Baby Duif gevonden, help!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Baby Duif gevonden, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 11:40

Ook heb ik heb een babybeest gevonden, ditkeer een duif van tussen de 10 en 14 dagen. We hebben inmiddels op advies van een duivenhouder duivenvoer gekocht en gaan hem nu proberen zelf te leren drinken. Hij is hartstikke actief, loopt in de rondte, maakt afentoe wat geluid.

Iemand hier al ervaringen mee gehad?

ibikus

Re: Baby Duif gevonden, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:46

Toevallig heb ik er dit jaar ook eentje met de hand groot gebracht Ja
Ik maakte een papje van geklutst ei, duivenvoer en brood/beschuit/kracker (om het smeuig te maken).

Van de week heb ik hem bij de vogelopvang afgegeven, hij was al een paar weken volwassen maar was nog veels te tam om weer uit te zetten, nu kan hij wat verwilderen.
Bij de opvang vertelde ze mij dat zij de jonge duiven (ontdooide) diepvrieserwten geven.

Veel succes ermee, maar mocht het niet helemaal soepel verlopen, geef hem dan liever af aan de pro's bij de vogelopvang Ja

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 11:56

Ja als het niet lukt gaat hij naar een vriendin van mij, haar vader houd duiven en bood het meteen al aan. Alleen kan hij hem morgen pas ophalen dus hij blijft zowiezo even hier.

We proberen hem nu iig zelf te laten drinken, en hebben ook duivenvoer, geweekt brood als papje voor hem staan. Alleen snapt de kleine Kip (zo hebben we hem even gedoopt) dat hij zijn snaveltje open moet doen). Om het kwartier proberen we het, en als er geen vooruitgang inzit of dat we achteruitgang zien dan doen we hem vandaag nog naar een opvang.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:59

Oh maar die gaat de eerste weken nog niet zelf eten hoor
Je moet het in een zakje doen, in de muis van je hand houden, dit boven zijn hoofd houden, zijn snavel er in stoppen , zo lijkt het een beetje op hoe hij het in de natuur ook van zijn moeder krijgt.
Eventueel kan je zijn snaveltje openhouden en zo brokjes achter op zijn tongetje duwen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 12:01

Dat is misschien wel een idee! Eh, vanaf 2 weken kunnen ze "zelf" leren eten, lees is nu net op verschillende duivensites. Ga zo even dat zakje proberen met een papje, en kijken hoe dat uitpakt! Bedankt voor de tip!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 12:11

Waaaaaaaaaah, hij eet wat korreltjes *LOL* !!!!!!

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:13

Wat goed!
Succes!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:39

Ik kan je alleen maar aanraden de Duif zo snel mogelijk naar iemand te doen die er echt verstand van heeft. Heb zelf een 14 dagen oude Duif verzorgt samen met een Dierenarts die er echt verstand van heeft maar zelfs dat is niet gelukt.
Je moet ze echt voeren en water geven via een spuit. Zelfstandig eten en drinken doen ze nog niet. Ook even bij de dierenarts wat vitaminen en dergelijke halen. Die van mij heeft dat destijds te laat gekregen want door vitaminen te korten kon ze haar poten niet goed bewegen en vliegen ook niet ging en hebben we haar uit het leiden verlost.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 22:19

Inmiddels zijn we een tijd verder en met Kip gaat het erg goed Lachen

Hij eet inmidels zelfstandig (!!!) geweekte granen, geweekt brood en krijgt zo voldoende vocht en eten binnen. Rond 13:00 hebben we even contact gehad met de vogelopvang, en hem voeren met een spuitje is uit den boze, je spuit het dan rechtstreeks zijn luchtpijp in en dan is het einde verhaal. Je kunt hem alleen zo voeren als er een slangetje aanzit die je meteen zijn krop in doet.

Dus al met al gaat het goed, hij slaapt nu in het stro, in een handdoekje. Straks als ik ga slapen neem ik hem mee naar boven met een warme kruik in het stro, en zodra en morgenochtend iemand op is gaat de warmtelamp weer aan. Ik hou hem vannacht wel in de gaten, want hij staat toch naast me.

Hij poept,eet,wandelt, maakt veel geluid als ie wat wil, dus tot nu toe ben ik erg te vreden Lachen Ik ben nog niet aan het juichen, maar voor dit kleintje ziet het er nog best goed uit!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 00:45

Mooi dat hij het zo goed doet!

