Hond vind zn plaats eng!! Help!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamara_85

Hond vind zn plaats eng!! Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 11:00

Ik zal het proberen een beetje duidelijk uit te leggen.
We hebben een jack Russell van 2,5 jaar. Vanaf het begin dat we heb hadden, zat ie altijd in zn bench. Nu heeft me zus een puppy gekregen, en wilde graag die bench hebben, omdat wij dat ding toch graag uit huis wilde hebben, omdat ie nou niet zo gezellig stond in de huiskamer.

Hij heeft nu dus een soort bankje gekegen, met een lekker dik kussen. In t begin viel t wel mee, hoe bang die er van was (het is sowieso al een onwijze muts met nieuwe dingen). Maar hij moet dus voor de nacht vast aan zn bankje, omdat ie anders op de bank gaat liggen wat ie dus niet mag. Nu heeft ie zich afgelopen nacht bijna opgehangen, omdat ie niet op zn plaats wilde zitten/liggen, omdat ie dat ding gewoon doodeng vind.
Ik probeer Baloe overdag wel zo veel mogelijk erop te laten, en als Baloe er dan op zit beloon ik hem heel uitgebreid, en mag die er weer af, maar snachts vind ie dat ding gewoon eng.
Hoe kan ik hem het beste van zijn angst afhelpen, ga niet weer die bench terug halen, want heb niet voor niks dat ding de deur uit gedaan Knipoog

Alvast bedankt voor de tips.

Gr Tamara

tamorka

Re: Hond vind zn plaats eng!! Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:33

Ik ben bang dat je iets anders zult moeten bedenken. Misschien ander kussen erin, of alleen kussen en zonder bankje?

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:35

Waat gaat je hond overdag graag liggen?
Dan kan je 'm het beste s nachts ook daar laten liggen.
Probber het kussen is apart van het bankje te leggen en kijk of je hond er dan opgaat.

Mistiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:37

Misschien het bankje op een andere plaast zetten?

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:39

het oude dekentje (wat hij in de benche had )
dat op zijn nieuwe plekje leggen,misschien helpt dat.
en nooit vast binden.
heb het 1 keer bij kennis gezien die hond had zichzelf echt op gehangen

tamara_85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 11:52

Hij heeft snachts een tuigje om, dus geen halsband, dus echt ophangen kan die zichzelf niet, omdat het op zn borst drukt, en niet op zijn keel.
We hebben nu het kussen weg gehaald en zn oude dekentje, want nog naar hem zelf ruikt op het bankje gelegd, en hij vind t al wat minder eng, hij zit iig niet meer te trillen en heeft ook geen hangoren, dus we gaan dit even proberen vannacht.
Bedankt voor alle tips.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 11:57

aan het tuigje zit toch ook de lijn waar je hem mee vast zet
pas maar goed op je vergeeft het je eigen nooit als het wel gebeurt.
geef hem ook wat lekker op zijn plekje en misschien ok wel zijn eten als dat kan .
hoop voor je dat hij snel went

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 12:17

Bench moet het huis uit want ja dat staat niet zo gezellig in de huiskamer en een bank met hondeharen ook niet.

Weet je wat dan bind je je hond toch gewoon met een kort touwtje en een tuigje vast. Gestoord

Hoe haal je het uberhaupt in je hoofd om dat te doen. Zo'n hond heeft zo geen enkele bewegingsvrijheid.

Wij hebben vroeger altijd honden gehad en die hoefden nooit in een bench. Als je ze genoeg aandacht en beweging geeft dan slopen ze namelijk niets. Honden kun je ook gewoon leren dat ze niet op de bank mogen.

Zolang hij dat nog niet snapt kun je ook een stapel boeken of andere voorwerpen op de bank leggen
voor je gaat slapen. Ligt niet zo comfortabel en gaat hij er ook niet meer op maar kan hij tenminste wel vrij bewegen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 13:37

Aluminiumfolie op de bank leggen en barricaderen met wat stoelen. En die hond loslaten 's nachts.
Aan het tuigje kan ie zich misschien niet ophangen, wel met de lijn waarmee hij vast zit. Die kan zich namelijk om zijn nek wikkelen en met wat beter ruk en sjorwerk als hij in paniek is, kan het zó gedaan zijn.
Niet meer vastbinden dus!

En verder trainen. Véél belonen. En vooral niet dwingen. En niet te veel trainen. Beter 5 keer 5 minuutjes dan 1 keer een half uur.

Misschien ook een optie om een kussen voor hem te kopen, in plaats van zo'n bank. Of een ordinaire simpele mand. Zo'n hardplastic ding. Dekentje erin en ik ken eigenlijk niet één hond die daar niet lekker in slaapt.

