Vraag konijnendekking

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Limoen

Vraag konijnendekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 18:20

Hee ik heb een vraag over het dekken.

Ik heb zelf een ram en als ik nou een vrouwtje van een ander erbij doe die er jongen van wil.
Kan dat gewoon in het hok van de ram?
Hoelang duurt het?
Zijn er verder nog dingen dat ik moet weten daarvoor?

Groetjes Sanne.

Dooortje

Re: Vraag konijnendekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:27

Hoezo wil je, je konijn laten dekken? En hoe oud is je voedster?

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:31

Dat kan hoor!
Wel erbij blijven, controleren of het goed gaat.

Een vrouwtje kan maar 2x in het jaar een nestje krijgen. Speciaal voer is niet heel erg nodig. Ik zou wel iedere dag eventjes in het nestje kijken, als er eentje dood is, gaat de rest ook. Qua geur niet goed, maar doe maar wel eventjes!

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 19:01

Okee dankje wel ! Het vrouwtje kan na de dekking toch gewoon wee rmet degene mee naar huis? Moet het vrouwtje bij mij overnachten?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:25

Hoe oud is het vrouwtje?
Laat ik het nog sterker vertellen het moet of in de het hok van de ram of op onbekend terein nooit bij de voedster in het hok.
Bedenk wel dat het dekseizoen eigenlijk een beetje voorbij is en de meeste voedsters niet snel meer gedekt willen worden al heb je met deze laatste paar mooie dagen misschien geluk. Als een voedster niet wil, laat haar dan niet bij de ram zitten, want zonder toezicht kan het maar zo zijn dat als de voedster echt niet wil je ram maar zo in zijn geslachtsdeel word gebeten met alle gevolgen van dien.

Nog een puntje om stil bij te staan een konijn krijgt gemiddeld 5 jongen, maar kunnen nog stuk meer zijn weet wel genoeg plek waar je ze kwijt kunt en mocht je er niet vanaf kunnen dat je genoeg hokken over hebt. Hou er ook rekening mee dat er een stuk meer nare dingen kunnen gebeuren zoals veel dode jongen, moeder bijt alle jongen dood, moeder krijgt moerziekte (bijna niet bovenop te krijgen) en komt te overlijden en als je de achtergrond van je konijntjes niet weet: erfelijke gebreken.
Lees voor de zekerheid nog even http://www.konijnen.nl door.