Duifjes zijn een van de makkelijkste vogeltjes om op te voeden gelukkig. Inderdaad niet met de spuit voeren, dat geldt overigens voor de meeste vogels Knipoog .
De makkelijkste manier van handmatig voeren is trouwens om een 'O' te maken door je duim en wijsvinger tegen elkaar te zetten en deze dan over het hoofdje van de duif te schuiven, tot je zeg maar zijn ogen bedekt. Daarmee boots je ook de ouders een beetje na. Vaak zal duifjelief dan al vanzelf het bekje opendoen en kun je zo het prakje naar binnenschuiven.

Ik maak zelf altijd een prakje van wat water, batterijkorrel (legkorrel voor kippen), wat erwtjes, maiskorrels en duivenvoer. Dat is vaak een ideale substantie om direct naar binnen te schuiven. En doordat ik batterijkorrel en duivenvoer gebruik krijgen ze eigenlijk ook altijd alle nodige vitaminen e.d binnen. Dat zit namelijk in dat voer.
Het enige vervelende is wel dat het zurig ruikt Misselijk

Ik heb al tijden geen vogels meer opgevangen, maar van mijn 12e tot 16e heb ik toch wel een stuk of 30 duifjes, 15 merels, 5 musjes, 2 kauwtjes, 1 vlaamse gaai en 6 zwaluwen meegekregen van de kinderboerderij (niet tegelijkertijd Knipoog ) om (parttime) op te voeden. Daarna werden ze gewoon weer teruggebracht naar de kinderboerderij en daar losgelaten.
Er zijn er 3 doodgegaan, maar die waren al erg verzwakt toen ik ze kreeg. De rest heeft het gelukkig allemaal gered.

Dus ik hoop dat Kip bij dat deel gaat horen en het gaat halen Knipoog

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 11:42

Super Assie, aan jouw positieve ervaringen heb ik echt wat!

Kip is prima de nacht doorgekomen, rond een uur of 23:00 heb ik een kruik voor hem gemaakt, kooi naar boven verhuisd, op een dik strandlaken zodat ie niet de kou van de grond kreeg. Zodra de warmtelamp uitging verschoof Kip naast de kruik, en ik heb hem niet meer gehoord tot 7:30 toen het langzaam weer lichter werd. Ben om 5:30 wel even gaan kijken omdat ik hem toch wel had verwacht vannacht, maar Kip sliep heerlijk en voelde goed warm.

Inmiddels heeft ie een schoon slaaphoekje, heeft ie al goed gegeten en gaan we zo nog even wat duivenopfokvoer halen met extra eiwitten erin.

Het is veel werk, maar super leuk om te zien dat ie het zo goed doet! Ook ziet ie onze vingers nu als voervoorziening dus dat heeft ie ook snel door, eten van het schoteltje gaat ook prima. Het enige aandachtspuntje is dat ie ook zelf uit een bakje gaat drinken, want hij houd nu het meest van soep, maargoed zolang ie alles binnenkrijgt vind ik het best.
Ben trots op mijn Kipje *LOL*

Even wat foto's';

Gister dag 1.

Afbeelding
Net thuis, nog nat, wel al warm op de kruik.

Afbeelding
Kip wat later op de dag, droog, warm en zelf aan het eten.

Afbeelding
Kip zijn nachtverblijf, broodje voor 's nachts mocht het nodig zijn *LOL*

Vandaag, dag 2.

Afbeelding
Kip

Afbeelding
En zo zit Kip er nu bij.

Ik hou jullie op de hoogte, ik ga hem zo nog even wat bijvoeren Lachen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:45

als je hem een papje voert zal het drinken geen noodzaak zijn Lachen ivm vochtig voer Lachen
verder hoop ik dat hij het gaat halen! duiven zijn superleuk Lachen (ervaring op vogelrevalidatiecentrum hier in de buurt Lachen heb er vrijwilligerswerk gedaan)

Miss_happy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:53

Hey Sam, echt goed van je dat je Kip zo hebt opgevangen. Hopelijk blijft ie het zo goed doen. Hij ziet er wel schattig uit zeg.
Succes ermee. X Fem

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:58

Jonge duifjes drinken nog niet zelf, hoe moeten ze dat ook doen? Er staan geen waterbakjes in bomen en meertjes en plassen liggen doorgaans toch echt op de grond Knipoog . Ze krijgen al het vocht dat ze nodig hebben binnen via het voer uit de krop van moeder. Als het papje dus vochtig/klef ( Tong uitsteken ) genoeg is zou ik me geen zorgen maken over het niet drinken.

Ik zit even te twijfelen, maar volgens mij is Kip een houtduif, zo'n vies stinkbeest Tong uitsteken Later als ie groot is dan, haha.

