Konijnenhok maken van tafel!?!?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Konijnenhok maken van tafel!?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 15:57

Ik wil graag een konijntje, of liever gezegd 2 Haha!, en ben me een beetje aan het oriënteren. Hoogstwaarschijnlijk wordt het een 'kant en klaar' koppeltje uit een opvang of een asiel, omdat ik (hoe schattig die kleintjes in de dierenzaken waar ik net weer bij heb staan kijken ook zijn Schijnheilig ) die toch ook wel een goed tehuis gun Ja. De konijntjes komen binnen, aangezien op ons balkon gewoon te weinig plek is voor een buitenhok plus lekkere ren. De 'standaard' binnenhokken vind ik eigenlijk niks, of niet mooi, of te klein, etc. etc. etc.

Nu kreeg ik ineens een heel heldere ingeving, althans, vind ik zelf Haha!. Wij hebben namelijk nog een sidetable staan van 2 verdiepingen als het ware, dus gewoon het bovenblad en zo'n beetje 45 centimeter daaronder ook nog een blad (ong. 20cm boven de grond). Aangezien vriendlief handig zat is bedacht ik me dat daar vast wel een hok van te brouwen is (hij staat nu klaar om naar de stort gebracht te worden Clown , dus anders doen we er niks mee!). Het bovenblad is 170 bij 45, die eronder 170 bij 40. Op het onderblad komt dan een nachthokje, misschien wel 2 (aan elke kant 1 ofzo), en een 'trappetje' naar het bovenblad (door een gat uiteraard Vork ). De zij- en achterkanten afzetten met triplex of plexiglas, de voorkanten gewoon met gaas (en uiteraard een opstaand randje tegen de rommel).

Volgens mij een prima idee, alleen twijfel ik een klein beetje over de breedte, al lijkt me dat de rest van de ruimte dat wel compenseert? Ze kunnen elkaar altijd uit de weg mochten ze dat willen en als we thuis zijn mogen ze ook los in de huiskamer, dus ze zitten er niet 24/7.

Als er nog mensen ideeën en tips hebben hoor ik het graag Haha!

Remember

Re: Konijnenhok maken van tafel!?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 17:20

En als er iemand nog ideeen over de bodem heeft hoor ik dat ook graag! Het hout zo houden lijkt me niet ideaal, aangezien dat niet erg gemakkelijk schoon te maken is Knipoog

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:43

ik heb geen idee of je er een konijnenhok van kan maken Bloos,
maar wij leggen altijd onderin de hokken (die ook van hout zijn) kranten, zodat de bodem niet zo vies word, en je dus gewoon in een keer die kranten er uit kan schuifen, een beejte 'oprollen' en in de vuilnisbak/zak schuifen Knipoog

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:44

Ik heb wel houten onderkant van het hok, gewoon verven tegen het rotten. En verder gewoon genoeg stro en/of zaagsel erin dat urine enzo opneemt Knipoog

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 17:54

xFioon schreef:
ik heb geen idee of je er een konijnenhok van kan maken Bloos

Ik ben er theoretisch wel van overtuigd dat er een hok van valt te maken hoor Haha!, alleen vraag ik me af of die 45cm niet te smal is? Daar staat dan tegenover dat ze wel 2x 170cm bij 45cm hebben wat in mijn ogen dan eigenlijk wel weer groot zat is.... Én ze zullen dagelijks los lopen ook Ja

Was trouwens van plan alleen op de onderste verdieping bodembedekking in de zin van stro/zaagsel te gebruiken en mijn ervaring met konijnen is dat ze toch wel behoorlijk zindelijk zijn (de 2 konijnen die ik vroeger had deden hun behoeftes in een teiltje in de hoek, was ook erg makkelijk schoonmaken Vork ). Verder kwam ik op google iemand tegen die ook een binnenhok had met meerdere verdiepingen en die had 1 gedeeltje betegeld (ja, echt Haha! ) en op de bovenverdieping vloerbedekking afgewerkt met stalen hoekprofielen zodat er niet geknaagd kon worden. Dus vloerbedekking zou ook een optie kunnen zijn?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:57

kijk anders is op www.mczoo.nl Daar heb je flinke binnenkooien voor konijnen, heb zelf een 2 verdiepings

