Honden die achter paarden aan gaan, grr..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Honden die achter paarden aan gaan, grr..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 16:30

Wat vind ik het ontzettend irritant als mensen hun honden los hebben lopen (vooral op plekken waar het niet mag, zoals vandaag), en hun hond niet onder controle hebben. Of sterker nog, er niet eens bij in de buurt zijn.

Vandaag waren wij aan het mennen en op een gegeven moment kwamen we aan op een hoofdweg, midden in een dorp. Opeens komt er vanuit het niets een Beagle aanstuiven en die komt blaffend en grommend achter ons paard aan (godzijdank is het paard aan honden gewend). Boos!

Tja wat doe je dan.. Sorry maar wij geven die hond dan een lel met de zweep. Ik ben absoluut tegen het slaan van dieren, maar soms moet je wat. En ik laat mn paard niet zomaar bijten door de eerste de beste hond die iemand (weer eens) niet aangelijnd of (weer eens) niet onder appel heeft staan.

En ik kan er sowieso niet bij dat iemand zo'n hond aan z'n lot overlaat, het beest rent zo de drukke weg op achter ons aan, de kans is groot dat hij wordt aangereden door een auto! Scheve mond

Het lijkt tegenwoordig wel mode te zijn om je hond los te laten lopen op plekken waar het niet mag, of je hond los te hebben lopen op plekken waar het wél mag, maar waar de eigenaar de hond totáál niet onder controle heeft!

Joyckuh

Re: Honden die achter paarden aan gaan, grr..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 17:03

Zo liep er eerst een hond los bij ons in de wei. Ons paard is dol op spelen, en dus ook op spelen met die hond. Jammer genoeg voor de hond waren het voor de hond minder leuke spelletjes, hij werd door de wei heen geslingerd door ons paard (ons paard vind spelen met skippyballen en van die jolly ballen erg leuk!) en heeft dit dus niet overleefd. Eigenaar van de hond was boos op ons, onterecht, dat beest mocht niet in de wei komen. Erg sneu voor de hond, maar voor de eigenaar hopelijk een goede les Ach gut

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 17:19

Tja, kan me voorstellen dat je het vervelend vind, maar voor ons is het ook niet altijd leuk (de mensen die met de honden wandelen) vaak genoeg hoor ik het paard niet aankomen en draaft dan ineens langs mij. Hierdoor kan ik niet optijd mijn honden aanlijnen. Tuurlijk probeer ik ze dan terug te roepen, maar als de amazone vervolgens vrolijk door draaft ziet mijn hond dit als een groot spel. Ja, dan word het voor mij ook lastig.

En ik heb ook liever dat mijn hond een tik van de zweep krijgt dan een trap van een paard. Goed gehandeld!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 17:22

HL; dat vind ik een ander verhaal. Vaak zie je ze van veraf aan komen, ik sta dan vaak stil om te vragen of ze ze willen aanlijnen. Draaf ik ga ik stappen. Galopperen doe ik uberhaupt niet als ik iemand tegenkom.
Maar toen ik voor het eerst met een jonge pony buitenwas en er een bruine labrador op ons afkwam die totaal niet meer naar baasje luisterde en mijn pony volledig over de zeik in zn achteruit joeg

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 17:40

Ja, die mensen vind ik ook vervelend. Onder controle die hond, of aangelijnd. Simpel zou je denken.

Ik ben toentertijd (=toen ik nog actief en veel in het bos reed) vrij goed geworden in het op honden inrijden en/of vliegensvlug van de knol springen en de hond weg te jagen en tegelijkertijd het paard rustig te houden.

En als ik dan de eigenaar van de hond tegenkwam kon die ook nog een fikse preek krijgen. Whoosh!

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 18:27

Als we in de bossen zijn en er komt een paard langs dan doen mijn honden het niet. Maar ze doen het 's ochtends wel met mijn eigen paarden als die de wei in gaan. Getrapt worden helpt niet, de volgende dag doen ze het weer. Er is maar een manier die helpt: de zweep erover. Klinkt banketstaaf maar het is niet anders

En ik vind het niet onterecht als een ruiter met de zweep naar de hond slaat als die hun aanblaft. Honden hebben dat niet te doen, het is ook gevaarlijk voor ze.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 18:36

Inderdaad, je zweep erover Whoosh!

