dun konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bokkertjee

dun konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 18:09

hallo
mijn konijn is best wel dun
weten jullie wat ik hem kan voeren om wat dikker te krijgen?
helpp!! Tong uitsteken

En dan had ik nog een vraag Tong uitsteken
kun je een konijn wassen?
heeft iemand daar ervaring mee?

xx

SONY

Re: dun konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:12

Ja konijn kun je wassen gebruik alleen geen echte shampoo ofzo zoals wij gebruiken kan irriteren aan de huid, klein beetje Zwitsal kan best (milde shampoo) of speciale shampoo uit de dierenwinkel. Zorg dat je het goed uitspoelt anders irriteert het de huid, gata het jeuken etc.

Je kan Science voeren. Misschien is die zo dun omdat die wormen heeft? Gebitprobleem? Kijk het even na zodat je zeker weet dat die niet ziek is, want van een gebitsprobleem,wormen etc. kunnen ze natuurlijk wel dunner worden.

In de dierenwinkel zijn ook speciale voersoorten voor je konijn waarvan die wat meer aanzet. Mijn ervaring is dat Science erg goed helpt in combinatie met hooi.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:15

Ik heb ervaring met het wassen van een konijn. Wij deden hem altijd in onze douche. Lieten we het vollopen met lauw water en dan gewoon de stop erin:P. Konijn erin, ik hield hem dan vast en mijn moeder waste hem. Niet met zeep ofzo gewoon met water en een washandje en dan lekker weken. Het beste kan je hem dan met zijn hoofd naar je voeten houden en benen dicht dan vorm je een soort muurtje zodat ie niet weg kan springen en dan hou je em bij zijn schouder zegmaar vast.

Die van ons vond het in het begin wel spannend maar later ging ie er echt voor liggen.
Owja en daarna gewoon met een handoek lekker afdrogen en weer in zijn hok bij laten komen.

fransie

Woonplaats: Selfkant Wehr (net over de grens bij Sittard in Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:17

Heej, in van brood worden ze dikker. maar niet teveel hè. En eerst laten drogen. Zodat het hard is

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:21

Hoi,
Op je eerste vraag: wat voer je jouw konijn op dit moment precies? Heb je korte tijd geleden overgeschakeld of is hij/zij in een stressvolle situatie terecht gekomen? Ziet hij/zij er verder nog gezond uit (actief, schone en glanzende vacht etc.)? Hoe oud is je konijn?
Ik neem aan dat je genoeg voer geeft (droogvoer zowel als hooi). Als je korte tijd geleden het voer hebt veranderd zou het kunnen zijn dat je konijn dit niet lekker vindt of dat je te abrupt hebt omgeschakeld en de darmen (nog) moeite hebben met het verwerken ervan. Als je konijn er verder gezond uit ziet zou ik hem lekker veel voeren en ook wat extra's geven (klein stukje droog bruin brood, gras, wilgentakken, stukje appel of wortel etc.). Als het nou echt niet beter wordt zou ik langs de DA gaan. Liever voor niets dan te laat...

Wassen is mogelijk, maar beter niet te doen (behalve als het van de DA zou moeten). Ik heb geen verstand van welke middelen je zou kunnen gebruiken, maar het lijkt mij dat je het met niet irriterend middel moet doen. Zeep o.i.d. lijkt me ook niet zo verstandig (i.v.m. ontvettende werking). Ik heb geen idee hoe jij het wassen van een konijn voor ogen ziet, maar daar zijn ook nog bepaalde 'regels' voor. Dit kun je op internet wel vinden. Waarom wil je je konijn eigenlijk wassen?

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:23

Ik heb bij knaagdierenopvang gewerkt en daar kwamen met enige regelmaat verwaarloosde konijnen binnen die onder de stront zaten. Die deden we in bad je ondersteunt het konijn en wij gebruikten een speciaal middel dat heel mild was kregen we bij de DA.

Fucsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:33

Niet wassen, vind je konijn niet zo leuk meid tis bovendien ook niet erg gezond behalve als het met een speciale reden zoals vlooien of luizen word gedaan. Maar nooit zomaar!! Let daarop

Over het aandikken van je dier, geef haar maar eens wat gemengd voer, van dat voer met ook graantjes erin e.d word ze gauw dikker van. Of gewoon wat meer konijnenkorrels als normaal. Als ze lang dun blijf ga naar jouw dierenarts, het kan zijn dat ze lange kiezen heeft waardoor ze niks meer binnenkrijgt!

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:22

Heeey!
Als er geen reden is om je konijn te moeten wassen, zou ik het ook niet doen. Je konijn kan er erg snel ziek van worden en het is bovendien niet nodig.

Over dat dikker krijgen: Voordat je met allemaal voer aan de slag gaat is het misschien handig om langs een dierenarts te gaan, om te kijken of je konijntje niks mankeerd. Een konijn dat voldoende eten krijgt, kan niet zomaar dun zijn, daar zit een reden achter. Of zijn kiezen/tanden zijn niet goed, of hij heeft wormen, coccidiose of iets in die richting. Als je dat hebt gechecked en er is niks aan de hand, zou ik geen brood geven. Daar zitten veels te veel specerijen in, te veel zout, etc. allemaal erg ongezond voor je konijn!
Als ik een konijn heb dat te dun is, maak ik af en toe een havermoutpapje aan met warm water (nooit met melk!!!) waar ik stukjes wortel en appel in doe.

Succes ermee!
Gr.
Naatje

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:48

Nathachou schreef:
Heeey!
Als je dat hebt gechecked en er is niks aan de hand, zou ik geen brood geven. Daar zitten veels te veel specerijen in, te veel zout, etc. allemaal erg ongezond voor je konijn!

Is dat zo? Ik lees/leer overal dat je dat wel kunt geven, mits niet te veel... Verward

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:51

Konijnen vinden wassen echt niet leuk, ze gaan springen spartelen e.d. Echt alleen wassen dus als hij heel heel vies is. Wat ik op zich raar vind, want konijnen houden zichzelf keurig schoon. Ik hoef mijn konijntje nooit te wassen.. en dat zou hij ook niet toelaten denk ik Nagelbijten / Gniffelen
Hoe komt hij zo dun dan? Geef hem iedere dag een stukje verse groente. Paprika is heel gezond, voor extra vitamines. En iedere dag een stukje hooi en droogvoer. Die van mij eet dat iedere dag en is gezond op gewicht.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:53

Edit; sinds kort heerst een konijnenziekte.. dus inenten is ook niet overbodig. Check ook regelmatig zijn tandjes, of ze niet te lang zijn.. en geef hem voldoende knaagmateriaal (wilgentakjes)

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:27

Als je bekijkt waarop de konijnenvoeding eigenlijk op gebaseerd is, snap je dat brood niet gezond is Knipoog.
De hele konijnenvoeding hebben wij van vroeger overgenomen. Het verschil tussen vroeger en nu is, dat konijnen toen alleen gefokt werden om gegeten te worden. Dus zocht men naar voeding waardoor konijntjes snel dik werden en wat lekker goedkoop was, zonder over de gevolgen hiervan na te denken. Was ook niet nodig, de konijntjes leefden toch hooguit maar 1 jaar. Tegenwoordig weten we veel veel van konijnen en komen er steeds achter, dat de voeding die door de konijnenfokkers aangeraden wordt, helemaal niet zo goed is voor konijnen. Konijnen hebben in hun maag geen enzymen die de granen volledig afbreken, waardoor het allemaal veel langer in de maag blijft. Dit kan wederom tot gas leiden.
Maar goed, hierop baseert dus onze konijnenvoeding. Veel konijnen hebben hierdoor last van diaree, omdat ze de granen niet goed af kunnen breken. Helaas weten maar weinig mensen hier iets over, waardoor nog steeds de verkeerde tips gegeven worden.

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:50

Frusty

Aha. Logisch... Dus het (gemengde) voer - waar ook graan in zit - is helemaal niet goed? Enig idee hoe een goed rantsoen voor een konijn er wel uit ziet dan?