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:58

die 45 cm kan denk ik wel gewoon hoor Ja

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 18:04

laartjuh schreef:
kijk anders is op http://www.mczoo.nl Daar heb je flinke binnenkooien voor konijnen, heb zelf een 2 verdiepings

Of ik ben gek of er staan echt alleen maar hamsterkooitjes op hoor Vork

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:05

Staan echt konijnenkooien tussen Nagelbijten / Gniffelen

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 18:15

Waar dan? Ik ga naar de 'kleine dierenwereld' en kom geen konijnenkooi tegen hoor Verward

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:57

Ik heb voor mijn Franse Hangoor een kinderhuisje gekocht. Bij de Karwei. Met plexiglas hebben we de raampjes dicht gemaakt. Dus ze heeft genoeg ruimte en als we thuis zijn mag ze in de tuin lopen.

* sorry zie dat je ze binnen moet zetten* Bloos

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:06

Remember schreef:
Waar dan? Ik ga naar de 'kleine dierenwereld' en kom geen konijnenkooi tegen hoor Verward

ik heb ook even gekeken op die site en ik zie ook alleen maar hamsterkooien Gestoord

en dat kinderhuisje is wel een erg leuk idee dat ga ik onthouden! maar hoe maak je dat schoon? klim je er zelf in? en knaag je konijntje er niet aan?

groetjes nathalie

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:04

@Remember : als je toch de tafel nog moet indelen Haha! kijk dan of je iets van een rechthoekig dienblad oid van een handige maat kunt vinden (met een opstaand randje). Die kun je dan in het nachthoek gebruiken als 'kattebak' en is het verschonen een stuk makkelijker en hoef je ook niet te verven.
Verder een opstaande rand langs de 'vloeren'om het weglopen van de bedding tegen te gaan. 2 of 3 kanten dicht tegen de tocht en aan de voorkant gaas of spijlen.
Het handigste is om hier een kompleet verwijderbare 'deur' van te maken, wat ook weer makkelijk is voor het schoonmaken.

Verf zou ik sowieso niet gebruiken. Veel verf bevat giftige stoffen en konijnen zijn verfente knagers óók aan ongezonde dingen Lachen
Succes met je hok Lachen

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 15:30

Dat zijn idd dingen die ik in gedachten zal houden, gelukkig valt er op internet ook veel te vinden Ja! Vind het wel leuk hoor, zo een beetje creatief denken haha, en als het hok dan klaar is op zoek naar een stel leuke nijnen Haha!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:34

Wat een leuk idee om van een tafel een hok te bouwen! Ik denk dat die 45 cm nog wel kan, als je ziet wat er tegenover staat Lachen volgens mij hebben ze dan lekker de ruimte! Je hebt toch van die verf die je op hout kan smeren zodat het niet gaat rotten en wat tegelijkertijd niet schadelijk is voor konijnen? Weet alleen de naam niet meer Bloos

Verder zou ik er een soort laatje in maken van een wat gladder materiaal. Als je dan het hok wilt verschonen haal je gewoon dat laatje eruit, dat kieper je leeg en je zet het weer terug. Op die manier wordt het hout niet of minder aangetast en heb jij het makkelijker met verschonen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 16:02

ponylovertje schreef:
Je hebt toch van die verf die je op hout kan smeren zodat het niet gaat rotten en wat tegelijkertijd niet schadelijk is voor konijnen? Weet alleen de naam niet meer Bloos

Daar ga ik even achteraan dan, dat lijkt me een hele goede optie Ja! De buitenkant krijgt wel een likje verf, maar dat lijkt me geen kwaad kunnen.