Luilak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 14:31

Je kan de bank bedekken met een kleed, en dat hij dan op dat kleed mag liggen. Dat is toch niet zo'n probleem? overdag kan je hem ook leren dat hij alleen op dat kleed mag liggen als hij op de bank wil, ligt er geen kleed: dan niet op de bank. Heel simpel aan te leren, en probleem opgelost. Soms moet je gewoon een beetje simpel denken.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 14:40

Luilak schreef:
Je kan de bank bedekken met een kleed, en dat hij dan op dat kleed mag liggen. Dat is toch niet zo'n probleem? overdag kan je hem ook leren dat hij alleen op dat kleed mag liggen als hij op de bank wil, ligt er geen kleed: dan niet op de bank. Heel simpel aan te leren, en probleem opgelost. Soms moet je gewoon een beetje simpel denken.

Nou... mijn slimme hond trekt zich daar niets van aan hoor Knipoog Die gaat gewoon op de bank als er verder niemand thuis is en hij daar de kans toe krijgt. Kleedje of geen kleedje. Dat werkt dus niet bij iedere hond.
Wij hebben het opgelost door hem niet in de kamer te laten als wij weg zijn. Hij heeft wel de hele bovenverdieping, keuken en gang tot zijn beschikking, en gaat dus prinsheerlijk op het logeerbed liggen, wat ook mag. Knipoog

Simpel denken werkt dus niet altijd, als de hond slim is.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 14:46

Allereerst; vergeet dat bankje maar. Deze ervaring is waarschijnlijk traumatisch geweest en hij zal er vast nooit meer lekker willen gaan liggen...

Tweede; BIND NOOIT EEN HOND VAST ZONDER TOEZICHT. Een hele nacht alleen vastgebonden??? Hoe bedenken jullie het... ik zou het nooit in mijn hoofd hebben gehaald. Ook niet in een tuigje. LEVENSGEVAARLIJK!!

Drie: Als de hond niet op de bank mag, is aluminiumfolie inderdaad een goed idee.

Waarom mag de hond trouwens niet op de bank? Als het nl. puur gaat om vies maken of beschadiging, dan is een grandfoular een goede uitkomst. Als het vanwege opvoeding niet mag, is het zaak om het liggen op de bank onaantrekkelijk te maken. Zie punt drie. Of hem, zoals Assie zegt, geen kans te bieden door hem bv. in een andere kamer te laten slapen, ergens waar hij weinig kwaad kan.

Luilak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 15:12

assie schreef:
Luilak schreef:

Nou... mijn slimme hond trekt zich daar niets van aan hoor Knipoog Die gaat gewoon op de bank als er verder niemand thuis is en hij daar de kans toe krijgt. Kleedje of geen kleedje. Dat werkt dus niet bij iedere hond.
Wij hebben het opgelost door hem niet in de kamer te laten als wij weg zijn. Hij heeft wel de hele bovenverdieping, keuken en gang tot zijn beschikking, en gaat dus prinsheerlijk op het logeerbed liggen, wat ook mag. Knipoog

Simpel denken werkt dus niet altijd, als de hond slim is.

Dan leg je toch gewoon het kleed op de bank als je weg gaat? Ik zie het probleem niet zo Clown Je moet problemen niet gaan opzoeken, en ongehoorzaamheid niet in de hand werken.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 15:40

Dan leer je hem dus niets aan Knipoog Zoals jij in je eerste berichtje wel zei.

Zou je het hem daadwerkelijk geleerd hebben, dat kleedje op de bank = hond op de bank en anders niet betekent, dan zou hij bij jouw afwezigheid op het kleedje op de grond gaan liggen en niet op de bank.
Dat is echter niet zo Knipoog

Ben het verder met je eens, ongehoorzaamheid moet je niet in de hand werken. En dat doe ik dus ook niet.

Luilak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 15:44

Als het hondje zich fijn voelt op de bank, waarom hem dan tegen zijn zin ergens anders laten liggen?

En je leert hem wel degelijk iets, maar honden zijn slim. Zolang jij erbij bent zullen ze niet op de bank gaan. Zelfde als voedsel stelen? Zullen ze niet doen waar jij bij bent, maar dat doen ze als je even weg bent. Dus gewoon zorgen dat het niet voorkomt door het te voorkomen. Dus in dit geval, een dekentje op de bank leggen. Iedereen tevreden.

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 15:50

Allereerst; Laat die hond los, levensgevaarlijk om een hond zonder toezicht vast te binden!!!! En dus ook niet meer doen als hij eraan gewend is!!!!!

Daarnaast, koop iets anders is mijn ervaring. Eén van de honden bij wie ik dit ervaren heb weigerde in een plastic, ovale mand te liggen met een kussen erin. Hij liep er met een grote boog omheen. Nu heeft hij een grotere, vierkante, leren mand met dekentje erin, en het is zijn favoriete plaats!!!

Maar nogmaals; laat die hond los!!!!

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 15:52

Allereerst; Laat die hond los, levensgevaarlijk om een hond zonder toezicht vast te binden!!!! En dus ook niet meer doen als hij eraan gewend is!!!!!

Daarnaast, koop iets anders is mijn ervaring. Eén van de honden bij wie ik dit ervaren heb weigerde in een plastic, ovale mand te liggen met een kussen erin. Hij liep er met een grote boog omheen. Nu heeft hij een grotere, vierkante, leren mand met dekentje erin, en het is zijn favoriete plaats!!!

