Cavia's buiten/binnen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mias

Cavia's buiten/binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 11:53

Ik had even een vraagje over mijn cavia's.
Mijn cavia's stonden deze zomer (en nu nog steeds) lekker buiten. Met 2 huisjes waar ze in kunnen, droog kunnen zitten. Voldoende voer en een heleboel gras.

Maar nou had ik een vraag. Hoe lang kan ik mijn cavia's buiten houden?

Mijn oude konijn die stond altijd buiten, ook als er sneeuw lag. Dat vond hij geweldig.

Uiteraad krijgen ze lekker veel stro en hooi in hun hokjes om warm te blijven. Het gaat hier om 2 cavia's.

Peet_Paneel

Re: Cavia's buiten/binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:55

zolang het niet tocht en ze goed droog en warm kunnen zitten kunje ze gerust nog een tijdje buiten laten zitten, als het echt begint te vriezen zou ik ze naar binnen halen. dit doe ik ook altijd..

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:37

Bij ons hebben zowel de cavia's als de konijnen hun hele leven buiten door gebracht, allemaal van ouderdom dood gegaan. Zolang ze uit de toch kunnen zitten en er genoeg hooi en stro in hun hok ligt is dit geen enkel probleem.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:44

Haha!

als ik s'morgens naar mijn werk fiets kom ik altijd langs een kleine kinderboerderij.
daar hebben ze een caviaweiland.
de cavia's lopen daar dag in dag uit, zomer en winter gewoon buiten.
is een groepje van ongeveer 10 cavia's die dus midden in de winter door de sneeuw scharrelen..
Haha!

voor cavia's in een hok kunnen prima buiten blijven in de winter, extra stro en hooi er in en s'nachts eventueel wat voor het hok hangen tegen extra koude/tocht
staan de nachthokken op de grond of van de grond af?

ik had bij mijn konijnen altijd een oude deken in de winter ervoor hangen.
overdag hok open en s'nachts ging de deken ervoor.
zelfs paar jaar geleden met de -20 stonden mijn dames vrolijk in hun hokken Tong uitsteken
ging altijd prima,voordeel van je cavia's is dat ze met z'n 2en zijn dus houden ze elkaar ook lekker warm.

Nanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:51

Ik heb altijd geleerd dat je cavia's binnen moet halen zo gauw de nachttemperatuur onder de 10 graden valt... en in ieder geval wanneer het begint te vriezen!
Maar zo te lezen zijn er genoeg die hun cavia het hele jaar door buiten houden.
Het zal dus prima kunnen, mits ze zich goed warm kunnen houden dmv stro etc. Ik denk dat de tips van ellepel ook heel goed zijn; hok van de grond af, en een deken voor/over het hok 's nachts (en dan voornamelijk een deken voor het open gedeelte).

Persoonlijk... zou ik ze lekker binnen halen in de winter, veel gezelliger Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:00

ik denk ook gewoon je eigen gevoel een beetje volgen, als je ze liever binnen wilt hebben dan kan dat ook.
voordeel van cavia's die nu buiten staan is dat ze een dikke vacht krijgen en langzaam aan al wennen aan de lagere temperaturen.
en zolang je het hok goed gevuld houd zou het best kunnen.
maar ken genoeg mensen die alle cavia's in de winter naar binnen halen Haha!

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:05

in de natuur kunnen cavia's natuurlijk ook niet naar binnen, dus zou het in principe geen kwaad kunnen als je ze buiten laat. Als er maar genoeg warmte is voor de beestjes Lachen die van mij staan overigens altijd binnen hoor, we hebben niet echt een plek om ze buiten te zetten Haha! En inderdaad, een stuk gezelliger als ze binnen staan Haha!

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 13:11

nou die van mij zitten in een hok met een uitloop van zo'n 5 m2.

Ik denk dan dat is ze ook lekker buitenlaat. met wat extra stro.