De onderverdieping komt bodembedekking, een nachthok en 'toilet', konijnen zijn zindelijk te krijgen dus als dat toilet er gewoon uit te halen valt is dat ook gemakkelijk schoon te maken Ja. De bovenverdieping gewoon 'kaal' met een speeltje ofzo en vloerbedekking op het hout, zodat ze daar wat grip hebben. Mijn vriend kwam er net mee dat we wel een heel deel van die kamer konijnenproof konden maken, dus dan hebben ze helemáál de ruimte!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:15

Ik heb ook wel eens een hok gezien wat uit een oud dressoir gemaakt was, pastte prima in de kamer iig.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 19:39

Top dat je 2 konijntjes uit de opvang/asiel gaat halen! Ik heb van de week een filmpje van de LID gezien en ik schrok echt flink van waar (sommige/veel) dierenwinkels hun dieren vandaan halen. Echt niet dat er hier ooit nog een dierenwinkel-dier komt.

Het idee van die tafel vind ik helemaal super!
Maar...
Die 45 cm vind ik om eerlijk te zijn vrij smal. Ja, tuurlijk wordt het wel wat gecompenseerd door die 1m70 (heerlijk groot trouwens Tong uitsteken ), maar ik denk dat je toch aan de dwergjes moet als het hok maar zo smal is.
Voor een vlaamse reus (om maar iets groots te noemen), of zelfs een Duitse hangoor vind ik het persoonlijk gewoon te smal. Een leuk huppeltje om zijn/haar as, zal in zo'n smalle kooi erg lastig uit te voeren zijn en dat doen konijnen nu net zo graag.
Anders wordt het wanneer ze bijna 24/7 los kunnen lopen door de kamer natuurlijk. Dan maakt het niet zo uit dat het poep- en plashok maar zo smal is.
Is er de mogelijkheid om in ieder geval het bovengedeelte iets te verbreden? Of mogen ze echt de hele dag loslopen straks?

Antislipmatjes zijn wel handig trouwens op die bovenverdieping, of anders even het hout wat opschuren, zodat het niet te glad wordt. Een konijn dat de spagaat doet is namelijk nooit leuk.
Als bodembedekking zou ik géén zaagsel gebruiken. Ik weet het, het is een beetje een stokpaardje van me ben ik bang, maar zaagsel is gewoon slécht. Het is superstoffig (voor de nijns, maar óók voor jou) en dat is maar één van de redenen.
Er zijn genoeg alternatieven. Zie ook hier.

Succes in ieder geval met het knutselen. En veel voorpret gewenst met het uitzoeken van de konijnen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 20:49

Het worden zowiezo een wat kleiner formaat konijn (dwergje/hangoor), om een of andere reden vind ik die grote konijnen al helemáál niet binnen thuishoren (ook al is een konijn in principe gewoon een konijn zeg maar Vork ).

We zaten er net over te denken om ze vanaf de onderste verdieping een mogelijkheid te geven om echt op de grond te komen (houten plaat over de vloer zodat het laminaat er niet aan gaat Tong uitsteken) en zo als het ware nog een ren eraan te maken. Je komt dan op 3 verdiepingen uit; de vloer (1.70 bij een meter ofzo), de 1e en de 2e verdieping. Dan lijkt het me zéker groot zat! En daarnaast mogen ze ook nog regelmatig los door de woonkamer (als we thuis zijn uiteraard) dus ik denk dat we een stel nijnen een heel mooi nieuw thuis kunnen bieden dan Ja

Dat van die bodembedekking was me bekend Ja, ben ook erg veel sites aan het bekijken voor ideeen en informatie!

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:11

wat goed dat je er zo in verdiept!
er zijn zoveel mensen die gewoon advies van de dierenwinkels opvolgen en dat klakkeloos overnemen

dus ik vind dat je een schouderklopje verdient!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:18

ik heb van een kast een hok gemaakt, dus van tafel lijkt me ook wel mogelijk
ik heb op de bodem een soort rubber laten maken, daaroverheen doe ik kranten en dan stro
ik heb ook een ren, en meestal zitten de konijnen dus gewoon buiten.
die breedte is nog e doen hoor, is lang genoeg en als je ziet hoe sommige konijnenkooien uitzien, arme beestje kan de kont nog niet keren

veel pelzier met je neiwue konijntjes ( als je ze hebt)