Kerkuil op de boerderij. Wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ronja

Kerkuil op de boerderij. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 13:03

Gisteravond kreeg ik de schrik van mijn leven toen ik de deur van onze binnenbak opendeed en het licht aanklikte. Een mega-grote vogel vloog erin rond! Toen ik hem beter bekeek zag ik dat het een uil was, lichtbruin met een wit gezicht (kerkuil bleek later uit een boekje) Ik belde met m'n mobiel naar mijn vriend die binnen in huis was dat hij snel moest komen kijken, maar nadat ik ophing zag ik de uil al niet meer. De deur achter mij stond nog open dus waarschijnlijk is hij over mijn hoofd heen naar buiten gevlogen. Kan best, want uilen hoor je niet vliegen.

Nu vroeg ik me af wat ik voor deze uil kan doen? Ik weet dat ze meestal in/rondom gebouwen nestelen, maar in de binnenbak een nest uilen lijkt me niet zo'n goed plan. Het kan ook zijn dat ze in de grote oude schuur nestelen, maar daarvan zijn de deuren ook vaak dicht dus dat lijkt me ook niet ideaal. Misschien kunnen we een nestkast voor hem (of misschien wel hen) ophangen ergens op de boerderij? Zouden er bepaalde nestkasten voor kerkuilen zijn?

Nickeltje

Re: Kerkuil op de boerderij. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:06

Er zijn zeker nestkasten voor kerkuilen te maken. Zelf maken schijnt redelijke makkelijk te zijn als je een beetje handig bent.
Al weet ik niet precies waar je deze info kan vinden.
Google?
Als je niks vind, pm me dan, ik kan je het nummer geven van verschillende roofvogel opvangen, die weten misschien wat je het beste kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:07

Kun je niet naar een natuur/vogel vereniging in de buurt bellen?

Maar misschien was hij maar eenmalig perongeluk binnen gekomen en hoef je niks te doen Lachen

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:10

Misschien kun je op de sites van eigen huis en tuin of zoiets dergelijks wel vinden hoe je zo'n huisje kunt timmeren. Is natuurlijk wel speciaal om een kerkuilnestje te hebben op je boerderij. Succes ermee!

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 13:17

Ik heb net een aantal bouwtekeningen gevonden voor kerkuil-nestkastjes, de één wat duidelijker dan de ander maar ik denk dat we wel wat kunnen fabrieken. Ze zeggen dat oud hout het beste is, dus we sprokkelen wel wat bij elkaar. Hoe ik het bovenin de schuur ga bevestigen is een ander verhaal...

@ RK: we zien hier in de buurt wel vaker uilen (er vloog er ooit één op m'n kop toen ik in het donker door de weien liep... not funny Huilen van het lachen ) dus ik denk wel dat ze hier ergens bivakkeren. Maar omdat we ze normaal alleen 's avonds zagen konden we nooit goed zien wat het was. Nu kon ik hem goed bekijken omdat het licht aan was in de binnenbak, en weet ik dus dat het een kerkuil is Lachen

Onze dichtsbijzijnde buren wonen hier nog niet zo lang; hun huis was eerst ook een oude stal die heel lang leeg heeft gestaan. maar die is nu verbouwd tot woonhuis. Dus stel dat ze daarvandaan komen, dan hebben ze ook wel een nieuw plekkie nodig natuurlijk.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 13:19

Dit is hem trouwens: het spook van de binnenbak Huilen van het lachen

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:21

Haha
bij onze buurman zitten ze ook in de schuur, die heeft er ook een nestkast zitten.

Maar misschien eens bij een vogelvereniging vragen hoe je die het beste kunt maken en waar het beste te plaatsen?

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 13:31

Ik kijk net op de site van de vogelbescherming. Wij zijn daar lid van en kunnen daar eventueel ook een nestkast kopen. Ik zal ook even bellen naar de Kerkuilen Werkgroep Nederland voor tips.

Leuke dingen staan er op die site:
Citaat:
Een plotse schim in de schemer, of een angstaanjagend gekrijs, midden in de nacht... dat is voor velen de eerste ontmoeting met de kerkuil. Deze zeer tot de verbeelding sprekende vogel broedt en jaagt vaak in menselijke omgeving, maar slechts weinigen krijgen hem wat beter te zien.

Ja, dank je de koekoek Huilen van het lachen

Citaat:
Verder is het geregeld onderzoeken van braakballen van belang.

Eeuh, jammie Vork

Citaat:
Beschikt u over een erf? Dan kunt u door het maken van geschikte broedgelegenheid de kerkuil een kans geven. Ruim het erf vooral niet te netjes op; uilen zijn gebaat bij veel muizen, en rommel geeft muizen een kans.

Woehoe eindelijk een goed excuus Haha!

