Ernstige kattenziekte, Katten die niet meer kunnen lopen..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tin

Ernstige kattenziekte, Katten die niet meer kunnen lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 12:04

Ik vraag dit geheel uit mijn eigen nieuwsgierigheid en ook toch wel een beetje bezorgdheid.
Een vriendin van mij heeft 2 katten een europees korthaar en een raskat.
5dagen geleden kwam daar tijdelijk een jong katje bij, beestje was erg vroeg bij de moeder vandaan gehaald, zag er slecht uit, wilde in het begin ook niet eten en zat stil in een hoekje.
2 dagen later ging het alweer iets beter met het katje en liep die al wat meer rond.
De andere katten vertoonde van wat ik weet verder normaal gedrag.
Vanochtend werd ik gebeld en werd mij verteld dat alle drie de katten sochtends niet meer konden lopen, ze zijn nu alle drie bij de dierenarts. Het gaat om 2 katten van 4 maanden.En eentje van ik denk net 8 weken.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik denk zelf dat het kleinste katje een virus heeft mee genomen alleen ik kan op internet niks vinden aan verlammingsverschijnselen.
Ik maak me toch wel een beetje zorgen.Ik heb zelf een een broertje van de europeese korthaar, en die heeft ook heel even bij deze vriendin gelopen ( nadat ze verhuisd was even het huis verkennen).
Daarbij vindt ik het ontzettend vreemd dat dit allemaal zo snel gegaan is.
Iemand enig idee? Ik duim heel hard dat alle drie de katten het gaan redden.

ellepel

Re: Ernstige kattenziekte, Katten die niet meer kunnen lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:09

nou,ik moet wel denken aan FIP.
zijn de katten ook geënt?

Citaat:
Besmettelijke buikvliesontsteking bij de kat wordt gewoonlijk afgekort als FIP (Feline Infectieuze Peritonitis). Wanneer katten ziektesymptomen als gevolg van besmetting met dit virus vertonen, dan is genezing niet meer mogelijk. FIP begint vaak met wisselende koorts (lichaamstemperatuur tussen 39 en 40 graden C), loomheid en vermageren. Bij de zogenaamde 'natte vorm' (75% van de gevallen) is de buikholte van zieke dieren gevuld met een karakteristieke gele, heldere, dradentrekkende vloeistof. Dit vocht kan ook aanwezig zijn in de borstholte en kan benauwdheid veroorzaken. Daarnaast is ook een 'droge vorm' bekend waarbij meer de afzonderlijke organen als de lever, nieren en darmen zijn aangetast. Ook kan het zenuwstelsel betrokken zijn met allerlei ziektebeelden als verlammingen, evenwichtsstoornissen en krampen. Afhankelijk van de aangetaste organen kunnen er dus symptomen optreden zoals toenemende buikomvang, benauwdheid en geelzucht. Vooral bij de natte vorm wordt vaak in een laat stadium gezien dat het dier ziek is; ondanks de slechte eetlust wordt de vermagering namelijk gemaskerd door de dikke buik!. De meeste ziektegevallen worden op jonge leeftijd vastgesteld (jonger dan vijf jaar) en bij dieren ouder dan 13 jaar. In Nederland is sinds enkele jaren een vaccin tegen FIP verkrijgbaar dat in de neus wordt toegediend. De fabrikant vermeldt een volledige bescherming gedurende het eerste half jaar en gedeeltelijk in de daarop volgende zes maanden. Vaccinatie moet daarom gezien worden als onderdeel van een bestrijdingsprogramma dat gericht is op het verkleinen van het risico op contact met het FIP-virus. Geadviseerd wordt om vanaf een leeftijd van 16 weken de eerste enting te geven en deze na drie weken te herhalen. Daarna volgt een jaarlijkse herhaling. In besmette omgeving is het mogelijk om een kortere periode tussen de jaarlijkse vaccinatie aan te houden (bijvoorbeeld iedere zes maanden).

maar er zijn ook andere ziektes die verlamming geven.

hopelijk knappen alle katten wel weer op Knipoog

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:34

De kans dat 3 katten tegelijk FIP krijgen is echt heel erg klein...
Daarnaast is het accuut...verlamming komt meestal bij 'droge' (ook wel neurologische) FIP voor...en dat is niet accuut...
Ik hoop echt dat dat het niet is...

Verder komen de symptomen mij niet bekend voor...

Ben benieuwd wat de DA er van heeft gezegt?

In ieder geval heel erg veel sterkte...

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 12:53

Bedankt voor de reacties,De twee katten van 4 maanden hebben gewoon de standaard entingen gehad.Het kleinste katje is volgens de oude eigenaar 1x geeent en ontwormd.
Het kleinste katje zag er al slecht uit toen die kwam en ik denk dat het beestje een flink virus mee genomen heeft.Ze zijn natuurlijk ook op dezelfde kattenbak geweest, gegeten en gedronken uit hetzelfde bakje.
Ik weet niet wat de dierenarts heeft gezegd.Het zijn niet mijn katten.
Waarschijnlijk zal ik vanavond wel horen of ze het redden of niet maar het zag er erg slecht uit.

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:55

kan het niet zijn dat ze iets hebben gegeten, zoals een giftige kamerplant?
Veel sterkte in ieder geval.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 18:19

Inmiddels zijn de katten alle drie alweer thuis.
Het kleinste katje was erg verzwakt en veel jonger dan dat de eigenaar had gezegd.Een infuus deed wonderen en ze heeft speciaal voer mee gekregen en moet een tijdje apart zitten.
De oudste kat van 4 maanden had een flinke infectie en hoge koorts.Hij is nog steeds ziekjes maar wel thuis.
De andere kat was gewoon gezond maar was wel naar de dierenarts gebracht omdat ze dachten aan een flink virus.
Gelukkig allemaal goed afgelopen....