Succes er nog mee!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 12:01

Kip is cool! Geen houtduif, maar een tortel. Zo'n kleintje. Die zijn heel erg leuk! Om te zien, hoe ze tam zijn weet ik niet. Maar super dat je hem zo opvangt!
Groetjes, mij

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 12:10

Assie, dat is de meest logische beredenering *LOL* Op de laatste foto rechtsonderin zien jullie zijn papje, en daar eet/drinkt ie zelf genoeg van. Als je hem dan wil helpen dan draait ie gewoon zn kop om dat ie niet wil *LOL*

Pluttersput, ons is ook verteld dat het een tortel is! Op dit moment is ie heel tam als je met je hand erbij komt, oppakken is geen probleem, al wil hij afentoe wel even proberen te fladderen Lachen

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 09:33

Nou, het blijkt maar weer dat je wel zelf een duif kan grootbrengen Lachen

Het gaat echt super met Kip, hij eet zelfstandig, hij wordt steeds tammer en krijgt meer praatjes en probeert te vliegen. We hebben besloten om Kip zelf te houden, hij krijgt een duiventil aan de schuur en dan zien we wel wat er gebeurd als we hem laten uitvliegen Lachen

Vandaag nemen we nog even contact op met de vogelstichting om te vragen hoelang we door moeten gaan met de warme lamp, kruik 's nachts en wanneer je kan merken wanneer we hem uit kunnen laten vliegen en hoe we dat het beste kunnen doen.

Zal straks nog even wat foto's plaatsen van Kip, hij zit nu nog heerlijk te doezelen hier naast me.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 11:14

Net contact gehad met de vogelopvang, en een duivenhouder.

Het probleem met tortels is dat ze vrij zelfstandig zijn, postduiven komen altijd terug naar huis en met tortels moet je het maar afwachten. De vogelopvang zei dat we hem maar naar haar moesten brengen zodat ie buiten in de voillere kon met andere vogels om daar de gevaren te leren.

De duivenhouder zei dat hij nu nog warmte nodig heeft totdat zijn buik, en onder zijn vleugels bedekt is met veren, dus dat we nog even moeten doorgaan met warmtelamp en 's nachts een kruik. Hij vertelde ons ook, omdat hij nog echt relatief jong is, dat zodra zijn buik en oksels bedekt zijn met veren wij hem buiten in de tuin in zijn til kunnen zetten zodat hij even een paar dagen kan wennen aan alle geluiden en dingen om zich heen. Dan voorzichtig de deur te openen en in het begin blijft ie in de buurt, in zijn oude vertrouwde omgeving. Dan, als ie wat meer vertrouwen krijgt is het afwachten, blijft ie.. of vliegt ie weg en is de kans dat ie terugkomt klein. Volgens de meneer van de duiven is er een reeele kans dat ie blijft, omdat ie vanaf zo klein nu bij ons is en niet beter weet. Daarintegen staat wel dat ie ook de gevaren niet kent.

Ik breng hem nu iig nog niet naar de vogelopvang, ik wil hem niet buiten in een voillere hebben want hij heeft nog warmte nodig. Het liefst hou ik hem hier, en neem ik de gok dat ie ook hier in de buurt blijft als ie straks de vrijheid wel in kan.

Lastig... ben toch wel al een beetje boel gehecht aan Kip Lachen

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:30

Leuk dat Kip het zo goed doet!
En voor de rest maar even afwachten of hij blijft of niet, zou wel leuk zijn als hij bleef! Lachen

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 19:47

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:05

tortel
houtduif heeft felgele pluis erdoor, en ziet er veel lomper uit
Nagelbijten / Gniffelen
*maar kijkt toch in topic*

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:21

Hij is absoluut zonder enige twijfel een tortel. Vooral die witte streepjes. Dan heb je heel veel geluk, want tortels worden vreselijk tam! Echt, die schijnen heel leuk te kunnen worden. Dat wegvliegen, tja. Anders misschien een voliere bouwen ofzo, en hem in huis laten vliegen? Ik weet het ook niet...
Veel plezier met hem iig!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 15:02

Ja klopt, tortels worden heel erg tam. Maar Kip gaat zaterdag naar de opvang, daar gaan ze hem voorbereiden op een uitzetting in het wild met een andere groep jonge tortels.

Ik wil hem niet in een volliere, dat vind ik zielig....

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:07

Goed van je!
Top dat je zo goed is gegaan met Kip!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 16:30

Ik vind het alleen niet leuk, je raakt toch wel geheckt aan zo'n raar bolletje veren. Maar dit is wel het beste voor mijn Kippie... Verdrietig