Mijn voormalig pony'tje (normaal nogal een hittepetit wat honden betreft) kwam samen met mij zo'n groot exemplaar a la Duitse herder tegen na een lange buitenrit. Ik bereidde mij al voor op het ergste, enkeltje naastliggende Amstel (rivier) voor mijzelf Tong uitsteken Gelukkig voor mij was ze te moe om te reageren en liep droog langs het blaffende en springende gevaarte heen. Hij had geen kwaad in de zin, maar was wel vervelend enthousiast.... en ook geen eigenaar in de buurt Rolleyes

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 18:43

Mijn hond, blaft alleen naar paarden in de wei, als ik die wel aandacht geef maar mijn hond niet Clown . Paarden die langs komen, rent hij iig niet naartoe en blijft gewoon stilstaan waardoor ik hem weer kan pakken en aanlijnen..

Verder heeft m'n paard ook geen hekel aan honden (zie ava Haha! ). Maar dat krijg je als ze op een hondekennel staat Tong uitsteken

Maar ik vind wel dat als paarden in de bossen (buitenritten dus) mogen komen, dat honden net zo goed los mogen, maar er zijn uiteraard uitzonderingen. Maar ze moeten gewoon bij mensen blijven..
Als ik een hond zonder dat iemand er bij is aan zie komen, stap ik even af. En meestal komt de eigenaar dan vanzelf Knipoog Zoniet dan loopt ik langs de hond af, en ga ik weer verder met rijden Vork

Maar het voorbeeld (ergens in het dorp) vind ik zeer zeker dat de hond gewoon achter een hek of op z'n erf moet blijven!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:52

tamorka schreef:
Als we in de bossen zijn en er komt een paard langs dan doen mijn honden het niet. Maar ze doen het 's ochtends wel met mijn eigen paarden als die de wei in gaan. Getrapt worden helpt niet, de volgende dag doen ze het weer. Er is maar een manier die helpt: de zweep erover. Klinkt banketstaaf maar het is niet anders

En ik vind het niet onterecht als een ruiter met de zweep naar de hond slaat als die hun aanblaft. Honden hebben dat niet te doen, het is ook gevaarlijk voor ze.

Makkelijk he? Zo'n zweep. Je weet dat je honden het doen. Waarom laat je ze er dan nog bij? Lips are sealed

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:57

mijn hond is paarden gewend en blaft ook niet op
alleen als hun wei doorcrossen wil hij wel eens achteraan rennen, maar hoef maar te fluiten en die komt terug

gelukkig zijn mn paarden aan honden gewend en schrikken ze er niet heel snel van

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:01

onze hond is ook wel eens met een paard meegelopen Clown
hij vind ze hartstikke leuk en ja hij stuift er ook op af inclusief blaffen en uitdagen tot een spelletje Clown
los lopen doet ie altijd...op ons erf en tsjah als ie er dan per ongeluk een keer vandoor gaat ben ik blij dat er ook mensen zijn die er niet meteen met de zweep overheen gaan Haha!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:31

Rianneke schreef:
onze hond is ook wel eens met een paard meegelopen Clown
hij vind ze hartstikke leuk en ja hij stuift er ook op af inclusief blaffen en uitdagen tot een spelletje Clown
los lopen doet ie altijd...op ons erf en tsjah als ie er dan per ongeluk een keer vandoor gaat ben ik blij dat er ook mensen zijn die er niet meteen met de zweep overheen gaan Haha!

Tsja... Jij bent dus een van die eigenaren, die hondeneigenaren een slechte naam geeft.
Want als jouw hond weer eens wegrent en een paard tegenkomt dat doodsbang is voor honden, ben jij wel degene die verantwoordelijk wordt gehouden als degene die van het paard pleurt haar been breekt, of als het paard zichzelf in de stress zodanig verwondt dat hij moet worden afgemaakt. Jij bent tenslotte degene die zijn verantwoordelijkheid niet neemt en zijn hond niet bij zich houdt.
En door jou zullen hondeneigenaren een slechte naam houden/krijgen. Zwaar vervelend voor de wel verantwoordelijke hondeneigenaren.