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:53

Theoretisch gezien is al het voer dat voor konijnen verkocht wordt niet goed, aangezien ook gewoon in de pellets graan zit. Een gezond konijn zou het gewoon op hooi en groente moeten kunnen doen (wel wat meer dan alleen een stukje wortel per dag Knipoog en het liefst heel erg gevarieeërd!), de rest is allemaal onnodige prut Lachen ..

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:54

Afgod
Zijn er nog (delen van) groentes die niet goed of giftig zijn?

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:58

ik heb mijn konijn zoon 10 jaar gehad Lachen echt een schatje maar ik heb hem/haar (geen idee wat het was) nog nooit gewassen. en dun werd ze op een gegeven moment ook wel en daarna is ze dood gegaan. maar 10jaar vind ik vrij oud voor een konijn dus ik denk dat ze dunner is geworden door ouderdom en soms ietsjes te weinig eten (na 10jaar vergeet iedereen zijn konijn wel eens eten te geven..). nu niet denken dat ik hem nooit te eten gaf het kwam soms voor Knipoog

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:01

Joh nog nooit over nagedacht! Vork Maar hij vind het droogvoer toch het lekkerst als hij mag kiezen Bloos . Maar dit is dus gewoon een dikmakertje. Geldt dit overigens ook voor cavia's? Die eten echt de oren van mijn hoofd.. Ze piepen zo vaak om eten, en het zijn best dikkertjes haha. Ik geef ze niet meer dan 1 stuk groente, maar best een groot stuk. Het zijn net piranha's in 5 minuten is alles op! En als mijn konijn vol zit, stopt hij ook met eten.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:43

Heey!
Met cavias is het precies hetzelfde Lachen die kunnen eigenlijk ook best op alleen groente leven.
Er is eigenlijk best veel wat je kwa groente kan geven, gewoon wortel, andijvie, witlof, bleekselderij, venkel, appels, klein plakje banaan af en toe (heel klein maar, kan namelijk verstoppingen veroozaken), klein stukje vers (!!! dus niet uit een blik!) ananas of kiwi tegen haarballen en nog veel meer. Die blaadjes van bloemkool (dus niet dat witte spul zelf Tong uitsteken), chinakool, klein beetje sla (niet teveel omdat er teveel natrium of calcium in zit, weet niet meer zeker welke van de twee het was) en nog wel meer koolsoorten. Nu hoor ik al denken van: Nee, mag niet, want kunnen ze gas krijgen! Dit is inderdaad ook zo, als je dit combineert met het droogvoer. Beide dingen verteren heel anders, waardoor ze inderdaad buikpijn kunnen krijgen (zelfde verhaal als bij een hond als je vers en brokken tegelijkertijd geeft). Dus aan de koolsoorten zou ik pas beginnen als je helemaal van de brokken af bent.
De heoveelheid brokken moet je heel langzaam verminderen, en de hoeveelheid groente tegelijkertijd telkens een beetje opvoeren. Doe hier ongeveer 4 a 6 weken over, anders vermageren ze omdat ze opeens iets missen. Je kan dus niet van de ene dag op de andere dag overschakelen.
Nieuwe soorten groenten moet je ook altijd langzaam introduceren (net zoals bij een baby eigenlijk, die moet in het begin ook telkens wennen aan nieuw eten), dus telkens met kleine beetjes beginnen, en deze langzaam opvoeren.

Het is trouwens best logisch dat ze de brokken lekkerder vinden, er worden namelijk allemaal smaakstoffen ingedaan waardoor het aantrekkelijker wordt voor het konijn.

Gr.
Naatje

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:56

Hoi!
Bedankt voor de tips, dan ga ik de brokje langzaam afbouwen. Want ze worden best dik moet ik zeggen. Ze hebben echt al voorkeur voor bepaalde groenten, sommige laten ze gewoon liggen en gaan ze piepen om iets anders. Dus hooi, water en iedere dag een stuk verse groente moet voldoende zijn? Dan ga ik het langzaam afbouwen, ik wil nog lang van mijn kleine vriendjes genieten namelij Knipoog

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:25

Zoals je het beschreef is dat helemaal goed Lachen je moet wel voldoende groente geven, dus niet alleen een plakje wortel per dag, dat is te weinig!
Gr.
Naatje