Maar nogmaals; laat die hond los!!!!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 15:52

Ok, ik formuleer het verkeerd.
Je leert de hond niet dat hij niet op de bank mag. Hij leert alleen dat hij in jouw aanwezigheid zonder dat kleedje niet op de bank mag.

Honden zijn opportunisten.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 16:25

de bench terug halen. dat is 2,5 jaar zijn fijna vertrouwde plekje geweest. maar omdat jullie het niet mooi vinden halen jullie de bench weg zonder aan het dier te denken

tamara_85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 19:02

miekelover schreef:
de bench terug halen. dat is 2,5 jaar zijn fijna vertrouwde plekje geweest. maar omdat jullie het niet mooi vinden halen jullie de bench weg zonder aan het dier te denken

Als je goed leest heeft mijn zus die bench voor haar hond. Dus terug halen gaat hem niet worden.
Hij vind zn plaats al minder eng, sinds we vanmorgen het kussen ervanaf hebben gehaald, en ze vertrouwde kleedje voor in de plaats hebben gelegd. We zullen hem niet meer vastbinden. Slopen en dat soort dingen doet ie niet. Overdag ligt ie wel op de bank, maar we willen hem leren dat ie eigenlijk op zn plaats hoort. Ik weet dat we daar eigenlijk al gelijk mee hadden moeten beginnen, maar daar is het nu te laat voor. Dan ga ik voor vannacht maar alminium folie proberen zodat ie niet op de bank gaat liggen.

Bedankt nogmaals voor de tips, t is voor mij ook me eerste hond, en probeer hem zo goed mogelijk te trainen, buiten luisterd die dan ook opperbest, alleen moet ie binnen nog leren om wat beter te luisten. Knipoog

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:12

Als het je eerste hond is, ga er dan maar mee op cursus. Niet voor die hond, maar voor jou.
Daar leren jullie beiden veel van. Maar jij het meest.

Succes ermee.

tamara_85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 21:35

Ik heb een cursus met hem gevolgd. Is wel al een tijdje geleden, maar heb daar heel wat van opgestoken. Toendertijd luisterde die voor geen meter. Nu kan die buiten loslopen, en luisterd ook als ik hem bij me roep, en als ie naast me moet blijven ed.

Net een lichtpuntje Haha! Hij ging zomaar uit zichzelf op zn plaats liggen. Ik denk dus dat ie gewoon bang was van t kussen. Die hebben we ook weggehaald en zn vertrouwde kleedje voor in de plaats gelegd. Voel me er al een stuk beter bij dat ie het iig niet meer eng vind Haha!

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:21

Tsja, het is lastiger om een hond iets af te leren dan hem iets aan te leren.
Ik zou zijn bedje leuk voor hem maken, speeltje erbij, eventueel tijdelijk voeren op die plek (doe je met pups ook om ze aan een bench te laten wennen).
Wat betreft de bank moet je echt bedenken, het mag altijd wel of nooit. Overdag wel en 's nachts niet gaat echt niet werken. Of nu heel duidelijk zijn dat het overdag ook niet mag, of je eigen grenzen bijstellen en bedenken dat de hond dan toch maar op de bank mag liggen. Dan kun je hem wel aanleren dat het een bepaalde hoek is en daar zijn kleedje neerleggen.

Het vastbinden vind ik nog niet zo'n heel overkomelijk probleem als hij het maar gewend zou zijn. Zat honden die regelmatig vastliggen (op de camping, op het erf, in de tuin) maar die zijn er wel aan gewend en weten tot hoe ver hun lijn reikt.
Een hond zomaar 's nachts aan zijn enge bankje vastbinden en maar zien wat er gebeurt is natuurlijk vragen om problemen.

tamara_85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 12:37

Hij vind zn bankje al niet meer eng als je de rest ook had gelezen. En hij ligt ook al niet meer vast. Dus misschien is het een idee om vervolgens eerst te lezen wat er geschreven staat. En hij is gewoon op zn plaats blijven liggen, heb allemaal spullen op de bank gelegd, dus daar kon die niet op.
Dus denk dat het helemaal goed gaat komen Haha!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:32

tamara_85 schreef:
miekelover schreef:

Als je goed leest heeft mijn zus die bench voor haar hond. Dus terug halen gaat hem niet worden.

Miekelover kan vast wel lezen maar je zus had natuurlijk ook gewoon zelf een bench kunnen kopen zodat jouw hond op zijn vertrouwde plek kan blijven liggen. En je kan natuurlijk ook altijd nog zelf een soortgelijke bench kopen als je hem niet terug wil vragen van je zus.

Ik ben in principe tegen benches. Behalve als die gewoon open blijft staan en je hond er dus zelf voor kan kiezen of hij er wel of niet in wil liggen.

Het argument de bench is naar mijn zus want die had hem nodig is natuurlijk een onzin argument.