Vooral het vetgedrukte stukje... zo ziet een paard dat dus écht niet. Een paard zal dat als zeer bedreigend zien.
Om het dan nog maar niet te hebben over de paarden die meteen reageren en een flinke knal uitdelen met een voor of achterbeen, zwaai dan maar met je handje; 'Dag hondje'. Jouw hond loopt dus ook een flink risico.

Ben het overigens wel met je eens dat die zweep niet nodig is. Ik heb hem zelf nog nooit op een hond hoeven gebruiken, mijn manier van groot maken en flink schreeuwen, of op de hond afrijden was doorgaans afdoende. Maar als ik een honds leven kan redden door hem zelf die knal te geven, in plaats van het paard dat te laten doen, dan zal ik hem wel die knal geven. Maar liever niet.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:39

ik heb ook wel eens in een situatie gezeten, op een paard , in t nauw gedreven door een ( kleine) hond..dat beest ging ontzettend tekeer...en t paard dat ik bereed volledig in paniek..
helaas was de enige uitweg LANGS de hond..
( uiteindelijk zijn we dwars door een ontzettend dichtbegroeid stuk bos heen gedenderd, want er was ook geen eigenaar te bekennen en t arme paard hield t niet meer).

maar onze eigen hond heeft in haar jeugd wel eens met paarden op t strand gespeeld. (lees: wij waren te laat met vast maken, amazone kwam voorbij gereden en begon onze hond, die eerst geen intresse had, uit te dagen, wat eindigde in een spelletje heen en weer crossen)..

sindsdien houden wij onze honden gewoon altijd vast als er paarden langs komen..want wij hadden haar dit spel nooit mogen laten spelen..want natuurlijk vinden andere ruiters dit niet echt geweldig..

(al gaat t ook prima als ze gewoon los zijn hoor, en een paard tegen komen..maar als t ffe kan nemen we uit voorzorgsmaatregelen gewoon even de riem erbij)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:44

assie schreef:
Tsja... Jij bent dus een van die eigenaren, die hondeneigenaren een slechte naam geeft.
Want als jouw hond weer eens wegrent en een paard tegenkomt dat doodsbang is voor honden, ben jij wel degene die verantwoordelijk wordt gehouden als degene die van het paard pleurt haar been breekt, of als het paard zichzelf in de stress zodanig verwondt dat hij moet worden afgemaakt.

slechte naam? omdat onze hond graag met paarden speelt en toevallig een keer de straat op schoot? Clown
sorry maar als een paard daar al niet tegen kan kun je beter niet gaan buitenrijden! kijk het is anders als ze echt aanvallen en der op los blaffen en grommen maar ons hondje blaft 2 keer en loopt gewoon met het paard mee Haha! en dat doet ie ook niet zonder reden want hij loopt pas met iets mee als het net op ons erf is geweest en hij gewoon kan meelopen Knipoog

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:50

zoo hadden een vriendin en ik dat ook ene keertje gingen een buitenrit maken, komt er een vrouw langs met een herdershond had die hond gewoon letterlijk in de staart vn het paard hangen de vrouw zij er niks van paard gaf een schop achteruit en toen zij die vrouw er pas wat vn, werd ze ook nog beetje kwaat op ons vn oeii als die trap raak was enzo ; ik ook zo njaa dat was dan heel jammer geweest moet u, u hond maar aangelijnd houden ... liep ze beledigt door Tong uitsteken

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:51

hier in het bos is het losloopgebied op het ruiterpad(lekker slim bedacht) altijd benarder ik ze in stap. als het zon uitdager is gewoon rustig drafje opaf rijden dan weten ze vaak neit waar ze het zoeken moeten(weet veel af van hondengedrag) paar maanden geleden beet er ook 1 bij mn jonge paard in zn benen hij wou trappen mar hield zn voetjes bij hem dus eindigde n een klein bokje die eigenaar heeft het wel te horen gekregen als het raak was wa het zn eigen schuld geweest.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:58

onze hond komt echt niet bij paardenbenen in de buurt... die zoekt echt contact met de ogen van het paard Haha!
maar goed onze hond is al vanaf kleins af aan opgevoed met paarden dus die weet wel wat ie kan maken en niet kan maken...

