Kan ik een cavia van net 3 geweest zich nog voortplanten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xdenisex

Kan ik een cavia van net 3 geweest zich nog voortplanten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 17:48

Nou wat de vraag al zegt wil ik graag een nestje van mijn cavia. Als 3 te oud is wil ik een nestje van mijn andere cavia en die is net een maand dus over een paar maanden dan.

Ik heb namelijk al mensen die er 1 willen en ik wil er zelf ook 1 houden.

Ben benieuwd of dit nog kan...volgens mij is 3 te oud namelijk..

Iemand met ervaring??

mystery1980

Re: Kan ik een cavia van net 3 geweest zich nog voortplanten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:52

klopt een cavia van 3 komt in barensnood en overlijdt!!!
Ze moeten het eerste nestje krijgen voordat ze 11 maanden zijn anders is het bekken niet breed genoeg om de jongen door te laten. Tussen de 8 en 9 maanden is de ideale leeftijd.
Maar bedenk wel goed waar je aan begint, de opvang zit al vol genoeg met deze diertjes!!!

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 17:56

En dan vanaf een maand of 5 minimaal toch?

Ik ken toevallig iemand die net een cavia heeft gekocht, ook een kleintje en heb geen idee of dat een mannetje of vrouwtje is maar die wil misschien wel pappa worden haha!

Na dat ene nestje kan ze toch wel meer nestjes krijgen?

Bedankt voor de bevestiging!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:45

Wat mystery1980 zegt klopt. Die van 3 is echt te oud om een nestje te krijgen.
Ook ik ga er in mee dat de opvangen al erg vol zitten met cavia's. Komt je caafje bij een fokker vandaan? En de papacaaf die je op het oog hebt ook?
Als 1 van beide uit de dierenwinkel komt, of uit een 'pretnestje' dan raad ik het absoluut af! De meeste dierenwinkelcavia's zijn inteelt. Ze zijn vaak het resultaat van mensen die of het geslacht van hun cavia's verkeerd hadden of hun jonge beren te laat bij de moeder vandaan hebben gehaald, met als gevolg zwangere zusjes en/of opnieuw zwangere moeder. 1 van mijn cavia's heb ik dus zwanger uit de dierenwinkel gehaald. Veel te jong om zwanger te zijn. Gelukkig is alles goed gegaan. Maar als je met dierenwinkelcaafs nog eens mee gaat fokken kunnen er zieke en/of hele zwakke cavia's uit komen.
Kleine cavia's zijn heel leuk en schattig maar weet goed waar je aan begint! Zet niet zomaar 2 dieren bij elkaar omdat ze er zo leuk uit zien. Ga naar een fokker, haal daar een mooie zeug, laat die dekken door een goeie beer, en je krijgt prachtige caviakindjes! De fokker van de zeug of beer wil er misschien ook nog wel 1 hebben om mee verder te fokken.

Ik heb ook het idee dat je nog veel over cavia's moet leren. Dat is helemaal niet erg maar waarom dan nu al een nestje?
Kijk eens op www.degrotecavia.nl. Daar staat veel info over cavia's en ook over nestjes fokken.

Succes!

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 19:41

Ik heb al heel veel gelezen erover en mijn kleine cavia van 4 weken komt bij een fokker vandaan. De andere caaf die als vader moet functioneren komt ook bij een fokker vandaan.j

De fokker waar ik mijn kleintje vandaan heb fokte ook nog met cavia's van 3. Ze keek dan of het nog ging en als het niet meer gaat dan gaan ze apppart in een groot hok waar ze hun oude dagje mogen doorbrengen.

Opzich weet ik wel veel over cavia's maar je leert elke dag bij...
Als ik over een maand of 5 a 6 aan een nestje wil beginnen moet ik zeker weten dat ik er mensen in mijn omgeving zijn die er 1 willen en moetik ook zeker een goede vader ergens vandaan halen.

Bedankt voor de site en je info!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:54

Je kunt met een cavia van 3 jaar best een nestje fokken als ze al eerder een nestje heeft gehad. Maar de eerste keer moet voor het eerste jaar zijn, zoals hierboven al vermeld werd.

Citaat:
De andere caaf die als vader moet functioneren komt ook bij een fokker vandaan.j
... en moet ik ook zeker een goede vader ergens vandaan halen.

Heb je nu wel of niet al een beertje?

Verder zou ik alleen gaan fokken met je cavia als je ruimte genoeg hebt voor de jongen. Mocht je ze niet kwijt kunnen, zul je ze toch ergens moeten houden. Ook moeten de beertjes na een week of 3 a 4 apart zitten van moeder en evt. zusjes. In dierenwinkels worden jonge cavia's vaak al heel jong verkocht, maar je kunt ze beter iets langer houden tot ze goed zelfstandig kunnen eten en drinken.

De site die hierboven al geneomd werd heeft heel veel nuttige info. Die zou ik zeker eens bekijken als ik jou was.

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 16:11

Ja de fokster waar mijn kleine cavia vandaan komt fokte ook nog met cavia's van 3 jaar maar die hadden al op jongere leeftijd kleintjes gekregen. Die van mij heeft nog nooit gejongd.

Ik heb ruimte zat dus dat gaat wel goed komen. Maar voordat het zover is zijn we al weer een paar maanden verder, ze is pas 4 weken en 3 dagen haha!

Bedankt voor de informatie!