Bedankt.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:17

Het is dus erg belangrijk dat het hok van de grond af staat (ivm de kou op de grond). En dat het hok goed geisolleerd is.
Dus Mias, ik zou graag willen weten of het nachthok wel van de grond af staat, aangezien ik dat niet opmaak uit jouw openingspost Lachen

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 18:51

Nee, het nacht hok staat niet van de grond af. Maar dit is snel opgelost met wat stenen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:13

Zorg dan ook dat het van onder uit niet kan doortochten. Vaak zijn de bodems van konijnen/caviahokken niet veel soeps, zeker als ze al langer in gebruik zijn en goed doorweekt met pies en poep Knipoog .

O en... trek svp geen vergelijking van konijnen met cavia's. Ze komen uit totaal verschillende gebieden (Europa vs Zuid Amerika), hebben een hele andere levensstijl en ook een ander uiterlijk (wollige pootjes vs blote pootjes om maar wat te noemen Knipoog ).
Om dat laatste moet je bij een cavia ook geen stro in het hok mikken. Dat snijdt in hun voetjes. Het is dus niet zo verstandig om het hok tot de nok toe vol te stoppen met isolerend stro (wat goed werkt als isolatiemateriaal, dat wel ja), het is gewoon niet prettig voor het caafje. Beter is om als bodembedekking beukensnippers, vlas, no smell, corbo oid te gebruiken. Maar dan heb je weer geen isolerende werking. Daarom: ik zou mijn cavia's naar binnen halen in de winter. Je kunt ze gewoon niet warm genoeg houden.

Dat geldt overigens ook voor konijnen bij strenge vorst. Een hok vol met stro isoleert gewoon niet genoeg. Ja, konijnen in het wild zitten ook buiten, ver onder de grond. En grond isoleert zó goed, dat kun je met stro nooit bereiken. Met strenge langdurige vorst overlijden er dus ook veel konijnen.
Naar binnenhalen dus, die konijnen als de temperatuur onder de -5 komt.

Maar sorry, ik ga offtopic.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:18

Ik heb een konijn en die doe ik als het echt koud begint te worden naar binnen, dat vind hij ook wel lekker Lachen In de herfst gaat er 's nachts een doek over zijn hok en wat extra hooi erin om het wat warmer te houden. Wij schrijven thuis altijd de dieren nogal wat menselijke eigenschappen toe dus als wij het buiten koud hebben mag hij ook lekker naar binnen haha, overdag laten we hem dan lekker buiten rondhobbelen.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:20

al mijn cavia's zitten buiten in een ren met een huisje Haha! !
die beestjes zijn veel gelukkiger buiten dan binnen in zo'n klein kottje Ja !
de mijne kunnen gras eten en ze krijgen nog korrels EN wortels etc......

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 23:29

assie schreef:
Zorg dan ook dat het van onder uit niet kan doortochten. Vaak zijn de bodems van konijnen/caviahokken niet veel soeps, zeker als ze al langer in gebruik zijn en goed doorweekt met pies en poep Knipoog .

O en... trek svp geen vergelijking van konijnen met cavia's. Ze komen uit totaal verschillende gebieden (Europa vs Zuid Amerika), hebben een hele andere levensstijl en ook een ander uiterlijk (wollige pootjes vs blote pootjes om maar wat te noemen Knipoog ).
Om dat laatste moet je bij een cavia ook geen stro in het hok mikken. Dat snijdt in hun voetjes. Het is dus niet zo verstandig om het hok tot de nok toe vol te stoppen met isolerend stro (wat goed werkt als isolatiemateriaal, dat wel ja), het is gewoon niet prettig voor het caafje. Beter is om als bodembedekking beukensnippers, vlas, no smell, corbo oid te gebruiken. Maar dan heb je weer geen isolerende werking. Daarom: ik zou mijn cavia's naar binnen halen in de winter. Je kunt ze gewoon niet warm genoeg houden.

Dat geldt overigens ook voor konijnen bij strenge vorst. Een hok vol met stro isoleert gewoon niet genoeg. Ja, konijnen in het wild zitten ook buiten, ver onder de grond. En grond isoleert zó goed, dat kun je met stro nooit bereiken. Met strenge langdurige vorst overlijden er dus ook veel konijnen.
Naar binnenhalen dus, die konijnen als de temperatuur onder de -5 komt.