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:50

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 19:17

Heb gemaild naar een vereniging voor bescherming van kerkuilen in Vlaanderen, en ze sturen een foldertje op met wat ik kan doen. Ben benieuwd.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:24

Mooi hè, wij hebben er ook 1 in de nok van de kapschuur. Hij heeft z'n eigen privé ingang en volgens mij vangt ie muizen bij de vleet. De braakballen veeg je zo weg en last hebben we er verder ook niet van.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:25

gaaf zeg!!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:26

Leuk hé. Wij hebben hier heel veel van die uilen . Laatst zatten er 5 naast elkaar op de strrommast in de wei. Overal hoor en zie je ze. Maar waar ze wonen? Ik ben al een half jaar opzoek maar ze willen het me niet laten zien. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:31

Uilen nesten niet zo heel snel, ze moeten het erf al enige tijd kennen, maar dan komen ze vaak meerdere jaren terug Lachen Weet niet hoe lang jullie daar al wonen?

Wij hebben een stel vaste Ransuilen, die beesten zijn zó mooi, met die oortjes. Vooral de jonkies zijn schattig Haha!

En ooit hebben we een sneeuwuil in de schuur gehad. Prachtig dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:35

Wat gaaf! Ben stiekum wel een beetje jaloers hoor zou ook dolgraag een uilenstelletje hier hebben wonen maar helaas geen grote schuur. Ik zal ook eens op de site van vogelbescherming kijken want steenuiltjes zitten hier wel dus wie weet kan ik een stelletje steenuiltjes wel blij maken met een mooie woning Haha!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:40

toen ik nog thuis woonde hadden we daar ook uilen (ouders wonen aan de bosrand). er zat er dan één ergens in het bos, en die ander vond mijn dakkapel (waar ik onder probeerde te slapen) wel een moi plekkie. die beesten riepen de hele nacht naar elkaar, echt een ontzettende herrie. Bloos!
ik heb dat beest wat nare dingen toegewenst als ik weer eens niet kon slapen door dat gekrijs. Bloos maar mooi waren ze wel! Ja

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:48

Gaaf ! Vorig jaar hadden wij op onze stal ook steeds een vliegen, het was wel schrikken de eerste keren dat ie over ons heen vloog 'savonds maar je went er aan Knipoog

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 13:42

Uilen nestelen zich op plaatsen waar veel prooidieren zijn zoals muizen.
Wist je dat een uil eieren legt naar de populatie van b.v. muizen? Weinig muizen: weinig eieren en dus jongen. Haha!

Wij hebben ze al járen op de boerderij.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 00:15

Ja, en dat gaat meestal geloof ik in cyclussen van 3 jaar. Dus goed muizenjaar-minder goed muizenjaar-slecht muizenjaar-goed muizenjaar etc Ja

Ronja, waar woon je? Als het in de omgeving van Zwolle is kan ik je nog wel mensen aanraden die er echt verstand van hebben. Wat gaaf dat je een uil op je erf hebt. Van het voorjaar heb ik nog, tijdens mijn stage, geassisteerd bij het ringen van een paar nesten kerkuilen, onder meer. Zulke mooie beestjes Lovers

Overigens is het nu natuurlijk waarschijnlijk al te laat in het seizoen voor een nestje jongen, maar dat had je zelf vast ook al bedacht. Misschien volgend jaar Knipoog

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 00:20

Jij bedoelt de vogelopvang De Oehoe van Kreeft in Nieuwleusen, of niet.
Hij heeft vorig jaar bij onze buren een uilenkast geplaatst, omdat er een paartje uilen zit.
Uilen waren er niet blij mee, ik geloof dat ze nu bij ons in de bomen zitten.
Althans we zien ze wel eens vliegen als we laat thuiskomen en bij de buren zijn ze niet meer gesignaleerd.

De ransuiltjes zijn toch van die kleintjes?
Die zitten bij ons op de antenne.
Leuk beest, alleen schijt hij er alles onder.
Z'n plaats wordt ook weleens ingenomen door een klein valkje.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 00:20

Nou wij hebben hier dus elk jaar goed muizenjaar...

Buurman met mega kippenschuur die elk jaar leegehaald en schoongemaakt word!
Nou je wilt niet weten hoeveel er dan rondlopen..

we hebben ook een uil gehad.
Alleen heb ik m afgelopen jaar helaas niet meer gezien.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 00:24

Is de Oehoe trouwens de enige uilensoort die letterlijk oehoe zegt?
Dan leeft zo'n dier bij mijn schoonouders in de bosjes.

Tja, en de verjaardagsvisitie inclusief homostel ligt in een deuk bij de grap: "Wat zegt een homo-uil? JOEHOE!!!
Het stel begon zelf over de oehoe-ende uilen buiten, dat is dus een inkoppertje. Vork

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 00:26

tienus63, nee die bedoel ik niet Lachen

ransuilen zijn juist van die grote, die jij bedoelt zijn denk ik steenuiltjes. dat zijn van die 'schattige' kleine Knipoog

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 00:28

Mijn vogelkennis houdt op bij mussen en kraaien, bij wijze van spreken dan.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 00:34

Ah, nou, geeft niks hoor Lachen
Ik vind het al gaaf genoeg dat je uberhaupt uilen ziet. dat gebeurt mij dus bijna nooit hoewel ik van de zomer in de schemering volgens mij een steenuiltje heb zien vliegen. Het kan denk ik weinig anders zijn geweest.