijn en die wil niet tot bijna geen hooi eten. Daarom geef ik haar steeds maar wat gras want dat eet ze wel. Maar nou is mijn vraag; komt ze dan niets te kort? Dan bedoel ik vooral straks in de winter wanneer er niet tot bijna geen voeding meer in het gras zit.

Tropico

Re: Gras goeie vervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:51

Goh klinkt me bekent in de oren, mijn konijnen hebben alle soorten hooi al zon beetje gehad van normaal hooi van alle merken tot alle kruidenhooien die er bestaan maar geen van alle eten ze. Terwijl ze als ze los in de tuin lopen wel elke dag aan het gras zitten te knabbelen en sommige bijbehorende planten...

Ik heb ook geen flauw idee hoe ik ze aan het hooi kan krijgen, ze krijgen echt al heel weinig krachtvoer en hooi ligt ondanks alles nog steeds onbeperkt in het hok. Helaas kan ik je dus ook net verder helpen, en hoop dat er hier iemand is met de goude tip.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:18

van de 4 nijnen die ik heb, eet er 1 geen hooi. nu eten mijn nijnen allemaal science selective voer, waardoor ze alle benodigde vezels binnen krijgen.
enkel gras (en brokjes oid) is niet goed, omdat hier de juist zo hard nodig zijnde vezels missen. deze zitten echter alleen in ruwvoer.
misschien kan je voordroogkuil proberen? dit is wat smakelijker dan hooi.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:48

Geef je veel brokjes...Het wil nog weleens zijn dat nijnen hun hooi niet eten omdat ze alleen de 'lekkere' brokjes willen...en dus vaak ook teveel krijgen...en het hooi laten...

Mijn nijn is een keer geholpen aan zijn kiesjes...te lang enz...Daarna ben ik veel minder brokjes gaan voeren zodat ze veel meer hooi gingen eten...Dat werkte perfect...Al 3,5 jaar geen haakjes meer...en er gaat veel hooi doorheen...Maar ik weet niet hoe het bij jou zit met het voer...
Dit was gewoon even mijn gedachte hierover...

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 22:08

Kijk inderdaad even na of je niet teveel brokjes geeft. Een 'normaal' konijn (dus geen Vlaamse Reus Knipoog ) heeft maar 1 tot maximaal 2 eetlepels brok per dag nodig. Dikke kans dat ze dan het hooi weer gaan eten.

Verder is gras op zich een goede vervanger. Hooi=gras tenslotte. Wel hebben de konijnen meer kans op diarree als ze veel gras eten, dat moet je dus even in de gaten houden.
Ook heeft het gras in de winter veel minder voedingswaarde en heb je kans dat het gras zelfs niet te vinden is onder een dikke laag sneeuw. Het is dus wel handig om je konijn over te halen toch hooi te gaan eten.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 15:33

Brokken had ik ook eerst aan gedacht maar aangezien ze niet veel krijgt kan ik me niet voorstellen dat ze daarom geen hooi eet. (Ze krijgt 's morgens en 's avond een handje)
@benangelique: Bedankt voor de tip; ik zal op zoek gaan naar voer waar wat meer vezels in zitten. Lachen Ik denk alleen niet dat ik aan droogkuil kan komen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:14

Het Jorisvoer van puik zit al veel hooi in. Knipoog

's Morgens en 's avonds een handje brok... Dat is veel hoor. Ga jij maar eens scheppen met eetlepels. Wedden dat je schrikt hoe weinig dat eigenlijk maar is en hoe weinig een konijn dus maar nodig heeft Knipoog . Echt, 2 eetlepels per dag is ruim voldoende.
Mits het konijn natuurlijk verder veel hooi tot de beschikking heeft.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 17:49

Met 2 handjes bedoel ik geen handjes met voer dat er niks meer bij kan. Maar gewoon een klein handje.. Ik kan me niet voorstellen dat het zoveel meer is dan een eetlepel. Maar goed ik ga voor de zekerheid maar eens met een eetleppel aan de slag. Lachen

_Priscill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:03

er zijn een heleboel konijnen die het niet eten hoor.
als je het konijn verder goed voert is het geen probleem.
het beste kan je je konijn gewoon complete brokjes geven,dus niet dat gemengde(want daar eten ze al het lekkere uit Tong uitsteken en het gezonde laten ze liggen haha )
daar zal het al zoveel voedingsstoffen uithalen dat het niet zo erg is dat ze geen hooi eten.
wat je ook kan proberen is hooi met een smaakje eraan,bijvoorbeeld bloesemhooi ofso.
dat kan je gewoon in de dierenwinkel halen.

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 15:35

gras goede vervanger van hooi?
wat is hooi?

mijn inziens is hooi toch echt gedroogd gras. Bij het droginsproces gaat vocht verloren en een deel van de voedingstoffen maar niet zo heel veel (wij rekenen met 3% verlies bij twee dagen drogen op het land). In gras zit dus zelfs meer dan in hooi en daarom zeker een goede vervanger. Denk er wel aan dat gras véél meer vocht bevat dan hooi, let dus op dat het konijn niet aan de diarree raakt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 15:38

Konijn van mn zusje eet ook geen hooi, maar die krijgt nu gewoon etensresten; brood, schillen/groente-afval, klokhuis, zulke dingen.
Hij zit nu in een ren en eet gras, maar straks moet ie toch weer naar binnen

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:52

Nibbit schreef:
Konijn van mn zusje eet ook geen hooi, maar die krijgt nu gewoon etensresten; brood, schillen/groente-afval, klokhuis, zulke dingen.
Hij zit nu in een ren en eet gras, maar straks moet ie toch weer naar binnen

Let met o.a. brood op. Dat moet echt hard droog brood zijn, anders kan het gaan gisten.

Het voordeel van hooi en gras is dat ze beide veel ruwe vezels bevatten. Niet alle schillen en groentes doen dat ook. Let daar dus wel op. Anders worden de darmen van je konijn 'lui'.