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:05

Rianneke schreef:
onze hond komt echt niet bij paardenbenen in de buurt... die zoekt echt contact met de ogen van het paard Haha!

Hartstikke bedreigend voor het paard, dat recht in de ogen kijken.

Rianneke schreef:
maar goed onze hond is al vanaf kleins af aan opgevoed met paarden dus die weet wel wat ie kan maken en niet kan maken...

Dat weet dat paard niet. En de ruiter ook niet.
Zeker niet als er geen baas te bekennen is....

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:34

MIjn hond loopt ook altijd los mee met de buitenritten.. Mijn paard doet gewoon echt niks en mijn hond komt niet dicht in de buurt.. Nooit niet..Daarbij luistert hij perfect..

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:41

Rianneke schreef:

Jouw hond weet wat hij kan maken bij paarden die hij kent..... Bij mijn paard zou je dan bijvoorbeeld een probleem hebben. Die is namelijk aan de achterkant totaal niet gevaarlijk, maar wel aan de voorkant.
Een hond achter hem kan hem niet interesseren, ik heb het weleens meegemaakt dat tijdens het longeren een Jack frutsel de bak in rende en vol enthousiasme in zijn staart ging hangen, Jordy stond keurig stil en ik kon het nog steeds grommende hondje uit zijn staart plukken (wilde nog niet loslaten ook).
Maar aan de voorkant heeft hij meer problemen met honden, hij is meerdere keren door een hond flink in zijn neus gebeten, en tegenwoordig gaat hij in de aanval als er een hond voor hem staat of ter hoogte van zijn voorkant komt. Hij bijt (en kreeg het voor elkaar een labrador van de grond te tillen met zijn tanden) en kapt met zijn voorbenen. Iets wat een hond juist ook als spel ziet maar levensgevaarlijk is.

Bovendien, jij kan wel beweren dat jouw hond weet wat hij doet, maar wat nou als hij een paard treft wat doodsbang is voor honden? Geloof mij maar dat juist als jouw hond wil spelen en het paard gaat aan de kletter dat jouw hond er achteraan gaat met alle gevolgen van dien. Een hond begrijpt namelijk geen hout van paardengedrag.

De stomste opmerking die ik ooit gehoord heb is trouwens van de eigenaren van 2 enorme doggen die ineens de bosjes uit kwamen stormen al blaffend, mijn paard schrok maar deed verder niks, het paard van mijn mederuiter hing zowat bovenin een boom en probeerde uit alle macht weg te komen. En wat hoor je? `Geen zorgen hoor, ze zijn paarden gewend` Koe En bedankt.....

Ik heb zelf ook 3 honden, 1 daarvan daar durf ik mijn handen voor in het vuur te steken dat hij er niet naartoe gaat, paarden interesseren hem namelijk helemaal niks. Toch roep ik hem altijd bij me als ik ruiters of wat dan ook aan zie komen en lijn hem aan, voor die mensen ook een prettiger idee. De andere 2 luisteren wel als ik ze roep, maar ik vertrouw er niet op dat ze niet naar paarden/mensen/andere honden toe gaan in eerste instantie. Die gaan dus ook of niet los, of in een gebied waar ik zeker weet dat er niks anders komt.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:13

Sophie2 schreef:
MIjn hond loopt ook altijd los mee met de buitenritten.. Mijn paard doet gewoon echt niks en mijn hond komt niet dicht in de buurt.. Nooit niet..Daarbij luistert hij perfect..