Maar sorry, ik ga offtopic.

Bedankt, Daar kan ik wat mee! Haha!
Ik gebruik zelf zaagsel en hooi/stro. Denk trouwens dat vlas ook scherp aan de voetjes is.

fleurkelover schreef:
al mijn cavia's zitten buiten in een ren met een huisje Haha! !
die beestjes zijn veel gelukkiger buiten dan binnen in zo'n klein kottje Ja !
de mijne kunnen gras eten en ze krijgen nog korrels EN wortels etc......

Daar ben ik dus ook bang voor, Ze hebben nu alle ruimte, Ben bang dat ze een hok van 3 m2 niet zo leuk vinden, omdat die zo klein is.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:14

ik heb ook 2 grote stukken gras/weide waar mijn cavia's in rondlopen, zomer en winter, nog nooit geen problemen meegehad, ze leven zelfs heel lang (een jaar of 10...) Ik zorg er wel voor dat er een groot genoeg hok in staat dat een 10 tal cm van de grond afstaat, daar kunnen ze in en uit via een trapje. In de winter zorg ik voor veel zaagsel en hooi in het hok. Ze kunnen zelf kiezen waar ze lopen, soms lopen ze zelfs in de sneeuw rond. Maak inderdaad dat het hok niet vochtig is en niet tocht. Ikzelf gebruik een soort hondenhok waar ik een plaat voor de opening heb genageld en in die plaat zit een klein gat waar ze juist doorkunnen om het hok zo tochtvrij mogelijk te houden.
Het lukt dus prima en de beestjes zijn volgens mij veel gelukkiger...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:13

Mijn cavia's lopen ook zomer en winter dag en nacht buiten (50 m²). Als ze naar binnen willen kunnen ze door en klein gaatje de stal in. Ze hebben daar hun eigen 'hok' van 2 m² met slaaphutjes.
Als er echt dik sneeuw ligt dan doe ik de ingangen wel eens afsluiten, maar verder zoeken ze het maar fijn zelf uit Lachen

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:29

brendalover schreef:
zolang het niet tocht en ze goed droog en warm kunnen zitten kunje ze gerust nog een tijdje buiten laten zitten, als het echt begint te vriezen zou ik ze naar binnen halen. dit doe ik ook altijd..

ik ga hier in mee behalve met dat naar binnenhalen. als je ze van de vrieskauw naar ene warm huis haalt heb je een zeer redelijke kans op ene tempratuur shock. cavia's kunnen best tot vriezen buiten blijven zodra het lange tijd onder de -10 wor dis het wat anders het verstandigst is dan om ze in eneb schuur te doen waar het niet warm is maar wel warmer.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 13:36

Ik heb even overlegd met de stalhoudster. En de cavia's mogen op stal komen te staan. Ze krijgen een ruime hok (net een slag kleiner dan de ren waar ze nu in zitten)
Dus ik zet ze zometeen lekker binnen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 22:53

Dus als ik het goed begrijp mogen ze in principe nu nog buiten blijven? Het vriest nog niet.
Mijn cavia's staan op de veranda in een ruim buitenhok, er hangt een deken voor zodat de wind er niet in kan komen (geen tocht). Ik zit te twijfelen of ik ze buiten kan laten of dat ze naar binnen moeten, binnen is het erg warm en zitten ze in een veel kleiner hok, tevens is het ook niet erg rustig in huis.
2 van mijn andere cavia's staan nog op stal, de planning is dat zij ook in een buitenhok komen.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 12:28

ze kunnen binnen en buiten Lachen. als ze buiten maar niet veel op toch staan en zorg dat als het kouder word er veel (genoeg) hooi ligt zodat ze zich daar in kunnen verstoppen zodat ze wel warmte hebben..

tip: als het vriest, doe dan een paar oude sokken om het drinkensflesje Lachen zo bevriest het flesje minder snel Knipoog