Dat is iets anders dan je hond zomaar op vreemde paarden af laten rennen. 'want hij wil alleen maar spelen'.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:37

assie schreef:
Hartstikke bedreigend voor het paard, dat recht in de ogen kijken.

hij blijft ze heus niet recht aankijken hoor... hij zoekt alleen ff contact Knipoog

Rianneke schreef:

Dat weet dat paard niet. En de ruiter ook niet.
Zeker niet als er geen baas te bekennen is....[/quote]
iedereen die hier voorbij komt kent onze hond Clown en de mensen die hier langskomen hebben heeeele makke paarden anders rij je hier niet Knipoog
Supertje schreef:
Jouw hond weet wat hij kan maken bij paarden die hij kent.....

er lopen hier geregeld andere vreemde paarden voor hem en toch weet hij precies wat wel door de beugel kan... hij blijft op 3 meter afstand ofzo en alleen bij shetjes durft ie dichterbij te komen! alleen als een paard meespeelt durft ie dichterbij te komen want tsjah mijn paard maait er ook rustig op los hoor met haar voorbenen als ze geen zin heeft... en de kwpnér die hier sinds een maandje loopt jaagd em uit de wei...dus hij let heus wel op!
Supertje schreef:
Bovendien, jij kan wel beweren dat jouw hond weet wat hij doet, maar wat nou als hij een paard treft wat doodsbang is voor honden? Geloof mij maar dat juist als jouw hond wil spelen en het paard gaat aan de kletter dat jouw hond er achteraan gaat met alle gevolgen van dien. Een hond begrijpt namelijk geen hout van paardengedrag.

hoe weet je nou wat onze hond doet? Clown onze hond snapt heel veel van paardengedrag volgens mij
zo blijft hij op afstand en komt alleen aan de voorkant en zoekt contact... als een paard zijn oren naar achter legt loopt ie al weg! alleen als een paard ook contact zoekt gaat ie verder en loopt mee...

maar ik vind het wel heel knap dat je al zoveel over mijn hond weet Clown

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:43

bij ons verderop hebben ze 2 honden. 1 groenedaler en 1 schapenherder. die groenedaler heeft al ooit een trap gehad van het paard. loopt gewoon buiten zijn terein te bijten en eigenaars doen niks. de andere schapenherder die loopt voor hun hek en mag op straat. ik wist dat die eerst niks deed. maar laats kom ik langs met het paard gewandeld ( heb àltijd een zweep bij om die reden) en die hond haalt ineens bijten uit naar mijn been. sorry hoor maar die hond heeft een flinke lel gehad. en de eigenaar was boos op mij omdat ik de hond sloeg. ja hallo? waar zijn we mee bezig, hou ten 1e die hond op eigen terrein en zorg ten 2e dat ie niet zomaar mensen aanvalt.
die hond zal zo snel niet meer bijten hoop ik voor hem want ik hou de zweep vast. voor hetzelfde geld liep er een kind van 4 en die word flink toegetakeld. de eigenaars doen niks. de groenedaler heeft al 4x gebeten naar iemand. nog 1x en de politie word erbij gehaald. een waakhond oke. dat vind ik kunnen. dat ie bijt niet. voor vreemden die 's nachts komen snap ik ook wel. maar niet buiten zijn terrein ( dwz grasveld aan de overkant van de weg) dat gaat mij te ver.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:52

bijten vind ik echt anders worden!!
als onze hond 1 keer bijt tuig ik em zelf ook af bij wijze van Bloos
onze hond mag ook niet van het terrein af, maar zo 1 keer per jaar probeert ie het een keer... word afgestraft en dan is het goed. maar als ej als eigenaar je hond gewoon maar een beetje laat lopen dat vind ik ook niks!

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:54

Ik doe mijn hond gewoon vast als ik een paard tegenkom. Dat doe ik trouwens ook als ik bijvoorbeeld een rolstoel tegenkom. Ik vind het heerlijk om met de hond in het bos te lopen, maar wil niet dat anderen last hebben van mijn hond. Het is een kleine moeite om rekening te houden met anderen. En het blijven dieren, en dieren kunnen overwacht reageren.